Spire Blackfin II SP-2709B Review

Gadgeteer 16 februari 2011, 1.195 views

Spire Blackfin II SP-2709B

Pluspunten

• Front USB, mic en headphone
  • Beschaafd uiterlijk

Minpunten

• Alles schroeven
  • Vrij dun metaal

Een standaard ATX/MicroATX miditowerkastje tegen een laag bedrag. Deze case is niet luxe uitgevoerd of voorzien van leuke extra's maar lekker standaard. De prijs bij de computershop hier om de hoek is Eur27,99. Met een beetje zoekwerk vast nog wel goedkoper te vinden. Ik heb deze kast gekocht vanwege de kleur combinatie, zwart met alu, past goed bij de rest van mijn componenten. Ook de prijs heeft uiteraard meegespeeld.
De kast beschikt ook over 2 front USB aansluitingen en een microfoon en koptelefoon ingang.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Bouwkwaliteit en afwerking van deze case is uiteraard niet te vergelijken met kasten uit een hoger budget maar komen overeen met die van andere cases uit deze prijsklasse (ik spreek uit ervaring, zowel werk als prive). Er zitten overal wat kleine kieren, de zijpanelen sluiten niet volledig naadloos en het metaal is erg dun/blikkerig (Spire noemt dit 'Durable lightweight metal').

Inbouw- mogelijkheden:
De heeft 4 * 5,25" bay en 6 * 3,5" waarvan 1 extern en 5 intern, vrij standaard allemaal. Er is 1 5,25" frontje meegeleverd die voor je DVDspeler kan worden gemonteerd, ik heb gekozen voor een zwarte DVD RW en heb dit kapje niet gebruikt.

Koelings- mogelijkheden:
Er zit standaard een zgn. 'Airduct' in het zijpaneel ter hoogte van de CPU.. Deze kon er bij mij direct uit want paste allemaal niet zo best in combinatie met mijn standaard Spire CPU (AM2) cooler. Op deze plaats kun je evt. een extra 8CM fan plaatsen maar dan moet je 2 gaatjes nog even boren (plaatsen zijn wel geponsd maar niet volledig geopend, de airduct zit met 2 schroeven vast). Achterin zit een standaard 8CM fan van Spire, de mijne heb ik direct vervangen voor een Papst die ik nog had liggen.
Ik mis een mogelijkheid om een of meerdere fans te plaatsen bij de HDD's. Alles meegenomen zal een en ander niet extreem warm worden in deze kast.

Vormgeving:
De kast is lekker bescheiden. In een tijd dat mensen steeds meer zoeken naar extreem, ben ik daarvan afgestapt om alles er bescheiden en rustig uit te laten zien. Deze kast past daar goed bij.

Installatie- gemak:
Moderne kasten worden steeds vaker voorzien van mogelijkheden om alles zonder schroeven in te bouwen. Voor deze case is het wel van belang een schrovendraaier klaar te leggen want alles wordt nog gewoon geschroefd (voldoende schroefjes meegeleverd).

Prijs:
Zoals al in de inleiding te lezen, heb ik Eur27,99 voor deze kast betaald. Veel cases in dit budget zijn exact gelijk van binnen en verschillen door een ander frontpaneel en een ander merkje. Zoeken op het net kan de prijs nog wel wat drukken.

Conclusie:
Een goedkoop kastje voor mensen die aan hun behuizing niet al te veel eisen stellen. Voor casemodders en overclockers vast niet de beste keus, maar voor mij voldoet dit kastje goed. Als je dus zoekt naar een goedkoper kastje zonder voeding en met een net en bescheiden uiterlijk, dan is deze Spire BlackFinII zeker het overwegen waard.

Kleine update 16-02-2011:
Inmiddels is de inhoud van de kast al vele malen gewijzigd. Ik heb de kast onlangs met inhoud aan een kennis gegeven, is nog steeds in gebruik zonder defecten. Bij normaal gebruik dus een kast voor weinig die lange tijd mee kan gaan.

Heb jij ook een Spire Blackfin II SP-2709B?

Negatieve eigenschappen:
-Alles schroeven
-Vrij dun metaal

Je zegt het eigenlijk zelf al wat kun je verwachten voor deze prijs.

Vind het een heel erg nette survey.