WD Caviar RE WD3200YS, 320GB Review

Ben1985 14 maart 2007, laatste update op 8 december 2008, 1.351 views

WD Caviar RE WD3200YS, 320GB

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar
  • Zowel molex- als Satavoeding

Minpunten

• Incompatibel met nForce 5 chipsets
  • Duidelijk hoorbaar

Algemeen
Ik koop eigenlijk altijd harde schijven van Western Digital, omdat ze zich voor mij inmiddels hebben bewezen als zijnde fabrikant van betrouwbare harde schijven. Dit omdat ik nog een 3.2 GB uit 1996 heb draaien die nog steeds perfect functioneert in mijn oude Pentium 1.
Deze harde schijven zijn speciaal ontworpen om in RAID te gebruiken. Ik heb daarom twee stuks van deze schijven aangeschaft omdat ik de intentie had om ze in RAID1 te zetten. Ik heb ze sinds 29 december 2006 in mijn bezit (gekocht bij 4Launch).

Prestaties
De harde schijven zijn snel en betrouwbaar. Formatteren en het installeren van Windows x64 gaat erg vlot. In vergelijking tot mijn Raptor WD360GD doen deze schijven het erg goed. Ook het kopieeren en verplaatsen van data gaat behoorlijk snel.

Featureset
Bij harde schijven zijn naar mijn mening niet echt veel features mogelijk. Wel is het zo dat er voor de voeding zowel een Sata- als Molexaansluiting op zit, kan handig zijn als je geen Sata voedingkabel aan je power supply heb zitten. Sluit trouwens nooit beide voedingkabels aan! Ik heb zelf beide schijven met sata-voedingkabels aangesloten.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
De schijven zijn goed stabiel, behalve als ik ze op de nVidia Raid controller van mijn mobo aansluit. Maar dat probleem ligt niet aan de harde schijven, maar de chipset. Ook zijn de harde schijven betrouwbaar, ze deden het out of the box.

Compatibiliteit
Is minder dan ik had verwacht. Deze harde schijf is de enige uit de RE serie die geen Native Command Queuing heeft, wat problemen opleverde met mijn Asus M2N32-SLI DeLuxe moederbord. In SATA-modus werken ze prima op dit moederbord, maar in RAID bleef de array niet intact. Heb ze vervolgens getest op een oude Athlon XP machine (Asus A7N8X-XE mobo, Nforce2 Ultra 400 chipset), waar de raid functie werkte zoals het hoort. Dit deed mij uiteindelijk besluiten om een Adaptec AAR-1430SA RAID controller aan te schaffen, waar de RAID1 array nu stabiel draait. Meer gedetailleerde info, zie deze review van het mobo en deze review van de Adaptec controller.

Ondersteuning door fabrikant
Is voldoende. Er staat wel een lijst met geteste hardware waaronder de harde schijven gegarandeert moeten werken, maar mijn mobo en Raid controller staan daar niet tussen. Ik ging er vanuit dat het wel ging werken op mijn moederbord, omdat nVidia goede chipsets maakt en de oudere nForce 4 chips wel in de lijst staan opgenomen. Ook mijn socket A chipset staat in de lijst.
Toch jammer dat er nog geen nieuwe chipsets zijn getest, maar dat zal ongetwijfeld in de toekomst nog wel komen.

Geluidsproductie
Deze schijven zijn niet geluidloos, je kunt ze duidelijk horen als ze druk bezig zijn. Vind ik zelf opzich geen probleem, je kunt dan tenminste horen dat ze nog functioneren. Overigens is het niet extreem hard, mijn Raptor maakt produceert een stuk meer herrie.

Warmteproductie
Geen problemen mee, de temperatuur in de behuizing blijft normaal, geen verhogingen geconstateerd. Temperatuur ligt volgens Everest rond de 45 Graden Celcius, wat heel normaal is volgens mij. Er zit overigens wel een 12cm fan vlakbij, ze zitten in een CM stacker, in de 4-in-1 module, waaraan een 12cm fan zit voor hdd koeling.

Ik heb per harde schijf 106 euro betaald, is wat mij betreft een prima prijs voor een 320GB harddisk op SATA300 basis.

Heb jij ook een WD Caviar RE WD3200YS, 320GB?

- Duidelijk hoorbaar

Ik vind juist dat de WD erg stil aan het worden zijn.
Vergeleken met een paar jaar terug.

Ik heb dan een Raptor die hoor ik bijna (liever gezegd helemaal niet) niet .
:) :9
Klopt, maar ik heb een raptor van de oude serie (WD360GD). Naar het schijnt zijn de nieuwere versies zowel stiller als sneller geworden ten opzichte van de oudere versies.
Klopt ik heb de :

Western Digital Raptor 74.0GB, 10Krpm, 16MB, SATA

En moet zeggen vrijwel geruisloos. :9 :9 ;)
En inderdaad een stuk sneller . :9
Ik heb ook beide (WD 250GB 3x raid5) en een nw raptor en mijn geluidsniveau is voor beide prima.
De low noice fan die ik gemonteerd heb ipv de standaard 4in1 box van de CM icm met een fancontroler maakt meer lawaai.
Wel vind ik 45 gr warm :?
Ik meet 23 graden bij 1/2 data transfer en 500 rpm fan voor de 4 in 1.
Misschien dat de 320GB iets warmer wordt als de 2500YS
Voor mij ook WD :9