Logitech Harmony 700 Review

sys64738 30 juni 2011, laatste update op 30 juni 2011, 2.843 views

Logitech Harmony 700

Pluspunten

• Zeer gebruiksvriendelijk
  • Mooi solide apparaat
  • Mooi scherm
  • Oplaadbaar
  • Goede accuduur

Minpunten

• Installatie lastig
  • "Slechts" maximaal 6 apparaten

Configuratie Score: 2
Reden “aanschaf”
Hier op Tweakers.net zal ik niet de enige zijn met een vrij uitgebreide audio/video setup in de woonkamer. De grote hoeveelheid apparaten resulteert helaas ook in een even grote collectie afstandsbedieningen. Niet alleen liggen deze afstandsbedieningen in de weg maar om bijvoorbeeld een film te kijken had ik drie afstandsbedieningen nodig: TV, Media Center en Harman Kardon.

Er zijn diverse universele afstandsbedieningen die de hoeveelheid afstandsbedieningen op je salontafel flink kunnen reduceren maar dan is moet je nog steeds een hoop knoppen indrukken voordat je eindelijk kunt genieten van je film.

Om ook het “10 knoppen indrukken voor je een film kunt kijken”-probleem op te lossen, heb ik enkele jaren geleden een Harmony 555 gekocht. Deze voldeed uitstekend totdat het lcd-scherm kuren begon te vertonen waardoor de afstandsbediening onbruikbaar geworden was.

Na contact met Logitech over een eventuele reparatie, werd al snel duidelijk dat dit duurder was dan een compleet nieuwe Harmony. Gelukkig liet Logitech zich weer van haar beste kant zien (zoals ik al eerder meegemaakt heb) en vroeg of ik er mee akkoord ging als zij me kosteloos de opvolger van de 555 opstuurden: De Harmony 700. Wel “maar” ondersteuning voor 6 apparaten in plaats van de 15 die de 555 ondersteund maar dat was geen probleem, dus ik ben op het aanbod van Logitech ingegaan en heb ze vriendelijk bedankt. Service zoals je het niet zo vaak meer ziet.

Filosofie
Het idee achter de Harmony 700 (en ook de 555) is dat het leven van de gebruiker makkelijker wordt gemaakt door te werken met activiteiten. Hierbij simuleert de Harmony een hele reeks knopaanslagen (meestal van meerdere afstandsbedieningen) die normaal nodig zouden zijn om alle apparaten aan te zetten op op de goede kanalen te krijgen. De nadruk ligt bij de Harmony 700 extra op deze manier van werken door de vaste Activity knoppen op de AB, welke door de gebruiker zelf in te programmeren zijn.

Nadat de activiteit is gestart, kunnen alle apparaten worden bediend door de Harmony. De gebruiker kan zelf aangeven welke actie op welk apparaat moet worden uitgevoerd. Zo kan bijvoorbeeld de volumeknop van de AB worden gekoppeld aan de volumeregeling van de tv maar kanaal omhoog/omlaag aan de channel up/down van de digitale tv-tuner.

What’s in the box?
Als je de doos van de Harmony 700 opent, komt je de volgende dingen tegen:
- De Harmony 700
- 2 AA oplaadbare batterijen
- USB kabel
- 230V Voedingsadapter
- Korte handleiding

De afstandsbediening
De afstandsbediening zelf is vrij fors maar ligt dankzij de zandloper-vorm toch goed in hand en geeft, ondanks dat hij helemaal van plastic is, een solide indruk. Op de afstandsbediening vind je uiteraard een hele batterij aan knoppen terug die netjes per functie gegroepeerd zijn en een goede feedback geven. Wat verder opvalt is het nette, goed afleesbare kleurenscherm waarop de custom functies en helpteksten getoond worden.

Installatie
Het configureren van de afstandsbediening gebeurt op de pc met behulp van de Logitech Harmony Remote Software (welke beschikbaar is voor de gangbare besturingssystemen). Nadat je ingelogd bent met je (gratis aan te maken) user account, kun je aangeven welke afstandsbediening je hebt. Vervolgens begin je met het toevoegen van de apparaten die je wilt gaan bedienen. De Harmony 700 ondersteund dus 6 apparaten welke uit de Logitech database geselecteerd kunnen worden. Deze database bevat een zeer uitgebreide verzameling audio-, video- en andere apparatuur zodat de kans groot is dat al je apparaten zo uit de database overgenomen kunnen worden. Mocht je pech hebben en je apparaat er niet tussen zitten, kun je zelf je toestel toevoegen en de infrarood codes overnemen van de daarbij meegeleverde afstandsbediening. Gelukkig was dit laatste bij mij niet nodig omdat al mijn apparaten in de database voorkwamen.

Als alle apparaten ingevoerd zijn, is het tijd om de activiteiten in te voeren. Helaas gaat dit zeker niet zo eenvoudig als het invoeren van de apparaten. De software is niet heel logisch opgezet en daarnaast is geprobeerd alles zo fool-proof mogelijk te maken. Daarom is voor de meeste activiteiten, zoals TV kijken, DVD kijken en muziek luisteren, een wizard beschikbaar maar deze leidde bij mij in geen een geval tot de juiste configuratie. Dus de activiteiten moeten nog met de hand getweakt worden. Nou is dit al een flinke klus omdat de software niet zo intuïtief in elkaar zit maar alles wordt nog verder bemoeilijkt doordat je de nieuwe instellingen alleen kunt testen door de afstandsbediening te flashen en bij de TV uit te proberen.

Deze iteratie van tweaken-flashen-testen heb ik voor sommige activiteiten wel meer dan 10 keer moeten doorlopen voordat ik tevreden was met het resultaat. Soms wordt je echt gek omdat je iets niet kunt vinden en zou ik heel graag een super-user mode gezien hebben in de software waarmee je zelf het script zou kunnen aanpassen. Helaas is die er niet en ben je gebonden aan de Logitech software om alles werken te krijgen.

Gebruik
Als de Harmony eindelijk goed ingesteld is, werkt het echt super. Het is echt een genot om met één klik op een Activity button tv te kunnen kijken of door je filmcollectie te kunnen bladeren. Niet voor al mijn activiteiten is een een Activity button beschikbaar (bv. Radio luisteren) maar deze activiteiten zijn eenvoudig te starten door middel van het display en de corresponderende de buttons.

En mocht het nu toch een keer fout gaan, dan beschikt de afstandsbediening over een Help knop. Deze zal eerste zelf proberen het probleem voor je op te lossen wat in veel gevallen goed lukt. Mocht dit toch niet het gewenste resultaat opleveren dan zal de AB door een vragenlijst je probleem alsnog proberen op te lossen. Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat hij er echt niet uit kwam ik en ik handmatig actie moest ondernemen.

Het omschakelen van de ene naar de andere activiteit gaat ook zeer eenvoudig. Door weer op één van de Activity knoppen te drukken zorgt de Harmony ervoor dat alle apparaten die niet meer nodig zijn uitgaan en alle andere apparaten overschakelen naar de goede instellingen. Als je helemaal wilt stoppen, druk je gewoon op de Power knop en wordt alles netjes in één keer uitgeschakeld. Of liever gezegd: in stand-by gezet. Om het beste resultaat te bereiken moeten al je apparaten wel altijd in stand-by blijven staan.

Als je toch behoefte hebt om de afstandsbediening te gebruiken om een individueel apparaat te bedienen, dan kun je overschakelen naar de Device mode. Dit gebruik ik heel af en toe als ik 2 activiteiten min of meer door elkaar wil gebruiken.

Het gebruik van de afstandsbediening tijdens de activiteiten is goed te noemen. Het apparaat ligt lekker in de hand en de belangrijkste functies (volume, kanaal en cursor) zijn goed bereikbaar. Play/pauze zijn al iets moeilijker bereikbaar en de rest heb je twee handen voor nodig (of enige creativiteit). Toch is dit geen probleem omdat ik de extra functies niet heel veel gebruik en meestal toch wel twee handen vrij heb.

Het kleurenscherm is bij altijd prima afleesbaar en de achtergrondkleur geeft aan in welke modus de afstandsbediening zich bevindt. Hoewel het de Harmony een sjieke uitstraling geeft, heeft het kleurenscherm verder niet zo heel veel nut. Het kleurenscherm vreet overigens niet veel batterijen want de remote gaat zelfs bij dagelijks gebruik maanden mee voordat hij weer netjes aangeeft aan de oplader gehangen te willen worden. Mijn buurman, die ook een Harmony 700 heeft, stond laatst bij me aan de deur om hij zijn oplader al zo lang niet meer had gebruikt dat hij en hem niet meer kon vinden.

De Harmony 700 is een genot om te gebruiken en ik zou nooit meer zonder willen. De Activity buttons voegen echt iets toe hoewel je met de soft Activity knoppen ook prima uit de voeten kunt. Ik zou hem iedereen aan willen raden ware het niet dat de installatie echt een hele opgaaf is. Wil je recht-toe-recht-aan dingen instellen, dan zal de wizard je misschien prima helpen maar als je net even iets anders wilt, heb je toch wel een flinke portie doorzettingsvermogen nodig of een handige kennis. Daarom moet je hem dus alleen aan mensen aanraden die lekkere koffie en koek in huis hebben ;-).

Heb jij ook een Logitech Harmony 700?

Goede review :)
De meeste reviews zijn van de One, maar dit is ook zeker een fraai apparaat met een mooie prijs.
In je conclusie kan ik me zeker vinden.
Ik heb nu 2 van deze apparaten bij familie neergelegd.
Bijna alles werkte meteen, maar een enkele knop ontbrak of werkte niet meteen naar behoren, maar dit was met wat moeite te herstellen.
Zelf merk ik dat ik in de software vaak in rondjes loop: je beantwoord een aantal vragen en voordat je het werkelijke probleem op hebt kunnen lossen wordt je gevraagd of nu alles naar wens werkt en kun je weer opnieuw beginnen.
Maar uiteindelijk krijg je alles perfect voor elkaar en kan iedereen met het apparaat omgaan.

Een grote en volstrekt onnodige, commerciële beperking zijn de 6 apparaten.
Als deze restrictie er niet op zat dan had ik mijn 885 reeds vervangen, want de 700 komt degelijker over en is makkelijker te bedienen.
Misschien dat Logitech zich nog een keer bedenkt en een firmware update uitbrengt die deze restrictie opheft O-)

Wat ik nog wel mis als positieve eigenschap, t.o.v. de One, zijn de gekleurde 'teletekst'-knoppen.
Voor UPC DTV en teletekst worden deze knoppen zeer veel gebruikt en deze knoppen op het display plaatsen, zoals bij de One vaak wordt gedaan, is voor mij geen optie.
Beetje laat misschien, maar het gekke is dat de My Harmony software spreekt van 8 apparaten. Ik heb er nu 5 toegevoegde en mag er volgens de software nog 3 toevoegen. Kan het helaas niet testen vanwege het gebrek aan meer apparaten :D

Verder ben ik zelf extreem happy met deze afstandbediening, doet wat ie moet doen en kost niet al teveel.

[Reactie gewijzigd door Packardhell op 21 oktober 2011 13:43]