Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Milo ML03B Review

XchangeVisions 31 december 2011, laatste update op 17 november 2015, 11.723 views

Silverstone Milo ML03B

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Kabelmanagement handigheidjes
  • Optimale airflow
  • 140mm 'snap-on' CPU fan-filter
  • Voeding heeft eigen airflow
  • Voorkant is van mooi afgewerkt plastic

Minpunten

• Geen koelers
  • Ontbreken geintegreerd fronje voor 5/25"drive
  • Led lampjes erg fel (wordt na verloop van tijd minder)
  • Air-intake aan de zijkant

~[update 8-8-2013]
Inmiddels ruim 2 jaar in gebruik, nog steeds enthousiast maar de kleine ruimte blijft een uitdaging. Oversized onderdelen zijn dan ook een afrader.
Ik heb inmiddels vaak de inhoud gewijzigd en 'past net' is toch wel een kenmerk wat bij deze kast hoort.
Nog steeds een aanrader maar verwacht niet teveel voor deze prijs.
~[/update]

Bij het zoeken naar een HTPC behuizing was het criteria dat deze in mijn TV kast past (niet hoger dan 13 cm) . Omdat de HTPC de DVD speler vervangt viel de keuze op de Silverstone Milo 3 (SST-ML03B). De prijs bleef onder de 60 euro wat ik persoonlijk niet duur vind.

Eerste indruk
De kast zit goed verpakt in een degelijke doos.Het gebruikte materiaal ziet er netjes uit. Met 2 aluminium voetjes + 2 ruber bolletjes past de kast prima bovenop bijvoorbeeld een versterker.
De voorkant is van mooi afgewerkt plastic en bevat 2x USB3 en HD audio & mic out aansluiting. De aan/uit en reset knop zijn niet te groot en er zitten 2 ledjes voor IDE en PWR.
De zijkant zit aan 1 kant vol met ventilatie gaatjes, bedoeld voor maximaal 4x 80mm fans, en is onderdeel van de vaste behuizing. De linkerzijde bevat ook een aantal ventilatie gaatjes maar is 1 geheel met de bovenkant. De bovenkant bevat ventilatie gaatjes welke bedoeld zijn voor de processor koeler.
Aan de achterzijde is ruimte voor 4 PCI/expansion slots voor Low Profile kaarten. Boven de I/O bracket is ruimte voor 1 'normale' expansion slot. De voeding wordt naast het moederbord geplaats en met een air-intake aan de onderzijde heeft dit zijn eigen airflow. De intake wordt afgeschermd met een fan-filter.

Binnenzijde en installatie
Nadat de bovenkant met 3 schroefjes is verwijderd, is het eerste wat opvalt de 'stabilisator stang' die de voorkant met de achterkant verbind. D.m.v. 2 kleine schroefjes is deze eenvoudig losgeschroefd, maar dan is de kast direct een stuk minder stevig. Gelukkig hoeft dit alleen tijdens onderhoud waarbij (het niet subtiel) verplaatsen niet aannemelijk is.

De voeding zit netjes in de hoek van de kast weggewerkt en kan je dan ook als eerste monteren.
Voor de voeding kan je een 2.5" drive monteren en is ruimte voor een 3.5" drive. Boven deze 2 drives zit de 5.25" bay. Deze bay kan je volledig demonteren (6 schroefjes). Naast de voeding en drives wordt het moederbord bevestigd. Voor het moederbord zit een, van industrieel plastic gemaakte, verhoging voor nog een 2.5" of 3.5" drive. Deze kan je met 2 schroefjes demonteren en heeft een handige 'kabel-tunnel'.
Tegen de zijkant kan je 4x 80mm fans monteren (niet breder dan 2cm).

Het aantal kabelmanagement hulpjes en accesoires is boven verwachting.
In de behuzing zijn op logische plaatsen inkepingen aanwezig voor de meegeleverde kabelbinders.
Wel is de lengte van de interne USB3 kabel wat aan de lange kant. Mogelijk is dit met de intentie dat je aan een externe I/O kan verbinden, toch heeft de header een interne USB3 pin-header. Wel is netjes een USB2 verloopje meegeleverd. De rubbers voor het bevestigen van een hardeschijf voelen toch wat 'goedkoop' aan en zijn niet heel stevig.

Wat ik een tegenvaller vind, is dat er geen 'passend' frontje is voor de externe 5.25"drive. Hierdoor is het standaard fronje van bijv. een DVD drive zichtbaar, wat uiteraard niet past met de rest van de voorkant.
Een fancy led scherm maakt dit mogelijk minder spannend, maar voor mij blijft dit een gemiste kans.
~[update 31/12/2011]
Nadat ik een nieuwe externe drive had gevonden (die mooier is dan de vorige) vind ik het ontbreken van een frontje een stuk minder spannend.

Bij de uiteindelijke installatie valt op dat je, na plaatsen voeding, beter kan beginnen met het plaatsen van de koelers. Zodra het moederbord is bevestigd wordt het een hele uitdaging om de fans met rubbers te verbinden (vastschroeven kan van buitenaf). Maar eenmaal geplaatst is duidelijk zichtbaar dat alles precies past.

Door de beperkte hoogte van de kast i.c.m. de 'stabilisator' stang, gaat een processor koeler groter dan de Zalman CNPS7000C (+/- 65mm) niet passen. Als oplossing kan je d.m.v. de meegeleverde 'snap-on' fan-filter, welke je met de 4 magneetjes aan de behuizing kan vastzetten, een 140mm koeler boven de processor plaatsen.

Gebruik
Wat opvalt is de fel blauwe PWR led aan de voorzijde. Ik vond dit bijzonder storen (staat immers onder de TV) en heb de led direct afgeplakt met zwarte tape. Dit is uiteraard een persoonlijk mening want waarschijnlijk vinden de meeste mensen het niet storen. De kast is ook met inhoud niet heel zwaar.

De airflow maakt het een stuk minder vanzelfsprekend om de behuizing te plaatsen. De rechter zijkant en bovenzijde moeten namelijk vrij blijven voor een optimale intake. Met name de achterzijde is bedoeld voor outtake waardoor ook dit niet geblokkeerd moet zijn. De meegeleverde 'snap-on' 140mm fan-filter, voor boven de processor koeler, beschermt tegen vallend stof en filtert de intake. Er worden verder geen 80mm fan's of filters meegeleverd, welke uiteraard wel wenselijk zijn voor een goede airflow.

Toelichting score
Bouwkwaliteit en afwerking
Ondanks de lage prijs is de kast mooi om te zien en voelt (met stabilisator stang) degelijk/stevig aan.
Ik heb geen scherpe randjes ontdekt. Wel heeft het voorpaneel een kleine naaf maar vind ik persoonlijk niet heel spannend.

Inbouw- mogelijkheden
De beschikbare ruimte is optimaal benut, en voor zo'n kleine kast is 2x 3.5", 1x 2.5" en 1x 5.25" erg netjes.
Doordat je theoretisch 4x 80mm fan en 1x 140mm fan kan plaatsen blijft ook de koeling niet achterwege.
De Low-profile expansion kaarten zijn goed bereikbaar. De 'normale' expansion slot kan je alleen gebruiken voor bijv. een externe sata of vent-hole bracket.

De inkepingen voor kabelbinders zijn ontzettend handig en geven direct een indicatie van hoe dit is uitgedacht. Bij het niet gebruiken van bijv. een modulaire voeding moet je wel rekening houden dat je waarschijnlijk de 2.5" bay ruimte nodig hebt voor overtollige kabels. Het demonteren van een hardeschijf is niet heel moeilijk. De ruimte bij 5.25" bay is daarintegen een hele uitdaging, wel kan je de 3.5" schijf van onderaf vastschroeven, maar het blijft milimeter werk.

Koelings- mogelijkheden
De kast wordt geleverd met alleen een 140mm 'snap-on' fan-filter.
Bij het toevoegen van een 80mm fan is een fan-filter geen overbodige luxe.
Wel is de ruimte voor 4x 80mm en 1x 140mm ruim voldoende voor een degelijke koeling.
De outtake aan de zijkant is al snel geblokkeerd door (overtollige) kabels en de 5.25"bay.
De 'normale' expansion bracket kan worden gebruikt als 'vent-hole' waardoor ook externe koeling mogelijk wordt gemaakt. Omdat de voeding ook haar eigen airflow heeft, is de score zeer goed.

Vormgeving
De kast is netjes afgewerkt en ziet eruit als een 'normale' dvd-speler.
Dat je de zijkanten moet vrijhouden vind ik een stuk minder handig, mede door de hoge score bij inbouw- en koelingsmogelijkheden beoordeel ik de vormgeving als voldoende.
Ik had graag een font-air-intake gezien en een mooi frontje voor de 5.25" bay.

Installatie- gemak
Het installatie-gemak beoordeel ik voldoende. De onderdelen zijn voor zo'n kleine kast goed bereikbaar.
Voor het verwijderen van een hardeschijf is het niet de makkelijkste behuizing en het toevoegen van 80mm fans kan je beter vooraf doen. Er worden voldoende kabelbinders maar geen duimschroeven meegeleverd.

Modbaarheid
Je loopt waarschijnlijk snel tegen de hoogte beperking aan.
Een lcd schermpje voor de 5.25" drive kan je eenvoudig toevoegen en het biedt ruimte voor 5 fan's.
Voor zo'n kleine kast vind ik de modbaarheid goed.

Het is een mooie kast en de prijs vind ik persoonlijk niet hoog.
Er is tijdens het ontwerp duidelijk aandacht besteed aan airflow en kabelmanagement.
Het ontbreken van koelers zie ik niet als een minpunt, maar de afwerking kan hier en daar toch iets netter.

Algemene beoordeling
Met name prijs/kwaliteit maakt de beoordeling goed.
De airflow en kabelmanagement oplossingen zijn een aangename verassing.
Wel is de kast minder flexibel dan gehoopt (zijkant moet vrijblijven) en zijn de led lampjes erg fel.
De kast heeft een goede handleiding. Helaas bepaalt het ontbreken van een frontje voor de 5.25" drive nu een groot deel van de uitstraling. (nb. er zit uiteraard wel een 'vast' frontje voor als je geen externe drive bevestigt)

Al met al is dit, zeker als je intern weining drives nodig hebt, een aanrader voor HTPC doeleinden.
Houd bij de aanschaf rekening met de Low-Profile expansion slots, maximale hoogte van CPU koeler en het ontbreken van fans.
Feedback wordt gewaardeerd.

-------------------------------------------------------------
Met dank aan Abledon: 'Een nadeel dat ik ondervond bij de montage, was dat de voeding die ik over had te groot was (deze had een diepte van 160mm). Hierdoor kon ik geen optische drive meer monteren. Met de voeding die er nu in ligt (140mm diepte) was alles eenvoudig te monteren.'

-------------------------------------------------------------
Update 31-12-2011
Voor het afspelen van BlueRay schijfjes heb ik de LG BH10LS38 aangeschaft.
Over de visuele uitstraling van de HTPC ben ik nu zeer tevreden.

Heb jij ook een Silverstone Milo ML03B?

Mooie review !

Heb deze behuizing zelf ook en ben er (gezien de prijs) erg blij mee.
Ik had er ook aan zitten denken om het meegeleverde frontje te monteren op de dvd-drive, maar zelfs met allerhande snijwerk, moet je van goede huize komen om het degelijk en mooi (daar ging het tenslotte om) te monteren. Ik dacht het op te lossen door een zo zwart mogelijke DVD-brander te bestellen, maar de Asus DRW-24B3ST bleek toch niet zo zwart als het plaatje deed vermoeden :|

Dank!
Ik had waarschijnlijk 'geluk' met de juiste voeding en heb dan ook niet aan deze criteria gedacht.
Ik zal jou opmerking over de voeding opnemen in de review.
Maar was het mogelijk omde 160 mm voeding te monteren en geen gebruik te maken van een dvd-drive? Ik heb namelijk ook een 160 mm voeding over en geen nood aan de dvd-drive (extra hdd er inplaatsen).
Het is de achterzijde van de drive wat uit de bracket steekt en die in de weg zit.
Zonder drive heb je al snel genoeg speelruimte.

Ik heb even wat details voor je uitgemeten:

- de bracket pakt ongeveer 146mm
- de ruimte vanaf de bracket tot de achterzijde van de kast is ongeveer 194mm.
Zonder drive heb je dus 194mm ruimte waar je de voeding kan plaatsen.

Ik gebruik een 150mm voeding met een 170mm drive en heb een centimeter over voor de kabels. Past net. Waar die andere centimeter is gebleven?, waarschijnlijk komt dat door de vorm van de behuizing, als ik van bovenaf meet heb ik 330mm, vanaf de zijkant 340.

Nb. de exacte maten ga ik nog verwerken in de review.
Bedankt voor de reactie!

Ondertussen is de behuizing aangekomen. Ik heb er een be quiet! Straight Power E9 400W ingestoken. Past dus perfect als je geen drive nodig hebt. Zeer leuk kastje :)
Goede review inderdaad!
Zou je iets kunnen vertellen over wat hardware je gebruikt hebt (processor)/ en welke temps je zo hebt?
Heb je direct de zalman gebruikt of eerst nog een stock koeler gebruikt?
Thanks.

Ik zal de hardware lijst updaten.
Ik gebruik de M4A88T-M/USB3 met XMS3 en een AMD Athlon II X2 255.
Als OS draait XBMC vanaf een Sandisk CF Extreme IV.
Ook heb ik een 80mm fan aan de zijkant toegevoegd (air-intake).

De processor fan en de 80mm fan zijn verbonden met een Zalman Fan Mate 2 controller.
Uitkomsten van een temp. test zullen dan ook alleen een indicatie geven.
Ik zet het op mijn to-do-lijst en zal de resultaten toevoegen aan de review.
Leuke en duidelijke review.
Foto's zitten er bij, altijd leuk om te zien.

Goed dat je afsluit met de aandachtspunten bij mogelijke aanschaf.

Het kan altijd uitgebreider, maar voor mij is de geboden informatie afdoende.

Al met al wat mij betreft een duidelijk verhaal dat een goed beeld van het product geeft.

Ik had deze kast nog niet echt bekeken, met name omdat er nog geen review voor was, maar wellicht is dit ook voor mij nu een optie.

[Reactie gewijzigd door paulus_01 op 30 juni 2011 19:01]

begrijp ik het nou goed
hier gaan dus 2 x 3,5 inc HDD's in
en ook nog een DVD speler ?

net zoals bij de MIB T5410 http://tweakers.net/price...mib-t5140.html#tab:prices

deze heeft namelijk GEEN atx voeding en dat is een gemis als je een nieuw moederbord wilt plaatsen

als dat zo is ben ik klaar dan kan dievbesteld worden met voeding ATX voor nieuwe
HTCP

maar als ik het goed heb gelezen kan deze dus 2 HHD en een DVD speler aan
Je kan idd een normale ATX voeding gebruiken.
Het plaatsen van 2x 3.5" en 1x 5.25" is relatief eenvoudig.
Theoretisch kan je 1x 2.5", 2x 3.5" en 1x 5.25" drives plaatsen.
Dit is echter een hele uitdaging voor je kabelmanagement.

[Reactie gewijzigd door XchangeVisions op 9 juli 2011 17:53]

dat is ook mooi hoor

1 x SSD
2 x HDD in RAID 0

Maar bedankt voor je antwoord is reeds besteld en onderweg ( hoop ik )
Leuke review, geeft een mooi beeld van deze kast. Over de dvd speler; is het niet mogelijk het frontje van je dvd speler te vervangen door het 'vaste' frontje dat bij de kast geleverd wordt?
Nee, dit is niet zonder allerhande snijwerk mogelijk.
Het betreft een vast frontje dat je voor de drive plaatst.

Ik ben nog opzoek naar een los frontje met een leuk/passend design.
Waarschijnlijk is een nieuwe 'fancy' drive toch de beste oplossing.
Ten eerste, bedankt voor de mooie review! Deze heeft mij doen besluiten om deze behuizing te doen kopen. Tot nu toe heb ik hier ook geen spijt van!

Ik heb bijna dezelfde hardware in mijn HTPC als de reviewer, op een GPU en een TV-dual tuner kaart na.
Hier zit hem ook de kink in de kabel (woordgrapje), aangezien ik flink moest proppen om mijn kabels kwijt te kunnen.
Lees dit niet als minpunt, want ik wist van tevoren dat het een kleine kast zou worden en dat de ruimte schaars was. De kaarten nemen de ruimte in, waar je anders mooi je kabels kwijt kunt. Maar je zult hier wel rekening mee moeten houden als je het systeem wilt uitbreiden met PCI/PCIe kaarten (of anders).

In de toekomst wil ik nog uitbreiden met een tweede 3,5" HD, maar ik vraag me echt af of dit gaat passen, hopelijk zijn de 2,5" TB schijven tegen die tijd betaalbaar.

Het inbouwen van de DVD drive ging bij mij maar net goed. Ik heb een 140mm voeding gebruikt, maar denk dat het probleem in de lengte van de DVD drive zat, dit verschilt immers nog wel eens.

Tot slot heb ik 4 80mm fans geinstalleerd, doe dit echt vr je andere dingen plaatst, want die is achteraf bijna onmogelijk. Zorg er ook voor, dat je de fans achteraf nog kunt instellen, hard- of software matig, want anders heb je een stofzuiger onder je TV staan ;)

De behuizing staat nu heel mooi in mijn TV meubel. Stukken beter dan de grote computerkast die er voorheen stond 8-)
Nog een kleine toevoeging:
- Na enig zoeken heb ik een DVD drive gevonden die beter past EN heel mooi bij de kast past (ze zijn dus wel te vinden!).
- De LED lampen aan de voorkant storen mij niet, maar ik denk dat dit iets persoonlijks is. Ik heb om mijn HTPC heen, nog meerdere blauwe lichtjes knipperen, dus was hier wel aan gewend.
En welke dvd drive is dit dan? Is hij ook in bluray variant?
Ik heb inmiddels de LG BH10LS38 aangeschaft en ingebouwd. (BlueRay brander)
Dit ziet er een stuk netter uit dan vorige drive.
(ik heb ook foto's aan de review toegevoegd)
bedankt voor je reactie!
Ik ben ook benieuwd naar welke DVD drive je hebt gekozen.
Tja, nu willen we allemaal weten welke DVD drive het betreft. Wil je het nog vermelden
review aangepast met foto front icm LG BH10LS38.
Goede en duidelijke review!
Zelf wil ik ook een HTPC bouwen met XBMC als OS, deze configuratie is volgens mij wat ik zoek.
Ik heb nog wel een vraag over de Sandisk Extreme IV CompactFlash 4GB waar XMBC als OS op draait, hoe is deze CF kaart aangesloten?
Ik heb voor de CF kaart verschillende aansluit methodes geprobeerd.
(verticale en horizontale female IDE adapters, een male IDE adapter en een SATA adapter)

Wat mij opviel was de trage 'opstart tijd' van de CF-SATA adapter.
Het gebeurde regelmatig dat de BIOS POST al gepasseerd was en de CF drive nog niet 'ready'. Ofwel, de melding 'No BOOT device available' verscheen waardoor ik de HTPC regelmatig 2x moest opstarten voordat XBMC wordt opgestart.

Ik heb ook CF-IDE adapters welke rechtstreeks op het moederbord kan aansluiten. (female IDE pins). Deze gebruik ik wel voor mijn NAS maar passen niet op mijn HTPC moederbord. Doordat de adapter niet horizontaal kan (harde schijf zit in de weg) en ik heb ook niet genoeg ruimte voor een verticale bevestiging (hoogte beperking).

Ik heb nu dus een male adapter met een kabeltje aan het moedebord bevestigd.
Het probleem met opstarten heb ik met deze adapter niet.
Ik heb de adapter (een beetje houtje-touwtje) 'verstopt' onder de externe drive (in de 3.5inch bay), maar wel zodanig dat ik eenvoudig vanaf de zijkant het CF kaartje kan inpluggen.

Ik heb de adapter(s) gekocht bij CF2IDE.nl
Vraagje: Is het mogelijk om een 2,5 inch ssd in combinatie met een 3,5 inch HDD in deze kast te bouwen?
Ja, dat is zeker mogelijk.
Je kan een 3.5 inch HDD op 2 plekken bevestigen, op de 'zwarte verhoging' of onder de 5.25 inch bay. Tussen de voeding en de '5.25 inch' bay is ook nog ruimte voor een 2,5 inch drive. Je kan uiteraard een van de 3.5 inch bay's voor een 2,5 inch drive gebruiken.

Je hebt (theoretisch) dus de volgende aansluitingen:
1x 5.25 inch bay;
2x 3.5 inch bay;
1x 2.5 inch bay.

Praktisch is de 2.5 inch bay wat moeilijk bereikbaar en zit dit in een erg kleine ruimte.
(denk bijv. aan lange en/of overbodige kabels die je ook nog kwijt moet)