Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA) Review

majoh 6 juli 2011, laatste update op 7 juli 2011, 2.445 views

HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)

Pluspunten

• Fijn toetsenbord met goede layout
  • Goede prestaties door E-350
  • Relatief goed geluid

Minpunten

• Geen sleeve
  • Geen USB 3.0
  • Matig touchpad

Waarom een netbook?

Ik was op zoek naar een kleine laptop met een goede accu, waarmee ik van en naar mijn werk goed gebruik van kan maken. Ik heb ooit een netbook in bezit gehad, wat de Asus EEE 901 was. Dat vond ik een hele leuke laptop, maar echt snel was hij zeker niet. Deze had ik dan ook na een tijdje doorverkocht. Maar ja, wil je handzaamheid en een goede accu, zonder naar dure opties te kijken, kom je snel weer bij een netbook uit. Gelukkig was Tweakers bezig met een round-up van netbooks, dus kon ik gemakkelijk lezen wat er nieuw was in netbook land. En zo doende bij de DM1 uitgekomen, die mijn inziens beter was dan de rest in deze round-up. De DM1 heeft naast het nieuwe AMD platform namelijk een snelle hardeschijf en is ten tijde van deze review goed te verkrijgen. Mocht de Asus 1215B beter verkrijgbaar zijn, dan was de keuze iets moeilijker geweest.

De DM1

Bij elke review hoort natuurlijk een opsomming van wat het apparaat hardware technisch allemaal in zich heeft. Dus bij deze ;-)
  • Processor: AMD Fusion E-350 APU, Dual-core
  • Videokaart: AMD Radeon 6310
  • Geheugen: 2GB
  • Hardeschijf: 320 GB, 7200 RPM (WD3200BEKT)
  • Beeldscherm: 11,6" 1366 x 768 glare
  • Altec Lansing Dolby Advanced Audio speakers
  • 1.3 megapixel webcam met microfoon
  • Aansluitingen: HDMI, VGA, USB 2.0 (3x), Gigabit LAN, SD kaart reader, Bluetooth, Headset
  • 6 cell Accu
Unboxing

De doos heeft weinig inhoud, maar bevat het noodzakelijke:
  • De HP DM1 netbook
  • Garantie beschrijving
  • 'Begin Hier' beschrijving, om snel aan de slag te gaan.
  • Adapter
  • Accu
Een opmerking hier is dat ik het wel heel jammer vind dat er geen sleeve bij zit. Wat ik mij van mijn Asus EEE 901 kan herinneren is dat hier wel een sleeve bijgeleverd werd, en dat ik deze zeer waardeerde. Een klein minpuntje dus.

Na even snel te kijken naar de netbook kan ik zeggen dat de eerste indruk erg goed is. Apparaatje ziet er mijn inziens erg goed uit. Scherm is goed, met mooie resolutie. Toetsenbord heeft goede layout en lijkt goed te reageren. Touchpad is even wennen maar doet wat ie moet doen.

Casing

De casing zelf ziet er mooi uit. Het patroontje op de cover zorgt ervoor dat hij niet snel vies lijkt, iets wat bij een mobiel apparaat wel handig is. Ook de kleurstelling van zilver en zwart staat goed. Echter had ik het mooier gevonden als de ruimte tussen en om het toetsenbord ook zilver was geweest in plaats van zwart. Als de netbook omgedraait wordt, kun je zien dat de cover om bij de hardware te komen niet met schroeven vast zit. Dit maakt het wisselen van onderdelen, zoals hardeschijf en geheugen, lekker makkelijk. Echter zie ik hier niet echt een heel groot voordeel, aangezien dit niet vaak zal gebeuren. De hardware vervangen zal wel makkelijk gaan aangezien het allemaal makkelijk bereikbaar is.

Aansluitingen

Zoals al aangegeven beschikt de netbook over de volgende aansluitingen:
  • HDMI
  • VGA
  • USB 2.0 (3x)
  • Gigabit LAN
  • SD kaart reader
  • Bluetooth
  • Headset
De opvallende zaken hier zijn een HDMI uitgang, die Full HD zou moeten kunnen streamen naar een TV. Iets wat ik jammer genoeg nog niet heb kunnen testen. Een headseat ingang, wat een gecombineerde in en out is, twee losse connectoren was misschien beter geweest. En wat misschien als gemis gezien kan worden is dat er geen USB 3.0 aanwezig is. Voor mij is het niet een probleem aangezien ik nu nog geen USB 3.0 apparaten heb, echter snap ik de keuze van HP niet helemaal.

Keyboard en touchpad

Het keyboard is van het chiclet type, wat steeds populairder lijkt te worden. Persoonlijk vind ik dat hij heel prettig typt. Hij geeft goede response, en het zeer weinig typo's ondanks formaat van de laptop. Iets wat ik zelf zeer prettig vind is de layout, en dan vooral de grote Shift en Enter toetsen aan de rechterkant. Wat veel merken proberen is hier grotere pijltjes toetsen en page-up / down, end en home toetsen te plaatsen. Hierdoor zit ik heel vaak naast de Shift, wat mijn typ snelheid stukken omlaag brengt. De pijltjes toetsen zijn hierdoor wel wat kleiner, maar nooit vervelend. En de page-up / down, end en home functies zitten verstopt in de pijltjes toetsen met behulp van de Function key, iets wat na even wennen goed werkt.

Het touchpad is jammer genoeg iets minder gebruiksvriendelijk. Dit heeft vooral te maken dat de muisknoppen verwerkt zijn in het touch gedeelte. Maar ik moet zeggen dat het wel went na een tijdje gebruik, echter wordt het nooit makkelijk. Een ander ding is dat het touchpad niet onder de spatie zit maar in het midden van de laptop. Omdat mijn handen rusten op de palmrest aan beide kanten van de spatie, betekend het dat mijn rechter hand net wel, net niet het touchpad raakt. Wat wel fijn is, is dat met een dubble tap op de linker bovenhoek van de touchpad, de touchpad uitgeschakeld kan worden. Dit is handig als je lange stukken aan het typen bent, zodat je niet perongelijk de cursor aan het verschuiven bent.

Display

Het display is er een van het glare type. Zelf prefereer ik een mat scherm. Echter was deze niet te verkrijgen in deze prijs categorie. Nu ik het in gebruik heb went t wel, maar toch blijf ik de spiegeling niet echt fijn vinden.
De resolutie van het scherm is 1366 x 768. Voor een scherm van deze grote een zeer fijne resolutie waar erg goed mee te werken is. Ook al prefereer ik geen breedbeeld, is dat goed op te lossen door de taakbalk links of rechts neer te zetten.
Kleurweergave en kijkhoek vind ik goed. Niet uitstekend, maar dat verwachte ik dan ook niet voor een netbook.

Geluid

Het geluid is voor een netbook geweldig. De Altec Lansing speakers die de gehele voorkant van de netbook bezetten leveren goed geluid, met goed volume. Nergens komt het in de buurt van een goed setje, maar voor een kleine laptop als deze is het echt een pluspunt.

Performance

Kijk, op dit onderdeel verschilt de nieuwe generatie netbooks echt met de oude. Het E-350 APU platform van AMD, waarbij de GPU en CPU ge´ntegreerd zijn, doet echt goede zaken. Windows voelt dan ook soepel aan. Het zelfde geld voor internet en office zaken. Dat voelt allemaal aan alsof ik aan het werken ben met een volwaardige laptop. En dit zijn de zaken die ik het meeste zal gaan doen met deze netbook.
Maar ook op grafisch gebied presteert hij zeker niet ondermaats en daardoor is er ook zeker een goed spelletje te spelen. Natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste op de hoogste settings. Maar wat oudere games op lage tot medium settings zijn zeker goed te doen. Games zoals Starcraft 2, World of Warcraft, Half-Life 2 en Fifa 11 draaien allemaal redelijk tot goed. Dus ook in de trein een spelletje spelen ga ik zeker doen.
Daarnaast speelt de netbook ook makkelijk 720p video bestanden af, en heeft hij het met de meeste 1080p video's ook niet moeilijk. Dus youtuben met schermresolutie is geen probleem.

Harddisk

De harddisk in mijn DM1 is de WD3200BEKT van Western Digital. Voor uitgebreide reviews zou ik Tweakers zelf checken.
Zelf ervaar ik hem als stil en lekker snel voor zo'n kleine laptop. Zelf heb ik twee benchmarks uitgevoerd, hieronder de resultaten.

Accuduur

Natuurlijk kan ik hier pas echt iets van zeggen als we een paar cycles gehad hebben. Maar de prestaties tot nu toe zijn goed. Zeker niet de 9,5 uur die opgegeven wordt door HP, maar met normaal gebruik (lees: youtube, mail, internet) kom ik toch rond de 6 uur gebruik uit. Genoeg voor mij om de heen en terug reis in de trein door te komen. Hopelijk wordt dit nog wel ietsjes beter in de toekomst.

Warmte en geluidsproductie

Geluidsproductie is standaard best hoog, en kan als vervelend ervaren worden. Gelukkig heeft HP een nieuwe bios uitgegeven die de geluidsproductie van de netbook terugdringt tot een goed niveau.
Ook de warmteproductie is redelijk laag en heb ik totaal geen problemen mee.

Bijgeleverde software

HP levert standaard een hele zooi software erbij. Zoals: HP QuickWeb, HP Setup,HP Support Assistant, HP ProtectSmart, Cloud Drive, Thermal Assistant, Omnifone MusicStation, Cyberlink DVD Suite, Windows Live applicaties en EasyBits Magic Desktop. En eigenlijk kan ik zeggen dat ik in geen van deze ge´nteresseerd was. Gelukkig bied HP een mogelijkheid om een 'minimal' re-install van Windows te doen, waardoor deze software er niet meer is, en alleen nog het minimale wat wel nodig is. Dit kan gedaan worden door tijdens het opstarten F11 in te drukken om HP Recovery Manager in te gaan en hier voor Minimized Image Recovery te kiezen. Dit heb ik dan ook gelijk gedaan.

Kijkend naar wat ik gezegd heb, kan ik niet anders dan concluderen dat dit een erg mooi apparaat is. Zelf ben ik heel erg blij met de prestaties en met het toetsenbord. Kleine missers zijn het missen van USB 3.0 en het matige touchpad. Maar ik kan iedereen die nu een netbook zoekt deze van harte aanbevelen.

* 7-7-2011 - Harddisk en 3DMark gegevens toegevoegd

Heb jij ook een HP Pavilion dm1-3125ed (LM553EA)?

Reviews door de redactie

De doos heeft weinig inhoud, maar bevat het noodzakelijke:
De HP DM1 netbook
Garantie beschrijving
'Begin Hier' beschrijving, om snel aan de slag te gaan.
Adapter
Accu
Zit hier nu ook een installatie cd bij van Windows?
Er zit ook geen dvd-drive in netbooks, dus dat is vrij logisch ;)
Ben ik het niet mee eens. Heb zelf de Samsung NC-20 en daar zit wel een cd bij. Je kan er bijvoorbeeld gewoon een externe cd/dvd speler op aansluiten. Geen cd betekent dat op het moment dat je bijvoorbeeld Ubuntu wil installeren je niet een maand later naar Windows terug kan.
Er zit wel een recovery partitie op, en een programma waarmee je met een drive je recovery media kan branden... Dus je kunt wel creŰren wat jij wilt.
Maar dan moet je dus een externe drive aansluiten... :(

Bij netbooks zonder opticaldrive moet je IMHO een cd/dvd meeleveren. Dan kan je op een andere pc een bootable usbstick mee maken.
Lever gewoon een niet-wisbare bootable USB-stick mee. Ook klaar. Ik snap niet waarom fabrikanten vaak zo lastig doen met van die herstelpartities. Het levert niets dan problemen op.
Nope, deze zit er niet in...
Heb deze netbook ook, gelijk 2gb geheugen toegevoegd en win7 64 bit erop gezet.
ISO van win7 van het net geplukt en de key gebruikt welke onderop de hp zit (achter de bodemplaat).

Windows geinstalleerd mbv een bootable usb stick
Hoe regel je dan de brightness van het scherm? Ik heb zelf de laptop ook en erger me dood aan de windows die er standaard op zit. Hoe gaat dat in zijn werk?
Zo lang je de drivers van HP gebruikt, werkt dit gewoon.

Mag ik vragen wat het is waar je je aan ergert bij de Windows die erop staat?
Zonder moeilijk te doen, kun je een geminimaliseerde image installeren, met alle HP drivers, zonder de rotzooi. (staat in de review...)
Ik heb al die HP zooi eraf gegooid, en nog krijg ik af en toe een prompt of ik wil updaten of iets wil beantwoorden. Het voelt anders aan lijkt het wel en bijna al de films die ik afspeel stoppen 10-20 minuten voor het einde, zowel op WMP, vlc en nog wat andere players. Verder ben je een dag bezig om alles zo te krijgen zoals normale windows werkt.

Niks voor mij en zeker niks voor m'n moeder.
Nou, ik moet zeggen dat ik daar totaal geen last van heb. Windows werkt erg goed, met de geminimaliseerde image. Zitten wel wat HP programma's op nu, maar dat is echt zeer weinig...
Met alle respect van de wereld rickyy,maar films die 10 a 20 minuten voor het einde van een film stoppen met afspelen? Nog nooit van gehoord joh.Wasdah?
Stel je hebt een film van anderhalf uur of een film van 3 uur, is dat dan hetzelfde?
Spooky toch?
Ik heb ook de mini image ge´nstalleerd en Windows werkt nu echt prima hoor, alleen de installatie zelf duurde een aantal uren.
Ik ervaar dus hetzelfde :)
Alhoewel die mini image goed was, heb ik toch een nieuwe install gedaan op me vertex 2 en het loopt toch net iets soepeler. Alleen is het vinden van de juiste software echt vervelend
Als ik een SSD er in zou zetten zou ik ook nieuwe install erop doen.

Mocht je drivers missen, deze pagina geeft alle info die je nodig hebt.
Ja daar staat bij wat je nodig hebt maar geen links, zo kon ik de wireless assistant vinden via google en was die nergens te vinden op de download pagina van hp.

De driveguard zou ik niet aanraden met een ssd omdat hij zorgt voor bluescreens.

Ik ben wel tevreden over de battery time, heb film gekeken, spelletjes gespeeld en na 3 uur zit ik rond de 60%.

Ik vind het alleen vreemd dat ik een mkv film (mpeg4 video in de mkv container) niet ism met dxva kan afspelen. Dus als ik zo'n film wil kijken zit ik constant met 100% cpu en lag. Ik heb het geprobeerd met coreavc en mpc hc.
Estimated battery time fluctueert nogal in Windows, dat is wel erg irritant. Maar ben ook tevreden met de accu tot nu toe...

Zelf heb ik zo'n film nog niet geprobeerd. De 1080p films die ik heb gekeken hebben andere video en container, maar werken allemaal perfect.
Heb inmiddels DXVA compleet werkend gekregen met VLC ism gpu acceleratie.
Kijk dat is mooi, vooral omdat ik altijd VLC gebruik ;)