LG E2240S Zwart - Reviews

Specificaties 22" • 1920x1080 (Full HD) • 75Hz • TN • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG E2240S Zwart Review

HighVoltage 29 juni 2011, laatste update op 16 juli 2011, 1.286 views

LG E2240S Zwart

Pluspunten

• Licht
  • Plat
  • Energiezuinig (23W)
  • Goedkoop
  • Scherp
  • Full-HD
  • VGA (goed toegepast)
  • Externe voeding

Minpunten

• Aansluitingen steken recht naar achteren
  • Dynamisch contrast soms vervelend
  • Geen VESA beugel
  • Beperkte voet
  • Alleen VGA!!, maar wel in Full-HD

Reden van aanschaf
Toen ik een nieuwe TV aan ging schaffen, werd dat een soortgelijke als de Panasonic Viera tx-p42u30e. Het probleem was alleen dat de TV mijn PC-signaal soms pas na een kwartier doorgaf. Dus ging ik op zoek naar een klein Full-HD LCD-scherm om de resolutie van mn PC te spiegelen met mijn TV zodat ik tijdens het wachten op mijn TV alvast aan de slag kon.

Op zoek naar een geschikt scherm
Bij het zoeken keek ik vooral naar gewicht en prijs. Toen ik op prijs sorteerde kwam de LG 2240 er wel als erg goedkoop uit met zijn 147,-, LED, Full HD en zijn kleine formaat. Het was een klein 22" LED-scherm met Full-HD en verbruikte (ten opzichte van mijn Plasma TV van 255W) maar 23W! Ik was helemaal verkocht en kon niet wachten om hem uit te proberen.

Voordeel van LED-schermen
Het LED-scherm is in princiepe een LCD-scherm met in plaats van normale LCD verlichting (kleine TL-buisjes achter het scherm), witte LED-verlichting. Deze verbruiken veel minder energie, zijn kleiner uit te voeren en kunnen een groter contrast (zwartwaardes) weergeven.

In gebruik genomen
Ik kreeg de doos binnen en die leek erg licht voor een monitor. Ik had hiervoor alleen nog maar LCD-monitoren gehad en was benieuwd wat dit LED-scherm mij kon bieden. Ik haalde hem uit de verpakking en ja hoor, hij was alles wat ik van hem verwachtte en meer. Hij was niet alleen klein en licht, maar ook was het scherm erg dun! Dit was een mooi pluspunt en ik kon hem gaan aansluiten.

Behuizing
De bezel steekt een beetje uit de bovenkant zodat je vanuit een grotere hoek, nog steeds het achterwerk van de monitor kan zien. Dit is mooi, maar maakt het scherm groter in omvang en had van mij niet gehoeven. Maar misschien dat hier de LEDs in zitten? Het scherm is kantelbaar naar onderen en boven, maar dit kan niet ver. Over het algemeen geeft het een stevige indruk totdat je de scharnier aan het verzetten bent, dan voel je duidelijk plastic over plastic schuiven en dat voelt een beetje goedkoop aan.

Aansluitingen
Dit scherm heeft een VGA-aansluiting zodat hij zelfs op hele oude computers een HD-resolutie erdoorheen kan pompen. Dit werkt erg goed en heb geen negatieve verschillen gezien met een LCD-scherm met DVI-aansluiting. Nu er bij elke videokaart wel een omzetstukje naar VGA zit en je die vrijwel nergens meer voor gebruikt is het ook op de nieuwste computers geen probleem. Zorg dan wel dat je een VGA-aansluiting hebt.
De voeding is een geval apart. Omdat het een LED-scherm bevat, heeft het een soort laptop-voeding. Net als een laptoplader zit de voeding in het zwarte kastje tussen de stekker en de aansluiting. Dit scheelt in gewicht en warmte van de monitor. Ook is daardoor de draad naar de monitor dunner dan bij de meeste monitoren.
Het enige, wat mensen zou kunnen irriteren is dat de stekkers recht uit de achterkant steken zodat je hem niet altijd helemaal naar achteren kunt schuiven.

Kwaliteit
Ik heb zelf weinig verstand van kleurwaardes, maar heb al aardig wat ervaring opgedaan met verschillende soorten schermen. Het is een mooi scherm, het komt scherp over en ziet er beter uit dan normale LCD-schermen, al is het beeld van mijn mijn plasma TV veel mooier. Het hoge dynamische contrast zorgt voor mooie zwartwaarden, maar wanneer het scherm helemaal zwart is en de muis komt naar binnen vliegen zie je heel het scherm een beetje lichter worden. Na een beetje gerommeld te hebben met de instellingen van de monitor, wat met knoppen rechtsonderin de monitor werkt, ging ik een beetje gamen en dat beviel goed. Ik heb hem nu al een tijdje (+0.5 jaar) en hij heeft nog geen enkel mankement vertoont. Het probleem met mijn TV is opgelost en ik gebruik hem nog altijd als monitor, al dan wel op een andere PC.

Het scherm heeft enorm veel pluspunten ten opzichte van een LCD, maar is niet te vergelijken met een Plasma.
Het scherm is:
- Plat en licht
- Het verbruikt 23W aan energie, wat erg zuinig is
- Scherp, met veel dynamisch contrast
- Erg goedkoop

Heb jij ook een LG E2240S Zwart?

Goede review, mooi op gezet en duidelijk geschreven.
Zelf vind ik het wel jammer dat er geen dvi aansluiting op zit.
VGA blijft analoog, en op die resolutie zie je echt goed het verschil.. Maar jij zegt van niet?
Bedankt!
Ik zou verwachten dat je bij snelle beelden in films tearing of wat dan ook zou zien, maar ik heb nog niks gezien. Ook in games presteert hij goed. Weet iemand precies wat het verschil zou moeten zijn tussen VGA en DVI? Dan kan ik het wat beter onderzoeken.

[Reactie gewijzigd door HighVoltage op 29 juni 2011 20:57]

"de lengte was ongeveer 2x zo groot als de breedte"
Bedoel je hiermee dat de breedte 2x zo groot was als de hoogte?

16:9 staat voor de standaard beeldverhouding van alle "normale" breedbeeld TV's en monitors. Hierbij is de breedte inderdaad bijna de 2x de hoogte. Dat betreft deze monitor.

Vroeger, in de tijd van de vierkante schermen (van 15, 17 en 19 inch), waren de beeldverhoudingen 4:3 of 5:4.

Dus je vraag: is hij een beetje prettig qua beeldverhouding?
Antwoord: Ja, vooral in games, omdat je meer naast je kan zien. Ook is het menselijk zichtveld van de ogen ook breedbeeld. Voor gewoon gebruik is het ook erg handig omdat je 2 documenten tegelijk naast elkaar kan lezen, of in twee schermen tegelijk kan werken.

De beeldverhouding is precies hetzelfde als bij jou Philips 24 inch, alleen is de oppervlakte van het scherm kleiner (22 inch), en misschien de bezel (rand om monitor) iets groter.

[Reactie gewijzigd door HighVoltage op 1 juli 2011 11:35]

Goede duidelijke,korte review. Ik heb alleen een vraagje:
Mijn voormalige scherm was ook een Flatron, maar die z'n beeldverhouding was echt brak, de lengte was ongeveer 2x zo groot als de breedte nou is dit niet altijd een probleem, maar wel met 19 inch. Ik heb hem nu vervangen met een Philips 24 inch, ik heb al ff gekeken deze z'n lengte is 3 cm korter als deze, en de Flatron zn breedte is groter. Ik ben op zoek naar een vervanger van mn 17 inch (ja weet het, klein), en deze is lkkr goedkoop. Dus mijn vraag: is hij een beetje prettig qua beeldverhouding? 16:9 staat in de specs en dit is mijn Philips ook, maar vraag toch voor de zekerheid ff.