Specificaties Tower, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Solo Review

Phrantic 13 maart 2007, 1.618 views

Antec Solo

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Stil en ingenieus ophangsysteem voor schijven
  • Robuust gebouwd
  • Genoeg koelingsmogelijkheden
  • Vrij stil

Minpunten

• Kleine missertjes in de afwerking, die echter niet voor iedereen een probleem zullen zijn
  • Beetje krap van binnen
  • Meegeleverde fan maakt lawaai op middel/hoge stand

Aangezien ik een heel nieuw systeem ging bouwen, keek ik ook naar een mooie behuizing. Ik hou van stijlvolle kasten zonder over-the-top versieringen, die tegelijkertijd stil zijn en goede koelingsmogelijkheden bieden. Na veel reviews te hebben gelezen, bleek deze kast aan al mijn criteria te voldoen. En hij was ook nog eens hier in de buurt te koop.
Omdat ik lopend was, heb ik de kast naar huis moeten sjouwen, en was er al voor het uitpakken achter gekomen dat het geen licht beestje was. :p

Bouwkwaliteit en afwerking

Dat de kast zwaar was had zijn redenen. Al gelijk toen ik 'm uit de doos haalde, merkte ik dat het een erg solide, afgewerkte kast was. De kast is gemaakt uit staal en heeft een aluminium-achtig front bezel. De zijpanelen hebben een geluidsdempende laag aan de binnenkant. Er is een stalen balk ter ondersteuning van de te plaatsen voeding.
Er is een goede fit & finish, maar verder niets benoemenswaardigs. Scherpe randjes zijn er uit gehaald zoals je mag verwachten van een moderne case.

Bijna alles is erg stevig en netjes afgewerkt, maar er zijn een paar kleine dingetjes die mij opvielen. Al vrij vroeg had ik de power knop uit het voorpaneel gerost, ik weet niet of deze ooit met elastiekjes heeft vastgezeten, nu in ieder geval niet meer. Heel af en toe blijft de knop daardoor hangen, omdat deze niet terug in plaats wordt gebracht door het elastiek, maar volgens mij heeft dit er nooit op gezeten (wel op de reset-knop...).
Ook heb ik een keer het zijpaneel laten vallen toen ik 'm met de duimschroeven los had gemaakt. Hierdoor is het een beetje verbogen en wil de onderste duimschroef niet meer vastdraaien. Maar het paneel is nog wel stevig terug te bevestigen in de kast ondanks dit. Probleempjes waar de meeste mensen waarschijnlijk geen last van zullen hebben, dus zo belangrijk zijn ze imo niet.

Inbouwmogelijkheden

De kast op zich is groot voor een midtower, maar het interieur is vrij krap omdat de stalen balk voor de voeding en de nogal grote kooi voor hdd / 5.25" bays de werkruimte vrij beperkt maakt. Maar de installatie is verder wel te doen.
Er zijn genoeg inbouwmogelijkheden. De kast is voorzien van vier externe 5.25" bays, en in één daarvan is een 5.25>3.5" converter geplaatst voor een floppy drive, mocht je deze willen gebruiken. Er is ook genoeg ruimte voor mij voor harde schijven: vier voor het mounting systeem of drie voor het ophangsysteem (kom ik later op terug).

Met behulp van een groot arsenaal aan meegeleverde schroefjes kan je verschillende moederbordformaten ophangen, ik heb er een ATX-moederbord in hangen. Er zijn genoeg (stuk of 7) expansion slots beschikbaar achterin, dus voor een normale thuis-pc biedt deze kast genoeg mogelijkheden.

Het voorpaneel biedt toegang tot twee audio jacks (stereo en mic), twee USB poorten en een FireWire poort. Deze zijn handig rechtsonderin geplaatst en de USB poorten worden door mij veel gebruikt. :)

Koelingsmogelijkheden

Meegeleverd is een 120mm Antec TriCool rear fan, deze kan je op drie standen zetten. De fan koelt goed op medium en high stand maar dan is deze nogal lawaaiierig; had 'm zelf op low tot ik 'm had vervangen door een Papst fan.

Voor onderin, als je het voorpaneel verwijdert, tref je twee 92mm uitsparingen aan in een apart deurtje. Een ietwat onconventionele maat, misschien hadden ze hier beter voor één 120mm uitsparing kunnen kiezen, maar het koelt wel opvallend goed aangezien er een deur voor zit en de lucht door air grills in de zijkant van het voorpaneel naar binnen moet worden gezogen.

Vormgeving

Dit vind ik persoonlijk nog steeds de mooiste kast die er is, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Zijn witte broertje, de P150, zal voor anderen misschien meer in de smaak vallen. Persoonlijk vind ik de zwarte glossy laag heel mooi, en hoewel je er aardig wat vingerdrukken op kan zetten, zie je ze niet zo gauw onder de meeste hoeken en normale belichting.

Ook vind ik de accenten aan de voorkant mooi; hoe het zilverkleurige voorpaneel contrasteert met het zwart, en hoe de zwarte front panel knopjes erdoorheen komen, en een blauw LED licht geven als de pc aan staat.

Installatiegemak

Zoals al eerder gezegd is de ruimte aan de binnenkant een beetje krap, maar het is op zich wel te doen. Er is gekozen voor een ouderwets tried and tested schroefsysteem; sommigen zouden hier liever een toolless design willen aantreffen maar persoonlijk maakt het mij weinig uit aangezien je het meeste toch eenmalig monteert.

Als je er eenmaal uit bent in welke volgorde je de onderdelen in de kast moet bouwen is het niet zo heel moeilijk. Alleen was het met mijn Scythe Ninja koeler wel lastig om de schroeven in mijn LGA775 moederbord te krijgen, omdat ik weinig kon zien. Een verwijderbaar moederbord tray zou hier zeer handig zijn geweest.

Aan de drive bays moet je even een paar rails vastschroeven voordat je ze kan monteren, maar daarna zijn ze zeer stevig en gemakkelijk in je kast te plaatsen en er uit te halen.
De harddrives kunnen op twee manieren eenvoudig worden bevestigd; a) door ze in bepaalde 'trays' vast te schroeven en de schijf op rubberen voetjes te plaatsen; b) door ze op te hangen door middel van twee elastieken. Ik heb voor het laatste gekozen. Deze ingenieuze methode is opvallend simpel, robuust en geluidloos. Het elimineert alle rotatiebewegingen en ik vind mijn schijf er behoorlijk stevig in hangen nu.

Modbaarheid

Erg modbaar is deze kast niet; hij is vrij kant en klaar. Omdat er geluiddempend materiaal aan de binnenkant van de zijpanelen zit, kan je niet zomaar leuke vormpjes er in zagen of een fan duct maken o.i.d. Natuurlijk heb je de vrijheid om fan grills door te knippen, balken en andere constructies te verwijderen e.d.

Het enige wat ik er aan 'gemod' heb, is alle 5.25" covers er uit gesloopt (heb er maar één nodig) zodat je in het voorpaneel onder je DVD-speler ruimte hebt voor een 14cm fan. Dit past werkelijk precies, met een milimeter of twee speling op zijn meest. Ik heb hier een 12cm fan geplaatst, echt bevordelijk voor de airflow was het niet maar dat was dan ook mijn situatie.

De P150 is in bijna alle gevallen gelijk aan de Antec SOLO en is met de bijgeleverde voeding een stuk voordeliger geprijsd. Echter, als je weg bent van de zwarte uitvoering zoals ik, dan zijn de extra euro's die je er relatief voor neerlegt een mooi compromis. Het is geen goedkope midtower maar je krijgt dan ook wel de kwaliteit waar je voor betaalt.

Heb jij ook een Antec Solo?

Leuke review. Jouw conclusie komt trouwens best wel overeen met de review die ik al op TechGage had gelezen. ;)

Edit: Hoezo overbodig? Ik ga in op de inhoud, n geef notabene een link naar een andere review van dezelfde kast (met veel plaatjes, info e.d.).
Goeie survey,, met eindelijk es wat meer informatie dan sommige surveys die je in 10seconden gelezen hebt 8-)

P.s: Ik ben gek op foto's (tliefst natuurlijk van jou eigen kast met alles er op en deraan) }>
Ik bezit geen digitale camera :9 (leef nog in de ijstijd, gebruik de kast om vlees in te braden). Dus persoonlijke foto's zullen niet zo snel lukken. Algemene plaatjes van de kast kun je overal vinden, misschien komen die er binnenkort nog bij. :) (andere survey hier bevat ook een handjevol)
hh, eindelijk weer eens een survey die langer is dan 6 regels! Goed geschreven Phrantic :) nu maar hopen dat meerdere tweakers je voorbeeld zullen volgen -_-'
Heb 'm zelf ook en kan het er alleen maar mee eens zijn.

Vooral de ondersteuningsbalk onder de voeding is iets waar ik over te spreken ben, mijn extreem diepe (18cm) Antec Phantom 500w van dik 3 kilo zit hierdoor perfect op z'n plek, zonder dat de kast vervormt.

De 2x 92mm fanmounts (met stoffilter!) voorin zijn perfect IMO, vorm van de airflow is precies goed voor 4 schijven.

De kast is wel iets te kort vind ik persoonlijk, HD/front-panel/USB/Fan aansluitpunten komen op een heel klein stuk samen (rechtsonder) en kosten hierdoor meer moeite om netjes vast te zetten. Verder vind ik de kast WEL ruim genoeg.
Mooie kast inderdaad. Hij is zwaar, maar dat heeft zijn redenen. Ik vind de aluminium front-bezel super. Gewoon het echte spul en niet gespoten plastic ofzo (zoals bij het goedkopere 3480 broertje). De kast had wel iets dieper mogen zijn: een lange video kaart icm een hdd op dezelfde hoogte kan krap zijn.

De geluidsdemping van de matten vind ik een beetje matig. Ik denk dat een Nexus-achtige oplossing van schuimmatten beter had gewerkt. De hdd-oplossingen zijn super. Ik heb niet het suspensionsysteem gebruikt, maar gewoon de trays. Mijn hdd's zijn echter onhoorbaar. Ik heb bij mijn Hitachi Deskstar T7K250 aam helemaal uitgezet met de feature tools, maar ik hoor helemaal geen seek geluiden. Dat was bij mijn oude Sweex kast wel anders! Subliem.

Het enige wat ik echt een misser vind aan de kast zijn de power en reset knop. In plaats van een strak afgemeten tip-toetsachtige oplossing is er gekozen voor een gammel en wiebelig plastic veertje. De reset-knop is helemaal een ramp doordat deze ook nog wat meer verzonken ligt. Het was ook mooi geweest als de knoppen van zwart aluminium waren gemaakt, dat geeft bij het aan en uit doen echt een gevoel van kwaliteit.

Verder zou het mooi zijn geweest wanneer de front-bezel jacks ONDER de usb aansluitingen hadden gezeten. Ik heb de kabel naar mijn versterker er standaard inzitten dus dat is wat lastig bij het inpluggen van usb apparaten. Misschien meer van toepassing op mijn persoonlijke situatie.
Inderdaad iets te krap. Ik heb de kast moeten modden om mijn videokaart er in te krijgen, een XFX 8800GTX-768...
Er kunnen nu nog maar 2 schijven in, waarbij je geen gebruik kan maken van de elastieke banden.

Verder erg rustig en erg mooi.