Keysonic KSK-3201RF Review

JER00N 28 juni 2011, 795 views

Keysonic KSK-3201RF

Pluspunten

• Compact, maar normale toetsen;
  • Ingebouwde 'muis'.

Minpunten

• Geen scrollfunctie;
  • Redelijk aan de prijs.

Ik ben voor de Keysonic gegaan omdat ik op een makkelijke manier m'n HTPC wilde kunnen bedienen. Uiteraard heb je ook losse draadloze toetsenborden en muizen, maar een compacte combinatie van die twee is veel praktischer.

Uiterlijk
Dit toetsenbord is ongeveer net zo groot als een normaal toetsenbord, maar dan zonder de pijltjesknoppen en het numerieke gedeelte. De toetsen zijn dus net zo groot als bij elk ander toetsenbord. Mede daardoor typt het keyboard erg fijn. Het ding is ook vrij dun, zodat je het gemakkelijk in bijv. een laadje van de salontafel kwijt kunt. Qua uiterlijk is er niets op aan te merken.

Features
Rechtsboven op de Keysonic zit een kleine trackball waarmee je de cursor kan besturen. Linksboven zitten twee knoppen die als linker- en rechtermuisknop functioneren. Wat ik wel mis is een scroll-wieltje of iets dergelijks. Nu moet je steeds scrollen met de pijltjesknoppen of met de 'muis' de scrollbar naar beneden slepen...Links- en rechtsonder zit een blauwe Fn-knop waarmee je, in combinatie met de F-knoppen en wat andere knoppen bepaalde functies kan uitvoeren zoals play/pause, vorige, volgende, volume harder/zachter enzovoorts. Voor een HTPC heel handig natuurlijk, hoewel het nog beter zou zijn als dit aparte, fysieke knoppen zouden zijn, zoals je wel meer op toetsenborden ziet.

Gebruik
Het ding werkt op twee AAA-batterijen (meegeleverd) en kan op de achterkant aan- en uitgezet worden met een klein schuifje. Hoe lang hij meegaat op die twee batterijen weet ik niet aangezien ik hem pas een aantal dagen heb.

Ontvangst
De ontvanger is erg klein, net iets groter dan een USB-stekker. Wanneer je deze simpelweg achterin je (HT)PC stopt zul je merken dat de ontvangst niet geweldig is (na 2,5 meter wordt het al minder). Logisch met zo'n klein ding; de computerkast blokkeert de ontvangst nogal. Gelukkig zit er een USB-verlengkabeltje bij zodat je de ontvanger op een betere plek kan plaatsen met minder metaal in de buurt. Bij mij ligt hij nu onder de bank en nu is de ontvangst stukken beter. Wellicht dat je ontvangst al een stuk verbetert als je hem aan de voorkant van je PC inplugt, als dat kan. Verder werkt hij gewoon soepel en zonder vertragingen, zowel toetsen als trackball. Drivers installeren is niet nodig, gewoon de ontvanger aansluiten en gaan.

Als je een compact toetsenbord-en-muis-in-1 zoekt is dit een geschikte kandidaat, let echter op dat je de bijgeleverde verlengkabel gebruikt voor de ontvanger.

Heb jij ook een Keysonic KSK-3201RF?

goeie review, hier kan ik wat mee! :)