Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-P42G20 Review

motormuis 28 juni 2011, laatste update op 28 juni 2011, 1.248 views

Panasonic Viera TX-P42G20

Pluspunten

• Goede feature set, veel aansluitingen
  • Internet TV, youtube etc.
  • Goedkoop voor een uitgebreide 42"

Minpunten

• Onrustig beeld, het beeld flikkert.

Omdat mijn CRT televisie kuren begon te vertonen besloot ik een nieuwe TV te kopen. Ik hecht erg aan natuurlijke kleuren en een mooi strak en rustig beeld. De prijs is goed te noemen voor een TV van dit formaat, ik heb 700 euro betaald.

De feature set is goed te noemen, youtube kijken, weer nieuws, allemaal via internet. HD TV via de CI+ module (rekam/Caiway), voldoende HDMI aansluitingen voor alles wat ik kan bedenken. Hierbij moet je wel rekening houden dat mijn CRT helemaal niets kan behalve TV kijken, een kinderhand is als snel gevuld ;)

Kleurweergave is goed mits je de goede stand kiest, neutral of THX. Zwart is zwart, andere kleuren flikkeren. Oa mediamarkt adverteert met deze TV als zijnde 600Hz dus een rustig beeld, in mijn ogen echt niet. Met de oude CRT monitoren was ik al gevoelig voor flikkeren bij een te lage verversingsfrequentie. Deze plasma deed me denken aan een monitor op 50 Hz, flikkeren, heel onrustig beeld. Heb je geen last van het geflikker, dan is dit een hele mooie TV voor niet al te veel geld. Was je vroeger ook al gevoelig voor flikkerende CRT monitoren, blijf bij Plasma vandaan. Als je na 10 minuten kijken branderige ogen krijgt en koppijn, vallen de overige punten snel weg. Vandaar de relatief slechte overall score.

De leverancier waar ik het gekocht heb, heeft de TV gelukkig terug genomen. Ja, het is een recht via koop op afstand, maar toch fijn dat het ook werkt.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42G20?

Reviews door de redactie

Kan het zijn dat je scherm nog op de "demo-instelling" staat? Deze instelling wordt gebruikt om de tv tot zijn recht te komen in de winkel. Meestal kan je dat instellen. Het zorgt er voor dat de contrasten heel groot worden en volgens mij kan hij daardoor meer gaan flikkeren als de tv thuis staat in plaats van een winkel.

Misschien helpt dit ook nog.

[Reactie gewijzigd door Emos op 29 juni 2011 01:14]

Heb de televisie al ruim een jaar en ken het bovenstaande probleem niet. De TV zelf is ook geen 600Hz, maar 60Hz volgens mij... Had iets met subframes te maken wat het tot "600Hz" maakt. Kan me het alleen niet helemaal herinneren want dat verhaal is mij bij aankoop uitgelegd.

Verder heb ik nooit flikkerende kleuren of iets in die geest gezien. Ding werkt hier prima :)
Blijkbaar hebben veel mensen er geen last van. Mijn zwager ziet het een beetje flikkeren vanuit zijn ooghoeken, mijn vrouw ziet het helemaal niet. Ik weet wel dat ik niet de enige ben, ik heb er een paar gesproken die het ook hebben.
Ik had vroeger ook altijd last van flikkerende monitoren (moest persee een refreshrate van 85 Hz of meer) maar wat jij hier beschrijft heb ik bij mijn plasma absoluut geen last van. Staat/stond ie wel op 100 Hz ingesteld (ergens in menu te vinden)?

Dat 600 Hz is niet de refresh rate van het scherm maar de sub-field-drive: http://www.best-3dtvs.com...0hz-sub-field-drive-mean/
Ik kom zelf ook van een 100hz JVC CRT en had er in het begin ook veel last van. Na een weekje merkte ik het zelf niet meer eigenlijk.

Ik zie het nu alleen af en toe nog wanneer het hele scherm wit is bij Nederland 1 bijvoorbeeld.

Dit komt door de plasma techniek en valt eigenlijk weinig aan te doen. De één ziet het meer dan de ander. Het is erg subjectief. Persoonlijk vind ik het niet storend, omdat ik het nu bijna niet meer merk en plasma ook veel voordelen heeft t.o.v. LCD/LED :)
Toevallig ben ik in het bezit van de Viera-TXP42V20E en kan me niet herinneren dat ik dergelijke flikkeringen heb meegemaakt. Wellicht dat je je TV kan resetten naar default settings?

Wat wel apart is, is dat op veel fora wordt aangegeven dat de 'THX' modus het beste is, terwijl als ik the Dark Night op Bluray kijk (wat er overigens verbluffend uit zien), op de 'Foto'-stand de 'blurring' veel minder is.

D.w.z. dat ik bij de Schoolbus scene in het begin (wanneer de schoolbus de bank uit komt rijden en zich invoegt) op THX geen nummerplaat kan lezen en bij de Foto stand juist wel. Dit lijkt mij erg apart of niet? Bovendien zijn de kleuren exact gelijk, zwart blijft gewoon echt zwart en de kleuren blijven helder. Heb het ook bij de waterval scene van BBC Life/Earth(?) getest en ook hier weergeeft de Foto stand het beste beeld.

Een raar verschijnsel, maar wellicht dat iemand een uitleg weet hierop?

[Reactie gewijzigd door volkano op 29 juni 2011 12:13]

Het kan volgens mij ook komen door bepaalde lampen bij jou thuis. Gebruik je ouderwetse peertjes of de zuinigere spaarlampen? Op de een of andere manier kunnen die volgens mij ook flikkeringen veroorzaken. Iets met frequenties die elkaar opheffen of juist aanvullen.

[Reactie gewijzigd door Emos op 29 juni 2011 15:55]

De TV stond goed ingesteld, ik heb contact gehad met de winkel. Ook in de winkel nog wat modellen bekeken die goed ingesteld stonden en ook daar zag ik het.

HermanV; grappig dat jij het wel ziet, maar het niet storend vindt. Als ik door de flikkering heen kijk, is het een geweldige TV. Ik ben weer terug naar mijn CRT, kuren zijn over en weet oprecht niet wat ik nu zou moeten kopen als nieuwe TV. Jammer dat SED niet verder ontwikkeld is.

Emos:
Met name overdag heb ik er last van. 's Avonds met een paar spaarlampen op de achtergrond een stuk minder. Blijkbaar lopen ze dan net uit fase zodat ze elkaar aanvullen.
Ja apart is het wel. Het zou mij ook storen. Succes man.