Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart - Reviews

Specificaties 3,2" • 320x480 • 158MB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart Review

careltjuh 1 oktober 2011, laatste update op 15 oktober 2011, 16.966 views

Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart

Pluspunten

• de prijs
  • presentatie
  • Camara
  • android
  • design

Minpunten

• onder android 2.2 wat bugs(verholpen met android 2.3)
  • weinig intern opslag geheugen
  • geen oordopjes

Samsung galaxy gio

inleiding
Ik heb deze mobiel gekocht na dat ik mijn vorige mobiel was kwijtgeraakt in Zwitserland.
Dit is mijn eerste smartphone dus ik heb geen vergelijkings materiaal hier bij de hand.
Ik heb hem gekocht bij de kijkshop in combinatie met een Vodafone bel+sms 60 abonnement
plus een extra blox internet bundel met 250mb mobiel internet .
Dit is mijn eerste smartphone en ik dacht laat ik maar eerst beginnen met een budget smartphone en omdat android al heel wat mobiles onder de 200 euro aanbied is het ook gelijk een smartphone met android geworden.
Dit toestel leek mij het best qua prijs presentie verhouding en omdat hij in de aanbieding was bij de kijk-shop heb ik hem dan ook gelijk maar gekocht.

de inhoud:
Het is een klein doosje met een plaatje van de mobiel er op en wat specificaties van de mobiel
zoals gewoonlijk zit er in het doosje de oplader wat boekjes met informatie over de mobiel
de simkaart en een usb datakabel en een geheugenkaartje(2gb)
maar wat ik eigenlijk mis zijn de oordopjes
De oordopjes van mijn vorige mobiel waren uitermate slecht dus die gebruik ik niet.
Maar ik gebruikte op mijn vorige mobiel de oordopjes van de mobiel daarvoor die zaten erg comfortabel en gaven mooi geluid.
Maar die geven op deze mobiel erg raar geluid dus is de enige oplossing de oordopjes van mijn psp maar die zitten voor geen meter dus heb ik toch weer 20 euro moeten besteden aan betere oordopjes.

de bouwkwaliteit/design
De telefoon is vrij licht 102 gram om precies te zijn .
Het is een kleine Full touch Bar telefoon met een 3,2 inch hvga touchscreen
Het is een smal ontwerp wat aan de zijkanten nog smaller wordt op zijn dikste punt is hij 12mm
Onderaan in het midden zit een fysieke home knop met aan de linker kant een optie knop en aan de rechter kant een terug knop dit zijn touch knoppen.
foto komt snel weer terug
Hij is vrij stevig hij kraakt niet als je op het touchscreen drukt maar je drukt wel vrij snel te hard maar dat komt denk omdat mijn vorige mobiel een resistief touchscreen had.
Het is een erg mooi design vindt ik (smaken verschillen :) ) hij heet ook niet voor niets de gio wat juweel betekent.
hardware
Er zit een 800MHz ARM6 processor in met 279 mb ram.
Voor de prijs is de 800mhz op zich best wel een luxe de meeste ander smartphones in de prijs klasse moeten het doen met 600 mHz
De 279mb ram is genoeg om android soepel te laten draaien
Een klein beetje tegenvaller is het opslag geheugen dit is namelijk maar 181mb en dat staats naar een aantal wat grotere applicaties zo vol maar ja je kan niet alles verwachten van een budget smartphone
Er is 3g aan boord en een gps ontvanger en wifi(b/g/n) dit werkt gewoon naar behoren
Er zit een 3,2 inch hvga(320x480) met 16 miljoen kleuren dit is een erg mooi en helder scherm
heeft een goed touch response en is gewoon fijn in gebruik
Ook zit er een 3,2 mp Camara hier kom ik later op terug.

betrouwbaarheid:
Hier was ik eerst niet zo over te spreken met android 2.2 viel hij soms gewoon uit en als hij van de 3g naar de wifi moest schakelen kreeg hij de wifi niet aan de gang en kwam er error te staan .
Maar naar dat ik android 2.3(de niet officiŽle versie)er op heb gezet heb ik hier geen last meer van.
Ik heb hem nu Ong 1 maand en er is nog niks aan kapot gegaan.

snelheid/3d presentaties
Hij is snel genoeg door de 800mhz processor maar je je merkt vooral dat het ram de bottleneck is .
Want als je met meer dan 2 a 3 apps draaiend probeert te internetten wordt je niet egt blij meer van presentaties en dan staats het ram geheugen Ong op 260mb dus dan heb je nog 10 mb over om te kunnen internetten .
Maar over het algemeen ben ik heel tevreden over de snelheid.
In 3d presenteert hij redelijk er zit een de Adreno 200 gpu die aardig wat neer kan zetten
antutu benchmark

accuduur/belt kwaliteit
De accu gaat met normaal gebruik Ong 2 dagen mee dat is op zich wel goed voor een smartphone de meeste smartphones gaan Ong 1 dag mee.
Wat ik zelf wel een voordeel vindt is dat hij op zich best wel snel oplaadt als je hem ong 1a 2 uur in de oplader hebt zitten is hij helemaal 100% geladen
De bel kwaliteit is gewoon goed ik bel niet bijzonder vaak maar degene die ik bel is goed te verstaan en hij kan mij ook goed verstaan dus dat is wel in orde

internet
Dit is een van reden waarom ik een

smartphone gekocht heb om lekker te kunnen internetten.
En dat gaat heel goed op de Samsung dus daarvoor heb ik tenminste het goede toestel.
Je kan de standaard browser gebruiken die op zich meestal ook wel voldoet maar als ik thuis via de wifi wil internetten dan gebruik ik toch liever de opera mini browser omdat die toch net iets sneller is.
De 3g is gewoon lekker snel en werkt gewoon zo als het hoort.
De wifi is b/g/n dat heeft zijn voordelen maar er waren in android 2.2 wat problemen met de wifi (zie kopje betrouwbaarheid).

gps/bluetooth
De gps is na de update naar android 2.3 nog sneller geworden met een fix vinden dus hier ben ik zeer tevreden over.
hij doet er Max 2min over en dan hij heeft een fix dus dat is vrij snel
Google maps werkt gewoon goed maar ik heb toch het navigon navigatie pakket gekocht omdat Google maps navigatie de kaarten van internet moet afhalen en omdat ik maar een 250mb internet bundel heb tikt dat een beetje snel door als je naar bijv. Frankrijk moet rijden.
De bluethoot heb ik eigenlijk nog geen een keer gebruikt maar ik ga ervan uit dat het gewoon werkt.

de (video)camera
Er zit een 3,2 mp camera op die plaatjes met een resolutie van 2048x1536 schiet.
Er zijn genoeg instellingen voor de Camera zo dat is al een voordeel.
Voor gewoon wat plaatjes onder goede lichtomstandigheden te schieten voldoet deze Camera goed
en niet te vergeten het blijft een budget toestel.
Hij kan aardige macro plaatjes schieten en de kleuren zijn vrij goed.
In het schemer donker zijn ook nog wel zichtbare plaatjes te schieten maar in het donker zonder een flitser dan heb je er niks meer aan.
wat plaatjes gemaakt met het toestel
foto komt snel weer terug
het zoomen moet je niet aan beginnen want dan krijg je dit .
normaal

de video camera
Is geen hd kwaliteit maar je kan er snel een filmpje mee maken wat toch nog vrij duidelijk en wat vooral belangrijk is vindt ik is de geluidskwaliteit en dat zit wel goed dus ik vindt het een Goeie camera voor een budget toestel.

android/touchwiz 3.0
Als je de mobiel nu zou kopen wordt hij geleverd met android 2.2 froyo
Dit werkt gewoon goed afgezien van wat kleine foutjes maar bij mij draait er inmiddels een gelekte versie van android 2.3 gingerbread op.
In deze versie werkt de mobiel nog net iets sneller en zijn die foutjes opgelost.
Wat leuke dingen zijn bijv. live achtergronden en voor de rest zal ik maar niet al te ver ingaan op het Besturingssysteem want daar zijn volgens mij genoeg reviews over te vinden
Hier over draait standaard de Samsung touzwiz 3.0 interface deze werk goed maar ik heb nu al heel wat apps er op staan en dan wordt hij toch wel aanzienlijk langzamer in het menu maar je kan bijv ook een andere launcher downloaden.

conclusie
De Samsung galaxy gio is een erg mooi toestel maar heeft zo ook zijn nadelen maar die nadelen kun je natuurlijk ook weer afschrijven op het feit dat het budget en toestel is onder de 200 euro.
Ik ben er zelf erg tevreden mee en als hij niet kapot gaat wordt dit mijn mobiel voor de komende 2 jaar want dan is mijn abonnement afgelopen.

edit 28-6-2011 13:00-even wat spel fouten bijgewerkt

• Nikon Coolpix L100

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart?

Vooral deze zin zou ik even aanpakken:
Zoals gewoonlijk zit er een oplader,data kabel,de simkaart,wat boekjes,geheugenkaart(2gb), en oordopjes in de doos maar nee geen oordopjes dit is wel jammer .

;)

Cheers,
Redelijk volledige review verder.
Zou hem zeker niet gebruiken als camera, belabberde foto's zonder diepgang
daar is hij ook niet voor bedoeld maar jij heb ook niet altijd je dslr bij je om even snel een foto van iets te maken en om even snel en foto te maken van iets voldoet hij goed
en het blijft een budget toestel

[Reactie gewijzigd door careltjuh op 28 juni 2011 21:10]

Een klein foutje: De MSM7227 in de Galaxy Gio heeft wel een GPU, de Adreno 200 die ook te vinden is in o.a. de Desire en de Nexus One. Jij bent volgens mij in de war met de MSM7200 uit de eerste generatie Android telefoons, die hadden inderdaad geen GPU.

Voor de rest nette review!

[Reactie gewijzigd door thijsje66 op 28 juni 2011 19:01]

oke dat wist ik niet ik zal het even aanpassen ik dacht dat ik ergens gelezen had dat hij er geen had
En hij is tevens te vinden in de SE x10i en de ZTE Blade (Orange San Fransisco).
Nope, in de X10 zit een QSD8250, maar die heeft wel de Adreno 200 inderdaad. Je Galaxy Gio is qua prestaties ongeveer te vergelijken met een Nexus One, alleen heeft een Nexus One meer geheugen.
Mooie review!, het nederlands hierin kon wat beter maar alles wat ik wil weten zit in deze review!
Zou het ook fijn vinden als de laatste hoofdletterfouten of tikfouten zouden worden gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Lemming op 28 juni 2011 12:18]

Bedankt voor je review, probeer komma's te gebruiken in je zinnen, dat leest een stuk prettiger!
Ik wil dit mobiel ook gaan kopen, maar als ik zo lees, werkt android 2.2 niet supergoed, is er een goede tutorial beschikbaar om up te graden naar android 2.3?
als alles goed gaat kan je gewoon via KIES het programma van samung zelf upgraden maar dit programma wil nog weleens niet werken en dan zou als ik jou was een account aanmaken op samfirmware en daar wordt alles uitgelegd
Duidelijke review met genoeg info om te beslissen of de gsm geschikt voor je is of niet.
Jammer dat veel tweakers alleen perfect Nederlands kunnen of willen lezen, ik vind dat minder van belang. Kortom prima!
ja ik ben er mee bezig ik plak hem straks wel even in wordt dan zijn de meeste fouten al wel weg
Goede review. Heb je ook last van plots uitvallen van het toestel?
ja had ik wel maar ik heb nu giopro v1.1 custom rom erop gezet en nu heb ik nergens meer last van
Heb je er al wat games op gespeeld? Zoja, hoe draaien ze?
ze draaien allemaal eigenlijk wel goed alleen heb je bij hele grote levels van angry birds
aan het begin een beetje lage fps maar als je even 10 seconden wacht is dat weg