Acer Aspire 5051AWXMi Review

-ErikE- 13 september 2007, 2.854 views

Acer Aspire 5051AWXMi

Pluspunten

• lekker mobiel -> 14,1"
  • zeer scherp geprijsd -> 565e
  • nieuwste technology -> AMD Socket S1

Minpunten

• warmte -> ventilator vaak aan
  • accuduur -> gaat minder dan 2 uur mee
  • geen bluetooth en firewire

Ja -ErikE- heeft weer een nieuw speeltje en Tweakers.net zal het weten ook. Het betreft deze keer een Acer Aspire 5051AWXMI. Een naam die bij velen een rillig over de rug zal laten gaan. Ik heb echter behoorlijk goede ervaringen met Acer. Ik ben toe aan m`n tweede TFT scherm van hun en dit is m`n tweede laptop. De vorige was een Travelmate 8002LCi. Deze kan door lomp gooi en smijtwerk geen goed beeld meer weergeven. Dit repareren kost me 300E en een nieuwe laptop kost me 565e. Ja wat doe je dan? Juist, je koopt een nieuwe laptop en gebruikt de ouwe als standalone pc/server.

Algemene indruk
Ik was op zoek naar een laptop waar ik alleen maar tikwerk op hoefde te verrichten. M`n vorige laptop was een gamemonster (Eerste generatie Centrino + Radeon 9700, toen ze beide net uit waren) en ik kwam erachter dat hoe langer ik de laptop had, ik deze eigenlijk alleen maar voor 2 games gebruikte. UT en C&C Generals. De andere games die ik speelde, speelde ik wel op een van m`n twee gewone pc`s. Een gamelaptop hoefde ik dus niet weer. Verder ben ik ook absoluut niet gecharmeerd van 15,4" laptops. Ik vind ze te groot en je betaald je blauw aan een fatsoenlijke resolutie (Ik was 15" 1400x1050 gewend). Ik zocht dus een 13,3" of 14,1" laptop met een 1280x800 resolutie. Deze vond ik in de Aspire 5051AWXMI

Featureset
De featureset van deze laptop is goed in orde. Het kloppend hart van de laptop is een AMD Turion MK36 processor. Deze loopt op 2GHz z`n rondjes en heeft 512KB Cache meegekregen. De processor rust op een socket S1 en is dus verwisselbaar met een Turion X2. Standaard zit er 512MB DDR2 in de laptop wat samen met de 60GB 5400rpm ATA disc de opslagcapaciteit vertegenwoordigd. Een 10/100 lanverbinding en een 802.11B/G netwerkkaart behoort ook tot de standaarduitrusting. Voor het beeld zorgt de geïntegreerde ATI Xpress200m (Xpress1100) videochip. Via Hypermemory kan deze kaart over maximaal 256MB geheugen beschikken. Er zijn 3 USB 2.0 poorten, een VGA en SVideo aansluitin aanwezig. Verder nog een Dual Layer DVDRW station. Het HD geluid wordt door een Realtek chipje voortgebracht naar de twee speakers of de 3 aansluitingen voor een eventuele speakerset. Een card reader en PCMCIA slot zijn uiteraard ook aanwezig. Zoals gezegd is dit een 14,1" laptop met een zogenoemnde Crystalbryte laag. Een spiegelende laag die de helderheid van het scherm verhoogd. De resolutie is WXGA oftewel 1280x800. Door het ontbreken van firewire en bluetooth krijgt deze laptop van mij geen Zeer goed bij features.

Prestaties
De prestaties van de Turion MK36 liggen net onder het niveau van een gelijk geclockte Core Solo. Iets hoger dan een gelijk geclockte Pentium M. De prestaties zijn dan ook gewoon goed. Voor simpel tekstverwerken, chatten en surfen is de laptop meer dan snel genoeg. Een potje UT GOTY is goed te doen op de native resolutie. Ook C&C Generals draait goed op 1024x768. Iets nieuwere spellen zijn echter te hoog gegrepen. Dit wist ik en beoordeel ik dus ook niet negatief. Nou moet ik zeggen dat ik de laptop vanaf uur 0 van een extra bankje DDR2 en een snellere hardeschijf heb voorzien. Er zit dus nu 2x512MB in en een 80GB 7200RPM 8MB Cache disc in. Ik ben hartstikke tevreden over de prestaties. Mocht ik er later toch hinder van ondervinden, kan ik zoals gezegd gewoon een TL60 in zetten, zodat ik een dualcore 2GHZ laptopje heb.

Beeldkwaliteit
Het 14,1" scherm is zo helder als ze maar komen. Ik gebruik het scherm op 80% helderheid, omdat het anders te vel is. Er is lichtelijk ghosting aanwezig als ik aan het UT`en ben, maar niet zozeer dat het hinderlijk is. Bij RTS spellen is dit niet zichtbaar. De 'lompe' resolutie van 1280x800 valt gelukkig mee door het wat kleinere scherm. Ik vind wel de startbalk hinderlijk groot, maar hier is weinig aan te doen.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De bouwkwaliteit deed mij versteld staan. Ik had eerst een Travelmate laptop, deze zijn gemaakt voor mobiliteit. De Aspire serie is gemaakt voor thuisgebruik. Echter mijn Travelmate 8002 was een heelstuk minder stevig dan deze Aspire 5051. De behuizing is bijna niet in te drukken en het scherm scharniert een stuk zwaarder dan bij de Travelmate. Ook zit de hardeschijf wat dieper in de laptop verstopt. Dit vind ik een pluspunt, want bij m`n vorige werd de palmrust behoorlijk onplezierig opgewarmd door de 7200RPM disc. Hier is nu geen sprake van.

Ergonomie
De ergonomie is bij deze laptop in orde. Mijn vorige laptop had een soort golvend toetsenbord waar deze een rechttoe-rechtaan toetsenbord heeft. Ik zit er nu 2 dagen achter te werken en ben nu al gewend aan het andere toetsenbord. Het zal wel komen omdat de 14,1" laptop even breed is als mijn vorige 15". Het touchpad is behoorlijk gevoelig in te stellen (dit vind ik een pluspunt) en de knoppen werken niet te stijf. Nog een pluspunt is dat de CTRL toets geheel links zit. Bij laptops van andere merken wil de Fn toets nog wel eens geheel links zitten. Bij het rammen op CTRL C / V / enz raak ik dan altijd behoorlijk gefrustreerd. Dit is nu niet het geval dus positief.

Warmte- en geluidsproductie
Hier ben ik iets minder over te spreken. Standaard maakte mijn Travelmate wel wat herrie, maar door programma`s als Notebook Hardware Control was deze zelfs tijdens gamen 90% van de tijd passief gekoeld. Jammer genoeg ondersteunen deze programma`s de Turion MK36 nog niet, waardoor deze gewoon nog het standaard voltage neemt. Tijdens idle draaien komt dit neer op 47 ~ 53 graden. De ventilator Thershold zit op 49 graden, dus ik zit regelmatig in de herrie. Want in tegenstelling tot m`n centrino notebook (7 ventilator standen) heeft deze ventilator maar 2 standen: Herrie en HELEBOEL HERRIE.... Met geen mogelijkheid heb ik hier iets aan kunnen doen. RMclock, CrystalCPUID en NHC doen alledrie nul komma niks. Totdat deze programma`s geupdate worden zal hier dus een 'acceptabel' staan.

mobiliteit en accuduur
De mobiliteit is zwaar ok. De laptop weegt net onder de 2,5Kg. Dit vind ik licht (ben een laptop van 3,3Kg gewend). De accuduur ben ik iets minder over te spreken. Hoewel de Turion maar 31W verbruikt, gaat de laptop nog geen 2 uur mee op de accu. Nu is het een minimale accu, maar 1,5 uur vind ik echt bedroevend. Mijn 2 jaar oude laptop doet op een goeie accu en als ie er zin in heeft ruim 5 uur!! Misschien schaf ik voor deze laptop wel een extra accu aan voor in de DVD bay. Dit zal de accuduur waarschijnlijk verdubbelen.

De prijs, de laatste troef van dit beestje. Pak de pricewatch erbij zie het zelf, dit is een van de goedkoopste laptops van Nederland. Voor 565e krijg je een 14,1" kwaliteitslaptop waarmee iedere student uit de voeten kan. Lekker mobiel en prima instaat alle programma`s voor school te draaien (Tenzij je een studie doet waarvoor je moet renderen). Voor tekstverwerken en dergelijke is deze laptop gewoonweg ideaal.

Update
Na vijf maanden begon ik me toch wat te ergeren aan de wachttijden die singlecore processoren met zich meedragen. Mijn desktops zijn allebei met een dualcore uitgerust, dus wou ik dit voor m`n laptop ook. Via Ebay een Turion X2 TL60 (2x2GHz 512KB Cache) opgeduikeld en de grote inbouwoperatie is begonnen. De processor is succesvol ingebouwd en de prestaties zijn gelijk met sprongen omhooggegaan (in Vista Business). Jammer genoeg heb ik wel de interne aansluiting van het touchpad gesloopt, dus hier moet ik nog wat aan doen. Voor de rest ben ik nog steeds super tevreden! Echt een goeie koop!

Heb jij ook een Acer Aspire 5051AWXMi?

Uhmm, waar ik benieuwd naar ben, kun je een SuperPi 1M posten? Dat geeft enigszins een indruk hoe snel die TL60 is.