Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF700-AlCu LED Review

aca 10 maart 2007, 619 views

Zalman VF700-AlCu LED

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Mooi uiterlijk
  • Niet al te duur
  • Goede koeling

Minpunten

• LED is niet echt fel
  • Aandacht nodig bij installeren mbt Northbridge cooler.
  • Oude generatie koelers

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Een korte survey wat betreft mijn ervaring met deze koeler.

Het systeem:
Een AMD3500+, A8N mobo en een Sapphire Radeon X800XL 256MB.

De laatste tijd had de PC van mijn broertje nog al wat problemen. Tijdens het spelen van NFS of TDU kreeg hij vastlopers waarna alleen een hardboot het systeem weer werkend kon krijgen. In Windows XP vervolgens een interessant melding met x123y324zf34 got stuck in driver. Vervolgens een nieuwe driver geinstalleerd (Catalyst 7.2), maar het probleem bleef voortbestaan. Daarna maar een testje gedaan met ATItool. 3D view aan en de temperatuur liep op als een razende. Nou had ik in t verleden deze graka even getest op overclockbaarheid, en ik wist dat de temperatuur toen in de 80 graden lag. Ff kijken dus. Temperatuur loopt op... 85....90....95... Hmmzz dat hoort niet.... 100.. 102... Tjoef. Beeldscherm zwart. Nouja ff die koeler dan maar schoonmaken. Na t schoonmaken een nieuwe run, maar de temperatuur ging weer richting de 100. Tja wat nu?

Na een snelle (~1 min) overweging besloten om een after market 8) graka cooler te kopen. Er zijn hiervan legio producten, maar aangezien ik al goede ervaringen had met de Zalman CNPS9700 CPU cooler, dacht ik waarom geen VF700. Een VF900 was me toch iets te duur voor zo'n oud kaartje. Kijkend op diverse webshops, vond ik een VF700 voor 19,95 in de aanbieding bij Powerline Zoetermeer.

Een uurtje later was ik weer thuis, en na de graka uit de PC gehaald te hebben was t tijd om deze te voorzien van een nieuw jasje. Stoffig Sapphire koelertje eraf gehaald, en de de kaart netjes schoon gemaakt met een doekje. Vervolgens de heel heldere handleiding van Zalman gevolgd, en binnen 15 minuten zat de Zalman VF700 erop. Ik heb de koeler aangesloten op 12V molex, aangezien betrouwbaarheid voor mij meer betekent dan stilte. Kaartje weer terug in t slot, en ik zag dat een paar van die waaiers tegen mijn Northbridge koelblokje kwamen. Dat vond ik niet zo'n probleem. Goed, fingers crossed en hopen dat ie netjes boot. Damn, scherm blijft zwart... Oja VGA kabel zit er nog niet in ... |:(

Goed minuutje later in Windows weer ff ATItool opgezocht. Idle was ie netjes 31C, en in 3D mode liep het zaakje richting de 50...51..52..53..53 Na een half uurtje op 53C gelopen te hebben geloofde ik het wel. Een geslaagde koop lijkt me zo. :P

Heb jij ook een Zalman VF700-AlCu LED?

Kan je nu ook beter overklokken?
veel belovend, als de koeler de temp. tot de helft kan terugbrengen _/-\o_