Apple Time Capsule 2TB (MB996Z/A) Review

Sjoak 12 juli 2011, laatste update op 12 juli 2011, 20.342 views

Apple Time Capsule 2TB (MB996Z/A)

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Gebruiksgemak(elke idioot kan er mee uit de voeten)
  • Time machine software
  • Windows support
  • Snelheid WIFI

Minpunten

• Geen TC die raid 1 support

Features Score: 4
Na 2 maanden een Macbook pro in mijn bezit te hebben voelde ik de behoefte om te backuppen en bestanden te delen in mijn netwerk.

De macbook is de instapversie van 13 inch en is een early 2011 model. er staat OSX lion op. en de harde schijf is vervangen voor een 64 GB adata SSD schijf.

Na een aantal reviews gelezen te hebben kwam mijn keuze uit op de time capsule 2 TB.

uitpakken

de verpakking:

zit allemaal stevig in 1 doos.

inhoud sterk ingepakt in piepschuimt

inhoud verder : eurostekker

aangesloten met macbook

Wifi performance
450mbit is het theoretisch maximum van de wifi functie.
Als ik de wifi gebruik zit ik rond de 215 mbit verbinding, bij het maken van deze screenshot het maximum

Time Machine
Over deze feature was ik echt overdonderd van verbazing, na het aansluiten van de TC merkte mijn mac direct op dat het een TC betrof. direct kon ik time machine activeren. en word nu zonder dat ik het merk automatisch backups gemaakt van mijn macbook

Netwerk schrijfperformance

in de volgende test zal ik een 1000 MB bin bestand kopieren naar de Time capsule en terug kopieren naar mijn MAC bestaat uit via WIFI en VIA 1000mbit lan, ik heb de tests 2 keer gedaan om het betrouwbaarder te maken.

Bestanden remote benaderen
Nog een optie die geniaal is, is de optie om de bestanden op de shares van mijn TC te benaderen via het internet. ik kan nu zonder problemen mijn bestanden benaderen zonder dat ik merk of ik thuis zit ofdat ik onderweg of op school zit. erg handig.
door te werken met een script word bij het opstarten van mijn macbook automatisch de te benaderen shares toegevoegd.

Script die ik ervoor gebruikt heb is:

mount volume
"afp://IPADRES" as user name "USERNAME" with password "WACHTWOORD"

-Vervolgens dit script opslaan als "programma" en in de opstart zetten.
-in de airport utility moet de hostname ingevuld staan bij de internet settings

Deze review zal ik uitbreiden, ik heb de TC immers nog maar 3 dagen in gebruik.tevens zal ik plaatjes toevoegen van het script en de netwerk performance.

• macbook pro 2011(early)
  • Windows 7

Heb jij ook een Apple Time Capsule 2TB (MB996Z/A)?

Met welk protocol kun je de shares benaderen vanaf Internet?
afp voor zover ik weet.
De HDD is goed te vervangen! Heb de mijne geupgrade van 500gb naar 2tb voor €70!

Een goede review, 4 sterren van mij!
"na het aansluiten van de TC merkte mijn mac direct op dat het een TV betrof" TV? TC zeker :) en dat is juist de bedoeling van een Time Capsule, dat het naadloos werkt met Macs.

Vrij korte review, wat ik me nog afvraag is of het de nieuwe TC van 21/06/11 is of je nog een ouder model hebt aangeschaft. Als je hem na deze datum online in de Apple store gekocht hebt voor 279 euro dan heb je de nieuwe, die (bv.) sneller zou backuppen. Heb je hem lokaal in een winkel gekocht dan heb je helaas nog de oude. Maarja veel is er ook niet veranderd dus geen ramp.
offtopic:
De nieuwe heeft een andere SKU (MD032Z/A). Ik heb een verzoek ingediend om deze met de juist specs toe te voegen aan de pricewatch.
Zoals er al staat zal ik de review uitbreiden het betreft de nieuwe versie
weet jij ook of je het apparaat kan laten klonen naar een ander apparaat ?
Kun je wat meer uitleggen over het benaderbaar maken van je bestanden via internet en het script wat je gebruikt daarvoor? Ik krijg binnenkort een TC 2TB, dezelfde als de jouwe, voor mijn MBP 15" 2011 en die optie klinkt enorm interessant..!
Ja mij lijkt het ook wel interessant zoals Jick en ik zou graag ook meer info hierover willen.