Nokia X3-02 Touch and Type Zwart - Reviews

Nokia X3-02 Touch and Type Zwart Review

Yakolev 26 juni 2011, 973 views

Nokia X3-02 Touch and Type Zwart

Pluspunten

• Design
  • Speaker kwaliteit
  • OS

Minpunten

• Onnauwkeurige touchscherm.

Het is alweer een tijd geleden sinds ik ben overgestapt op een smartphone maar voor mijn werk en andere belangrijkere zaken heb ik een telefoon nodig waarvan ik weet dat het altijd werkt en batterij lading heeft. Daarom heb ik een tijdje terug de Nokia X3-02 gekocht. Naast de Nokia gebruik ik ook nog een HTC Mozart voor de wat minder belangrijke dingen.

Doos + Accessoires

De telefoon komt verpakt in een herkenbare licht blauwe Nokia verpakking. In de doos zit naast de telefoon de batterij apart verpakt, oordopjes, mini-usb kabel en een Nokia oplader. In de telefoon was al een 2GB Micro SD kaart aanwezig. De oordopjes waren van redelijke kwaliteit maar absoluut niet beter dan de oordopjes die ik bij mijn HTC kreeg, Ook zijn het geen in-ear oordopjes dus de audio valt dan vrijwel altijd tegen.

Design

De Nokia X3-02 is erg stylist ontworpen en dat is goed te zien, het toestel ziet er wonderschoon uit. Het toestel heeft behalve het toetsenblok 3 knoppen aan de zijkant voor het volume en om het toestel te locken. Het toetsenblok is ook heel anders vergeleken met de meeste toestellen omdat het een 4x4 layout heeft. Op de bovenste rij zitten de opneem, berichten, muziekspeler en ophang knoppen. Daaronder heb je de overige cijfer en teken knoppen. De telefoon heeft verder geen navigatie toetsen omdat het een touchscreen heeft.

Foto

Hardware

De main unique selling point van het toestel is waarschijnlijk het touchscreen. Helaas is het van de resistieve soort waardoor het vaak erg onnauwkeurig is. Het scherm reageert vaak niet of verkeerd op mijn handelingen ook al gebruik ik mijn nagel of zelfs de stylus van mijn Nokia N900. Op goede dagen werkt het wel heel goed. Zou het toestel navigatie toetsen hebben gehad dan had ik het een stuk minder erg gevonden. De speakers zijn wel van fantastische kwaliteit, muziek heeft geen vervormingen en kan lekker hard worden afgespeeld. Hetzelfde geldt voor bellen, iedereen is glashelder te verstaan en dat ben ik ook.

Ook zijn de foto's redelijk te noemen, maar door gebrek aan flits is het avonds helaas niet te gebruiken.

Software

De telefoon heeft S40 als OS. Daarmee reageert het snel en is het ook uiterst gebruiksvriendelijk ook al is de mappenstructuur wel lichtelijk frustrerend. Op de homescreens kunnen een aantal "widgets" worden geplaatst en verder is het niet te veranderen. Via de OVI store kunnen talloze apps worden binnengehaald waaronder de OVI Browser wat mij brengt op het volgende punt.

De standaard browser is redelijk knudde te noemen, het kan absoluut niet mee met veel van de telefoons in de vergelijkbare prijsklasse, gelukkig heeft Nokia wel nog het betere Opera erop voor-geļnstalleerd. De OVI Browser Beta is nog veel beter en zal dan ook binnenkort worden gebruikt als standard browser voor de S40 toestellen. Het reageert soepel en heeft weinig moeite om redelijk zware sites te laden. Pinch to Zoom werkt helaas niet door het type scherm.

Al met al is het een fijne telefoon om te gebruiken ondanks dat het scherm vaak niet helemaal wilt mee-werken, het toestel hoeft van mij niet heel veel te doen omdat het fungeert als echte bel telefoon. Maar ik zou hem zelf niet aanraden voor iemand die hem ter vervanging van zijn smartphone wilt hebben.

Heb jij ook een Nokia X3-02 Touch and Type Zwart?