Tweakers zegt: 9,5

Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart Review

LupusMonkNewbie 26 juni 2011, laatste update op 26 juni 2011, 4.161 views

Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart

Pluspunten

• vormgeving
  • beeld en geluidskwaliteit
  • (standaard) gebruiksgemak
  • 'ziet er mooi uit in de huiskamer'

Minpunten

• compatibility in de breedste zin van het woord
  • prijs
  • flexibilteit van het software systeem

Vooraf ter informatie:
De I-Pad 2 16GB WIFI heb ik nu 1 maand in gebruik. Dit is mijn eerste ervaring met een apple product.
De Ipad is gekocht om een oudere laptop te vervangen. Deze laptop fungeerde eigenlijk puur en alleen om op het internet te surfen.

Het gebruiksgemak van de I-Pad vind ik geweldig. Je zet hem aan en je kunt direct alle toepassingen gebruiken. De beeldkwaliteit is uitermate scherp.
De eerste aantal uren/dagen heb ik veel plezier gehad met de I-Pad en voldeed ook aan de verwachtigen en eisen die ik vooraf stelde aan het apparaat.

Na een week werd mij echter duidelijk dat de I-Pad ook behoorlijk irritante tekortkomingen heeft.
- Geen flashplayer
- geen print compatibility met de meeste doorsnee printers
- I-tunes

Geen flashplayer:
Na een poosje werd mij duidelijk dat Apple de flashplayer van adobe boycot. Praktisch gezien houdt dit in dat je met de I-Pad diverse veel bezochte websites niet of beperkt kunt openen.
Middels enkele (betaalde) apps kun je via een andere browser wel flash sites bezoeken.

Geen print compatibility met de meeste doorsnee printers:
Ook werd mij vrij snel duidelijk dat ik niet kon printen op mijn Dell V313w (middels WIFI). Zwaar irritant, al zeg ik het zelf. Apple ondersteunt echter enkele HP printers voor wireless printen.
Middels enkele (betaalde) apps kun je wel direct printen op je printer of via je PC.

I-tunes:
Dit is niet mijn type programma.
Apple heeft elke mogelijkheid tot de HD toegang disabled. Mocht je dus bestanden van je I-Pad willen halen om deze naar je PC over te zetten, staat je nog een heel karwei te wachtem.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar het programma is voor mij (boven gemiddeld PC gebruiker) niet gebruiksvriendelijk. Uiteraard kan dit komen door mijn gebrek aan Apple experience.

De I-Pad 2 is een prachtig ogend en goed functionerend apparaat.
Het kan echter niet de laptop functionaliteit vervangen doordat het gewoonweg basisfuncties niet ondersteunt (niet doordat het dit niet aan zou kunnen, echter door de filosofie en weersheid van de heer Jobs).

Zoek je een leuke gadget en eye-catcher, ga dan vooral voor de I-Pad.
Voor mij zal het de volgende keer zeker een Android worden.
Prachtig alternatief is de HTC Flyer (echter nog aan de dure kant).

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart?

Meer advertenties

Een collega van me heeft zo'n ding gekocht. Ziet er leuk uit maar ik zou echt niet weten wat ik met zoiets moet doen behalve betaalde spelletjes downloaden en wat internetten met horden. ( horden is het gemis van flash). En natuurlijk een hele grote misser, te weten geen usb-aansluiting. Je kan werkelijk niets even snel back-uppen of even gauw een kopietje op je stick zetten zoals foto's of muziek.

[Reactie gewijzigd door obsprisma op 26 juni 2011 15:47]

Foto's kun je wel degelijk via usb of CF card op je ipad zetten met de camera connector kit. Backuppen gaat nu nog via itunes, maar met wifi sync via iOs 5 ook over wifi. Ik heb het wel zo geconfigureerd dat ik heel makkelijk via wifi en de app Goodreader alles kan backuppen naar mn nas met 1 druk op de knop.

Ik zit veel op internet op de iPad maar moet zeggen dat ik het ontbreken van Flash maar zelden als een probleem ervaar. Alle youtube filmpjes (ook de ge-embedde) werken gewoon prima. alleen als een website iets anders dan youtube gebruikt dan werkt het niet, verder doen flash games het natuurlijk ook niet, niet dat ik veel spellen speel, maar heb wel gehoord dat er voldoende te krijgen zijn in de app store.
Dus je moet weer een dure Apple accesoire kopen om functionaliteit, zoals iets simpels als foto's erop zetten, toe te voegen, die eigenlijk standaard erin had moeten zitten... |:(
Maar het is een fantastisch en gebruiksvriendelijk product hoor... 8)7 |:(
DropBox?
iCloud?

Beiden voor mij perfecte alternatieven om te gebruiken om
Sterker nog, jij loopt nog te zoeken waar jij dat USB-stickje nu gelaten hebt, ik kan op iedere pc ter wereld mijn boeltje benaderen.
Ik vind de manier waarop je je punten tracht te onderbouwen netjes, maar 1 punt mag wat mij betreft zo de prullenbak in.

Als jij nu aanvoert dat je verrast was dat er geen ondersteuning voor Flash is, dan heb je jezelf echt niet goed geïnformeerd alvorens je tot aanschaf overging.
Dit feit is al zo vaak en zo uitgebreid besproken in allerlei media.

Het is jouw goed recht om dat als een gemis te beschouwen, maar dit is zoooo bekend, dat jij jezelf moet aanrekenen dat je een apparaat zonder die ondersteuning hebt gekocht en niet Apple.

Als ik persoonlijk het echt een randvoorwaarde zou vinden om een apparaat als goed functionerend te kunnen waarderen, dan zou ik inderdaad gewoon de iPad niet gekocht hebben.
Thanks voor de feedback. Je hebt volledig gelijk betreffende mijn marktresearch.
Ik was in de veronderstelling dat tablets een eenvoudige tool als flash-ondersteuning standaard zouden moeten ondersteunen (als bijvoorbeeld een auto kopen waar je vanuit mag gaan dat je stuur erin zit).

Desalniettemin vind ik het van belang om te vermelden aan mensen die hiervan wellicht ook niet op de hoogte zijn zodat zij in de toekomst wel goede marktresearch kunnen doen :)
Als je hier niet van op te hoogte bent dan heb je nog nooit een apple device gezien? of nog nooit van apple gehoord..De prijs is een con? 479 euro is extreem goedkoop.

btw het is iPad2 niet I-pad2
Wat een stelletje betweters hier, Apple fanboys zeker. 'het is iPad2 niet I-pad2' #domdomdommeopmerking

Goeie review Lupus!
Ik ben geen Apple liefhebber, maar ik vind toch dat het correct spellen van een product wel een vereiste is voor een goede review. Het is dus iPad 2, geen Ipad of I-Pad o.i.d. En het is iTunes, geen I-Tunes...

Je noemt een Windows Pc toch ook geen 'windoos peesee'?

[Reactie gewijzigd door LCP op 28 september 2011 20:32]

Heb je Flash wel eens op de galaxy tab geprobeerd? Een verschrikking! Webpagina's laden er langzaam door en het ding wordt gloeiend heet. Filmpjes maximaal in 480p.
Maar daarvoor heb je wel steeds je eigen computer nodig waar i-tunes op is geinstalleerd. Nee, ik bedoel juist als je met je I-Pad ergens anders bent en even gauw iemand een kopietje wil geven op zijn of haar stick of externe HD.
Je kunt afbeeldingen mailen.
Hier is de 3G versie voor uitgevonden. Ik gebruik de iPad ook zakelijk en als ik iemand even snel een documentje wil geven dan mail ik hem. Ik zie steeds vaker dat bedrijven een USB stick niet secure genoeg vinden en eigenlijk niet willen dat je ze gebruikt. Vaak dwingen die bedrijven je ook om irritante encryptie software op je stick te zetten. Dus zo heel makkelijk is die USB stick echt niet meer.

Bij de iPad worden ook wel vrij zware security policies gepushed (3x fout wachtwoord = iPad wipe) maar ik vind dat nog steeds prettiger werken dan de gekke fratsen die ik via usb sticks heb gezien.

[Reactie gewijzigd door checkpointx op 26 juni 2011 20:11]

Slechte review, ik denk dat je gewoon niet begrijpt wat voor een apparaat de iPad is. Het is in ieder geval géén laptopvervanger. En hoe je erbij komt dat de prijs te hoog is en de snelheid te laag, ook niet.
Mooi beeld van je gebruikerservaring als nieuwe Apple gebruiker. Nog een paar plaatjes en wat meer uitweiden over bouwkwaliteit, mediamogelijkheden, etc. en je krijgt 5 sterren!
Printondersteuning vind ik erg raar dat dat zo negatief word beoordeeld, ik was er zelf over verbaasd dat dit er (zeer beperkt, maar toch) in zat. Had ik nog niet eerder gezien. Flash is zeer spijtig en vind ik een groot gemis en dat iTunes is gemaakt door een stel demonen daar ga ik ook niet tegen in.

Verder nog wat dingen die mij opvielen, afkomend van Android, misschien leuk voor de mensen die ook net zo'n ding hebben gekocht of willen kopen als niet-apple fanaat:
-Irritante pop-ups ipv balk
-Erg veel betaalde apps, en weinig gratis alternatieven
-Browers niet/nouwelijks sneller dan op telefoon
-Missen terugknop
-Alle instellingen onder instellingen ipv in de app zelf

In positieve zin:
-Algehele gebruikerservaring
-Snelheid (niet dat het perse sneller is, het voelt gewoon sneller)
-Animatie bij kantelen
-Scherm
-Bouw
Met het puntje dat de HTC Flyer een prachtig alternatief is kan ik mij al helemaal niet vinden. Dat is dus niet echt een alternatief. Het scherm is namelijk veel kleiner. En let ook op dat deze tablet op een verouderd Android OS draait.

Ik vind de Flyer dus meer een alternatief als je perse een compacter apparaat wilt als de Ipad. En dat moet dan ook echt een keiharde eis zijn. Want je levert bij dat apparaat in op Android 3.0 (let op: verschil Android 2 en 3 is heel erg groot, en android 3.0 is veel geschikter voor een tablet en zie ik dus meer als IOS concurent) en een gebrek aan nieuwe nog te ontwikkelen applicaties. Het scherm kleiner dus de beleving zal anders zijn. Vind je de Ipad niet te groot, zou ik zeker andere Tablets in overweging nemen.

Ben je hier van bewust, dan zou het natuurlijk een prima alternatief voor JOU kunnen zijn. Aangezien het een persoonlijke keuze is. Ik bedoel echter dat het wel een beetje een kromme vergelijking is omdat het een beetje een appels met peren vergelijking is.

[Reactie gewijzigd door duncanvdlinden op 3 juli 2011 09:12]