WD My Book Pro Edition 250GB 250GB Review

DaFrenk 12 maart 2007, 1.510 views

WD My Book Pro Edition 250GB 250GB

Pluspunten

• Uiterlijk (kwestie van smaak)
  • Triple-Interface (FireWire 400, 800 en USB 2.0)
  • Fuel-gauge en vette indicatie-leds
  • Afwerking is prima
  • Alle kabels zijn meegeleverd
  • Ziet eruit als een boek en is ook zo te gebruiken (stackable, of rechtop naast een andere My Book)

Minpunten

• Geluid kan een probleem zijn voor sommigen
  • Wordt warm, al weet ik niet of dat een echt nadeel is. Ik denk dat elke externe HDD wel warm zal worden
  • Niet bus-powered dus een externe voeding
  • Geen meegeleverde draagtas

Mobiliteit Score: 3
Ik zocht al een tijdje een mooie externe harde schijf. Met de nadruk op mooi, ik kon natuurlijk ook gewoon een standaard 20 euro kostende casing nemen en een eigen HDD naar keuze inbouwen, maar ik wilde een mooie case die niet misstaat op m'n bureau naast m'n MacBook.

Na veel kijken en vergelijken ben ik uiteindelijk voor deze harde schijf gegaan. Uiteraard heb ik mij hier ook laten leiden door reviews van anderen.

De verpakking
Toen de postbode de doos bracht viel de grootte hiervan mij als eerste op. Maar op zich is het ook niet echt een kleine harde schijf. Zoals de naam al doet vermoeden is het een echt boekformaat. Maar goed, de verpakking dus. Hij zat netjes en stevig verpakt in eierdoos-karton en in de doos zaten alle accesoires die je nodig hebt. Een FireWire 400 en 800 kabel, een USB kabel en natuurlijk de adapter. De software die je nodig hebt staat allemaal voorgeinstalleerd op de harde schijf.

Het uiterlijk
Zoals ik al zei heb ik uiteindelijk voor deze gekozen vanwege zijn uiterlijk. Het is een zeer vernieuwend ontwerp waarbij ze echt gekeken hebben naar degelijkheid en een aantrekkelijk uiterlijk. Geheel in de eer van zijn naam is het een stevig boek formaat, ik gok zo'n bladzijde of 600-700. Hij is lichtzilver kleurig en heeft een rubberen transparante stootrand eromheen. De voorkant is mooi afgerond als de rug van een gebonden boek. De zijkanten en achterkant zijn voorzien van morse-code streepjes (die ik nog niet heb ontcijfert) die tevens nut doen als ventilatie gaten.

De aansluitmogelijkheden
Misschien wel de belangrijkste reden waarom ik deze heb gekocht zijn z'n aansluitmogelijkheden. Het is namelijkeen Triple-Interface, FireWire 400, FireWire 800 en USB 2.0. Superhandig omdat het voordeel van een externe HDD is, dat je hem ook wel eens mee kan nemen naar iemand anders die dan mogelijk geen FireWire aansluiting heeft, dan kan je hem eenvoudig aansluiten op de USB 2.0 poort.

Verder zit er op de achterkant nog een Kensington slot-poort en natuurlijk de stroomvoorziening.

De prestaties
Ik heb hem eigenlijk alleen nog maar via de FireWire poort gebruikt en dat gaat gewoon snel, ik heb er niks op aan te merken. Ik maak regelmatig backups van enkele GB's en dat is in no-time weg geschreven. Ook leech ik van usenet direct op de schijf en ook branden vanaf de schijf gaat zonder problemen.

In de case zit een 7200 toeren, 250GB grote Western Digital harde schijf, een vrij betrouwbaar product denk ik zo. Ik heb tot nu toe nog geen rare dingen gehad ermee.. maar ik heb hem dan ook pas net enkele maanden.

Warmteproductie
Na enkele uren intensief gebruik wordt de harde schijf aardig warm, ik weet niet precies of er nu koeling in de vorm van een ventilator in zit maar hoe dan ook wordt hij erg warm. Nu kan een moderne HDD wel wat hebben natuurlijk, en ik denk ook dat het geen kwaad kan. Maar toch is het iets om rekening mee te houden bij het plaatsen. Zorg dat je zijn ventilatieopeningen niet bedekt.

Geluid
Het is even opletten waar je hem neer zet, als je hem op een plank zet met daaronder een holle ruimte dan heb je grote kans dat dat gaat werken als een klankkast en je dus een irritant gebrom gaat krijgen. Want de HDD trilt behoorlijk als hij in bedrijf is. Vooral als hij rechtop staat. Maar bij mij licht hij meestal op zijn kant en dan is het geluid al een stuk minder omdat de trillingen op een groter oppervlak verspreid worden. Het is echter eenvoudig op te lossen door hem op een ander iets te leggen (bijvoorbeeld een "ander" boek). Maar toch een minpuntje.

Overig
Misschien wel de mooiste feature van deze harde schijf is de activity led en de "fuel gauge". Voorop dit boek zitten 2 cirkels. De buitenste geeft de activiteit aan van de schijf. Als hij gewoon brand is hij idle, maar zodra er activiteit is gaat hij "ronddraaien". Wanneer hij dan stopt, dimt het licht langzaam en wordt hij daarna weer langzaam totaal verlicht. Erg mooi! De binnenste ring geeft aan hoe vol de harde schijf is, het bestaat uit ik gok 11 leds die de gehele ring vormen (als een klok dus) en daaraan is eenvoudig af te lezen hoe vol de schijf is. Natuurlijk kan je het niet op de GB nauwkeurig zien, maar het is een leuke indicatie.

De 2 ringen vormen ook de aan/uit schakelaar. Je klikt erop en hij unmount automatisch binnen het besturingssysteem en schakeld zichzelf uit.

Het is een zeer mooie, gebruiksvriendelijke, veelzijdige en ik vermoed betrouwbare harde schijf. Uiteraard heeft hij ook wel een minpuntje, door zijn gewicht en gebrek aan meegeleverde draagtas, is hij niet zo makkelijk mee te nemen. Maar als Western Digital een draagtas had meegeleverd was dit al een stuk makkelijker geweest.

Ik ben van plan binnenkort een extra 500GB erbij aan te schaffen nu de prijs al flink aan het dalen is. Want tegenwoordig is zelfs 250GB beperkt..

Heb jij ook een WD My Book Pro Edition 250GB 250GB?