Specificaties MP3 speler met 1GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver Review

swampy 16 maart 2007, 1.147 views

Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver

Pluspunten

• Klein
  • Licht
  • Mooi Design
  • Goed in elkaar zittend ( geen knopjes die scheef zitten )
  • Zeer acceptabele geluidskwaliteit

Minpunten

• iTunes...het blijft moeilijk software en het is niet overal ge-installeert!
  • Laden via special USB kabel alleen...geld ook voor opladen

Geluidskwaliteit Score: 4
Het is een van de kleinste mp3 spelers op de markt ( nu ja mp3..intern gebruikt hij geen mp3 files ) die als je een normale mp3 stick wat eigenaardigheden heeft.

Het is dus echt een kleine speler en de Ipod ring gebruikt ongeveer 60% van de speler zelf. Het is gemaakt van relatief dik metaal met daartussen dus het spelertje. Hij clips simpel rond een van de gaten voor je broekriem, een zijde van je jas..etc..en het clipje ziet er stevig genoeg uit. Op de clip staat ook een appeltje met ipod daaronder ;) maar dat zie je niet als je heb gebruikt.

Hij is ook zeer licht, specificaties zeggen 15 gram..en ik geloof het. Natuurlijk wordt een standaard ipod set oorknopjes meegeleverd maar als je slim bent gebruikt je gewoon een andere set die soms beter geluid geven. Opladen en synchroniseren gaan via de meegeleverde mini cradle..bijna schattig te noemen. Let wel op...je hebt dus een computer nodig om het op te kunnen laden!

Geluidskwaliteit is zeer acceptabel voor de soort speler en het normale gebruik. Hoevaak zie je iemand met een Hi-fi set op zijn kop..juist bijna nooit en de kwaliteit kwa geluid voor je oordopjes is meer dan geschikt!

Als je hem in zijn cradle hebt dan kan je de muziek "synchroniseren" en dat is dan ook het negatieve punt. De apple software iTunes is...niet perfect. Het is wat groot en het heeft niet veel opties. En je moet ook nog ervoor zorgen dat hij niet eerst je hele muziek collectie probeert om te zetten in het eigen formaat. Wie wil muziek nou dubbel op zijn pc hebben staan?

Maar nadat je het naar de hand hebt weten te zetten dan kun je of itunes laten kiezen uit je collectie of zelf een lijst maker en erop synchroniseren.

Hier ook dan weer...het duurt nogal lang. Even een paar nummertjes erop zetten word nogal snel even koffie drinken met koek erbij. Het process is gewoon nogal langzaam en hoewel een 1Ghz PIII misschien geen snelle cpu in vergelijking is..ik had meer verwacht.

Hoe dan ook zodra je muziek erop staat is het een mooie speler waar je best veel uren muziek kan op hebben staan, de besturing reageert wel en je kan er een behoorlijke hoop muziek op kwijt voor 1Gb. En je kan ook nog een deel als USB stick gebruiken als je echt zou willen!

De shuffle functie, naar die vindt ik lekker werken. Een mooie evenwichtige mix van muziekstijlen op het ipodje zetten en het is alsof je radio luistert met alleen jou favouriete muziek. Zonder onderbrekingen van vervelende DJ en geneuzel. Hier komt wel jou eigen smaak om de hoek kijken en het maken van een evenwichtige mix is net zo belangrijk als het schoonhouden van je bibliotheek van muziek.

Helaas heb ik nogal wat troep daarin dus heb ik niet gekozen voor "Fill at random" zoals sommige apple fans het noemen. Dan de pod zichzelf vult "at random" met waar sommige eigenaren er bij blijven dat hun speler behekst is om van te voren te "weten" welke muziek de eigenaar wilt horen ;)

De concurrenten? Well er zijn altijd USB sticks met meer geheugen of met een schermpje. Maar heb je dat nodig? Het enige struikelblok blijft met de Ipod...de software. Voor de rest is het een hele geschikte "mp3" speler ( intern would het indien gevraagt opgeslagen als 128kbits AAC ), super licht en super klein!

Update: 16 Maart 2007
Na het converteren va nde playlist ( niet mijn hele muziekdatabase..mijn god dat zou dagen duren ) en die bestanden gebruiken in plaats van de mp3tjes. Gaat alles een stuk sneller :) Dus deze stap is inderdaad zeer belangrijk

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver?

Duurt dat wegschrijven van die nummers niet gewoon zo lang doordat je slechts USB1.1 hebt? Om hier een goed oordeel over te kunnen hebben zou je eigenlijk ook een andere pc met USB2.0 moeten proberen.

Verder een mooie review :)
Dan nog, hij zit in een cheap ass USB 2.0 kaart ingestoken naar een USB 2.0 hub dus..verwacht er meer van dan maar USB 1,1 en het is maar 1 gig...hij zet de muziek om voordat hij het naar de speler zend en een 128bits AAC lijkt me zelf in USB 1,1 (12Mbit = 1,5mbyte per seconde) erop gezet in een snap. Daarom verdenk ik eerst gewoon het feit dat ik op een "tractor" van een pc werk inplaats van diegene die ik normaal gebruik.

Helaas is mij hoofd pc is nogal een staat...
Mediamonkey werkt ook met iPodjes. Is fijn programma.

iTunes mag je niet eens gebruiken om biologische/nucleare/chemische wapens te maken of ontwerpen (ja, dat staat in de user licence agreement).

Toch blijf ik die shuffle te duur vinden, leuk en stijlvol die aluminium behuizing, maar of het de meerprijs over dit apparaat (2GB en scherm) waard is?
Yamipod synchroniseert ook met Last.FM! :Y)