Thecus SMB - Tower N7700+ Review

Fineas 26 juni 2011, laatste update op 28 juni 2011, 1.459 views

Thecus SMB - Tower N7700+

Pluspunten

• Zeer degelijk
  • Prijs / kwaliteit is juist
  • Eenvoudig te installeren
  • Snel met doorvoeren gegevens
  • Eenvoudig in gebruik met geinstalleerde zaken
  • Kan op ingestelde tijden worden in en uitgeschakeld

Minpunten

• Linux kennis nodig voor het maken van Modules
  • Meegeleverde handleiding is niets zeggend.

Kwaliteit voeding Score: 4
Thecus 7700+
7* WD 2 TB Green disks. WD20EARS

Ik heb de review zo uitgebreid mogelijk gemaakt, omdat er te weinig informatie te vinden was op het moment dat ik deze zocht.
Om een goed idee te geven of deze ook iets voor jou is hoop ik dat dit je een goede indruk geeft.

Om van de rompslomp af te zijn om alle data naar alle pc's te kopiŽren heb ik eerst een eigen NAS gebouwd.
Nadeel van deze machine was dat hij Windows based was en om de zoveel tijd onderhoud nodig had. Tevens had ik geen hardware matige raid kaart ingebouwd ( kosten ) waardoor het systeem niet precies zo werkte zoals ik dat wilde.

Ik ben 5 maanden bezig geweest met goed te kijken wat er op de markt is.
Lezen van reviews / prijs - kwaliteit vergelijken.
En voor mij als een van de belangrijkste zaken de performance van het systeem.

Eisen
Meer dan 4 bay Nas i.v.m. Raid 5. ( Kan al met 3, maar dan % teveel verlies )
Moet meer kunnen dan alleen maar opslaan data.
Betaalbaar zijn
Opnieuw gebruiken van huidige disks.
Data moet snel gekopieerd kunnen worden.
De verschillende mediaspelers moeten hem kunnen benaderen. ( HDX1000 en AC-Ryan )
De overige pc's trouwens ook

Wens
Compact. ( Moet toch in een meterkast )
Dubbele Nik

Met dit in het achterhoofd gekeken naar QNAP, Synology, Netgear en Thecus.
De Netgear is afgevallen vanwege zijn lage prestaties. De prijs is wel correct voor dit.
QNAP. Goed en degelijk, maar DUUR
Synology. Heel groot forum met actieve gebruikers, maar nog DUURDER dan de QNAP.
Thecus. Deze voldoet aan alle eisen die ik had gesteld.

Levering
De Thecus was snel geleverd en door de leverancier zeer goed verpakt om eventuele schade te kunnen voorkomen. Thecus zelf heeft de NAS ook goed ingepakt. ( Foto 1 )

Hardware
De Thecus is een zeer solide kast. ( Foto 4 )
Voor de disks zit een plaat die je door met je vinger links boven klikt kunt opendrukken.
Hierachter zitten alle disks.
De Sledes zijn zeer solide en hebben een strip erin die demping van de disks minimaal maakt.
Wat me dan tegenvalt, is dat de delen waarmee je de bracket uit de NAS haalt van plastic is.
Wel solide, maar het net niet principe. ( Foto 2 )
Wel moest eerst de firmware geupdate worden.
Deze is nu versie V5.00.04

Installatie disks
Het installeren van de disks is zeer gemakkelijk.
Elke disk wordt met 4 schroeven in de slee geschroefd.
Vervolgens deze in de NAS schuiven.
Er volgt een blauw lampje dat aangeeft dat de disk goed geplaatst is.
Dit nog 6 keer uitvoeren en de Thecus is lekker gevuld.

Configuratie
De configuratie is het lastigste van alles, omdat je hier van te voren een goed beeld moet hebben wat je precies wilt gaan doen met de NAS.
Bij mij heb ik gekozen voor 2 Raid sets.
Raid 1 - Bestaande uit 2 disks. Veiligheid van de data
Raid 5 - Groot volume om alles op te kunnen zetten en een beetje veiligheid.
Raid is geen optie van back-up. Voor je data veilig te hebben staan zul je altijd een back-up moeten maken.

Via de web interface van de Thecus is dit gemakkelijk te regelen.
Selecteer de disks die je wilt gebruiken voor welke raid set.
Selecteer het type fileformat wat je wilt gebruiken. ( En hoe vooral rekening net de beperkingen daarvan )
Omdat mijn Raid 5 uit 5 disks bestaat heb ik hier gekozen voor XFS.

Voor mijn Raid 1 die uit de overige 2 disks bestaat heb ik ETX3 gekozen. Hier komen folders van anderen op te staan en zo kan ik er een Quota op zetten.

Datadoorvoer
Hier ging het mij grotendeels om. En ik kan zeggen dat ik zeker niet teleur gesteld ben door de resultaten.
Via http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance hun performance tester gedownload
Test is uitgevoerd op 1 single NIC van de Thecus en de raid 5 set.
NAS performance tester 1.2 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive X: 5 times...
Iteration 1: 96,97 MB/sec
Iteration 2: 85,33 MB/sec
Iteration 3: 80,76 MB/sec
Iteration 4: 84,21 MB/sec
Iteration 5: 86,49 MB/sec
Average (W): 86,75 MB/sec
------------------------------
Running a 400MB file read on drive X: 5 times...
Iteration 1: 104,92 MB/sec
Iteration 2: 100,39 MB/sec
Iteration 3: 93,43 MB/sec
Iteration 4: 100,39 MB/sec
Iteration 5: 104,49 MB/sec
Average (R): 100,72 MB/sec

Je kunt beide Nics in een team zetten.
Link Aggregation: 802.ad
Hierdoor moet ik beide Nics op 1 GB kunnen benaderen. Dit heb ik niet kunnen testen dus de doorvoer zou nog hoger kunnen uitkomen dan nu het geval is.

Interne datadoorvoer
Bij het kopiŽren van data binnen de NAS is de snelheid zoals hierboven niet te halen.
De snelheden fluctueren tussen de 20 en 50 MB/s.
Van de NAS af kopiŽren en terug zetten naar de juiste folder is misschien een beter alternatief dan intern kopiŽren. :)

Webinterface ( http://www.thecus.com/sp_livedemo.php )
De webinterface is overzichtelijk opgebouwd.
System Information
Application Server
Back-up
External Device

System Information
Deze bevat de basale zaken van de Thecus hoe deze erbij is.
Wat zijn de laatste meldingen?
Hoe lang Powered On en hoeveel CPU wordt er gebruikt.
Er is geen overzicht van het interne geheugen van de NAS.

System Management
Hoe moet de Thecus worden ingericht?
WOL
Scheduled Power up en Down.
Firmware update

System Network
Hoe is de Thecus in het netwerk bekend.
Instellingen van de Nics. Zonder teaming kunnen ze niet in hetzelfde subnet zitten.
Dan kun je er 1 bv als back-up Lan gebruiken.

Storage
Aanmaken van de Raid sets.
Aanmaken van Folders en de rechten die erbij horen. ( Later meer hierover )

User and Group Authentication
De Thecus ondersteund AD.
Aanmaken van gebruikers en groepen. ( Later meer hierover )

Network Service
Welke protocollen moeten er actief worden gezet.
Samba, AFP, NFS, FTP, TFTP, HTTP, UPnP, Bonjour

Application Server
Het installeren van extra features op de Thecus.
Er zijn er een aantal beschikbaar die door een druk op de knop geactiveerd worden.

Backup
KopiŽren van data naar een andere Thecus of naar een FTP server.

External Device
Aansluiten van een UPS of een printer

Storage - share folder
Voor de Raid sets aan te maken selecteer je welke disks je in een Raid wilt hebben.
Vervolgens kies je het Raid type. Er worden er 6 ondersteund, dus voor ieder zijn juiste keuze.
Wel moet je opletten of de disks die je wilt gebruiken ondersteund worden door Thecus.
Kijk hiervoor op de site van hun. ( http://www.thecus.com/Dow...O_HDD_list_2011-06-08.pdf )
Uit ervaring kan ik zeggen dat je beter eerst goed moet gaan testen hoe je de folders wilt gaan opzetten.
Hoe ga jij en andere de data benaderen.
Wie mag wat zien en bewerken.
Het aanmaken van de folders is vrij gemakkelijk, maar om bijvoorbeeld te kunnen zeggen wie rechten op een bepaalde folder heeft mag de folder niet public zijn. Als wel dan kan iedereen erbij en hoeven er geen rechten te worden gezet.
Via de Thecus zet je de basis rechten en instellingen op de folder.
Via Windows kun je dit verder dichtzetten.

Aanmaken gebruikers
De Thecus 7700+ is een Enterprise Nas en hier mag je bepaalde zaken van verwachten.
Een van deze is dat je met groepen en gebruikers kunt gaan werken om hier rechten mee in te regelen.
Het aanmaken van gebruikers en groepen is zeer eenvoudig.
Het is alleen niet mogelijk om een account wat aangemaakt is van naam te wijzigen.

Geluidsproductie
Het geluidsniveau is niet storend en zou je naast een televisie kunnen zetten.
Wel moet je dan houden van een apparaat wat de hele tijd knippert.

De Thecus heb ik gekocht voor minder dan 700 euro. ( http://tweakers.net/pricewatch/273330/thecus-n7700+.html ).
Prijs / kwaliteit is zeer goed in orde bij de Thecus.

Stroomverbruik
Bijna vergeten, maar niet geheel onbelangrijk.
De Thecus met 7 bays gevuld gebruikt 70 Watt. Niet zoals Thecus zelf aangeeft 158.

De Thecus is wat ik zocht en gevonden heb.
Een zeer degelijke NAS voor een hele goede prijs.
Het installatie gemak is een groot pluspunt. De web interface is niet altijd even snel, maar dat is voornamelijk bij de inrichting van toepassing. Daarna zul je deze bijna niet meer gebruiken.
Om hem optimaal te kunnen gebruiken moet ik wel nog meer van Linux te weten komen om Modules te kunnen maken, maar Google is my best friend.

Heb jij ook een Thecus SMB - Tower N7700+?

Met welke firmware heb je de tests uitgevoerd? Zit versie 5 er al op? Daar kun je nml. ook EXT4 mee kiezen en performed nog wat beter met de WD EARS disks (wel weer met clean arrays beginnen).
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe komt dat je in je review toch wel heel positief bent, en dan toch maar 3 sterren geeft bij de Algemene Beoordeling.
Firmware is V5.00.04
Hier was inderdaad de mogelijkheid om EXT 4 te kiezen.
Nadeel om de raid te wijzigen is dat hij al volstaat met 6 TB aan data. :)
Algemene beoordeling aangepast. Moet natuurlijk 4 zijn. Fout geklikt
Je vermeld dat synology nog duurder is dan Qnap, maar mijn inziens is Qnap de duurste van het stel, wel is Qnap de leider van de Nas'jes, gezien de prijzen wel normaal.
Maar de Thecus van je bevalt wel degelijk hoor, zeker gezien de redelijke prijs.
Veel plezier ermee.