Asus Transformer Pad 16GB Brons Review

3raser 24 juni 2011, laatste update op 24 juni 2011, 2.431 views

Asus Transformer Pad 16GB Brons

Pluspunten

• Accuduur
  • Scherm
  • Android 3.1

Minpunten

• Mute knop
  • Nog weinig HD apps
  • Glimmend scherm werkt als spiegel

Hardware review:

De verpakking bevat een tablet, een adapter, een usb kabel (voor het opladen en het aansluiten op de pc) en een korte handleiding. De tablet is netjes verpakt in plastic folie om beschadiging te voorkomen. Ook de adapter is voorzien van beschermfolie want deze glimt zeker net zo hard als het tablet zelf. De adapter moet nog even in elkaar geklikt worden omdat deze uit 2 delen bestaat. Dit is ongetwijfeld gedaan om de verschillende type stekkers uit verschillende landen aan dezelfde adapter te kunnen bevestigen. Even flink doordrukken en dan zit alles stevig in elkaar.

De tablet ziet er netjes uit. De afwerking is prima en ik zie geen lijmrestjes en beschadigde randjes rond het scherm. Iets waar ik enkele tweakers op GoT over hoorde. Zodra de adapter wordt aangesloten start de tablet op. Asus raad je dus aan om het tablet minimaal 8 uur aan de lader te hangen, maar bied je niet de optie om hem op te laden terwijl hij uit staat.
Er zitten 2 knoppen op de zijkant van het tablet. Als je het tablet in landscape vasthoud (wat normaal is) dan zitten de knoppen bovenaan de linker zijkant. De bovenste knop wordt gebruikt om het scherm (of de hele tablet) aan en uit te zetten. De knop daaronder is voor het volume. Er is geen mute knop aanwezig wat er van mij best op had mogen zitten. Wil je muten dan moet je het volume gewoon helemaal omlaag schroeven.
Aan de rechterkant van het tablet zit een 3.5mm jack uitgang, een mini-HDMI uitgang en een micro-SD insteekslot. Er worden geen oordopjes, HDMI kabel of SD kaartje meegeleverd. Ik heb deze dan ook nog niet getest. De SD kaart is besteld maar nog niet binnen.
Er zijn 2 camera's aanwezig. Een front-camera voor videobellen en een rear-camera voor het maken van foto's. Het grootste verschil tussen deze 2 is de resolutie. De voorkant ziet 1,2 megapixel en de achter 5 megapixel. De kwaliteit van de voorste camera is niet al te best, maar geschikt voor videobellen. De achterste camera heeft een betere kwaliteit, maar het nut van foto's maken met een tablet zie ik nog niet helemaal dus ik heb er nog weinig gebruik van gemaakt. Het is een nogal groot "fototoestel" om vast te houden. De tablet zal de telefoon als camera niet snel vervangen.

Het scherm is mooi helder en ik zie geen light bleeding. In ieder geval niet op zo'n manier dat het direct opvalt. Het touchscreen reageert zoals ik van een capacitief scherm gewent ben, vlot en gevoelig. Het enige nadeel is wat bijna ieder tablet lijkt te hebben, namelijk het spiegeleffect. Hoe helderder het beeld, hoe minder last je er van hebt. Maar toch blijven al die reflecties irritant. Zeker als je hem buiten wilt gebruiken en het zonnetje lekker schijnt. Ik vind dit een nadeel, maar geen fout van Asus. Dit is nu eenmaal het ontwerp en het is geliefd. Kijk maar naar alle laptops met hun pianolak en glimmende schermen. De tablet heeft ook een lichtsensor welke wordt gebruikt om de helderheid van je scherm te bepalen. Dit kun je in de software instellingen aan en uitzetten. Wat me opviel is dat het lockscreen geen gebruik lijkt te maken van de lichtsensor. Na het unlocken zie je duidelijk de helderheid van het scherm veranderen.

Wifi werkt ronduit prima mits je netwerk is ingesteld op een kanaal van 1 tot 11. De kanalen 12 en 13 worden niet ondersteund. Mocht je dus gebruik maken van deze kanalen dan zit er helaas niets anders op dan dit aan te passen op je router of access point. Over de snelheid kan ik niets zeggen, dat heb ik niet getest. Het werkt in ieder geval snel genoeg om moeiteloos HD filmpjes uit de YouTube app te streamen.

Omdat ik het tablet nog niet buitenshuis heb gebruikt kan ik nog niets zeggen over de ingebouwde GPS ontvanger.

Software review:

Android Honeycomb is het besturingssysteem. Versie 3.0.1 na de aankoop en als je even geduld hebt kun je deze updaten naar versie 3.1. Op Google Earth na is de update zeker aan te raden. Het tablet wordt er duidelijk sneller van. Video's welke eerst nogal schokkerig afspeelden via de YouTube app worden nu vloeiend weergegeven. Er zijn ook vrijwel geen haperingen meer te zien in de interface. Alleen Google Earth werkt niet meer maar dat zal ongetwijfeld spoedig worden opgelost. De app zegt dat er geen verbinding beschikbaar is en is daarmee duidelijk in de war.

Asus heeft geen aangepaste schil gemaakt waardoor de interface er dus net zo uitziet als je van de Honeycomb screenshots mag verwachten. De interface werkt vrij intu´tief en als je Android op je telefoon gewend bent kun je kun je dus zo aan de slag. De home en back knoppen zijn niet meer hardwarematig maar in de software ingebakken. Dit betekend dat je altijd een donkere balk onderin je scherm houd waarmee je die functies kunt aanroepen. Het is een logische stap omdat de knoppen op je tablet al snel in de weg zitten. Helaas is het wel een deel van je scherm wat je ervoor opoffert.

Uiteraard zijn er apps meegeleverd. Zo is er YouTube, Gmail een agenda enzovoorts. Wat mij als eerste opviel waren de grote letters "0 mails" op het scherm. Het is een widget die toebehoort aan het e-mail programma. Dat zag er mooi uit, was mijn eerste gedachte. Totdat ik erachter kwam dat deze widget niet met de Gmail client samenwerkte. Een gemiste kans.
Wat ik nog apart wil vermelden is het videobellen. Skype kan niet videobellen via Android, dus je bent aangewezen op Google Talk. Het bellen werkt prima. Tijdens het bellen kun je van camera switchen. De vertraging valt mee en de kwaliteit is redelijk te noemen.
Daarnaast is er nog de market. Daar kun je schitterende apps en games vinden voor weinig geld (lees: gratis). Helaas is het aanbod op tablet formaat nog niet zo groot. Apps zoals Nu.nl die op de Ipad schitteren zijn hier niet te vinden. Hopelijk komen die nog want dat geeft een hoop meerwaarde aan het Android platform. Sterker nog, daar staat en valt het platform zo'n beetje mee. Natuurlijk zijn de basisfunctionaliteiten goed maar zonder die apps blijft het een beetje veel van hetzelfde.

Conclusie:

Ik ben zeer tevreden over mijn aankoop. Ik hoop echter wel dat de ondersteuning en updates vanuit Asus blijven komen. Asus is al bezig met de Transformer 2 en hoopt deze nog voor het einde van het jaar uit te brengen. Als dat de TF101 maar niet in een vergeethoekje drukt.
Met de apps komt het vast wel goed. Android is populair en naarmate het aantal tablets toeneemt nemen ook de apps toe.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB Brons?

Wat gaat er precies mis met Google Earth bij jou, bij mij is deze na alle updates gewoon blijven werken. inmiddels is 3.2 uit, is het probleem nu voor jou opgelost?
Commerciele Bug!

Dat de Wifi kanalen 12 en 13 niet worden ondersteund is een bijzonder grote misser.
Dit zijn voor de meeste Europese landen vrijgegeven kanalen.
Zo goed als alle laptops en smartphones met Wifi ondersteunen deze kanalen.
Waarom dan de EEE pad voor de Nederlandse markt niet ?

Ga je met de TF101 buitenshuis om bijvoorbeeld via een openbaar Wifi punt (hotspot) te werken kon men wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Een aantal hotspots die werken op de kanlen 12 & 13 ziet dit apparaat domweg niet.

Het idiote is dat dit puur een firmware kwestie is. De Duitse firmware variant ondersteund deze wel.
Asus kan heel simpel door een patch of firmware aanpassing dit vrijschakelen.
Maar voor die enkele "zeurpieten" zoals ik willen ze dit niet doen.
Het is slikken of stikken.

Ik wil hierbij oproepen aan alle gebruikers van de EEE pad met de "WW" firmware om bij Asus support een klacht in te dienen.
Misschien dat ze dan wel reageren.