Specificaties 5.1-kanaals met 130W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR509 Zwart Review

ard-jan 30 december 2011, 20.550 views

Onkyo TX-NR509 Zwart

Pluspunten

• Design (persoonlijk)
  • Geluidskwaliteit (belangrijk!!)
  • Mogelijkheden
  • Auto set-up
  • Netwerk mogelijkheid / Internetradio e.d.
  • USB aansluiting
  • Audyssey Dynamic EQ®

Minpunten

• (juist) Instellen + aansluiten bronnen
  • Instellen afstandbediening als universele afstandbediening
  • verder (nog) geen...

Geluidskwaliteit Score: 4
Omdat ik weinig reviews en/of gebruikers ervaringen op het internet tegen kom dacht ik er goed aan te doen als tevreden eigenaar van de Onkyo TX-NR509 een kort stukje te schrijven met hierin mijn bevindingen en mening.

Ooit ben ik begonnen met een leuk Philips al-in-one hifi setje, leuk spul maar wilde toch meer... en vooral de mogelijkheid hebben om meerdere bronnen aan te kunnen sluiten.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een tweedehands AV receiver en heb via Marktplaats de Yamaha HTR-5930 op de kop getikt. Destijds aangesloten op een setje B&W 202i luidsprekers.

Na wat research te hebben gedaan en ervaringen heb opgedaan kwam ik er al snel achter dat ik toch iets anders wilde. Ik miste o.a. de mogelijkheid om mijn Pc digitaal aan te sluiten, iPad / iPhone via USB (dus ook digitaal) aan te sluiten. Daarnaast wilde ik middels mijn receiver kunnen switchen tussen verschillende bronnen als TV / PS3 / PC, dus minimaal 2 HDMI inputs en één output miste ik op de Yamaha.
Al met al had ik een verouderde receiver, net als de luidsprekers, dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe, degelijke en betaalbare receiver. Om het gelijk goed te doen ook een nieuwe set luidsprekers!

Eisen waaraan dus moest worden voldaan::

- Strak design (het oog wil ook wat)
- Degelijk
- Hoogwaardige geluidskwaliteit
- Digitale aansluitingen
- HDMI aansluitingen (PS3 / PC / TV)
- USB ingang aan de voorkant
- iPod/iPhone/iPad aansluiting aan de voorkant
- Netwerkaansluiting (internetradio / bediening middels iPhone en iPad / Spotify)

Keuze...
Budget wat ik in gedachten had was rond de ¤ 300,00, nu kwam ik vanwege het design al snel uit bij Pioneer, echter werd mij dit merk zeker in deze prijsklasse afgeraden want ik zou met bijv. Onkyo een veel betere receiver in huis halen, met een volwassener geluid, zeker in combinatie met B&W luidsprekers.
Onkyo heeft begin dit jaar een nieuwe line-up op de markt gebracht, waarvan ik persoonlijk vind dat het design er erg van vooruit op is gegaan t.o.v. de 'oude' modellen! Strak design, brushed aluminium look & feel! Ben deze nieuwe serie toen eens gaan beluisteren (niet geheel onbelangrijk, en voor iedereen aan te raden) waarna de keuze snel was gemaakt. Met mijn budget ben ik toen uitgekomen op de TX-NR509 die nu (30-12-2011) net als zijn grotere broers Spotify ondersteund!
Middels de volgende link kun je de laatste firmware downloaden en uitvoeren op je Onkyo, dit brengt o.a. Spotify met zich mee! http://www.nl.onkyo.com/e...509-15-12-2011-53085.html

Ervaring tot nu toe + upgrade luidsprekers
Ik heb deze Onkyo receiver nu ongeveer 1,5 maand in gebruik, en ben er nog steeds meer dan tevreden mee! Wel op zoek gegaan naar nieuwe luidsprekers, dit ook in verband met het verouderde design van mijn huidige B&W202i luidsprekers. En ook qua geluid wilde ik iets meer. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de B&W DM602 speakers! Deze geven in combinatie met de Onkyo een zeer volwassen geluid!

Productinformatie fabrikant:

• Onkyo BD-SP309 Blu-ray player

Heb jij ook een Onkyo TX-NR509 Zwart?

Er staat bij dat de Onkyo DLNA ondersteunt, heb je dit zelf getest?
zo ja, zou je hier wat over kunnen zeggen (Wat speelt hij, is het intuitief te gebruiken, ook door a-technische mensen?)
Ja, ik heb dit getest.

Sterker nog, gebruik het dagelijks! Mijn Onkyo staat in verbinding met een Synology NAS, waarop o.a. mijn muziekcollectie staat. Persoonlijk vind ik het redelijk goed bedienbaar. In combinatie met een iPhone / iPad en de juiste apps (Onkyo Remote / Onkyo Remote 2) werkt dit nog net even iets lekkerder!

Als je de handleiding volgt ben ik van mening dat je dit wel aan de gang moet kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 27 juni 2016 02:41]

Pioneer maakt goede spullen, vooral als het om surround receivers gaat. Persoonlijk vind ik Onkyo meestal beter, vooral met pure stereo, maar ik vraag me af of je dat in een blinde test hoort. En een ander, misschien jij wel, kan Pioneer beter vinden klinken.

En dan ben ik meteen bij het belangrijkste: een receiver, een versterker of speakers koop je niet op advies van een ander of op een review, nee, die koop je op het gehoor!

Oftewel: ga met een CD / DVD / BD / iPod / USB stick naar een winkel toe, en ga verschillende modellen beluisteren. Het lijstje wat je gaat luisteren stel je overigens wel samen op advies van anderen (dat kan ook de winkelier zijn) of reviews, want je moet toch ergens beginnen, maar een koopbeslissing neem je pas nadat het apparaat als beste door jouw kwaliteitseisen heen komt!

Na het lezen van jouw review weet ik nog niet hoe deze receiver klinkt met films of hoe hij klinkt met muziek. Dat is belangrijk om te weten.
Het lijkt mij duidelijk dat je ten alle tijde zelf moet gaan luisteren naar verschillende modellen in combinatie met de luidsprekers die je gaat gebruiken.

Daarnaast is het inderdaad zo dat het belangrijk is dat je voor jezelf duidelijk hebt waaraan de receiver moet voldoen. (bedankt voor de tip, heb dit gelijk even verwerkt in mijn 'review/mening')!

Persoonlijk vind ik een warm vol geluid erg belangrijk, mede hierom ben ik uitgekomen bij de combinatie van B&W luidsprekers en een Onkyo Receiver. En inderdaad, het zou zomaar kunnen dat een ander hier anders over denkt -> Ieder oor is tenslotte anders! Daarnaast voldeed deze aan mijn eisen en viel binnen mijn budget.

[Reactie gewijzigd door ard-jan op 24 juni 2011 16:44]

Mooi dat je je review hebt aangepast!

Smaak en budget bepalen inderdaad je apparatuur, en voor dit geld kun je volgens mij niks beters krijgen.
Hoi ard-jan,
Is het jou duidelijk waarom je op deze receiver geen spotify kunt krijgen? Het lijkt mij
toch als er een internet verbinding op zit en het apparaat kan streaming media
aan... dan zou dat toch mogelijk moeten zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
in dit bericht:

nieuws: Onkyo-receivers krijgen toegang tot Spotify

staat dat vanaf de NR609 spotify wordt ondersteund.

alstu!
ik had hierbij nog een vraagje wat overigens nergens volledig duidelijk is bij Onkyo zelf, kan deze ook gewone analoge FM/AM radio ontvangen ?
Ik ontvang gewoon FM Radio, AM heb ik niet aangesloten maar moet kunnen!
Ik heb aan mijn Onkyo TX-NR509 de JBL SCS 200 aangesloten
Ik was in het begin niet zo onder de indruk van het geluid,weinig bass van de subwoofer
Mijn eerste configuratie was,kabels van de receiver naar de subwoofer,en daar vandaan kabels naar de front speakertjes
De surround en center speaker,rechtstreeks van de receiver (kan eigenlijk ook niet anders)
Gisteren heb ik de configuratie veranderd,de front speakertjes nu rechtstreeks van de receiver
Ook de subwoofer,is nu rechtstreeks aangesloten op de subwoofer uitgang,en via het menu ingesteld op 120 Hz
Daarna een videoband van Europe afgespeeld,via mijn 19 jaar oude Panasonic NV-HS 1000
In het nummer 'On broken wings'komt een mooie bass solo,wow,dit klonk echt indrukwekkend
Ik ben nu tevreden met deze configuratie,terwijl ik nog van plan was andere luidsprekers te kopen
Ik ga vanmiddag even puzzelen met Spotify
Ik heb deze versterker ook sinds 2 weken. Geluidskwaliteit is goed, zoals ik verwacht van Onkyo. Mooi ontwerp ook, beetje gecompliceerde ab op het eerste gezicht, maar werkt verder prima. Dik tevreden dus!

Wat ik persoonlijk wat minder vind:

- internetradio starten duurt vrij lang. Vanaf inschakelen versterker tot geluid uit de speakers, ben je wel een minuutje verder. Niet dramatisch, maar je vraagt je af en toe af of je echt wel ingeschakeld hebt...

- Standby-energieverbruik: dit is slechts 0,3W volgens de manual. Dit kan goed kloppen, mijn meter kan zo laag niet goed meten. Maar: schakel je HDMI through bv. in (toch wel een handige optie), dan stijgt dit direct tot 24W. Onkyo noemt dit 'enigzins toenemend energieverbruik' in de manual... Dat het wat energie kost, dat snap ik best. Maar dit is echt niet meer van deze tijd.
@Joepla en ard-jan:
Kun je ook het idle verbruik aangeven?
Ik schrik toch wel een beetje van de verbruiken van dit soort receivers.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee... :)
Bedankt voor de reacties!!

- Internetradio ga ik van de week eens mee aan de slag, ben benieuwd...
Ik heb sinds kort ook de Onkyo tx-nr 509 thuis staan
Deze heb ik aangesloten op mijn JBL 5.1 speaker systeem
Het speelt perfect,alleen het streamen van muziekbestanden,en het luisteren van internetradio is soms minder,ik krijg dan gewoon geen signaal
Ik hoor van diverse mensen,dat ik dan een router tussen mijn modem en de receiver moet doen,of,het zou gewoon moeten spelen,omdat de KPN Experia Box van KPN Glasvezel een ingebouwde router zou hebben
Het streamen van een internetradio zender,welke ik alleen via de pc kan ontvangen,gaat ook niet
De Onkyo heeft naast internetradio ook gewoon radio,dit staat ook gewoon in de handleiding,en een FM kabeltje wordt ook mee geleverd
Heb je een wifi/draadloze connectie of bedraad?

Ik heb de receiver bedraad aangesloten vanuit een switcher/hub. deze gaat naar de router in de meterkast. ik heb dus geen ervaring met een draadloze verbinding, maar weet wel dat deze altijd minder stabiel is dan een 'vaste' verbinding.
Ik wil in mijn hobby ruimte een leuke versterker wegzetten.
Nu lijkt de 509 wel een mooie versterker ivm internet radio enz enz.

Maar wil hem eigenlijk gaan gebruiken met 2 speakers !!! en niet zoals het bedoelde 5.1
Is deze 509 hier wel voor geschikt of gaat dit niet goed klinken.
Of is dit systeem om te zetten naar een 2 speaker systeem

Mvg. Pascal
Beste Pascal,

Ik gebruik zoals je wellicht al gelezen hebt de NR509 ook in combinatie met 2 B&W DM602 S1 luidsprekers. Een stereo opstelling dus.

Naar mijn mening klinkt dit best aardig. Ik moet wel zeggen dat wanneer ik deze speakers aansluit op een NAD stereo receiver dit nog beter klinkt. Wat ook logisch is, daar de gebruikte componenten en afstemming hiervan optimaal zijn. Daarnaast doet ook de ruimte veel met geluid.

De afstemming van speakers en receiver, stereo dan wel 5.1 is dus van groot belang, evenals de ruimte waarin geluisterd gaat worden. Mijn advies is dan ook om e.e.a. te gaan beluisteren. Ieder oor is tenslotte ook anders.

Een nadeel in mijn ogen bij een stereo receiver zijn de beperkte aansluitmogelijkheden zoals bijvoorbeeld HDMI. Het is dus belangrijk om voor jezelf even op een rijtje te zetten wat je zoal wilt, aan de hand hiervan kun je dan in ieder geval uitsluiten of het stereo dan wel 5.1 of 7.1 moet gaan worden.

Succes!