Specificaties WiFi-N (5GHz) max. 600Mbps met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDA3100 Review

Phusebox 24 juni 2011, 4.994 views

Netgear WNDA3100

Pluspunten

• Bereik op 2.4 Ghz
  • Behaalde snelheid met 802.11n
  • Bijgeleverde accesoires

Minpunten

• Formaat van de stick
  • Korte usb kabel
  • Meegeleverde software

Gisteren deze usb wlan stick in gebruik genomen nadat ik eerder een Linksys PCI dualband kaart had geprobeerd. Voordeel van de usb stick is dat ik deze ergens kan plaatsen waar de ontvangst beter is, in tegenstelling tot de antennes van de PCI kaart die achter mijn full tower in een hoekje in de kamer zitten.

Wat zit er in de verpakking?
- De WNDA3100 zelf
- Driver cd
- Voetje + dubbelzijdige tape voor montage
- 50 cm usb verlengkabel

Installatie
Ik heb dit keer eens netjes de installatie volgens het boekje gedaan; dat wil zeggen eerst software installeren dan pas het apparaat aansluiten. Nadat ik alle stappen had doorlopen werkte de stick perfect. De installatie was dan ook duidelijk en simpel door iedereen uit te voeren. Netgear levert een tool bij de software die je bij de eerste keer verbinding maken vraagt of je hun wizard wil gebruiken, of de standaard Windows software. Hierin ben je natuurlijk vrij om te kiezen, ik gebruik liever de standaard software van Windows.

Beveiliging
De beveiliging van je netwerk kun je op verschillende manieren instellen; namelijk handmatig met een wachtwoord of via Push N Connect. Qua beveiligingstype raad ik aan om WPA2 te gebruiken.

De eerste tests
Momenteel gebruik ik nog een oude Linksys WMP54g PCI kaart die zoals de naam doet vermoeden alleen op 54 Mbps werkt. Mijn router is een Netgear WNDR3700, waarmee ik dus 300Mbps theoretisch moet kunnen halen. Reden om te upgraden was dus de hogere netwerksnelheid.

Eenmaal de drivers ge´nstalleerd en de usb stick aangesloten heb ik een eerste test gedaan op Speedtest.net. Waar mijn oude kaart bleef steken op een maximale download van gemiddeld 14 Mbps, was er al meteen een grote verbetering merkbaar met de WNDA3100. Zie hieronder het resultaat:
Dit resultaat is behaald op de 2.4Ghz band van mijn router, 1 verdieping hoger en hemelsbreed 10 meter verwijderd van de router. Het signaal moet daarbij door een 2cm dikke houten deur (meterkast) en door een betonnen vloer en holle muur. De router stond ingesteld op kanaal 6 (meest gunstige kanaal in mijn buurt) en maximale snelheid op 300Mbps.

Hierna heb ik een test gedaan met behulp van de tool Lan Speed Test en een 5400 rpm notebook schijf die direct was aangesloten op de router via USB2.

Het resultaat hiervan was slechts een magere 20 Mbps up en down, maar dat ligt waarschijnlijk aan de beperkingen van de router, dus een test gedaan met een laptop die bekabeld was aangesloten op de router via een CAT5E kabel. Helaas heeft deze laptop enkel een 100Mbit netwerkkaart.

Het resultaat hiervan was als volgt met verschillende bestandsgroottes:
WNDA3100 lan test 2
WNDA3100 lan test 3
WNDA3100 lan test 3

Ook hier lijkt de hardware aan de andere kant (ditmaal dus de laptop) weer de bottleneck te zijn, aangezien ik van internet hogere snelheden haal.

5 Ghz?
Natuurlijk was ik benieuwd naar wat de stick op 5 Ghz kon halen. Helaas was dit nog al een deceptie aangezien de ontvangst zeer slecht was en ik maar een theoretische maximale snelheid van onder de 54 Mbps haalde. Ik ga dit nog testen door de usb stick op een punt dichter bij de router op te hangen.

Compatibiliteit
In gebruik met een andere router (Asus) waren er geen significante verschillen te meten qua snelheid en bereik. Mijn idee is daarom dan ook dat deze stick ook goed werkt met routers van andere merken, uitzonderingen daargelaten.

• Netgear WNDR3700 (N600)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Netgear WNDA3100?

Dank voor jr review. 1 conclusie is al mooi: 802.11 heeft je geholpen aan een snellere link. Je zou wel wat kunnen aanvullen om er een goede review van te maken.

- De test lijkt naar essent te zijn gegaan, zou je niet beter testen naar een PC aan een vaste Gigabit poort? Nu neem je allerlei zaken mee die niet in je meting horen, zoals je router/modem/Internet/provider. Moeten we nu op basis van deze review concluderen dat (zogenaamd) 300 Mbps in het echt 80Mbps is, of is dat Essent..?
Er zijn diverse progs om je LAN te meten. Ik heb wel eens in vroegere metingen Netmeter gebruikt. Inmidels staan in andere reviews staan ook allerlei tools om je (W) LAN te meten, kijk daar eens naar..? Ik zou je willen aanraden transfer up en down, fouten en ping/latency dus eens naar vaste PC te meten.

- In andere reviews ook wel eens wat gelezen over Jumboframes, die bij goede links (weinig bit errors, zoals bij Gigabit LAN over kabeltjes of misschien ook bij goede WLAN connectie) kunnen helpen met troughput.

- Bereik is een lastige, maar heel relevant. Je zal veel verheldering geven als je niet schrijft "1 verdieping hoger en hemelsbreed 10 meter verwijderd van de router." maar wat er tussen zit: 1 dragende 9dus gewapende dikke) betonnen muur en 1 plafond van hetzelfde, of geen wanden, en een houten vloer. Dat 5 GHz niet door betonnen wanden/muren gaat, das normaal denk ik. Een gipswand of holle muur dat zou best kunnen.. Wat heb jij?

- Kan je wat zeggen over hoe compatible de huidige 802.11n sticks zijn en de jouwe? Dit is een vraag waar ik meer over zou willen weten. Wat is je indruk, doet ie het beter op zijn eigen merk AP/Router of maakt het niks uit, kan je gewoon de goedkoopste stick en router kopen van verschillende merken?

- Werkt het ding uit de doos in 1x? Is het configureren van beveiliging, welke zou je aanbevelen (ik denk WPA 2?), gedoe? Werkt beveiliging vertragend in je LAN snelheid/ping?

Ik geef je nog geen sterren, want misschien maak je de review beter en dan zal ik dat graag alsnog belonen. Ik vind het wel mooi dat je je ervaring deelt, en hoop dat je dit tot een echte review wilt maken.

Succes!

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 24 juni 2011 11:34]

Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd nog extra informatie toe te voegen; helaas heb ik niet alle hardware in huis om alles goed te testen zoals gevraagd.
Heinrich is hier niet blij mee hoor.
Ik zie dat je de stick aan de gang hebt op Windows 7 x64, vind ik vreemd omdat er zover ik weet helemaal geen drivers voor x64 systemen zijn ?

Kijk nou, na anderhalf jaar zijn er eindelijk x64 drivers uitgebracht! :-)

Toch die stickjes maar weer aansluiten dan denk ik zo :P

[Reactie gewijzigd door marti-n op 26 augustus 2011 19:52]

Ik heb dit stickje ook en hij moet door 2 bewapende voeren. Bereik is nog steeds vrijwel maximaal en behaal een snelheid van over de 50 Mb download / 9 Mb upload met een ping van 18ms. Bedraad zijn deze respectievelijk ~80/10 en 5.

Gezien de afstand en 2 vloeren waar hij doorheen moet ben ik uiterst tevreden met deze wireless USB adapter.
Ik heb deze stick vandaag omgeruild, in combinatie met linksys EA4500 router was de snelheid belabberd. Hoogste snelheid was 30Mbit en dat was in vrijwel optimale omstandigheden.
Nu een Linksys stick gehaald (EA3000) en haal een snelheid van 110Mbit, en op 1ste verdieping nog 70Mbit :)

Helaas voor mij was deze stick dus niet zo'n succes