Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Ultra 2 Review

eddystyle 23 juni 2011, 2.587 views

Netgear ReadyNAS Ultra 2

Pluspunten

• Formaat, geluid, installatiegemak en mogelijkheden

Minpunten

• Hulp bij het gebruik van ge´nstalleerde modules is beperkt of moeilijk vindbaar

Kwaliteit voeding Score: 5
Het systeem
Na het openmaken van de verpakking was ik allereerst verrast door het formaat van de NAS. Hij is verrassend klein voor een systeem waar twee 35'' schijven in gaan. Als je die twee schijven op elkaar legt dan heb je het grootste deel van de breedte, hoogte en diepte al bij elkaar. Het systeem heeft aan de achterkant een ingang voor de voeding, twee USB 2.0 en twee netwerk aansluitingen, aan de voorkant zit een USB 3.0 aansluiting en het een en ander aan indicatie LED's.

Installatie
Ik heb natuurlijk geen zin gehad om de meegeleverde handleiding te lezen, dus ben meteen beginnen met het erin klussen van de schijven. Bij de NAS worden acht schroefjes geleverd waarmee de harde schijven aan een slee geschroefd kunnen worden, die vervolgens naadloos de NAS in verdwijnt. Vervolgens de NAS aangesloten (stroom en netwerk) en ingeschakeld. Eerst schrok ik van het geluid, waar normaliter de fans bij het opstarten van een systeem hard draaien en vrij snel weer dalen in snelheid, bleven ze langer op volle kracht draaien waardoor ik even het gevoel had dat ik een helikopter aangeschaft had. Gelukkig was dit niet het geval, want na een seconde of 10 a 15 daalt het toerental en is de NAS niet meer hoorbaar. Het opstarten zou ongeveer een minuut moeten duren en inderdaad! Ik kan hem bereiken over het netwerk. Qua installatie is dit dus een klusje van niets en binnen 5 minuten heb je je NAS aan de praat.

Configuratie
De web-interface waarmee het systeem te bedienen is is overzichtelijk en werkt snel. Nadeel is dat bij iedere wijziging op de 'Toepassen' knop gedrukt moet worden, anders worden je wijzigingen niet opgeslagen. Verder werkt het instellen en configureren van het systeem makkelijk, snel en intu´tief. Bij het voor het eerst openen van de web-interface word een wizard getoond waar de meest voorkomende (basis) instellingen in bepaald kunnen worden. Na het instellen van de waardes die voor mij van toepassing waren (DHCP ja/nee, en hostname en dergelijke) opent zich de standaard web-interface.
Toen ik die voor het eerst zag, kreeg ik netjes een melding dat er een firmware update beschikbaar was. Klikken op 'ja' en de update draait. Omdat ik mijn email adres had opgegeven in de wizard, kreeg ik netjes een mailtje doen de update klaar was. Ik was blij verrast!

Extra informatie
Op de website van NetGear zijn verschillende add-ons te downloaden die op de nas ge´nstalleerd kunnen worden, zoals een betere DLNA server, een BitTorrent client. Het installeren van dergelijke modules werkt vlekkeloos, al moet je soms wel even zoeken hoe de module zelf precies werkt.

Ik heb Samsung EcoGreen F4 schijven in de NAS zitten, die prima samenwerken met het systeem. De EcoGreen om de stroom consumptie te drukken. Wel moet ondersteuning voor het inschakelen van de 'standby' stand voor de schijven even aangezet worden. Ook heb ik gebruik gemaakt van de functie om de NAS automatisch in- en uit te schakelen zodat hij 's nachts niet onnodig stroom verbruikt. Dergelijke functies vind ik erg doordacht.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Ultra 2?

Reviews door de redactie

Nice!
Welke snelheden haal je met kopiŰren naar en kopiŰren van de NAS?
Dit is natuurlijk ook afhankelijk van andere factoren. Ik heb tot nu toe alleen bestanden gekopieerd over een 100 Mbps utp kabel, dus de snelheden die ik haal zijn niet echt representatief voor een review
Mooie review, bedankt voor het schrijven ervan!
Ik ben wel benieuwd naar die lagere score op modbaarheid, wat mis je daarin?
Ik ben bij modaarheid uitgegaan van het modden van het fysieke systeem. Ik zie niet in waarom je zo'n NAS zou willen modden. Daarnaast is de de NAS behoorlijk compact, vooral als hij vol zit met twee schijven. Er blijft niet heel veel speelruimte over.