Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB Review

blackangel 21 augustus 2005, 875 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Bij mij 1 overleden
  • Geluidsproductie kan beter
  • Warmteproductie kan beter

September 2003. Ik kreeg de beschikking over een 1500 euro voor een computer. Wegens eerdere tekorten aan schijfruimte had ik besloten om nu extra veel schijfruimte te nemen. Wegens prijs/GB had ik besloten om 2x 120gig te nemen. Ik gaf de voorkeur aan Western Digital omdat deze stiller zou zijn en koeler zou blijven. De snelheid zou minimaal lager zijn (iig, dat dacht ik toen). Helaas was deze niet op voorraad dus ging mijn vader (aankoop onder zijn naam) maar akkoord met Maxtor. Prima, zo veel verschil zou er toch niet zijn. Dus maar 2x 120gig genomen.

Januari 2004. Mijn pc begon te flippen waardoor een reinstall nodig was. 1 maand later hetzelfde probleem. Weer 3 weken later, zelfde probleem. En nog eens 2 weken later, weer hetzelfde probleem. Omdat ik niet de tijd had om het exacte probleem uit te zoeken heb ik het zo maar gelaten, maar na 3x in de week reinstallen heb ik besloten de hele pc uit elkaar te halen en te onderzoeken. Na wat kabelprutswerk bleek dat hij met 1 schijf niet eens meer wilde booten. Gevolg: Garantie claimen bij Mycom. Ondanks dat ik geen goede probleembeschrijving had werd deze ook niet goed herkent in de testpc bij het bedrijf. Ik mocht dus met een nieuwe hdd naar huis. Met deze nieuwe schijf heb ik vervolgens geen problemen gehad, net als de schijf van 2003. Overigens had ik geen problemen om te backuppen van de dode harde schijf. Hij werkte wel maar onvoldoende om langer dan 2 dagen een stabiele computer te geven, maar belangrijke data heeft het overleeft :)

Prestaties De schijven presteren goed. Na een tijdje in raid0 gedraait te hebben (onboard - totdat de overlijdingsproblemen begonnen) ben ik er achter gekomen dat het vlot reageerde. Dat kan ook komen omdat ik van een schijf afkwam die moeite had met 1MB/s lezen/schrijven :P Inmiddels draai ik 2x single omdat ik dan makkelijker kan backuppen op de andere schijf. En eigenlijk merk ik zelf hierbij weinig verschil. Het reageert redelijk soepel en met mijn eenvoudige gebruik is het meer dan voldoende.

Featureset Ik kreeg de schijf en dat was het. En voor mij was dat precies voldoende voor wat ik nodig had. De enige functie die wel leuk/handig is is de interne temperatuursensor, maar dat is niet uniek.

Stabiliteit & betrouwbaarheid Zie het bovenstaande verhaal. Het is hardstikke stabiel zolang die niet kapot is. De betrouwbaarheid zorgt ervoor dat ik er niet al te positief over ben. Overlijden van harde schijven is niet leuk.

Compatibiliteit Hij past niet op mijn scsi-controller :Y) Nee, hij werkt gewoon goed en geen problemen tot controllers. Het enige wat ik jammer vind is dat ik de temperatuur en een hdd-test niet kan uitvoeren als die op de raidcontroller zit. Jammer, waarschijnlijk meer de schuld van de raidcontroller dan van de hdd maar ik zou er niet mee zitten als maxtor dit ook nog aan de praat zou krijgen :)

Ondersteuning door fabrikant Het test-programma gaf aan dat er geen fouten waren. Echter was dit wel zo. En de foutanalyse heeft me hierdoor nog meer tijd gekost dan zou moeten. Met de garantie claimen heb ik geen contact gehad met Maxtor, dat is gewoon via de winkel gegaan en heb ik dus geen ervaring mee.

Geluidsproductie De meeste harde schijven van de zelfde categorie (lees: IDE/Sata 80~160 gig) zijn iets stiller. Echter ben ik tweaker genoeg om die krengen ook stil te krijgen }>

Warmteproductie Ik heb het niet langer dan 2 weken uitgehouden om er geen fan voor te zetten. De schijfjes worden dan richting de 40 graden en voor mechanische apparatuur met belangrijke informatie vind ik dat teveel. Dat kan echter ook volledig aan mij liggen. Met een simpele koeler op laag toerental houden ze 19~24 graden aan. Maargoed, liever geen koeler dan een koeler op een laag toerental :)

Prijs 110 euro ongeveer. Niks om over te klagen. De Western Digitals waren volgens mij 2 euro duurder ongeveer.

Algemene beoordeling Ondanks dat ik bij sommige dingen niet al te positief was ben ik er over het algemeen toch zeker niet negatief over. Het grote probleem voor mij was de dode harde schijf die niet mee werkte waardoor ik bij sommige dingen niet positief kon zijn. Echter zit ik er wel aan te denken om deze schijfjes te gaan gebruiken voor een sw raid5-opstelling. Ze zijn snel genoeg en voor de prijs hoef je het ook niet meer te laten. Zolang de opstelling maar ver van me bed afstaat geef ik niks om het lawaai. Daarnaast is de betrouwbaarheid dan ook (bijna) niet meer van belang. Een dode harde schijf is dan alleen nog maar zuur maar niet levensbedreigend waardoor de algemene beoordeling ook een stuk hoger zou uitvallen :)

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB?