Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart

Specificaties 10,2MP • Full HD filmen • 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart Review

tweaker2010 23 juni 2011, laatste update op 23 juni 2011, 1.179 views

Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart

Pluspunten

• Compacte camera
  • Full HD filmen
  • Panoramafunctie
  • GPS en kompas

Minpunten

• Beeldkwaliteit
  • Accuduur
  • Geen 3:2 formaat
  • Plaatsing microfoon

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 2
Ik heb deze camera 1 jaar geleden gekocht om op vakantie tussendoor snel wat foto's te kunnen maken.
Daar is deze camera erg geschikt voor aangezien hij erg compact is (je steekt hem zo in je binnenzak).

Beeldkwaliteit
De kwaliteit is goed, totdat je verder gaat inzoomen, dan worden de details al snel uitgesmeerd.
Verder lijkt het wel of er een soort blauwe waas over alle foto's hangt. Na vergelijking met een Canon Ixus 200 camera valt me op dat de kleuren bij die camera veel groener zijn. Groen gras hoort echt groen te zijn en dat is bij deze Sony helaas niet zo.

Filmen
Het filmen met deze camera is goed te doen mits je rustig in- en uitzoomt. Anders wordt de opname al snel schokkerig. De kwaliteit van de filmpjes is prima: 1080p in AVCHD formaat. Een aandachtspuntje is dat je je vinger niet op de microfoon moet leggen, anders heb je geen geluid.

Features
Een handige feature is de aanwezigheid van GPS en kompas, hiermee kun je je foto's geotaggen.
Leuk om op Picasa de locatiegegevens te zien, maar in de praktijk gebruik ik het niet veel.
Een groot minpunt vind ik het ontbreken van het 3:2 formaat op deze camera. Nu ben je verplicht om te kiezen tussen 4:3 en 16:9 wat erg onhandig kan zijn (bijvoorbeeld met het afdrukken van foto's).

Accuduur
De accu gaat jammer genoeg niet erg lang mee. Na 2 uur foto's nemen is ie leeg (te kort naar mijn idee).
Het opladen is ook voor verbetering vatbaar. Dat gaat dmv een plastic blokje waar je de accu in moet steken en deze zit dan met een netsnoer van slechts 30 cm in het stopcontact.

Alles bij elkaar opgeteld wegen voor mij de leuke features niet op tegen de nadelen van deze camera.
Een camera koop je tenslotte voor de beeldkwaliteit (al snap ik dat je bij een compact camera concessies moet doen). Ik overweeg nu om voor de komende vakantie een andere camera te kopen.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-HX5V Zwart?

Maak misschien nog wat foto's MET de camera (bv zoals je zegt van het gras)
en dan maken we er 4 sterren van :)