Specificaties 10,1" (1024x600), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart Review

GiLuX 13 september 2011, laatste update op 26 september 2012, 2.628 views

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart

Pluspunten

• het uitklap steuntje aan de achterkant zodat je hem schuin kan neerzetten!!!
  • breed scherm, goede resolutie
  • filmpjes draaien goed af al dan niet via upnp/dlna
  • hdmi out
  • goed geschikt als e-reader
  • usb poort waar je bv een (mini) keyboard aan kan hangen
  • redelijk licht
  • front cam (voor bv video calls, al is de resolutie erg laag)
  • dualboot optie zodat je een linux ditro kan installeren

Minpunten

• irritante spiegel effect van scherm
  • kijk hoek had beter gekund
  • lage resolutie frontcam en geen back-cam
  • helaas niet via usb oplaadbaar maar enkel via lader

Update: aangezien ik de tablet nu alweer een paar maanden heb, heb ik de review een kleine update gegeven en moet zeggen dat de tablet me niet teleurgesteld heeft maar ik er redelijk tevreden over ben.

WAAROM een tablet?
Omdat het scherm van mijn eee pc het had begeven door een ongelukje..

Toen besloot ik toch maar eens naar tablets te gaan kijken.
Ik wilde iets handzaams en zag de archos 101 liggen in de winkel en met name het brede scherm sprak me aan.
Aangezien hij net in prijs was verlaagd en ook omdat er nu default android 2.2 op stond, wat een stuk sneller draait dan 2.1, was ik snel om.

HARDWARE
Steunvoetje
hoe raar het ook klinkt, dit is echt de mooiste feature van de archos! Aan de achterkant zit namelijk een uitklapbaar steuntje zodat je je tablet fijn schuin neer kan zetten als je bv een filmpje kijkt.
Hoe simpel kan het zijn... en waarom is dit niet standaard op alle tablets en telefoons kan je je af vragen. Het is enkel een stukje ijzer van een 10 cm lang en 2 mm breed maar het maakt een wereld van verschil!
Dikke kudos voor Archos wat dat betreft!

USB host port
Een van de verschillen met bv een ipad is dat er een usb host port op de Archos zit en dat geeft een wereld aan extra mogelijkheden zoals bijvoorbeeld even snel een keyboard aansluiten en je kan typen en tevens springt het apparaat dan ook in keyboard navigatie modus waardoor je ook alles met keyboard kan bedienen.

Uiteraard kan je tal van apparaten aansluiten en vraag me af wat Apple bezield om dit weg te laten.

HDMI uitgang
Ook dit is geen overbodige luxe en kan je je Archos in no-time omtoveren tot media center.

Micro-sd
De Archos 101 heeft standaard 8GB intern geheugen.
Gelukkig kon ik dit nu uitbreiden naar totaal 40GB dmv het micro-sd sleufje.
Enige gevaar is dat het sleufje zo gesitueerd is dat je het kaartje per ongeluk zo kunnen ejecten... wat mij gebeurde en ik 3 uur door de kamer aan zoeken was voordat ik de sd-card had terug gevonden. (zit een stevig veertje in dat sleufje ;) )

oplade[r/n]
Helaas is het niet mogelijk om via de usb aansluiting de Archos op te laden wat juist bij veel moderne telefoons zo handig is en zal altijd met de meegeleverde oplader moeten rond sjouwen.

Accu
De accu zit ingebouwd en tot nog toe doe ik ongeveer twee dagen bij gemiddeld gebruik voordat deze leeg is. In standby mode kan je hem een week laten slingeren en dan nog is de acccu niet leeg kwam ik achter.

Processor
Het is geen dualcore maar de prestaties zijn voldoende.
Ik heb begrepen dat er hardwarematige optimalisaties voor bepaalde video codecs in zitten en de meest cpu vretende taken als film afspelen gaat dan ook zonder horten of stoten

Scherm
Dit is eigenlijk het enige waar ik een paar kritiek puntjes op heb.

Ten eerste reflecteert het scherm bijna als een spiegel ( waarom niet een mat scherm?!) wat zeer hinderlijk kan zijn als er veel licht in de omgeving is zoals op een zonnige dag buiten of in een kamer met felle plafond verlichting.

ten tweede, de kijkhoek is redelijk beperkt.

Als je er recht voor zit is de kleurweergave prima en het scherm zeer helder.

Bouwkwaliteit
Het apparaat 'lijkt' wellicht niet erg stevig gebouwd maar nu een paar maanden later kan ik zeggen dat alles stevig in elkaar blijft zitten, zelfs na een paar keer vallen.

Camera
Enkel een frontcam.
Deze heeft een zeer lage resolutie en is onbruikbaar voor een goede foto of video.
Voor video chatten voldoet het.

een backcam mist in zijn geheel zodat het scannen van qr-codes heel erg lastig is.
Sterker nog, mij is het uberhaubt nog niet gelukt maar ik heb dan ook nog niet erg in de verschillende scanner appjes verdiept.

GPS
Neen, geheel afwezig zover ik weet.
En of dit een gemis is.... dat is geheel persoonlijk.

SOFTWARE
De software out of the box is aardig verzorg, zo is b.v. de default filemanager zeer aangenaam in gebruik aangezien deze ook direct toegang geeft tot samba shares en upnp/dlna alsmede natuurlijk local files en kunnen ook meerdere files tegelijkertijd gekopieerd worden.. iets wat b.v. mijn Defy niet standaard aan boord had.

Ook de default browser werkt fijn op volledig scherm aangezien de browser als desktop variant wordt herkend door websites en flash ondersteuning werkt ook zodra je via de market flash hebt ge´nstalleerd.

Voor additionele software kan je het default Applib gebruiken maar de meeste mensen zullen meteen ook google market willen installeren via het 'Arctools' appje dat ook via Applib is te installeren.

Een van de leuke appjes is overigens remote control zodat je je android telefoon als afstandbediening kan gebruiken. (bv handig bij film kijken of muziek luisteren.)

ARCHOS
Ik had er nog nooit van gehoord maar heb het idee dat Archos goed aan de weg aan het timmeren is en zichzelf serieus neemt en niet een of ander bedrijfje is dat goedkope zooi even snel aan de man wil brengen.

Waarom denk ik dit?
Ze hebben nederlandse customer support die ik direct aan de lijn kreeg toen in eerste instantie mijn eerste unit direct kapot ging en verder zijn er op hun site ook developer tools te downloaden.

Op die manier heb ik dan ook heel simpel een dualboot kunnen opzetten met de op de website te downloaden 'Developer image' (wat in werkelijkheid linux angstrom distro is) en later een debian versie met gnome die redelijk soepel loopt.
Let wel, als je daadwerkelijk deze 'developer image' er naast installeert vervalt in principe de garantie op de Android software.

verder heb ik al meerdere malen systeem updates gehad dus archos is een stuk sneller dan veel telefoon fabrikanten met updates!

CONCLUSIE
Ik heb er 269 euro voor deze unit betaald en dat is ongeveer wat je ook kwijt bent voor gemiddeld netbookje en inmiddels is hij volgens de pricewatch al voor minder dan 220,- te krijgen en dit is werkelijk een koopje vergeleken met andere tablets met ongeveer de zelfde specs.

vanuit dat oogpunt gezien krijg je een prima licht en handzaam apparaat dat precies doet wat het moet doen voor mij en dat is browsen, remote ssh, e-readen, film kijken via netwerk al dan niet aangesloten op een hdmi tv/monitor en verder de mogelijkheid er ook linux op te kunnen draaien via de dualboot optie.

Heb jij ook een Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart?

Mag ik je vragen hoe jouw die dual boot is gelukt?
hier de 'Special Developer Edition firmware' downloaden:

- deze dan kopieeren naar je sd card.
- archos 101 opstarten terwijl je de volume-down knop ingedrukt houdt
- in boot menu kiezen voor 'update firmware' (installatie begint dan vanzelf)

als hij klaar is heb je dual boot met angstrom.

als je angstrom wil opstarten weer volume down ingedrukt houden voor het boot menu en dan kiezen voor "developer edition"
OF je kan ook volume up+down tegelijkertijd indrukken en dan start de dev edition direct op.

om debian er op te krijgen is het makkelijkste om een kant en klare image voor de archos te downloaden:

hiervoor dien je eerst op je sd card de angstrom image (rootfs.img) te backuppen naar bv: rootfs.img.angstrom

dan het bestand uitpakken dat je hebt gedownload en dat naar je sd-card kopieeren (rootfs.img).

let wel dit bestand is al snel 3.2GB

vervolgens weer opstarten met volumeknop ingedrukt en voila

wel even voor engelse taal kiezen bij inloggen anders zit je met frans.

root en user password is dan 'debian'

wiki:

andere images:
Zelf zat ik sinds de aankondiging een tijd geleden te twijfelen over of ik deze zou aanschaffen maar het is er tot op heden niet van gekomen. Al veel reviews gelezen maar wacht zelf nog steeds op de perfecte tablet voor mijn gebruik.. :9

Anyhow, as je er verder in zou verdiepen zou je er achter komen dat Archos in 1988 is opgericht en eerst uitsluitend portable media players maakte. Daar zijn ze redelijk bekend om geworden, en ze nu dus een graantje willen meepikken van de tablet markt (ze maakten al eerder devices in tablet vorm maar nu samen met de support van Android) Over de prijs is inderdaad niks te klagen, maar de kwaliteit is degelijk zat voor wat je er voor terug krijgt. (oudere device die ik had van Archos was niet kapot te krijgen O+ , ben even het type kwijt)

Verder vind ik de review in de goede kant gaan, op het moment een 2 sterren waard maar wees creatief en voeg een paar benchmarks en leuk het geheel een beetje op met wat wat meer samenhang, paar zinnetjes meer leest ook al een heel stuk fijner weg. Of voeg juist een stukje over bepaalde apps van het moment en of ze lekker lopen of juist wat je zelf er fijn aan vind om op te hebben qua apps. Pas het een beetje aan en er zit zo 3 of 4 sterren met wat creativiteit. Lees ook een keer een andere review en kijk of je er wat van kan overnemen qua inhoud en dergelijke. :)

Vraag me zelf af of Need For Speed Shift of Hero of Sparta lekker te spelen is op de Archos 10' door de grootte van de device maar ook door het feit dat er alleen maar softwarematige Android knoppen beschikbaar zijn. Zitten deze niet wat in de weg soms?

Hoop dat er wat nuttigs tussen zit,
MusicAddict,
Je zegt dat je hard moet drukken op het scherm (aan de onderkant). Ik hoop dat je weet dat drukken niet helpt? Het is een capacitive scherm, geen resistive. Aanraken (of er heel dicht boven hangen) is al voldoende. Bij mij 101 merk ik geen verschil over het hele scherm. Je kunt proberen het scherm eens opnieuw te kalibreren. In de handleiding vindt je wel hoe dat gedaan moet worden.
ben er inmiddels achter waarom het 'lijkt' dat hij aan de onder kant minder gevoelig is.

het probleem is dat hoe lager je met je vingers op het scherm komt hoe meer je met de topjes van je vingers het scherm aan raakt. aan de boven kant van het scherm gebruik je vaak je vinger kootje zeg maar.

als je veel eelt op je vinger toppen hebt (bijvoorbeeld als je veel gitaar speelt) is het voor het scherm moeilijker om een touch te registreren...

sowieso merk ik dat het probleem met dit soort scherm en is dat als je erg droge vingers hebt of net je handen goed gewassen dat de touch registratie minder goed is...

deze schermen werken dus het beste met 'klamme handjes' ;)
Bij mijn archos is na een keer vallen een van de randen helemaal los gegaan. Als je nu hem wil gebruiken moet je een muis gebruiken omdat het scherm niks meer doet. En als je het scherm gebruikt kraakte hij keihard.