Gigabyte GV-N84STC-512I Review

Lemming 22 juni 2011, laatste update op 22 juni 2011, 431 views

Gigabyte GV-N84STC-512I

Pluspunten

• Goedkoop
  • DirectX 10
  • Low-profile compitable
  • Aansluitingsmogelijkheden

Minpunten

• Langzaam
  • Steelt klein beetje ram van pc

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze videokaart gekocht omdat de onboard video van mijn moederbord erg slecht was, met deze videokaart ben ik tevreden omdat ik niet zoveel eis van een videokaart(game niet zoveel)
Voordat je begint met deze review lezen let op dat het om de revisie 2.0 gaat die passief is uitgevoerd
Afbeelding

Featureset
Deze videokaart kan alles wat ik wil, je kan 2 monitoren tegelijk aansturen(vga&dvi of hdmi&dvi of vga&hdmi).
Maximale resolutie is 2048*1536 op 85hz
Er komt ook een low-profile bracket bij, en als je de videokaart krijgt bechermdopjes ove de aansluiting.
Als je hem in low-profile zet verlies je wel de vga-aansluiting!
Er zit HDMI, DVI, D-SUB aansluitingen op.
Lijstje met specs volgens 3dmark:
Max Texture Coordinates
PCI
NVIDIA GeForce 8400GS 0x10de 0x10c3 0x34ed1458 0x00a2
Texture Formats
32-bit ARGB [8888], 32-bit RGB [888], 16-bit RGB [565], 16-bit RGB [555], 16-bit ARGB [1555], 16-bit ARGB [4444], 8-bit A [8], 8-bit YUV [800], 16-bit AYUV [8800], FourCC ~[DXT1], FourCC ~[DXT2], FourCC ~[DXT3], FourCC ~[DXT4], FourCC ~[DXT5],
Capabilities
AGP Texturing, Hardware Transform and Lighting, Positional Lights, Subpixel Accurate Rasterizing, Stencil Buffers, Range Fog, Table Fog, Vertex Fog, W-Fog, Specular Gouraud Shading, Anisotropic Filtering, Bilinear Filtering, Point Sampling, Trilinear Filtering, Additive Texture Blending, Dot3 Texture Blending, Multiplicative Texture Blending, Subtractive Texture Blending, Environmental Bump Mapping, Environmental Bump Mapping With Luminance, Cube Mapping, Factor Alpha Blending, Vertex Alpha Blending, Texture Alpha Blending, Texture Clamping, Texture Mirroring, Texture Wrapping, Guard Band Support, Mipmap LOD Bias Adjustment, Projected Textures, Volume Textures, Point Primitive Support, Full-Screen Anti-Aliasing, DXT Compressed Textures, Two Sided Stencil Test, Mipmapped Volume Textures, Mipmapped Cube Textures, Texture Border Color, Spherical Mapping, Automatic Mipmap Generation, Hardware Rasterization, Shading, Transform and Lighting, Scissor Test, Legacy Depth Bias

Prestaties
Dit is niet zo goed, deze video kaart is erg langzaam maar ik eis er ook niet veel van.
De videokaart regelt on-demand de kloksnelheden.
GPU/Memory/shader/tempratuur
Videokaart nauwlijks belast:135mhz/135mhz/270mhz/50c
Video afspelen:405mhz/405mhz/810mhz/56c
Gaming:520mhz/480mhz/1230mhz/62c
Deze videokaart zou maximaal 80c kunnen worden zonder kapot te gaan, hierdoor is de ruimte voor overclocking laag.
Er zit 128mb gddr3 memory in en er wordt ook wat meegepikt van de ram in mijn pc(2x2gb ddr3 reepjes)
Ondanks de shared memory is de snelheid geen bottleneck.
Heb ook geprobeerd 3dmark ventage te draaien(basic versie) alleen hier stond alles gefixd(zoals schermresolutie 1280*1024)
Heb maar 1 test kunnen uitvoeren, toen gaf 3dmark een vage error(iemand een gratis alternatief?)
De resultaten van deze test was niet indrukwekkend, 3dmark zei 0 tot 1 fps _/-\o_ .

Overclockbaarheid
Deze videokaart is niet goed overclockbaar, er is weinig ruimte doordat die stock belast al 62 graden wordt van de maximale 80 graden(volgens internet dan)
Toen ik hem een klein stukje overclockde(gpu:550mhz, geheugen:500mhz, shader:1230mhz) werd hij 74 graden en toen zag ik voor het eerst artifacts :*) (weer een stukje ervaring verder)
Binnenkort kijk ik of ik er ook een vga koeler eraan kan bevestigen, er zit geen koeler aansluiting aan waardoor ik moet kijken of er een mogelijkheid is om hem aan een molex kabel te hangen.

Drivers
Ik gebruik sinds kort weer windows 7(zat een lange tijd aan ubuntu) en ik moest weer drivers zoeken en niet in extra hardware-drivers op een knopje te drukken, maar dat ging vrij snel(gewoon naar nvidia site)
Het is heel handig dat in de nvidia configuratie scherm ook meer dan mijn videokaart kan bekijken
Afbeelding 1
Afbeelding 2
Voor overclocking was er geen optie in de nvidia configuratiescherm en daarom moet ik een gigabyte overclocking tool downloaden.
Verder is er niet veel op te merken aan de drivers
Ik zal het ook binnenkort ook uitproberen op ubuntu

Dit was het review, zal deze binnenkort uitbreiden met meer beeldmatriaal.
Voor 20 euro heb je een prima videokaart voor basic dingen of een htpc door de passieve koeling en low-profile bracket.
Grootste nadeel is alleen dat ie heel warm wordt.
Maar je hoort hem niet door de afwezigheid van een koeler.

Heb jij ook een Gigabyte GV-N84STC-512I?

Weet jij of je in Windows 7 deze kaart als sound output mogelijkheid ziet? Ik wil deze kaart in een HTPC zetten om het geluid mee te sturen over de HDMI. Weet jij of dat kan?
Ik heb deze videokaart verkocht, dus ik kan het niet zien helaas