Asus Transformer Pad 16GB Brons Review

friggler 23 juni 2011, laatste update op 24 juni 2011, 28.642 views

Asus Transformer Pad 16GB Brons

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Android 3.0 Honeycomb
  • Erg snel
  • Prijs in vergelijking met andere Android 3 tablets

Minpunten

• Karige doos inhoud
  • Camera bij weinig licht

Onlangs heb ik mijn Asus Eee Pad Transformer (zonder dock) ontvangen en dus wordt het tijd voor een review.
Ik zal maar bij het begin beginnen en dat is...

De inhoud van de doos
De doos bevat de volgende onderdelen:
  • De Eee Pad Transformer (uiteraard)
  • Een garantieboekje
  • Een boekje met korte handleiding
  • Een kaartje met tips om goed te beginnen
  • Een USB kabel
  • Een wandcontactstekker waarin de USB kabel kan
Al met al een beetje weinig naar mijn mening. Een uitgebreide handleiding was geen overbodig iets geweest. Niet voor mij persoonlijk, maar wel voor mensen die niet zo technisch zijn als wij Tweakers. Uiteraard kun je die wel online raadplegen, maar daar zit niet iedereen op te wachten. Een headset was overigens ook een leuk extraatje geweest, maar de lage prijs moet uiteraard ergens vandaan komen.

Dan ga ik meteen maar even door naar het volgende:

De buitenkant van de Eee Pad Transformer
Zodra je de tablet in je hand hebt voel je dat je een kwalitatief hoog product in handen hebt. Schijnbaar denkt Asus er ook zo over, want je krijgt (net als bij hun laptops) netjes twee jaar garantie. De afwerking is prima. Nergens zijn er plekken te vinden op de tablet die er minder uit zien.

De Eee Pad Transformer heeft slechts twee echte knoppen, namelijk een aan/uit knop en een volume knop. Meer heeft deze tablet ook niet nodig, aangezien hij geleverd wordt met Android 3.x Honeycomb, waarbij de home-knop en dergelijke in het besturingssysteem zijn verwerkt.

De tablet bevat verder nog een Micro-SD slot, een Mini-HDMI(1.3a) slot en een 2,5mm 3,5mm headset aansluiting. Ook een ingebouwde microfoon ontbreekt niet, evenals twee speakers (links en rechts). De tablet kan via USB aangesloten worden aan de PC via de 30 pin connector waarmee je de tablet ook oplaadt.

De Eee Pad Transformer heeft twee camera's; eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant. De camera aan de voorkant heeft een resolutie van 1,2MP en de camera aan de achterkant is 5MP.
De kwaliteit van de foto's gaan jammer genoeg drastisch naar beneden bij minder licht. Helaas is dit bij zo'n beetje elke telefoon/tablet het geval. Meer over de camera's onder het kopje "De camera"

Het gebruik van de tablet
Wanneer je de tablet voor de eerste keer aan de stroom hangt start deze automatisch op en word je door een aantal instellingen geleidt, zoals taal- en toetsenbordindeling, WIFI instellingen en GPS tracking. Schijnbaar is het verplicht om een Google account te hebben om de tablet te kunnen gebruiken, tenminste zo kwam het op mij over. Deze had ik al en nadat deze was ingevoerd ging de tablet netjes verder met opstarten naar het homescreen. In het homescreen staan een aantal programma's ge´nstalleerd, zoals Browser, Galerij, YouTube en Muziek. Vanuit hier kun je twee vegen naar links en twee vegen naar rechts maken. Met de veeg naar links zul je niets zien (deze kun je zelf inrichten). Bij de veeg naar rechts zie je een aantal standaard ge´nstalleerde programma's. Zodra je een programma installeert uit de market komen die op deze plaats er automatisch bij te staan. Alle programma's kun je overigens ook zien als je op de knop "Toepassingen" klikt in het homescreen.

Overigens gebruikt Asus geen eigen grafische schil om Android 3.0 heen. Het enige wat ze gedaan hebben is het extra toevoegen van een aantal toepassingen en een verbeterde versie van het toetsenbord. Het grote verschil hiermee is dat er cijfers boven de letters staan. Dit is met het standaard Android toetsenbord niet het geval.

Het openen van toepassingen gaat razendsnel. De programma's openen gelijk nadat je erop geklikt hebt. Dit zal ongetwijfeld komen door de goede processor (nVidia Tegra2 chip met een dual core Cortex A9 processor op 1GHz) en 1GB RAM geheugen.
Voor wat het waard is: ik heb het benchmark-programma Quadrant 3x laten lopen met de standaard full benchmark. De tablet haalt gemiddeld 2023 punten.

Overigens hier even een interessante afbeelding over de indeling van de Tegra2 chip:

Video's afspelen met de Eee Pad Transformer gaat prima, al heb ik begrepen dat deze tablet problemen ondervindt met de H.264 codec die als high gecodeerd is(?). In ieder geval heb ik geen problemen ondervonden met het afspelen van YouTube filmpjes. Aangezien ik de tablet toch niet ga gebruiken voor het afspelen van hele films was dat H.264 probleem totaal geen punt voor mij.

23-06-2011: Ondertussen heb ik drie verschillende testbestanden af proberen te spelen. Namelijk een MP4 bestand, een WMVHD bestand en een MKV bestand. Het MP4 bestandje deed het zonder problemen, maar de overige twee gaven meteen aan dat het laden mislukt was. Deze speelden dus niet af. Uiteraard zijn er wel players te downloaden via de Android Market.

Het instellen van de e-mail ging bij mij zeer eenvoudig. Alleen mijn e-mailadres en wachtwoord was voldoende om alles in te stellen. Dit zal niet bij iedereen zo zijn, maar bij de bekendere e-mailproviders, zoals Hotmail en Gmail gaat alles automatisch.

23-06-2011: Waar ik zojuist achter kom is ook een leuke feature, namelijk het standaard ge´nstalleerde programma MyNet zoekt automatisch over je eigen thuisnetwerk (zonder iets in te stellen) naar gedeelde media en kan deze dan vanaf die locatie afspelen.

De speakers
Als ik ga kijken naar de speakers dan moet ik zeggen dat er behoorlijk geluid uit komt. Uiteraard is dit niet te vergelijken met een surround systeem, maar is wel vergelijkbaar met de gemiddelde laptop. Hierbij moet aangetekend worden dat de ruimte in een tablet veel kleiner is, dus valt het me absoluut niet tegen. Het volume kan ook nog eens vrij hard, dit in tegenstelling tot mijn vorige tablet (HeroTab M10).

WIFI
Deze tablet ondersteunt 802.11b/g/n WIFI verbindingen en de ontvangst is prima te noemen, al heb ik het niet kunnen testen met verschillende verdiepingen, aangezien ik gelijkvloers woon. Wel kan ik bepalen of ik alle negen verbindingen terug kan zien van de overige bewoners van de flat en dat is het geval. Het gaat hier om drie verdiepingen, waarbij ik zelf precies in het midden woon.

De camera
De camera aan de achterkant heeft 5MP en de camera aan de voorkant 1,2MP. Nu zeggen Mega Pixels lang niet alles en afbeeldingen zeggen veel meer, dus hieronder heb ik twee foto's geplaatst, zodat je de kwaliteit van de camera zelf kunt beoordelen.

5MP (Verkleind naar 1024px zoals de voorwaarden van Tweakers voorschrijven)
1,2MP

Zoals je ziet is vooral de kwaliteit van de front camera erg matig. Echter als je deze gewoon als webcam gebruikt bij bijvoorbeeld Windows Live Messenger en Skype, dan is de kwaliteit weer aardig goed te noemen. Waardoor dit komt kan ik helaas niet te zeggen.

De accuduur
Over de accuduur niets dan lof. Volgens de test van Hardware.info houdt deze het ruim 9 uur vol met muziek afspelen in een loop die hij steeds moet downloaden en een Sunspider javascript benchmark ook steeds in gebruik: Linkje naar de grafiek
Overigens is het zo dat als je het dockingstation erop aansluit je nog een extra accu erbij krijgt, waardoor de tablet ineens 12,5 uur non stop kan draaien.

In de tijd dat ik er mee bezig ben geweest is de accu na ongeveer 6 uur vol gebruik (e-mail en internetten en Bluetooth uit en WIFI aan) slechts 50% leeg. Als je dit dus doortrekt zou het betekenen dat het ongeveer 12 uur zal duren voordat deze compleet leeg is.

Het beeldscherm
De kwaliteit van het scherm is prima te noemen. Alles is goed zichtbaar, maar dan moet ik wel bij vermelden dat ik hem tot nu toe alleen binnen gebruikt heb. Als binnenkort de zon weer schijnt ga ik er eens mee naar buiten en zal ik mijn bevindingen hierover bij deze review plaatsen.

Onder een kijkhoek van bijna 180 graden is het beeld ook nog goed te zien. Dit komt (volgens diverse mensen) door het IPS paneel dat erin zit. Of dit waar is, dat weet ik niet, want zover gaat mijn kennis niet.

De tablet heeft een tienvoudige touch ondersteuning. Helaas heb ik dit niet uit kunnen proberen, omdat ik nog geen toepassingen heb die er tien tegelijk nodig hebben.

Tot slot nog even een stukje over de prijs/kwaliteit verhouding. Deze is absoluut prima te noemen, al kan ik nog niet aangeven hoe lang de tablet mee gaat uiteraard. In ieder geval voelt de tablet erg stevig aan, ook al is hij vrij licht te noemen met zijn 680 gram. Zoals ik in het begin van de review al aangeef is de afwerking prima. Als je dan de prijzen van andere Android 3.x tablets van dit moment er naast legt, dan moet iedereen toegeven dat Asus een prima product op de markt heeft gezet voor een goede prijs.

Voor zover deze review. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Enkele onderdelen heb ik nog niet kunnen uittesten, maar dat gaat ongetwijfeld binnenkort gebeuren. De review wordt dan ook nog uitgebreid. Als jullie zelf nog vragen over deze tablet hebben stel ze dan even in de comments, dan kan ik kijken of ik ze kan beantwoorden en eventueel aan de review kan toevoegen.

p.s. Zoals jullie kunnen zien heb ik niets ingevuld bij "Ergonomie." Dit omdat ik denk dat een tablet sowieso niet ergonomisch te maken is en daardoor ook niet in het review rijtje thuishoort. Verder vind ik het erg jammer dat het niet mogelijk is om meer dan vier afbeeldingen te uploaden. Nu kan ik wel via Tinypic e.d foto's toevoegen, maar dan loop je weer de kans dat ze na een x aantal tijd verwijderd worden.

Edit 1: Klein stukje over opladen accu toegevoegd onder het kopje "de accu"
Edit 2: Stukje erbij gezet over afspelen video's onder het kopje "Het gebruik van de tablet" (vraag van kwaazaar)
Edit 3: Diverse stukjes toegevoegd naar aanleiding van de vragen in de comments (vragen van Negakinu)

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB Brons?

Het is logisch dat die front facing wazig is want die is standaard gefocust op een korte afstand. Een front facing camera is eigenlijk alleen bedoeld voor foto's en film's van korte afstand (je gezicht). :)
kijk, dat verklaart veel. Bedankt voor je uitleg.
Mooi apparaat. Nou m'n vrouw nog zover krijgen :)

Klopt het dat afspelen van mkv-bestanden standaard niet werkt? (behalve dan met een software player als RockPlayer oid)
Standaard niet. Er zijn software players voor die het puur op de CPU doen, maar dat gaat schokkerig.

De _meeste_ mkv files bestaan uit 3.1 main of 4.1 high H264 video. Als je dit in een .mp4 bestand propt speelt het gewoon. De meeste SDTV DivX files in een .avi bestand kunnen zo zonder conversie gespeeld worden als je een player zoals 'RockPlayer' van de Market installeert.

Dus als ik afleveringen / films voor onderweg meeneem rip ik de videotrack uit het .mkv file, encode de (meestal ac3 audio) naar stereo aac audio, en gooi het zaakje bij elkaar in een .mp4 file. Speelt uitstekend in de default player. Ik heb hier zelf een .bat filetje voor gemaakt, zijn vast ook tools voor. Ja het kost dus wel tijd en conversie, maar nee, in de meeste gevallen hoef je de videotrack niet aan te raken dus duurt het niet zo overdreven lang.

Ik heb ook Bluray rips voorbij zien komen die een hoger level hebben als 4.1, of hier en daar een 4.1 rip met overdreven veel reference-frames ingesteld in de encoder (programma'tje MediaInfo geeft dit alles weer). Die zullen niet of schokkerig spelen en zal je dus helaas moeten re-encoden naar 4.1 H264.

Moet er wel bijvertellen dat de 4.1-H264 ondersteuning beter werkt (of er pas in zit) vanaf de Android 3.1 update.
Ga ik vanavond testen voor je.

Edit: getest en in de review gezet.

[Reactie gewijzigd door friggler op 23 juni 2011 23:01]

Die Tegra 2 CPU werkt eigenlijk behoorlijk slecht als video player. Al de video files (avi/mkv h264/x264/divx/xivd sd) die ik heb getest speelden niet af, of verliezen audio na ongeveer 30 seconden (alle audio was in MP3 formaat). Dus het was duidelijk een "video/container" issue. Rock player speelt deze bestanden wel af maar met schokken, artifect en soms kan je niet doorspoelen in een video. Dus eigenlijk niet bruikbaar, tenzij in nood.

Al deze bestanden spelen wel prima af op mijn Samsung Galaxy S (Hummingbird CPU) telefoon en zelf de Achos 7v2 media tablet, van iets meer dan 100 euro, doet het veel beter qua "codec" support. (soms wat artifacts).

Koop geen Tegra 2 tablet als je veel --offline-- video files hebt liggen. Of je moet van converten houden (persoonlijk heb ik wat beters te doen in mijn vrijetijd), of je moet de boel willen streamen (dit lijkt mij een betere oplossing).

Als je geen --veel-- offline video afspeelt is het een zeer leuke tablet. Maar wel zwaar! 690 gram in de hand houden is niet leuk. Het is echt een tablet dat je liggend of zittend op de bank op je benen gebruikt.

Wifi ontvangst is beter dan mijn telefoon, maar niet veel. Van de 16GB heb je er 12.6GB tot je beschikking.

Scherm is mooi qua kleuren (maar niet zo top als mijn AMOLED van mijn Samsung Galaxy S), en de touch, werkt fantastisch.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 2 september 2011 18:28]

Nu gebruik ik dice player app (kost 3 a 4 euro) en er wordt gezegd dat deze de enige "hardware-player" is. En moet zeggen alle SD content speelt de Transformer nu wel of (720P en 1080P nog niet getest). SD high profile doet het nu uitstekend. Er mooi, dit maakt de transformer een stuk aantrekkelijker als video-player. Zal wel een wat hogere cpu/accu belasting geven, maar het vergroot de veelzijdigheid behoorlijk.
Ik mis nog best wat informatie om tot een voldoende te komen. Namelijk:

- Hoe is de Android implementatie?
- Heeft Asus zelf een skin over het OS liggen? Of is het allemaal vanilla?
- Hoe is de 3d acceleratie? Games?
- Hoe goed werkt de multi touch? Hoeveel punten touch gevoelig?
- Hoe is de wifi receptie? beter of slechter dan een laptop?
- Hoe beoordeel je de prijs/kwaliteit verhouding van de Transformer?
- Zijn er custom ROMs beschikbaar?

Misschien kun je deze punten nog beoordelen? Nu is het meer een korte hardware rundown met wat vluchtige impressies. :)
Zelf heb ik de transformer nu 2 dagen en ben het helemaal eens met deze review, op de volgende vragen kan ik je alvast antwoord geven:
- Hoe is de Android implementatie?
Wat bedoel je hier precies mee? Ik merk zelf wel dat apps voor oudere android versies niet altijd even stabiel zijn maar dat heeft natuurlijk niets met android zelf te maken.
- Heeft Asus zelf een skin over het OS liggen? Of is het allemaal vanilla?
Het is puur natuur, Asus heeft alleen zelf wat handige apps toegevoegd aan de standaard apps.
- Hoe is de 3d acceleratie? Games?
Geweldig, via de Android market kun je de Nvidia Tegra Zone downloaden waarmee je tegrachip-only spellen kunt downloaden die er grafisch erg goed uit zien!
- Hoe goed werkt de multi touch? Hoeveel punten touch gevoelig?
Multitouch werkt zoals het hoort te werken, ik heb het nog niet uitgeprobeerd en ik zou ook niet weten hoe maar Asus claimt op 10 punten gevoelig te zijn.
- Hoe is de wifi receptie? beter of slechter dan een laptop?
Qua ontvangst ongeveer gelijk, qua snelheid veel slechter, ik heb een WiFi-N router in huis staan en een filmpje downloaden van mn NAS ging met 180 KB/s... Of zou dit ergens anders aan kunnen liggen?
Vrijwel zeker dat het ergens aan ligt :P Maar wat is de vraag, ik draait op me mobieltjes altijd een FTP server en haal snelheden* tussen de 1 a 2 MB/s afhankelijk of me scherm uit of aan staat (aangezien als ik me scherm uit zet een ander programma er voor zorgt dat ie niet meer sneller dan 500Mhz kan draaien omdat ik dat onnodig vindt).

*De snelheid van up of downloaden is bij mij vrijwel gelijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 juli 2011 14:07]

Dat met die 10 vingers heb ik getest en werkt uitstekend (geen idee wat je er mee moet verder maar het werkt wel)
Bedankt voor de reactie. De genoemde punten ga ik vanavond even uitwerken en toevoegen aan de review.

Edit: Ondertussen diverse punten toegevoegd in de review.
3D Acceleratie: Wat bedoel je hier precies mee?
Android implementatie: Wat bedoel je hier precies mee?

WIFI heb ik zoals aangegeven in de review niet kunnen testen, vanwege het gelijkvloers wonen.

[Reactie gewijzigd door friggler op 23 juni 2011 19:13]

"Misschien aardig om te vermelden, omdat er altijd aardig wat discussie over is: Asus geeft aan dat je de accu de eerste keer minimaal 8 uur moet opladen en de tablet pas opnieuw moet opladen zodra deze compleet leeg is. Zo houd je de accu het langste goed."

Vermijd met LiPo accu's altijd overcharges en deep-discharges. Als het goed is houdt het laad- en ontlaadcircuit hier rekening mee, maar zelf zou ik een volle LiPo niet door laten laden (risico op schade) en al helemaal niet volledig ontladen.

Zie ook bijvoorbeeld hier: http://prototalk.net/forums/showthread.php?t=22
Ik denk dat Asus dat aanraad om het systeem te calibreren, zodat hij weet wat 'leeg' is en wat 'vol' is om een betere batterij-indicatie te kunnen geven. Als je dit niet doet dan weet je helemaal nooit zeker of de batterij nou vol is of niet, en ontploffen zal 'ie echt niet; Asus is niet een of ander dubieus Chinees bedrijf, het is een 'echt' merk (uit Taiwan wel te verstaan).

Ik zou doen wat Asus zegt, ze zullen je tablet echt niet de dood in jagen.
Wat misschien ook een goede reden zou kunnen zijn om de accu zover mogelijk te ontladen, voor hem weer op te laden is, het voorkomen dat het maximaal aantal ladingen word overschreden, omdat de accu capaciteit aanmerkelijk terug loopt , wanneer de accu wat ouder word.
Sommige batterijen geven al de geest na 500 keer laden/ontladen.
Dus om hem niet elke dag 3 keer na te laden word de batterij levensduur echt wel verlengd.

[Reactie gewijzigd door jwgroene op 24 juni 2011 17:32]

' Negatieve eigenschappen: Karig doos inhoud'

Heb je weleens de doos inhoud van een ipad (2) gezien?
Wat had je nog meer gewild qua inhoud?
De dingen die ik onder het eerste kopje heb gezet.
De tablet bevat verder nog een Micro-SD slot, een Mini-HDMI(1.3a) slot en een 2,5mm headset aansluiting.
Is dit geen 3.5mm jack?
Oeps...zal het meteen aanpassen. Bedankt.
Goede review wellicht dat ik deze ook ga halen tenzij er op korte termijn een betere hybrid tablet/netbook komt. (fujitsu lifebook te duur, dell duo te dik)
Ben verder wel benieuwd naar 3d acceleratie/framerates p.s. @ games van niet tegraspellen.
Zou bijvoorbeeld een quake 3 hier soepel op lopen?
3 sterren verdiend, als je bovenstaande erin verwerkt krijg je de 4de ;)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juni 2011 20:05]

Hoe kan ik dan zien hoeveel fps een spel haalt? Quake 3 moet ik even kijken of deze te downloaden is voor android.
Hoi ik heb hem ook net gehaald en gelijk aan gezet, nu ziet hij mijn netwerk maar de verbinding ondanks proberen lukt niet. Toen kwam er een soort slotje in het scherm en als ik die aanklik dan maakt hij welcontact maar stopt weer. Ik heb hem onder stroom gezet omdat dat als melding kwam. Iemand hier ervaring mee.
Alvast bedankt.
Het slotje in het scherm is waarschijnlijk de schermvergrendeling. Dat slotje moet je naar de buitenkant van he cirkeltje slepen om hem te ontgrendelen. Wat betreft de draadloze verbinding; heb je al eens geprobeerd de router even opnieuw op te starten?
Ik heb nog een paar vraagjes over dit toestel
Kun je dvds spelen als je een een externe dvd speler erop aansluit
En kun je fotos rechtstreeks van u fototoestel op de tablet zetten
1. Nee, volgens mij niet, aangezien de Transformer geen USB host poort heeft
2. Ja,als je in je fototoestel een Micro-SD kaartje hebt zitten. De Transformer ondersteunt alleen dat kaartje namelijk.
Ik heb ook zo'n ding en een 802.11G router met maar een sprietje in huis.

Echter hoewel mijn laptop op zolder moeite heeft met de twee plafonds heeft m'n Transformer daar geen enkele moeite een sterk signaal op te vangen.

Camera's vallen wat tegen. Kleuren zijn altijd wat flets. Maar ach, voor echte foto's heb je ook gewoon een echte camera nodig!

Ik vind de speakertjes overigens tamelijk aan de slappe kant. Ze klinken blikkerig en het volume laat ook nog wat te wensen over.

Verder een topding! Ding is echt supersnel.