Specificaties 16,2MP, Full HD filmen, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-HX7V Zwart Review

Schizo007nl 21 juni 2011, laatste update op 21 juni 2011, 3.946 views

Sony Cyber-shot DSC-HX7V Zwart

Pluspunten

• GPS functionaliteit
  • HDR-functie
  • Sweep Panorama
  • 10x optische zoom
  • Snel scherpstellen
  • Goede foto's, zelfs bij weinig licht
  • Gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Accuduur aan de korte kant
  • GPS Lock in
  • Trage camera qua opstarten
  • Gebrek aan externe acculader
  • Sony USB connector

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Omdat de vakantieperiode er weer aan komt en ik mijn Nikon D40 van de hand gedaan had i.v.m. te weinig gebruik, was ik alweer een tijdje zonder een digitale camera. Omdat ik binnenkort op vakantie ga en sowieso een digitale camera nodig achtte voor thuisgebruik etcetera ben ik op zoek gegaan naar geschikte kandidaten.

Voor mij belangrijke eisen waren/zijn:
- GPS functionaliteit
- Genoeg optische zoom (minimaal 8x)
- Groothoeklens
- Beeldkwaliteit ; Duidelijke, scherpe foto's
- Gebruiksvriendelijk

Ik kwam daarbij op de volgende camera's uit:
- Panasonic DMC-TZ20 http://tweakers.net/price...lumix-dmc-tz20-zwart.html
- Sony DSC-HX7V http://tweakers.net/price...rshot-dsc-hx7v-zwart.html
- Canon SX-230HS http://tweakers.net/price...rshot-sx230-hs-zwart.html

Van de 3 camera's heeft de Sony de hoogste resolutie en de mogelijkheid om 3D foto's te maken. Iets wat ik persoonlijk belangrijk vind rekening houdend met de toekomst. Tevens was de Sony voor een hele scherpe prijs te koop destijds en dat zijn de grootste redenen geweest om de HX7V aan te schaffen.

GPS:
Zoals ik al eerder vertelde zocht ik een camera met ingebouwde GPS functionaliteit. Ik vind het namelijk geweldig om te weten waar ik die leuke foto heb gemaakt in de restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Of van dat mooie uitzicht in dat zonnige land. Zo is het dus ook mogelijk om door middel van GPS een locatie toe te voegen aan je foto en deze vervolgens in een (digitaal) fotoboek te plakken. Ook de ingebouwde kompas komt wel eens van pas wanneer we tijdens een wandeling iets wat zijn afgedwaald. Het leukst van de ingebouwde kompas is dat hij ook de richting van de foto opslaat zodat je via Google precies kunt zien in welke richting de foto is gemaakt.

Het nadeel van de GPS is dat deze wat traag verbinding maakt, mijn advies is dan ook om de camera voor gebruik even de satellieten te laten zoeken zodat je de rest van de dag gewoon gemakkelijk foto's kunt schieten. Een ander klein nadeel is dat de accu wat sneller leeg gaat, echter heeft mij dit nog niet in lastige posities geholpen waarbij ik geen foto's meer kon nemen doordat de accu leeg was.

Optische zoom:
De HX7V is voorzien van een groothoeklens met 10x optische zoom. De lens heeft een bereik van 25mm tot 250mm en dat betekent dat het makkelijker is om van dichterbij alles op de foto te krijgen. Ook wanneer je foto's wilt maken en je staat verder van het object af kom je met 10x optische zoom erg dicht in de buurt bij het object.

Ik vind ook dat de camera erg snel en goed kan scherpstellen waardoor eigenlijk elke foto gedetaileerd genoeg is en er maar weinig blur te zien is.

Beeldkwaliteit:
Met een resolutie van 16.2 Megapixels maakt de HX7V foto's op 4608x3456 pixels.
De HX7V is een geweldige camera om mee te nemen op reis of dergelijke. Niet alleen de ingebouwde anti-schudmechanisme is een welkome verrassing ook de Intelligent Automatic Scene werkt superieur. In deze stand kiest de camera de beste instellingen en dat levert dan ook fraaie plaatjes op.
De Sony DSC-HX7V digitale compactcamera is de eerste Cybershot camera van Sony met een verbeterde HDR-functie (HDR = High Dynamic Range) die in het oog springende details, middentinten en schaduwen van drie aparte opnames compileert om één realistisch ogende foto te creëren, zelfs in moeilijke lichtomstandigheden.

De camera kan ook HD filmen en voor zover ik dit nu gebruikt heb ben ik erg te spreken over de
beeldkwaliteit.

Ook beschikt de camera over een Sweep Panorama modus (tevens in 3D) waardoor je heel gemakkelijk de prachtigste panoramafoto's kunt maken.

De Background-DeFocus modus zorgt ervoor dat de camera een DSLR-achtige foto kan nemen waarbij het object en de achtergrond duidelijk gescheiden worden door de typische blurry background

Gebruiksvriendelijkheid:
Met een ingebouwde manual en een duidelijke handleiding op cd-rom is Sony erg goed in het verlenen van extra ondersteuning en informatie. De camera is zo ingedeeld dat vrijwel alles met een hand te bedienen is en de menustructuur is erg logisch en duidelijk. Dit komt mede door het grote 3 inch LCD scherm wat wel erg veel spiegelt in de volle zon.

De camera is ietwat aan de trage kant qua opstarten (2-4 sec) maar dit geeft mij geen hinder, ik heb de camera vaak in de aanslag om foto's te maken als ik weet dat er iets gebeurd (racende auto's bijvoorbeeld). Een strand, gebouw of mooi stuk natuur beweegt namelijk niet zo snel dat ik niet even de camera aan kan zetten. ;)

Extra's:
Eindelijk ondersteunt Sony ook SD(HC) waardoor je niet meer die peperdure, vervelende memorysticks hoeft te kopen. Ik gebruik de camera i.c.m. 2x Sandisk Ultra II SDHC 16GB Class 4.

Waar Sony echter wel steekjes laat vallen is in hun acculader. Het is geen lader waarbij je de accu in een lader kunt leggen en vervolgens kunt opladen maar een usbkabel met een adapter waardoor de camera altijd opgeladen dient te worden met een kabel. Ik vind dit persoonlijk erg onpraktisch omdat de camera dan altijd in het zicht ligt en nog erger, in de weg ligt.

Ook het gebruik van de aparte Sony USB kabel (heeft een ander kopje) brengt irritaties met zich mee wanneer ik de camera even wil updaten of wat dan ook.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-HX7V Zwart?

Heb ik het juist voor dat je zegt dat er géén aparte acculader bijzit, maar dat je steeds de camera via een usb-kabel + adapter moet opladen?

Bij enkele winkels staat er namelijk gewoon bij dat er een externe lader bijzit.
Kan je hierover iets meer duidelijkheid scheppen?

Hoeveel dagen kom je trouwens ongeveer toe op 1 accu met +- 10~20 foto's gespreid over een dag? Ik zou deze camera namelijk willen aanschaffen voor een wandeltocht van 15 dagen, zonder de mogelijkheid om bij te laden (er gaat dan sowieso een 2de accu mee)
Het is geen acculader in de zin van.. ik klik de accu in een lader..

De accu blijft in de camera zitten en de camera is verbonden met een USB kabel naar de lader die vervolgens op het netstroom zit aangesloten.

Ik heb afgelopen vakantie in 10 dagen tijd zo'n 400 foto's gemaakt en 30 filmpjes. Heb de accu daarvoor twee keer opgeladen