OCZ Vertex 3 120GB Review

Philflow 21 juni 2011, laatste update op 21 juni 2011, 4.449 views

OCZ Vertex 3 120GB

Pluspunten

• Goede algemene prestatiesZeer snel met comprimeerbare dataUitstekend support forum met diverse experts die snel en vakkundig antwoorden

Minpunten

• Zwakke prestaties met niet comprimeerbare data.Sandforce throttle kan prestaties beperken.Betrouwbaarheid van Sandforce is in het verleden minder dan gemiddeld gebleken.Is duurder dan Crucial M4 128GB.Voor het updaten van de firmware is het nodig in een linux omgeving te booten en te hot swappen. Niet gebruikersvriendelijk vind ik.Misleidende marketing. 500 MB/sec write is misleidend adverteren vind ik

Ik heb deze OCZ Vertex 3 120GB getest in een Toshiba C660 Sandy Bridge laptop met Core i5 2410m.

Er zijn nogal wat reviews (en consumenten) die er vanuit gaan dat de Vertex 3 momenteel de snelste SSD is. Ik zet daar wat kant tekeningen bij. Dit is een beknopte samenvatting van mijn review. De volledige review is hier gepubliceerd.

In de doos
In een mooi doosje zit de strak ogende SSD. De uitrusting is compleet met een 3.5" bracket en een sticker.

Crystal Disk Mark

AS-SSD

AS-SSD Compression benchmark
In normale staat presteert de Vertex 3 zo:

Na een uurtje testen ging de Sandforce throttle aan en zagen de resultaten er zo uit:

Schrijf snelheden komen soms onder het niveau van een 5400rpm 2.5" HDD. OCZ verkoopt deze met een schrijf snelheid van 500MB/sec. Nogal een verschil.

Na verloop van tijd hestellen de schrijf prestaties zich naar normaal niveau.

In mijn review staan de praktijk benchmarks. Er valt te zien dat de Crucial M4 128GB eigenlijk niet onder doet voor de Vertex 3 120GB en beter zijn prestaties behoudt. De Vertex 3 is een goed presterende SSD maar ik vind hem de meerprijs t.o.v. de Crucial M4 niet waard.

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 120GB?

Dus als ik het goed begrijp:
na 1 uur intensief gebruik van de SSD: doet de Sandforce controller hem op een laag pitje zetten ?
lekker dan.. Ik zat nog wel te kijken naar een max iops versie (enig idee of dat bij deze verschillend is ? die gebruiken wel 34nm chips i.p.v. 25nm chips.
Volgens mij doen alle Sandforce drives dit. Dit noemen ze throttlen. Erg jammer.
Ik wil niet negatief overkomen, maar ik zou liever de ssd in de standaar modus laten staan ipv de throttle mode. De grafiek is daar veel sneller naar hogere waardes dan de onderste, of misschien zijn ze omgewisseld...
Maar idd, adverteren met 500mb write is niet realistisch...

De review had misschien wat uitgebreider gemogen, een beetje meer hands-on, of misschien boot-tijden van verschillende programma's ofzo...
Verder zeer informatief met die grafiekjes enzo!
De eerste afbeelding van CDM compressie is de standaard mode, de tweede is de throttle mode.

De hands on en boot tijden staan allemaal in de uitgebreide versie van deze review. Ik heb afgesproken met NBR dat zij de exclusieve rechten hebben.
je zegt dat de Crucial M4 128GB goedkoper is?
deze kost +- 170 euro terwijl deze 160 kost?
Nu scheelt het nog maar 6,-