Conceptronic CH3HNAS Review

Sietse1990 21 juni 2011, 6.011 views

Conceptronic CH3HNAS

Pluspunten

• Werkt simpel om hem aan de praat te krijgen
  • Makkelijk in te stellen via je browser
  • Schakelt zelf de hardeschijven uit als ze niet gebruikt worden
  • Lekker klein

Minpunten

• Geen optimale snelheid
  • Licht op een donkere kamer
  • Geluid als hij bezig is

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb nu al weer eventjes deze NAS. Er lagen hier al twee hardeschijven die ik vroeger in Striping had staan, maar door vervanging van twee Raptors en één SSD zijn ze overbodig geworden. Omdat deze schijven niet echt een leuke marktwaarde hebben, heb ik besloten deze twee schijven in een behuizing te doen waar ik overal bij kan. Ik had al een server, waar ook een SSD inzit, voorzien van deze twee schijven, maar dat gaf geluidsoverlast, vandaar dus ook die SSD. Uiteindelijk besloten dat ik eigenlijk toch iets wou die dus aan het netwerk werd gehangen. En toen viel mijn oog op deze behuizing. Na het lezen van ontzettend veel reviews, sommige positief en andere negatief, toch maar besloten om het te doen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het is een hele simpele behuizing. Gewoon aluminium en plastic. Aan de binnenkant zit gewoon een simpel printplaatje waar je één van de twee schijven aan vast maakt. Alles ziet er gewoon goed en degelijk uit. Hier dus gewoon de volle punten voor.

Inbouwmogelijkheden
Zoals ik net al hierboven vermeld heb zocht ik iets voor mijn harde schijven. Hier kunnen twee hardeschijven in, dus voor mij was dit een geweldig product. Niet meer, niet minder. Voor mensen die iets anders kwijt willen dat twee keer een 3.5" schijf, die moeten gewoon even verder zoeken. Als je er een 2.5" schijf in wil stoppen dan zul je even wat meer moeten klungelen. Het kan wel als je handig bent.

Koelingsmogelijkheden
Dit is dan toch iets minder aan dit product. Er zit een kleine fan aan de achterkant, maar die koelt misschien niet optimaal. Kan komen omdat mijn schijven zo ie zo al redelijk warm worden. Alsnog wordt de behuizing wel warm, maar niet heet. Met warm bedoel ik ongeveer 30 graden. Alleen als ik de kast open maak, merk ik wel dat mijn schijven nog iets warmer zijn. Dus had liever gehad dat de harde schijven iets verder van elkaar afzaten en beter gekoeld werden. Naast dat heb ik er nog geen problemen mee gehad!

Vormgeving
Weer de volle punten! Gewoon omdat het kan! En omdat deze behuizing lekker klein is, een pluspunt in tegenstelling tot het net genoemde, en daardoor makkelijk weg te zetten. Hij is absoluut niet lelijk, maar dat is natuurlijk wel een mening. Geen rechte hoeken of iets dergelijks.

Installatiegemak
Het spreekt erg voor zich. Aan de achterkant open schroeven. Ding eruit laten glijden. Hardeschijven op monteren en hem er weer terug in stoppen. Hier kan ik ook weinig op aanmerken. Het is alleen een beetje krap met de kabels om de tweede harde schijf er aan vast te maken. Maar daardoor zaten ze niet in de weg met het er terug in laten glijden. Dus gewoon goed!

Modbaarheid
What you see, is what you get! Hij kan niet veel aangepast worden. Ik zelf hem gekeken of ik de zijkanten kan perforeren, maar dit gaat vrij moeilijk. Daarnaast is er ook niet echt iets wat ik zou willen aanpassen, maar het is niet een geweldig punt van het apparaat.

Kwaliteit van de voeding
Deze behuizing wordt natuurlijk geleverd met een voeding. Een hele simpele voeding die het gewoon doet. Helaas zit er weer een aparte voedingsblok bij, maar het is niet anders. Gewoon degelijk!

De prijs zit wel goed. Hij is duurder als een gewone behuizing, maar hier zit dan ook software bij voor het installeren en natuurlijk een netwerk kabel om hem op het internet te hangen. Dus het is een simpel ding en vindt dat de prijs gewoon naar zijn waarde is.

Alles bijeengenomen geef ik hem 5 sterren! Hij doet voor mij precies wat ik had verwacht. Helaas is de snelheid maar 10MB/s, maar dit hebben de meeste NAS apparatuur en vooral in deze prijs categorie. De schijven hoor je ratelen als hij bezig is, na een tijdje geen activiteit meer te hebben schakelt hij deze uit en is het apparaat muisstil.

Heb jij ook een Conceptronic CH3HNAS?

Hoe komt het dat je maar 10MB/s haalt?
Bij de specificaties staat dat je NAS een gigabit aansluiting heeft, het zou nogal belachelijk zijn als deze effectief maar 100Mbit kan gebruiken..
En dat is heel normaal in deze prijsklasse. De processor heeft niet genoeg kracht om de Gigabitverbinding te kunnen gebruiken.
Denk dat het meer aan zijn netwerk bekabeling en/of apparatuur ligt vanwege de snelheid dan het apparaatje zelf.

Ik heb dezelfde en haal hogere snelheden dan die 10 Mb
Hallo,

Ik haal maximaal 15MB uit de NAS en dat zijn meer pieken. Ik neem aan dat u ook MB bedoelde i.p.v. Mb? Mijn netwerkbekabeling is CAT5e, dus zou sneller aan moeten kunnen. De overige randapparatuur ondersteund gewoon 1Gbps internet of 450Mbps voor draadloos.

Heeft u een tip om hem sneller te krijgen?
Hmmm... ik heb een voorganger, en volgens mij was is die niet echt sneller, maar ik haal tot 23MB/s met jumboframes, 20MB/s zonder.
Hallo,

Misschien een stomme vraag, maar ik kan het niet opmaken uit de specificaties. Is het mogelijk om de NAS via USB aan te sluiten op de computer, dit met het idee dat de computer deze altijd ziet als harde schijven ipv netwerk schijven. Ik wil de NAS namelijk gebruiken als hardeschijfbehuizing.
Hoi Sgimpy,

Het is denk ik niet mogelijk om de behuizing aan te sluiten op de computer. Er zit wel een USB poort op, maar die is bedoeld om er een externe hdd aan te hangen. Er is wel een andere behuizing van conceptronic.

pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Harddiskbox dualbay

Voor vragen, stuur nogmaals een reactie ;) of een DM mag natuurlijk ook!
hoeveel tb kan deze nas aan en dan bedoel ik intern maar ook stel ik knap er een 3 tb exhdd aan en/of een 3 tb esata
Hoi,

Ik durf niet te zeggen hoe groot de schijven mogen zijn die erin kunnen. Hoogstwaarschijnlijk is het 3TB die erin kan, maar dat heeft dan meer met de limitaties van de schijven te maken. Toch ben ik van mening als je toch dure schijven erin doet, dat je dan beter voor een synology kunt gaan. De goedkope series zijn vaak al sneller dan deze, maar zit je ook in een wat andere prijsklasse.
oke uhm maar das intern wat zou de max extern zijn ?
Hoi skullrdw,

Ik had je reactie niet meer gezien. Maar max extern zal denk ik 2TB zijn of iets dergelijks. Ik heb er geen externe hdd aanhangen. Waarom zou je zulke grote schijven er aan willen hangen?
Sietse,

Bedankt voor je antwoord, ik denk dat de behuizing inderdaad een betere oplossing is! Goed advies!
Kleine ervaring van mijn kant, op een 2tb schijf los zonder raid(betere snelheid raid is software matig en heeft inpact op de cpu)

ik haal tot 30-40MB lees
ik haal tot 15MB schrijf.