ASRock ALiveSATA2-GLAN Review

Epep 9 augustus 2007, 2.229 views

ASRock ALiveSATA2-GLAN

Pluspunten

• Lage prijs 61 euro, goed geluid, mogelijkheid voor 4 ide apparaten en 4 sata apparaten en pci-e gbit netwerkkaart.

Minpunten

• Te lage vcore verhogingsmogelijheden

Layout Score: 3
Zelf draai ik dit moederbord in combinatie met een AMD X2 3600 socket am2 (Core 2000 Mhz en cache 2x256kbyte, 65 watt)

Heb dit bord net een week draaien. Alles werkt goed. Heb alleen de sata controllers nog niet getest/gebruikt. Dit omdat ik nog geen sata apparaat kan aansluiten.

videokaart is een ATI X300 SE met 128 ram en beschikt over een pci-e 16x aansluiting. Over een klein jaartje wil ik deze vervangen voor een nieuwe en liefst directx 10 kaart.

Het geheugen bestaat uit 2x 1 gb geheugen van 667 Mhz met cas van 5.

Het overclocken van mijn processor valt mij een beetje tegen, ik kom maar tot 2,4 ghz. Dit terwijl 2,8 haalbaar zou moeten zijn met een ietsje betere koeling dan standaard. Dit is volgens mij grotendeels te wijten aan de maximale vcore. Ik kan deze maar 0,05 volt verhogen. Ik heb het idee dat alle Asrock moederborden maar 0,05 volt verhoging toelaten.
Boven de 2,4 ghz en met 1,3 vcore voltage start de pc niet (altijd) meer op.

Wel is het mogelijk om pci-expres bus en pci-bus vast te zetten op hun originele snelheid. Dit verkomt het overclocken van andere computerapparatuur in de pc.

Hyperstransport bus is handmatig te verlagen zodat overclocken goed lukt.

Het geheugen snelheid is ook te selecteren (400 533 633 800)en daarbij horende instellingen cas, ras etc.. zijn handmatig te wijzigen.

De gigabit netwerkverbinding heb ik alleen nog maar gebruikt in combinatie met 100 mbit netwerk.

Het onboard geluid is beter dan wat ik ben gewend van mijn soundblaster Live OEM geluidskaart. Heb ik beide gevallen twee analoge geluidset aangesloten. (één voor en eentje voor achter m.b.v. van twee uitgangen op de het moederbord)

De asrock unified overclocking setting in de bios, behaalt bij het aanzetten hiervan een overclock van de cpu en geheugen met 8 %.

De pc blijft verder koel en heeft het geen problemen.

Meegeleverd was:
1 ide kabel, helaas wel maar 40 kanalen en niet 80 poort nodig voor ata 133 spec
1 floppy kabel
1 sata kabel lengte 40 centimeter (net te kort om mijn cdrom speler aan te sluiten)
een metalen backplane.
een stroom kabel adapter om van 4 poort naar sata stoom voorziening te gaan.
1 Een kabeltje om hdmi geluids functionaliteit toevoegen aan de hdmi van de videokaart. (niet gebruikt in mijn systeem, maar misschien in de toekomst wel)

Verder computer onderdelen
Voeding crosair hx520
4 ide hardeschijven
1 sata cd-rom (moet nog aangesloten worden)
Artric 64 pro cpu koeler.

Note is dat ik (nog) geen branchmarks heb gedraaid op de pc.

Interessante links (reviews)
http://www.pc-treiber.net/datenbank_artikel_33_lesen.html (Helaas Duits)

Heb jij ook een ASRock ALiveSATA2-GLAN?

vind 't meer een berichtje over wat er allemaal in je kast zit aangezien je al je componenten opnoemt en verder niet echt diep ingaat op het mobo zelf :)

Je zou wat meer kunnen vertellen over de lay-out en dergelijke. Ik kan me namelijk voorstellen dat je die 24-pins 12v aansluiting daar erg irritant geplaatst vind... ik snap überhaupt niet wat dat ding daar doet ;) Dat is ongeveer hetzelfde als mijn 4Pin aansluiting die regelrecht boven het PCI-e slot van de M2N32-SLi zit ;)

@hierboven: volgens mij hebben jullie beide een andere wild in gedachten :P Fuliguration bedoelt waarschijnlijk "als je wilt overclocken" en niet "als je wild wilt overclocken" zoals jij dat begrijpt Epep ;)
Tja wat de plekken van aansluitingen heb ik geen problemen, alles is te bereiken. Wel is de atx power aansluiting een 20 pins type terwijl tegenwoordig moderne voedingen alleen maar 24 pins ATX connector hebben. Ik heb dus een verloopstekker moeten kopen. Dat alle ide en sata aansluitingen onderaan het moederbord zit ben ik al gewent, daarnaast heb je daar pas last van als je een Full tower behuizing bezit. Maar goed dat kan iedereen ook gewoon zien op de foto.
moderne voedingen kunnen ook een 20/4 ATX connector hebben... mijn Zalman ZM600HP heeft bijvoorbeeld een 20 pin ATX connector met meteen daarnaast een 4 pin ATX connecter zodat je ze beide tegelijk in een 24 pin kan steken of alleen de 20 pin kan gebruiken voor mobo's als de Asrock van jou.
@makafacka:
De plaatsing van de 24pins aansluiting is zo gek nog niet maar ik denk dat dat meer op mening gebasseerd is.

Ik heb het mobo in mijn nieuwe PC'tje gezet ter vervanging van mijn Intel P4 op een Asus P4C800 Deluxe. Het Asus bord was een redelijk fijne overclocker, dat is wat dit bordje wat minder heeft maar ik verwonderde mezelf over de verdere features van dit budget bordje.
mja precies, is meer een menings kwestie.. als je je kabels netjes weg wil werken omdat je een raam in je kast hebt oid dan kan ik me voorstellen dat je dit mobo meteen 't ruim uit flikkert ;) Maar ik kan me indenken dat, met sommige CPU koelers, die kabel tussen de draaiden fan terecht kan komen...
ALs je wild overclocken, zou ik geen asrock nemen. maar ja, wie ben ik :)
helemaal mee eens,en ik ben een Asrock fanboy :P

daar zijn de meeste gewoon helemaal niet voor bedoeld
Wild overclocken is wel een groot woord, maar had niet van tevoren door dat de extra toevoer van stroom zo beperkt was. De rest van het moederbord werkt naar volle tevredenheid.
Wild overclocken? Zo'n hert gaat al snel zat! :P
Dude check je Nederlands eens. Dit is echt niet te lezen.