Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

sjirafje 21 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.373 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Gewicht
  • Vormgeving
  • Opslagruimte (16GB)
  • Scherm (kleuren en zwart)
  • Responsive (snel!)
  • Camera (zoewel foto als film (behalve 1080P)
  • Prijs (in vergelijking met concurenten)

Minpunten

• Wordt warm bij gebruik
  • Batterijduur
  • Batterijklepje
  • Geheugenkaart niet hot-swappable
  • Het continue opstarten van app's (android kwaal)
  • 1080p filmen gaat soms wat schokkerig

Het is nog al wat, een dualcore 1.2 Ghz processor. Vroegàh had je dat zelfs niet eens in je computer zitten. Maar Sammy is niet de eerste en dus ook niet de enige die met een dualcore telefoon komt. LG kwam al met de Optimus 2X Speed En HTC heeft inmiddels Sensation.

De buitenkant.
Het eerste dat opvalt wanneer je de GS2 uit het kleine doosje haalt is het formaat van het scherm en meteen daar op merk je dat het gewicht (in positieve zin) niet overeenkomt met het formaat. Natuurlijk de batterij zit nog niet in het toestel maar de GS2 blijkt verrassend licht te zijn. En dan het scherm. Mooi zwart als het uit staat. Zo zwart dat de overgang tussen scherm en de rand (met daat in de aanraak gevoelige toetsen) bijna niet te zien is. Maar niet alleen wanneer het scherm uit staat is zwart ook echt zwart. Ook wanneer het scherm aan staat is zwart ook echt zwart. De andere kleuren zijn mooi helder dankzij het super amoled + scherm. Anderen vinden de kleuren misschien een beetje te fel, maar ik vind ze uitstekend. Ook buiten is het scherm goed af te lezen. Jammer is dan alleen dat het wel wat spiegelt maar dat hebben alle telefoons wel.
Het batterijklepje en de bevestiging hiervan komen wat fragiel over. Overigens merk je hier niets van wanneer het klepje gewoon op het toestel bevestigd is.

De binnenkant.
Er zit dus een dualcore 1.2 Ghz Exynos 4210 processor van Samsung in. In de processor geïntegreerd zit ook de Mali 400 GPU (video kaart zeg maar). Tot nu toe ben ik nog geen enkele situatie tegen gekomen waarin deze combinatie niet voldoende krachtig was.
De batterij heeft een capaciteit van 1650mAh en daarmee haal ik met gemiddeld gebruik ongeveer een dag. Helaas een stuk minder dan met mijn vorige telefoon (Samsung i8910 HD).
Wat overigens een vreemde keuze is geweest is dat je de simkaart uit het toestel kunt halen zonder dat het toestel hier voor uitgeschakeld moet worden. Overigens heeft deze functie helemaal geen nut omdat een andere (of dezelfde) simkaart pas herkent wordt nadat het toestel opnieuw is opgestart. De geheugenkaart daarentegen kun je dan weer niet vervangen zonder de batterij te verwijderen. Iets dat naar mijn idee vreemd is omdat deze op mijn vorige telefoon (Samsung i8910 HD) gewoon hot swappable was.

Het gebruik.
Zoals gezegd werkt alles door de dualcore processor erg soepel. Menu's komen instant tevoorschijn en apps starten moeiteloos en snel op. Wel wordt het toestel erg warm door al dat processor geweld.
Op het toestel staat android 2.3.3 (gingerbread) en Samsung heetf daar z'n eigen TouchWiz overheen gezet. (die overigens sterk lijkt op het iphone besturings systeem) De eerste keer dat je met Android werkt is even wennen. De meeste programma's en apps hebben helemaal geen afsluit functie. Je sluit de programma's af door gebruik te maken van de terug-toets of je gebruikt de home knop om naar het beginscherm te gaan. Door de home knop lang in te drukken kun je kiezen voor een soort taakbeheer waarmee je programma's kunt afsluiten. En dat zullen er vast nog al wat zijn. Al die leuke gratis en betaalde apps op de market hebben namelijk de neiging om zichzelf steeds op te starten. Waardoor ik mijzelf er af en toe op betrap om te gaan app-hunten (regelmatig app's afsluiten).
Overigens kan de GS2 MHL aan (HDMI bijvoorbeeld) maar hiervoor is geen kabel bijgeleverd.

Vergelijking met concurenten.
Ik ga even kort de GS2 vergelijken met de HTC Sensation, de LG Optimus 2X Speed en de iPhone 4 16GB.
Op het moment van schrijven is de LG duidelijk de goedkoopste met een prijs van 469¤, de GS2 is 539¤, de HTC 559¤ en de iPhone 649¤ (al is die laatste bij andere winkels beduidend goedkoper te krijgen)
Al e toestellen op de iphone na draaien Android waar bij de HTC nog op 2.2 draait de andere twee draaien 2.3.
De schermresolutie van de iphone en de HTC liggen met 960x640 resp. 960x540 wat hoger dan de 800x480 van de GS2 en de LG. De GS2 is dan wel weer de enige met een superamoled + scherm, de anderen moeten het doen met een LCD scherm.
Alle drie de android's hebben een 8MP camera waarbij de iphone het met slechts 5MP moet doen. Wel hebben ze allemaal een enkele of dubbele LED flits.
De GS2 en de iPhone beschikken over 16GB aan opslagruimte. De LG moet het met 8 BG doen en de HTC zelfs met 1 GB. Wel kunnen alle androids voorzien worden van een geheugenkaart. Dit is niet het geval bij de iPhone.
De Gs2 is met 116 gram duidelijk de lichtste van het stel. De iPhone en de LG ontlopen elkaar nauwelijks terwijl de HTC (mede door het vele gebruik van metaal aan de buitenkant) nog weer een stukje zwaarder is.

Al met al ontlopen de androids elkaar niet echt. De iPhone daarentegen is gewoon way overpriced. (maar naar mijn idee geldt dat voor alle apple producten). In benchmarkts tussen de drie androids lijkt de GS2 de snelste van het stel. Zo is de browser van de GS2 bijna 2 seconden eerder klaar met het laden van de tweakers frontpage dan de iPhone en kan de GS2 meer tabbladen open hebben staan dan de HTC.
Ook het opstarten zou de GS2 het snelst doen. Maar daarbij moet wel vermeld worden dat de sensation over een hibernate funcie beschikt. Wanneer die wordt gebruikt start de HTC het snelst op. Maar dit is niet van toepassing wanneer bijvoorbeeld de batterij vervangen wordt.

ps.
Deze review heb ik ook op coolblue geplaatst.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Ik haal met gemiddeld gebruik 2 dagen met 1 accu lading.

En wat is er mis met het batterijklepje?
Het zicht toch goed en stevig op zijn plaats?
Het is stevig genoeg voor de telefoon
Hat kan zeker dat de accu het na een tijdje beter gaat doen. Als ik dan 2 dagen op een lading haal, prima natuurlijk.

Over het batterijklepje. Zoals je in mijn review kunt lezen:
Bij mij (en ik denk bij jou ook) herkent je telefoon hem ook als je even airplane mode aan en uit zet.
er staat kaakbeheer ipv taakbeheer ;)
voor de rest een goed review kort en krachtig
Als het goed is heb ik het nu aangepast :)
sinds wanneer is licht gewicht een positief punt? Toont alleen maar aan dat de telefoon voornamelijk uit plastic bestaat....
Plastic hoeft niet altijd zwak en breekbaar te zijn. Er zijn veel soorten kunststof. Daarbij is gewicht gewoon een kwestie van smaak, dat jij een zwaardere telefoon lekkerder vindt aanvoelen wil niet zeggen dat iedereen dat zo ervaart.
@Guumuus
Euhhh.. sinds ik hem moet mee nemen?
Of heb je liever een telefoon van het zelfde formaat maar dan van lood gemaakt? Kan, ieder zo z'n eigen mening. Maar ik prefereer licht boven zwaar.

Daarnaast lijkt het er op dat kunststof telefoons vallen beter doorstaan dan telefoons met een voor een groot deel metalen behuizing. Het kunststof veert terug zodat je enkel een kras hebt. Metaal veert niet terug en je hebt een deuk. Daarnaast absorbeert kunststof schokken beter dan metaal waardoor de kans op een barst in het scherm bij stoten of vallen bij een kunststof behuizing kleiner is.

Maargoed het ging in de review over mijn mening en ik heb liever dat een telefoon lichter is.
goeie review.......maarrrrrr ga toch voor de htc, dit omdat ik nu een gs1 heb en nu toch die sense errug mooi vind :-)