ASRock K7NF2-RAID Review

RmanX 4 maart 2007, 604 views

ASRock K7NF2-RAID

Pluspunten

• Stabiel (2e bord dan)
  • Klein, makkelijk in te bouwen

Minpunten

• Eerste bord wat ik kocht was DOA
  • Layout, vooral de CPU positie ben ik niet blij mee

Layout Score: 2
Ik heb dit bord recent aangeschaft ter vervanging van mijn oude (werkende) Asus A7V8x-x. Dit omdat ik dit bord wil doneren aan iemand die hem goed kan gebruiken en omdat de nforce2 chipset een aardig stukje sneller is dan de via KT400 chipset. De vervanging is voor mij een soort manier om mijn systeem nog een jaar of 1 a 1,5 redelijk mee te laten komen.

Het eerste wat opviel aan het bord is dat het kleiner is dan de a7v8x-x (korter), wat makkelijker is met inbouwen. Helaas heb ik met de eerste versie die ik van het bord kocht een raar probleem gehad. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid aan de praat met alleen de CPU erop (dus niet eens Post). Vermoedelijk een brakke controller, maar na vergelijking met de verpakking van de tweede versie van mijn bord lijkt het erop dat ik eerst een bord heb gekregen wat wellicht terug is gekomen van een rma. Zonder problemen rma geruild bij de winkelier en vervolgens de hele boel weer geinstalleerd. Deze keer werkte alles vrijwel perfect.

Het bord werkt nu een paar weken stabiel en betrouwbaar en daar heb ik helemaal niets over te klagen. Wel vind ik de layout nogal irriterend. De processor zit zo hoog en 90 graden gedraaid tov mijn oude asus bord dat mijn koeler (jet7) maar net (<1mm van de voeding) past.. Ook vind ik de plaats van de floppy connector niet bepaald logisch te noemen (onder onderste pci slot).

De features van het bord ben ik verder tevreden over. 2 Sata (1) aansluitingen met Raid ondersteuning kunnen nog eens handig zijn voor de toekomst, verder de standaard dingen zoals 100 Mbit netwerk en een onboard geluidskaart (gebruik ook nog mijn Soundblaster Live). Alleen de overclockbaarheid ben ik niet heel weg van. De multiplier is alleen met jumpers in te stellen (die er niet bijgeleverd zijn) en de FSB snelheid lijkt niet gekoppeld te zijn aan de geheugensnelheid (asynchroon), maar hier moet ik nog naar kijken (is een optie auto). Verdere instellingen in de bios zijn in orde, het was alleen even wennen aan de American Megatrende bios chip itt de Award bios die ik gewend ben).

Al met al een goed bord, als hij eenmaal werkt.

Heb jij ook een ASRock K7NF2-RAID?

Die cpu positie is heel persoonlijk merk ik al. Ik ben er juist blij mee. Zit precies bij een fan die de warme lucht uit de kast zuigt.