Specificaties 480W (80 Plus Bronze), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W Review

Jerdek 25 juni 2011, laatste update op 25 juni 2011, 1.777 views

be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W

Pluspunten

• Erg stil
  • Modulair met vele aansluitmogelijkheden
  • Werkt goed mee als systeemcooling(uitgaand met 120mm silentwings)
  • Mooi gesleevde uitgebreide kabelset, dus goed kabelmanagement
  • Mogelijkheid tot 2 fans extra aan te sturen
  • 4x12 volt rails en twee aparte PCIe aansluitingen voor SLI of Crossfire
  • zowel P4 als P8 aansluiting

Minpunten

• ik heb nog geen negatieve eigenschappen gevonden.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
M'n 2de review, ditmaal van de

Be-Quiet StraightPower E7 480W Modulair 80+ Bronze.

Link van de fabrikant:

Inleiding:
Deze voeding heb ik vorig jaar overgenomen van een mede-Tweaker.
Ik wilde ipv m'n A-Open 430W een toch iets zwaardere, en betrouwbaardere voeding.
Dit omdat de A-Open bij systeem op Full-HD met gamen mijn videokaart net te weinig stroom gaf, waardoor ik soms haperend beeld kreeg.
Bij aankomst bleken echter niet alle kabels erbij te zitten, en de mede-Tweaker had ze ook niet meer....
Dit probleem werd echter na een tip van http://www.cdromland.nl/, netjes opgelost door naar Be-Quiet te mailen. Ik kreeg de ontbrekende kabels binnen een paar dagen kostenloos vanuit Duitsland opgestuurd!

In the box:
• voeding met 20+4, P4 en 2 fanaansluitingen.
• 5 x 4pin Molex
• zakje met 4 montageboutjes
• zakje met 10 dunne zwarte tie-raps
• Gebruikershandleiding en garantiebewijs

De voeding:
De voedingsbehuizing is antraciet met geļntergreerde fangrill.
Onder die grill zit een 120mm PWM SilentWings fan.
De fangrill bestaat uit staafjes, waardoor je er dus wel goed met een kwastje tussen kunt om schoon te maken. Het geheel is netjes afgewerkt met afgeronde hoekjes en geen scherpe randjes.

Aan de "werkzijde" van de voeding zit de kabelboom met 20+4 voedingsstekker, de P4 aansluiting en twee losse fanaansluitingen. Daarnaast zitten de modulaire aansluitmogelijkheden: P8 aansluiting, 2x PCIe aansluitingen en 4x 12V aansluitingen. De aansluitingen zijn kleurgecodeerd net als de modulaire kabels.

De kabels:
Je krijgt bij deze voeding een uitgebreid kabelpakket. De kabels zijn moduliar en zwart gesleeved en ruim van lengte, tussen de modulaire aansluiting en eerste connector is 550mm.
De modulaire connectors zijn net als de voedingsaansluitingen met kleurcode en hebben een borgclip.
Ze kunnen daardoor maar op 1 manier aangesloten worden.
De sleeves zijn mooi strak en netjes afgewerkt.
Ik heb erbij:
•1x P8
•1xPCIe 6
•2xPCIe 6+2
•1xPCIe 6 + 6+2
•2x 12V SATA
•1x 12V molex

Het Inbouwen:
Doordat de voeding modulair is, gaat het inbouwen erg gemakkelijk.
Alleen de 20+4, de P4 en twee fansnoertjes zitten vast aangesloten.
Zo heb je dus geen last van een spaghettibos aan kabels die overal achter blijven haken tijdens montage.
Na het inbouwen kun je de benodigde kabels, die voorzien zijn van kleurcode makkelijk inklikken.
Dit kan maar op 1 manier door de aanwezige borgclip en het inklikken gaat makkelijk.
Goed aangesloten wordt door de klik bevestigd.

Het verbruik:
Zoals het typenummer al aangeeft levert deze voeding max 480W, door de 80+ bronzecertificering is daarvan 80-88% efficient. In standby verbruikt deze voeding maar 0,5W.
De onderstaande waardes zijn overgenomen van de fabrikant, niet zelf nagemeten.

12 V Rails (Multi-Rail operation) 4
Max. combined current 12V (A) 35A
Max. combined power 12V (W) 420W
Max. combined power 3,3V + 5V (W) 140W
Hold-up time (ms) 19ms

Ik heb zelf voor deze voeding gekozen omdat hij 60-80W boven m'n gebruik zit.
Voor mij is dat ruim voldoende en kan nog uitbreiden.

Het geluid:
Door de 120mm SilentWings PWM fan is erg weing geluid, zie onderstaande tabel.
De fan werkt aktief mee aan de systeemcooling als outtakefan.

Stabiliteit:
Over de stabiliteit op 480W kan ik geen uitspraken doen, maar tot 430W is hij iig stabiel. DIt kan ik wel bevestigen, heb iig geen haperend beeld meer met Full-HD gamen.
Zelfs bij spanningsval waarbij de verlichting knipperde en de tv zelfs uitviel bleef mijn pc wel draaien.(zie reakties onder de review)

Service van de fabrikant:
Ik had bij de 2dehandse aanschaf de pech dat niet alle kabels erbij zaten.
Op de website van Be-Quiet het contactformulier ingevuld en het probleem uitgelegd. Ik kreeg binnen een dag bericht terug en ze vroegen welke kabels ik miste en wat m'n adres was. Ik heb de gegevens netjes teruggemaild en kreeg de dag erna antwoord dat ze op de post waren. Enkele dagen later kreeg ik grote bubbel envelop met de ontbrekende kabels, en ze waren voor niets!

De fabrikant heeft ook voor deze review enig fotomateriaal beschikbaar gesteld.
Mijn ervaring is dat service bij Be-Quiet hoog in het vaandel staat.

De prijs:
¤ 83,60
Een nette prijs voor een stille en stabiele voeding.

Conclusie:
Stille stabiele voeding, met vele aansluitmogelijkheden.
Goed kabelmanagement mogelijk door nette lange gesleevde modulaire kabels.
Goede aanvulling op je airflow.
Nette prijs.

Heb jij ook een be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W?

Mijn systeem draait op max, volgens verschillende calculators, 400-430W.
ik had dus met vorige voeding wel last van lagg omdat de rails waarop de videokaart zat echt aan z'n max ging...kreeg ik toch ff haperend beeld.

Heb met de nieuwe voeding al eens spanningsval thuis gehad, lampen knipperden, TV viel zelfs uit, maar PC draaide gewoon door!
Hij is voor mij iig tot 430W stabiel.

[Reactie gewijzigd door Jerdek op 21 juni 2011 22:34]

het systeem gebruikt echt geen 430 watt. De calculators nemen altijd een behoorlijke veiligheid marge aan, in het geval er een slechte voeding wordt gebruikt. Daarnaast is het altijd verstanding om je voeding nooit langdurig volledig te belasten (meer dan een uur)

processor max 125 w , regulier 70 watt (idle 30)
videokaart max 150 w , regulier 70 watt (idle 30)
moederbord altijd zo'n 25 watt
geheugen altijd 20 watt (5 watt per module)
hardeschijf 20 watt opstart piek, daarna 9 watt
ssd max 5watt en normaal 2 watt

Dus totaal (max) is 345watt, regulier is 196watt, idle is 96 watt

Alleen bij stevig overclocken van processor en videokaart is 430 watt mogelijk. Voor de rest een goede review en een goede voeding! Eventueel is verwijzen naar een goede externe review een mogelijkheid.

Tegenwoordig bepaald de 12 volt het max vermogen van een voeding. Zo'n 90% tot 95% van het vermogen dat een computer nodig heeft wordt van de 12 volt lijnen gehaald. 10 geleden was dat nog anders en was het ongeveer gelijk tussen de 3.3v, 5v en 12v lijnen. Optellen van de wattages is daarom tegenwoordig meer marketing praat dan dat je er wat aan hebt. Dit optellen gebeurt dan ook vaker bij "slechte voedingen"

[Reactie gewijzigd door Epep op 26 juni 2011 00:05]

De keuze voor deze voeding was iig dat hij gegarandeerd ruim boven m'n maximale verbruik zit, en kon hem voor leuke prijs overnemen.

Leuke optelsom, tel daar bij op dvdbrander, dvdspeler, fancontroller(5fans), interne multicardreader, en nog wat los spul dan kom ik toch aardig in de richting van 400-430W max.

Wat betreft een externe review, een goede is lastig te vinden, vandaar deze review. :)

[Reactie gewijzigd door Jerdek op 26 juni 2011 14:20]

omdat ik met mijn systeem op max gaming, full HD op 1920x1080, Avatar en Cryostasis enzo iig geen powerfailure of enige lagg heb }>

[Reactie gewijzigd door Jerdek op 20 juni 2011 02:52]

Dat zegt helemaal niks. Dan is hij stabiel op dat verbruik. Maar dat systeem dat je beschrijft tikt op maximale kracht net de 350W, dus dat hij op 480W stabiel is, is echt onzin.

En lagg heeft al helemaal niks daarmee te maken... :F :F

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 20 juni 2011 08:07]

Tenzij je systeem meer trekt dan het ding aankan zodat hij gaat terugklokken...
Is me een aantal keer gebeurt, aangezien de stroomtoevoer in mijn vorige kamer niet al te best was aangelegd.

Leuke review, mooi apparaatje. Omdat hij modulair is, is kabels wegwerken natuurlijk geen probleem :P Dus komt mooi op mijn lijstje met voedingen die vrij goed voldoen aan mijn eisen!
Bedankt voor de review en veel plezier ermee!
Graag gedaan hoor, en bedankt voor je bevestiging over lagg door te weinig stroom!
Door het modulair heb je iig geen overbodige kabels, dus makkelijker kabelmanagement!
Hij heeft ook nog een zilveren broertje voor iets meer las ik net.

[Reactie gewijzigd door Jerdek op 24 juni 2011 01:13]

Even Offtopic: Had je nog UberOptions voor je trackball geprobeerd?
Of had het geen effect?
Ik kreeg het toen niet aan de praat geloof ik, werk nu gewoon met de muis zoals ie is.
Ik zal het binnenkort wel meenemen in de revisie van die review iig
Hoe weet je dat hij stabiel is? }>