Sapphire Radeon HD 6570 2GB DDR3 Review

mcpranger 31 juli 2011, 10.019 views

Sapphire Radeon HD 6570 2GB DDR3

Pluspunten

• prestaties
  • prijs
  • geluid

Minpunten

• warmteproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Introductie
Gelijk vooraf: dit is mijn eerste review op dit forum. Daarom graag feedback over aanpak, methode & tekst, daar wordt het in het vervolg alleen maar beter van! De reden van deze review is het informeren van jullie over deze videokaart, zodat je een betere keus kunt maken voor aanschaf. Ook vind ik dat er weinig gebruikersreviews zijn voor de wat nieuwere low-profilekaarten. In dat gat wil ik graag springen.

Er zijn 2 varianten low-profile: de 1 Gb en 2Gb versie. De extra Gb schijnt niet veel toe te voegen aan de prestaties, aan de andere kant scheelt het in aanschaf nog geen tientje. Mijn redenatie: baat het niet, dan schaadt het niet.

Systeem:
  • HTPC kastMS-Tech 1200C
  • AMD Phenom X6 1055T
  • Scythe big shuriken
  • Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
Gebruik / reden aanschaf
Ik heb een HTPC om 2 redenen: films kijken en licht gamen (met alleen een controller). Hiervoor was ik op zoek naar low profile videocard. Echter, er zijn maar weinig kaarten op de markt die zowel een low profile versie hebben als ook geschikt zijn om te gamen. Blijkbaar gaat men ervan uit dat HTPC bezitters alleen films kijken op hun mediacenter! Voor mij is het juist fijn om lekker op de bank een filmpje te pakken en even later met mijn vrienden Fifa 11 oid te spelen.

Maar, dat betekent nogal wat voor de HTPC. Het is immers een klein kastje, waarin zowel een flinke processor (ja ik weet het, een X6 is nogal overkill) als een aardige videocard zitten. Vooral de warmteontwikkeling moet je dan behoorlijk onder de duim zien te krijgen.

Eisen HTPC: De kast moet ....

Must haves:
1) ... er leuk uitzien en onder de televisie niet misstaan tussen de receiver en blu-ray speler.
2) ... HD (MKV / Blu-ray) videokwaliteit met DTS geluid kunnen afspelen.
3) ... voorzien zijn van opslagcapaciteit die via het netwerk gedeeld kan worden

Nice to haves:
4) ... nieuwere games kunnen spelen met redelijk tot goede kwaliteit.
5) ... niet te veel lawaai maken
6) ... niet te warm worden (vooral voor de levensduur van de elektronica)

Featureset kaart
De kaart is voorzien van:
  • 1x DVI output
  • 1x HDMI output
  • 1x VGA output (deze is niet aanwezig wanneer de kaart als low-profile gebruikt wordt
De kaart wordt geleverd met:
  • Installatiemanual (print)
  • Installatie-CD
  • 2 Low-profile brackets: 1 met 1x HDMI en 1 met 1x HDMI + 1x DVI
Foto's
In de foto's staan 2 foto's van de setup. En van de bovenkant gezien (1) en n van de zijkant gezien (2). Je kunt duidelijk zien dat de kast behoorlijk vol is, waardoor warmte-management enorm belangrijk wordt. Omdat de CPU underclockt en undervolt is, is de CPU-temperatuur onder full load 50 grC. Echter, de GPU-temperatuur loopt op tot 78 grC, zie foto 3. In foto 4 kun je zien dat het niet mogelijk is om het voltage aan te passen in Trixx.

Systeem van boven gezien

Systeem onder full load met Prime95 en Furmark stresstest tegelijk aan

De Sapphire Trixx tool waarmee de fanspeed ingesteld kan worden
De Sapphire Trixx tool waarmee de fanspeed ingesteld kan worden

Benchmark testen
Ik heb 2 testen gedraaid om een indruk te krijgen van de prestaties die de kaart kan leveren. De testen in deze paragraaf zijn uitgevoerd onder stock-condities (650MHz GPU, 850 MHz mem) en voor 3Dmark11 heb ik de performance-instelling gebruikt.

3DmarkVantage: 4292 GPU (5185 overall)
3Dmark11: 1142 GPU (1286 overall)

Overklokbaarheid
Met behulp van Sapphire Trixx (http://www.sapphiretech.com/ssc/TriXX/) kun je de kaart overclocken. Ik heb het systeem stabiel gekregen bij 750 MHz GPU en 925 MHz mem. Helaas is het niet mogelijk om het voltage aan te passen (zie foto 3, het voltage kun je niet veranderen tov de defaultinstelling 1050 mV, daarom ook 3 sterren). Na wat googlen blijken meer mensen hier last van te hebben - misschien dat het mogelijk wordt na een firmware update.

Na overclocken tot 750 MHz GPU / 925 MHz mem zijn de resultaten uit de benchmarktest als volgt:

3DmarkVantage: 5047 GPU (5998 overall) = +18%
3Dmark11: 1303 GPU (1460 overall) = +14%.

Het systeem is bij deze instellingen stabiel na 7u stresstesten met Prime95 en Furmark burn-in test tegelijk aan. Deze gecombineerde test heb ik uitgevoerd om te kijken of de temperatuur onder controle was.

In Trixx kun je erg mooi en uitgebreid je fansnelheden aanpassen als functie van de temperatuur (zie foto 4). Ik zou willen dat deze mogelijkheid ook voor mijn CPU bestond!

Temperatuur
Zonder overclocken is de temperatuur van de videocard in mijn systeem tijdens stresstesten met tegelijk Prime95 en Furmark burn-in ca 70 grC. Na overclocken tot 725 MHz GPU / 925 MHz Mem (dus lager dan hierboven) is de temperatuur van de videocard tijdens stresstesten ca 80 grC. Dat is voor mij hoog genoeg om niet verder te overclocken.

Voor foto 3 heb ik de stresstest herhaald gedurende 20 minuten na OC. Hierin kun je zien dat de CPU undervolt (1.125V) en underclockt (2400 MHz) is (deze is toch behoorlijk overkill) en hierbij een temperatuur van ca 50 grC haalt. Echter, de GPU wordt hierbij 78 grC (= ca 80 grC) wat ik dus aan de hoge kant vind. Uit googlen blijkt dat dit normaal is, maar ik als dit bij normaal gebruik ook zo hoog is, wil ik nadenken over een een effectievere fan. Mocht ik die beslissing nemen, dan laat ik hier weten of de videocard modbaar is.

De temperatuur krijgt daarom toch maar 2 sterren, hierover kun je met mij van mening verschillen

Geluid
De fan is erg stil. Onder ca 80% van de maximale snelheid produceert de fan minder geluid dan de rest van mijn systeem. Boven de 80% hoor ik hem wel, maar nog steeds niet hinderlijk.

Het geluid krijgt van mij daarom 4 sterren. Omdat temperatuur en geluid samen gereviewd moet worden heb ik het gemiddelde van deze twee genomen: 3 sterren.

Gamen
Ter demonstratie heb ik 2 video's gemaakt voor

Crysis 2 @ 1280x720: 25-30 fps:

Fifa 11@ 1280x720: 45-55 fps :

Beide voorbeelden hebben een wat lagere fps dan in werkelijkheid (misschien door fraps veroorzaakt?). Voor GPU-intensieve games zoals Crysis levert de kaart zoals verwacht niet voldoende power, alhoewel de game redelijk speelbaar is. Voor minder intensieve games zoals Fifa 11 is de kaart wel prima geschikt.

Films
Kan ik kort over zijn: prima beeld, geen haperingen oid bij 10 Gb MKV bestanden. Het beeld is erg helder en duidelijk, met hardware accelaration aan op mijn HD-tv. Geluid wordt via de HDMI prima weergegeven in DTS format. (eind juli '11 meer over film-review)

Overall conclusie
Prima kaart voor mijn eisen aan een HTPC: films kijken en licht gamen! Wat mij betreft een aanrader als jij dezelfde eisen hebt.

Andere review, zie:

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 6570 2GB DDR3?

Ik kan de warmte productie ook niet echt plaatsen in dit verhaal....
Je hebt een compacte HTPC kast waar je een 125W x6 CPU in zet met een B-shuriken koeler. De kast heeft boven geen openingen waardoor de Shuriken hard in rendement terug loopt. Daarbij zet je ook nog een aparte VGA kaart en vindt je de warmte productie tegenvallen?

Een 2GB variant wordt daarnaast nog iets warmer vanwege de extra VRAM die ook voor een iets hoger verbruik zorgt, terwijl een 6570 helemaal niks kan met dat extra geheugen. Games die dat vereisen hebben een sterkere GPU nodig om dat te kunnen verwerken.

Verkoop die X6 en zet er een 45W zuinige x2 - x3 - x4 versie athlon in en je temperaturen zakken met 10 graden. Hoe warm is die CPU eigenlijk na een spelletje Crysis?
Bovendien is de verhouding CPU-GPU ook behoorlijk uit balans, je VGA performance bottlle-necked voordat je CPU de 50% aantikt.

En wat betreft Low profile en gaming....das een beetje hetzelfde verhaal.
Er kan simpelweg geen zware/complexe GPU op, doordat de ruimte nogal beperkt is.
Uitzonderingen zijn er wel zoals de GT450 van Palit maar dat is ook niet VEEL sneller.Serieus gamen op een HTPC kan wel maar dan zul je een kast moeten nemen met Full size VGA en dito kaart.

Ter vergelijk:

Ik draai hier een HD6570 1GB met een x3 420e eveneens onder een Big Shuriken in een Antec ISK300-150, en mijn max temps na 3,5 uur MPC-HC met DXVA HD MKV en 3 shader opties enabled zijn:
CPU: 35
VGA: 43

Furmark komt niet boven de 58 graden hier, en gamen doe ik niet op deze machine.
Dit met de fans op LOW en dus vrijwel onhoorbaar.

Kortom met een setup als deze is het vragen om warmte en die krijg je dus ook ;)
Voor de review zou het inderdaad compleet zijn als je hem aanvult met foto's en meer details over je set-up specs (MoBo, RAM, HDD/SSD).
... @ Double-xl: misschein leuk om ook jouw GPU-benchmark resultaten hier te posten, om het verschil tussen 1Gb en 2Gb te kunnen zien?
Ik zat al te denken om een review te maken maar mijn main pc staat in een kamer die onderhevig is aan verbouwing ;) Zodra dat achter de rug is zal ik eens wat fabriceren.
Punt is natuurlijk wel dat je een vertekend beeld gaat zien aangezien behuizing, en set-up afwijken.

Verder is jouw set-up niet crappy maar er wel 1 die warm word.
Dat jouw VGA daardoor veel warmer wordt is een gevolg daarvan.
Een andere VGA koeler zal niet veel helpen omdat je lucht temperatuur in de kast relatief hoog zal zijn. Aan de andere kant is 48 graden onder een prime test prima te doen. Is dat met alle 6 cores op 100% load?

Wat is momenteel je Idle CPU temp?
Daarnaast kun je de underclock ook regelen in je ATI control panel, daarmee haalt ie het voltage ook automatisch naar beneden. Op die manier kan ik hem hier tot 800Mhz met 0,960V zetten.

Het 1 GB vs 2 GB verhaal begrijp ik ook, die twijfel had ik ook omdat het prijsverschil nihil was. Ik heb geprobeerd om iedere extra warmte te voorkomen en ben toch voor de 1GB gegaan.

Minimale warmte/geluid was een bouw criteria voor mijn HTPC waar alleen films/series op gekeken wordt. CPU is vanaf recente dualcore dan al prima voor dat doel.
Als ik er op zou gaan gamen was dat sowieso een 45W quad geworden, en die kan ik nu nog unlocken in het BIOS.
Waarom geef je 2 sterren aan warmte en geluid?
De temperaturen die je behaalt zijn erg netjes en aangezien je zegt dat de fan tot 80% niet boven je systeem uit komt zou ik toch wel wat meer sterren geven voor dat punt.

Verder een korte maar duidelijke review, voor nu 3 sterren :)
Is er nog een speciale reden waarom je voor de 2gb versie bent gegaan? Verder een redelijke review, vul hem nog even aan met plaatjes want daar zijn tweakers (die raten tenminste) over het algemeen dol op :)
Hi all,

Thanks voor de feedback. Fijn dat er wat kritische mensen hier zijn :) , daar leer ik alleen maar van!

De sense of urgency voor mijn review is dat ik vind dat er weinig gebruikersreviews zijn voor de wat nieuwere low-profile kaarten. Daarom wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen, zodat toekomstige kopers een betere mening kunnen vormen.

Ik zal de komende week wat screenshots en plaatjes verzamelen en de review updaten. De komende maand zal ik ook wat meer info verzamelen over effectiviteit voor games en films, en zal ik weer de review updaten.

@Double-X-L: De X6 is inderdaad zwaar overkill. Ik ging eigenlijk voor de Core i3 met een mb, maar die was out-of-stock. De verkoper bood de X6 aan met mb voor 2 tientjes extra en ik ging ervoor - zonder verder te kijken dan mijn neus lang is. De processor is nu undervolt op 1.12V en licht underclockt. Tijdens de stresstest met zowel prime95 als furmark wordt de processor nu niet warmer dan 48 grC (en dat vind ik acceptabel). Mijn mening over de temperatuur van de kaart gaat dus echt over de kaart, en niet over mijn crappy opstelling O-)

@Redblader: Uit wat googlen weet ik dat 80 grC een acceptabele temperatuur is voor een GPU, maar toch vind ik het erg hoog. Ik moet hem natuurlijk nog veel meer gaan gebruiken om te ondervinden wat de temperatuur wordt tijdens normaal gebruik. Maar voor mij zou 80 grC wel een reden zijn om op zoek te gaan naar een effectievere GPU-koeler. Vandaar ook de twee sterren, want dat is mijn mening.

@Batsgeit: Geen diepere reden voor de 2Gb versie, anders dan dat die gewoon in de winkel op voorraad was. Verder scheelt het een tientje met de 1Gb versie - mijn redenatie: baat het niet, dan schaad het niet.
mij AMD 5550 (his) passief met 50% stress als hij blu-ray afspeelt komt op 102 graden,
zit er wel over te denken om deze voor ipv te doen
102 graden is echt niet goed!
Ik zou er een fan op zetten of de airflow in je kast verbeteren.
Ik gebruik MSI Afterburner om mijn voltages aan te passen, mocht dat in AMD Overdrive niet lukken, misschien ook iets voor jou?

Tevens is die GPU-temperatuur niet erg, hoe vaak zit je de kaart te stressen met bench-tools? Idd. Log de temps maar eens als je een game speelt of blu-ray kijkt.
Om je filmpjes rechtsreeks op de reviewpagina te zetten:

je kopieert dit: [video=width,height] URL hiertussen [/video] en je je schrijft de URL van de youtube pagina waar ik het beschreven heb.

zo is je review al een beetje meer afgewerkt,
btw: mooie review, 3 sterren :)
Thanx voor de hulp! Review is gepdatete.

Martijn
bedankt voor de review!