Kingston DataTraveler 160 8GB Blauw Review

JesuisLeroy 20 juni 2011, laatste update op 25 augustus 2011, 495 views

Kingston DataTraveler 160 8GB Blauw

Pluspunten

• modern uiterlijk
  • klein prijsje
  • fijne leessnelheid

Minpunten

• misleidend materiaal
  • schrijfsnelheid lijkt te staken

"Voor mij, een tegenvaller."
schrijfsnelheid: max. zo'n 5 MB/sec
leessnelheid: gem. 17.8 MB/sec
access time: 0.6 ms

Materile kwestie
Ten eerste het uiterlijk en materiaal. Ziet er modern en gestyled uit met een nieuw soort schuifsysteem en rubber duimbevestiging. Best leuk gevonden, alleen had ik er zo op het oog meer van verwacht. Zo is het glanzende onderdeel, niet van metaal, maar van plastic. Waardoor het schuifsysteem toch ook weer een ander gevoel krijgt dan gedacht. Het werkt,.. maar niet met het luxe gevoel van soepel comfort.

De prestaties: schrijfsnelheid: een probleem
Met het programma USBdeview heb ik de schrijfsnelheid gemeten. De schrijfsnelheid start bij 11MB/sec. Hier had ik zeer tevreden mee geweest. Maar naarmate de test verloopt daalt hij naar hooguit 5.7 MB/sec. Daar lijkt wat aan de hand te zijn. Bij handmatig een enkel bestand van 700MB of 1,8GB over te zetten kom ik tot de conclusie dat 5.7MB/sec zelfs aan de hoge kant is en nauwelijks haalbaar. Hij komt heel moeizaam op gang. Dan beging hij bij 3MB/sec en bouwt langzaam op naar zo'n 4,5 MB/sec. Al met al duurt het bestand van 1,8GB overzetten erg lang. Het formatteren tot NTFS of tot grotere clustergroottes brengt daar geen verandering in.. Met kleine bestanden lijkt hij trouwens minder moeite te hebben. De snelheid lijkt iets op te lopen, maar komt nog steeds niet boven de 5MB/sec uit.

Leessnelheid acces-tijd en compabiliteit wl in orde
Met HD-tune heb ik de rest gemeten. Leessnelheid min. 16MB/sec en max. 18.2MB/sec. en gem. 17.3MB/sec. Dat lijkt me acceptabel. Access time: 0.6ms. Burstrate: 17.8 MB/sec (?)
De compabiliteit lijkt verder okay. Hij pakt hem in 1x en ook op mijn blu-ray speler usb-ingang geeft 'ie geen problemen.

Vergelijking
Naast mijn andere usb-sticks getest te hebben, komt deze er toch wel het slechtste vanaf. Dit in tegenstelling tot de Kingston datatraveler 100 4GB. Het oude model haalt makkelijk 8.80 9,6 MB/sec aan schrijfsnelheid.
Ik had verwacht: een nieuwer model, betere prestaties n: grotere capaciteit, hogere snelheden.
Maar beide lijken hier dus niet op van toepassing.

Kingston geeft op zijn website bij elk usb-stick product zo'n bescheiden schrijfsnelheid van 5MB/sec en leessnelheid 10MB/sec. Deze prestaties moeten echter altijd in te halen zijn, zo ook aan de leessnelheid te zien, echter de schrijfsnelheid lijkt (in mijn geval?) een mankement te vertonen en haalt niet eens de 5MB/sec.

Het is zeker geen onbetrouwbaar misselijkmakend geheugenstickje. Ziet er ook leuk uit.
De leessnelheid en de acces-tijd zijn in orde en de compabiliteit ook. Pas bij het om de hoek kijken van de schrijfsnelheid zul je misschien wat geduld moeten hebben. Bij een capaciteit als dit, mag je toch wel een hogere schrijfsnelheid verwachten, dacht ik zelf. Deze zullen ongetwijfeld nog in dezelfde prijsklasse te vinden zijn.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 160 8GB Blauw?