Specificaties Keypad - Bekijk alle specificaties

Razer Nostromo Gaming Keypad Zwart Review

Phuncz 22 juni 2011, laatste update op 22 juni 2011, 6.560 views

Razer Nostromo Gaming Keypad Zwart

Pluspunten

• goede bouwkwaliteit
  • degelijke, tactiele toetsen en knoppen
  • verstelbare palmrest
  • verlichte toesten
  • profiles én keymaps
  • macro ondersteuning

Minpunten

• glazend zwart plastic
  • "backlight bleeding" van toestenverlichting
  • eerste paar dagen pijnlijke duim

De interesse van de Nostromo begon bij mij in de tijd dat het nog onder het merk Belkin bestond, simpelweg omdat het idee me goed leek. Echter met een Logitech G11 en G15 toetsenbord, is er voor mij nooit een direct gemis geweest naar een degelijk gaming keyboard/pad. Echter een paar jaar later gebruik ik al een tijd de Logitech Illuminated Keyboard, op zich een goed toetsenbord maar voor gaming mist het wel wat tactiel gevoel en vooral mis ik nu en dan eens een toets omdat ze allemaal hetzelfde aanvoelen. En dus heb ik de Razer Nostromo gekocht.

Razer Nostromo

Het apparaat is voorzien van de typische Razer designfilosofie en heeft dus LED verlichting (in dit geval, blauw), mat zwarte en glanzend zwarte onderdelen, inclusief een transparante scrollwheel. In combinatie met mijn Razer Lachesis is dit een mooie set die uit dezelfde serie lijkt te zijn. Zelf ben ik geen fan van glanzend plastic omdat het toch enkel mooi is als het juist uit de verpakking komt en dan nooit meer, echter stoort het me niet aangezien de belangrijkste dingen juist in een degelijke matzwarte lak gezet zijn, zoals de palmrest en de knoppen.

De knoppen, daar gaat het dus eigenlijk over. Bij de duim vind je een ietsje oversized "console controller knopje" (nr. 16) die juist boven de 8-way "directional thumb pad" staat, zoals Razer dat laatste laat heten. Daaronder bevind zich knop 15 die standaard ingesteld staat als de spatiebalk. De overige vier vingers krijgen heel wat meer knoppen te verteren, namelijk de 14 "HyperResponse" keys en zelfs een heuse scollwheel. Deze zijn dus allemaal blauw verlicht waarvan de intensiteit globaal aan te passen is. Verder zie je naast de duimknop (nr. 15) ook nog een balkje met 3 LED'jes staan, deze dienen om de gekozen keymap aan te duiden. Er zijn acht verschillende keymaps mogelijk, hier een afbeelding van de eerste vier:

Razer Nostromo keymaps aanduiding

Bij de eerste kennismaking moet je altijd even je draai vinden, zoals dat bij veel game controllers, muizen en toestenborden wel gaat. Bij dit apparaat is het niet bijzonder veel meer, echter had ik de eerste paar dagen wel last van mijn duim na een half uur gamen. Ondertussen, een week later, heb ik er totaal geen last meer van en lijkt het alsof ik nooit anders heb gedaan. Wel had ik na een minuut gebruiken door dat voor mijn hand knop nr 15, de duimknop, onmogelijk makkelijk en snel te bereiken was als hij al goed lag op de 8-way thumb pad. Aangezien ik liever die thumb pad én knop nr. 16 had, dan enkel de vervanging van een spatiebalk, was mijn keuze snel gemaakt. Een leuke feature is de aanpasbare palmrest, hij kan een aantal centimeter naar voor of naar achter verplaatst worden, zoals aangeduid op de volgende afbeeldingen:

Razer Nostromo palmrest

De 14 toetsen aan de voorkant zijn degelijke toetsen die makkelijk thuis horen op een goed gaming keyboard. Ze hebben een gedempt geluid en geven een duidelijk gevoel bij indrukken. Elke rij heeft ook een andere kanteling waardoor je niet snel verloren geraakt. Ook heeft de achtste knop, die van normaal gezien het pijltje-naar-onder of de S bij de shooter spelers, een klein verhoogd streepje zoals je op klassieke toetsenborden ook wel tegenkomt bij de F- en J- toetsen. Ik ben, zoals velen veronderstel ik, iemand die in zijn pink niet de finesse heeft van zijn wijsvinger en ik ben dan ook heel blij dat de eerste kolom knoppen voor die vinger nog net iets meer verschillen qua ligging. Hierdoor is je minst populaire vinger nog handig genoeg om drie knoppen te bereiken, zonder je hand te moeten verzetten. Je wijsvinger krijgt eigenlijk de vijf uiterst rechtse knoppen voor zijn rekening, echter doordat je daar het meeste accurate gevoel hebt, is dat normaal geen probleem.

Razer Nostromo in gebruik

Op het gebruiksgemak krijgt hij van mij een 7.5/10 maar dat kan heel persoonlijk zijn. Zelf had ik iets meer aanpasbaarheid voorzien, zoals een beter geconcentreerde duim cluster zodat je duim geen 5cm verplaatst moet worden om van de ene knop naar de andere te gaan. Het scrollwieltje heb ik tot nu toe nog nooit gebruikt, die van de muis voldoet prima, ik had liever daar een extra knop in de plaats.

De software, vrij voorspelbaar genoemd als Razer Nostromo Configurator, is zoals andere software van Razer: het doet wat het moet doen, het is zeer duidelijk en logisch, wat flashy opmaak en meer is niet nodig. Voor de meesten onder ons zal het ruim voldoende zijn en is onmiddellijk op te roepen in de systeembalk (rechtsonder bij het klokje). Het eerste tabje in de software handelt de "binding" af, waar je dus de knoppen aan bepaalde toetsenbord-toetsen kunt koppelen, maar ook aan muis- of joystickknoppen, profielen, macro's, keymaps, programma's of gewoon de standaard (default) keuze. Zelfs de 8-way thumb pad kan 8 verschillende toetsen of commando's uitvoeren. Bij mijn FPS keymap staat de "up" daarvan ingesteld als springen, ipv. de specifieke duimknop (nr. 15) om de eerdergenoemde reden dat ik dan makkelijker aan knop nr. 16 kan.

Razer Nostromo Configurator Keymap

Onderaan zie je dat keymap 1 geselecteerd is met een icoontje erbij die de status van de LED aan de duimknop aanduidt. Je kan dus tot 8 verschillende keymaps toewijzen binnen elk profiel. Of per game kan je 8 verschillende keymaps maken. In theorie kan je daardoor 208 verschillende toetsen of commando's koppelen, of 120 als je de thumb pad en het scrollwieltje niet gebruikt voor acties. Echter, het is mogelijk om zelfs met knoppen tussen profielen te wisselen dus je hebt een bijna oneindig hoeveelheid knoppen ter beschikking. Je kan dan dmv. de OSD zien welk profiel je hebt gekozen.

Het tweede tabje gaat over de bovengenoemde profielen, waar je dus per game een ander profiel zou kunnen opstellen die ook automatisch switchen. Dit gebruik ik echter helemaal niet omdat ik zelf slechts 4 keymaps gebruik waarvan 3 enkel voor Starcraft II (daarover later meer) en eentje voor FPS games. Het is echter toch vrij duidelijk wat dit allemaal doet.

Razer Nostromo Configurator Profiles

Het derde tabje behandelt een zeer uitgebreid stuk en dat zijn macro's. Zelf gebruik ik ze (nog) niet, maar de mogelijkheid interesseert me wel. Je kan, zoals met andere macro software, namelijk met toetsaanslagen en aangepaste delays werken, waardoor je bv. in MMORPG games veel routine-zaken onder één knop kunt plaatsen. In sommige pro FPS competities zijn macro's verboden, dus hou daar rekening mee als je ambitie hebt om wereldkampioen te worden met dit apparaat.

De voorziening voor macro's is eigenlijk ruim voldoende: je kan het live opnemen en later aanpassen, je kan bepaalde specifieke commando's of toetsen aanwijzen maar zelfs het indrukken én loslaten is apart te beheren. Zo kan je heel nauwkeurig en uitgebreid te werk gaan.

Razer Nostromo Configurator Macro's

Het vierde en laatste tabje dient maar voor één ding: de intensiteit van de verlichting aanpassen. Leuk dat het mogelijk is natuurlijk, mij stoort het nooit dat hij maximaal staat, maar dat is naar ieders smaak.

Razer Nostromo Configurator Lighting

Games, dé reden dat je dit koopt natuurlijk. In de week tijd dat ik de Nostromo heb gehad heb ik het uitgebreid getest met Call Of Duty: Black Ops, Quake 3 Arena en Starcraft 2. Quake 3 Arena heb ik al een tijd niet meer gespeeld maar ik achtte het als de beste manier om de controller gewoon te worden omdat je voornamelijk met de WASD toetsen bezig bent, evenals de spring-knop. Bij Black Ops heb je bv. een use-knop nodig, evenals "crouch", "prone", "reload" en nog een deel acties. Na ongeveer drie dagen met Quake 3 Arena, had ik het strafejumpen met de thumb pad al goed onder de knie en het rondlopen was ook geen probleem meer.

Voor Black Ops zijn er juist genoeg knoppen om de belangrijkste acties uit te kunnen voeren op de Nostromo icm. een muis met twee extra zijknoppen om nooit naar je toetsenbord te moeten grijpen, behalve als je zou text chatten natuurlijk. In theorie kan je daar ook een profiel van maken maar ik voel me al véél te oud om zoiets nog aan te leren :) Enkel met mijn wijsvinger zat ik wel eens fout, dat ik op knop 5 duwde ipv. 4 waardoor er een claymore in mijn hand verscheen ipv. mijn wapen te reloaden. Maar daar word je snel en hard op afgestraft in-game dus dat leer je ook even snel weer af.

Starcraft 2 is in theorie veel beter te besturen dan met het toetsenbord, door de 8-way thumb pad en de talloze keymaps. Zo kan je in het spel je hotkeys in een "grid" layout aanpassen (bij menu F10 -> Hotkeys), waardoor je de 15 knoppen om je units commando's te geven, makkelijk kunt mappen aan de Nostromo. Echter is units groeperen en selecteren wel wat anders. Dit kun je op meerdere manieren aanpakken, zoals een knop gebruiken om je keymap te wisselen naar eentje voor "unit selection". Ikzelf heb het als volgt aangepakt:

Keymap 1: FPS keymap, niet gebruikt in SC2, knop 15 switcht naar keymap 2
Keymap 2: knop 1 -> 14 + scrollwheel zijn de unit commands, knop 15 switcht naar keymap 1, knop 16 switcht naar keymap 3
Keymap 3: knop 1 -> 5 koppelt de geselecteerde units aan een genummerde groep, thumb pad up switcht naar keymap 4
Keymap 4: knop 1 -> 5 roept de opgeslagen unitselecties op

Echter zou het vervelend zijn als ik om een groep units te koppelen, eerst knop 16 drukken, dan een groep knop, dan terug knop 16 drukken. Razer heeft er een mooie oplossing voor dat je naar een keymap kunt veranderen zolang je een bepaalde knop ingedrukt houdt. Dus als ik bv. op keymap 2 zit, moet ik enkel knop 16 ingedrukt houden om dan in keymap 3 een unit groep knop in te drukken en met het loslaten van knop 16 zit de Nostromo weer terug op keymap 2. Ditzelfde heb ik ook gedaan voor de 4de keymap maar dan met de thumb pad up-knop, zodat mijn duim enkel dus voor keymaps dient. Of dit een goede strategie is weet ik niet want zo'n goede Starcraft 2 speler ben ik helemaal niet, maar het opent mogelijkheden.

Conclusie:

De Razer Nostromo is een veelzijdig apparaat met veel mogelijkheden, op softwarematig gebied zeer uitgebreid om aan ieders behoeften te voldoen en qua comfort is het zeker in orde. Voor mij was het een verantwoorde aankoop omdat mijn niet-gaming keyboard leuk is voor tekstverwerking en internet, maar totaal niet voor gaming. De Nostromo vult dat gat goed op met een goede vervangende functie.

Heb jij ook een Razer Nostromo Gaming Keypad Zwart?

bedankt voor de review. Altijd al afgevraagd of zo een product een toegevoegde waarde zou hebben. Alleen begrijp ik de uitleg van de delay instellingen niet allemaal, moet je dan een knop langer ingedrukt houden om bij de volgende macro te komen (stapel je macro's op elkaar onder 1 knop)?
Ik heb zelf de g110 gameing keyboard, dus zo'n keypad is een goede aanwinst?
Goede review en strakke foto's, 5 sterren!
Macro's werken (meestal) op een zeer gedetailleerd niveau. Bijvoorbeeld als je de lettertoets K zou drukken:
1: press key "K"
2: delay for 132ms
3: release key "K"

Die delay zou handig zijn bij bevoorbeeld acties waar in-game een delay zit. Stel bv. je wilt een macro maken om met één druk op de knop je handpistool naar boven te trekken, 3x te schieten en terug weg te doen, zou je dat als volgt kunnen doen:

1: press key *voor handgun*
2: delay voor 500ms (omdat het even duurt voordat je het wapen kan vuren)
3: press mouse_button_1
4: delay voor 100ms
5: press mouse_button_1
6: delay voor 100ms
7: press mouse_button_1
8: press key *voor hoofd wapen*

Als je al een G110 hebt kan het altijd wel handig zijn maar minder noodzakelijk. Het geld steek je best in een betere muis of headset dan iets wat je al voor 50% hebt met je G110, want dat is al een goed gaming keyboard.

Dank voor de lof, monkyswing en Deathchant !
Mooie uitgebreide review. Alle belangrijke zaken (ergonomie, vindbaarheid van de toetsen, profielen e.d.) heb je goed omschreven. Ook ik vind dit een 5-sterrenreview.
Erg nette review, en de foto's zijn erg nice. Erg fijn om een hand op zo'n ding te zien, komt toch het dichtst in de buurt van het zelf te ervaren. Ben geen winkel tegengekomen waarbij je em even kon aanvoelen.

Hij lijkt me heel fijn, maar de 15 toets is voor mij een deal-breaker. Het zou voor mij de spatie-vervanger worden, en die gebruik ik als sprint-knop in vele spellen. Gezien die zo moeilijk berijkbaar lijkt wordt dit em niet voor mij.
werkt de nostromo ook met windows 8.1 is mijn vraag anders schaf ik hem gewoon niet aan want ik draai nu eenmaal 8.1 en vind dat prima werken met al mn games die ik speel
Ik kan het niet uit ervaring vertellen, maar volgens Razer zou het moeten werken.