Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Speedlink SL-8231 Gravity Review

secutor 5 maart 2007, 2.381 views

Speedlink SL-8231 Gravity

Pluspunten

• Geluids kwaliteit
  • Houten kasten, daardoor mooi vol geluid
  • Volume
  • Weinig vervorming bij hoge volumes

Minpunten

• Uiterlijk wat saai

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Introductie
Mijn oude SATA (2.0) speakers waren nodig aan vervanging toe. Deze SATA speakers heb ik gekocht op de HCC nadat ik langs een standje liep die deze speakers aan hadden staan. Het geluid vond ik zo goed voor de prijs (fl. 80) dat ik ze niet kon laten staan.

Nu, ruim tien jaar later, ben ik op zoek gegaan naar een 2.1 setje tussen de 40 en 50 euro. Bij mijn speurtocht op internet kwam ik eigenlijk constant op de logitech X-230 uit. Reviews waren goed, met uitzondering van het "plopjes" probleem. Nadat ik van mijn werkgever een cadeau bon had gekregen van 50 euro voor de mediamarkt moest het er maar eens van komen.

Eerste ervaring met de Speed-Line Gravity
Ik naar de mediamarkt in de veronderstelling dat ik met het logitech setje thuis zou komen. Bij de mediamarkt stond deze Speed-Line gravity bijna naast de X-230. De X-230 is zeker veel mooier en de wat saai ogende Gravity zag ik eerst niet staan. Ik heb daar wat met de X-230 gespeeld, maar ik kon niet echt zeggen dat deze mij erg enthousiast maakte wat geluidskwaliteit betreft. Wel vind ik ze nog steeds erg mooi.

Omdat ik niet helemaal zeker was van het geluid van de X-230 heb ik de Gravity ook even aangezet, met weinig verwachtingen. Toen ik wat met het volume ging spelen en de bas en treble wat had aangepast kreeg ik een warm gevoel van binnen. Dit is een lelijk eendje maar met een ontzettend mooi geluid. De mid en hogetonen komen heerlijk door, en de bas kun je goed voelen zonder dat deze erg dreunend aanwezig is. Het is een echte allround set. Techno/Dance muziek klinkt prima en ook Rock en Punk klinken zoals het bedoeld is.
Het volume is prima, als ik het volume half open zet kan ik niet meer relaxed achter mijn pc zitten. Ik kan dan nog geen vervorming van de bas merken en ook de midden tonen blijven op gelijk niveau met de hoge tonen, welke bij hoge volumes toch snel gaan overheersen.

Uiterlijk
Het uiterlijk kan ik erg kort over zijn: saai maar degelijk. De satelieten zijn rechthoekige zwarte doosjes met een aluminium rooster er voor. De sub heeft veel weg van de chieftec DG-01BD-U kast. En laat ik net deze kast hebben. Alle speakers zijn van hout en netjes afgewerkt. Alle speakers staan op rubberen voetjes om trillingen tegen te gaan. De hele set voelt degelijk aan met uitzondering van de snoeren. Ik vind het erg jammer dat ze daarop hebben bespaard. Wel zit er een volume knop tussen het audio in snoer welke op het bureau kan liggen.

Specificaties

Satellites
Output power 2 x 8 watts RMS
Frequency range 170 Hz to 20 kHz
Dimensions 9,4x17,5x12,9 cm

Nadelen
De enige nadelen die ik heb gemerkt zijn de wat goedkope, waarschijnlijk kwetsbare snoeren, en bij een te hoog input volume (volume op max in windows) gaan hoge tonen, met name sterke vocalen) kraken. Echter levert dit setje zoveel power dat je op half windows volume de buren nog flink kunt pesten.

Voor deze prijs absoluut het beste setje op de markt. Het uiterlijk moet alleen niet al te zwaar wegen bij de aanschaf. Ik verwacht hier nog jaren plezier van te hebben.

Heb jij ook een Speedlink SL-8231 Gravity?

Mooie review.

Ik heb hem voor mijn zusje gekocht voor haar verjaardag, maar vind het geluid zo mooi dat ik hm misschien binnenkort zelf ook ga halen.