Sony KDL-40HX800 Review

Lilinin 18 juni 2011, laatste update op 18 juni 2011, 1.603 views

Sony KDL-40HX800

Pluspunten

• 200Hz
  • Snelle response tijd
  • Scherpte van het beeld
  • Kleur weergave
  • Deep Black Panel
  • Design
  • Kosten

Minpunten

• Menu soms langzaam
  • Aansluitingen aan de achterkant
  • Kosten extra accessoires
  • Ontbreken browser/opnemen usb etc (EX720 functies)

Achtergrond en keuze
Na verhuising en nieuwe baan eindelijke tijd voor een nieuwe TV. Mijn oude grundig CRT uit mijn studententijd heeft zn beste tijd al lang gehad. Met deze TV wil ik vooral films kijken via de computer in de toekomst console games op spelen en een mooi design stukje in huis halen.

Mijn eisen voor voor de tv waren
- 40"
-Full HD
-Minimaal 100Hz
-HDMI
-Scherp beeld
-Mooie kleuren
-Mooi design
-3D leuk maar niet belangrijk.
-Rond de 800,-
Vergelijking op specs

Sony HX800: 40", 200Hz, Full HD, 4xHDMI, Brava 3, Deep Black Panel, 24p modus
Sony EX720: 40", 100Hz, Full HD, 4xHDMI, X-Reality, 24p

Vandaag deze TV aangeschaft bij plasma-discounter. Mijn budget was +- 800,- Na verschillende reviews te hebben gelezen en bij de mediamarkt wat modellen te hebben bekeken ging mijn gedachte uit naar de Sony KDL-40EX720 of de HX800 vanwege de prijs, beeldkwaliteit, de 24p ondersteuning, design, response tijd, en hz.

Toen ik vandaag weer voor de EX720 stond vroeg ik iemand van de Sony-stand of hij een HD film kon afspelen waarop hij mij antwoordde dat hij al een "HD" film aan het afspelen was. Dit verbaasde mij gezien het beeld er blokkerig uitzag en zelfs tekst niet helemaal scherp werd weergegeven. Hierop antwoordde hij dat het met een camera was gefilmd.... Ik verzocht hem hierop dezelfde "timedemo" te starten als op de HX800.

Na op beide TV naast elkaar tegelijkertijd de "time demo" te hebben gezien werd mij gelijk duidelijk wat het verschil tussen beide TV's was. De HX800 over een glanzend scherm en de EX720 over een mat scherm. Daarnaast beschikt de HX800 beschikt over een "deep black" paneel waardoor de weergave van zwart er beter uitziet. Tot slot is de opbouw van het beeld anders bij de HX800 (beter) waardoor het beeld/tekst er veel scherper uitziet in vergelijking met de EX720. Na dit gezien te hebben was de keus eigenlijk al gemaakt.

DE EX720 was als demo model beschikbaar voor 699,- en de HX800 voor 899,-. Wel moet gezegd worden dat de EX720 over veel extra functionaliteiten beschikt die de HX800 niet heeft zoals Twitter, facebook, integrated 3D zender, nieuw menu, usb films afspelen/opnemen, . Dit is voor mij echter een minder belangrijk dan de beeld kwaliteit die de HX800 de extra 200 euro dubbel en dwars waard maken. Tot slot moet ook gezegd worden dat dit het dan ook is. Voor dit geld krijg je geen 3D bril, geen WIFI dongel of digitale televisie module of wat voor extra er bij. Hiervoor moet grof geld worden betaald. 3D start pakket a 200,- (2 brillen 1 transmitter), wifi dongle 50,-, losse bril 100,-

Algemene beoordeling
Thuis aangekomen de TV uitgepakt. De TV zat goed verpakt met voldoende piepschuim. In de doos:

- Paneel
- Stroomkabel
- Scharnier
- Voet
- Schroeven
- Hoop documentatie
- Afstandbediening + 2 aaa batterijen

De "voetsteun" voelt zwaar en stevig aan. Echter heb ik de TV opgehangen aan een "vogel" muurbeugel waardoor de voetsteun bij mij overbodig is. Na het monteren van de muurbeugel besefte ik mij wel dat ik hierdoor het bereiken van de aansluitingen die naar achter wijzen onmogelijk maak. Gelukkig zitten er aan de zijkant verschillende aansluitingen.

Featureset
Aan de zijkant van het paneel zit
- 2 HDMI aansluitingen

- Component video
- Optische audio
- Analoog audio
- VGA

De aansluitingen aan de achterkant deels bruikbaar na het ophangen van het paneel. De netwerkingang is goed te gebruiken zonder dat de kabel word afgeklemd de component en HDMI ingangen zijn ook bruikbaar. De scart-aansluiting in waarschijnlijk niet meer bruikbaar.

Kleurweergave en contrast en helderheid
Na de TV op (shame) digitenne te hebben aangesloten gaf deze "redelijk" beeld. Hier kan je ook niet meer/minder van verwachten gezien de slechte kwaliteit van het signaal. Na via mijn PC de HDMI te hebben aangesloten en een HD film af te spelen kwam de TV echt tot zijn recht. Erg scherpe hoeken, en goede kleuren. Ik heb nog niet de moeite genomen de kleuren te kalibreren, dit zou dus nog extra verbetering kunnen opleveren.

Ghosting
Nog geen ghosting kunnen ontdekken,

Bouwkwaliteit
Het paneel voelt erg stevig aan. De voet is ook van goede kwaliteit. Het monteren aan de muur ging ook prima. Genoeg schroefpunten waaraan de muurbeugel bevestigd kan worden. Voelt stevig aan.

Vormgeving
De vormgeving is natuurlijk persoonlijk. Ik vind de TV een moderne uitstraling hebben. Niets voor niets heeft Sony dit ontwerp doorgezet in 2011 met de EX720. Het ontwerp is strak geeft niet een "teveel" plasic indruk wat de oudere samsung en LG modellen bij mij wel altijd hebben gehad. Bezel is relatief dun en aan de onderkant zit een soort donker aluminium geborstelde rand.

Geintroduceerd in augustus 2010 voor +- 2.000,- euro nu op de sony.nl site voor 1.300,- gekocht voor 899,- Een zeer aantrekkelijke prijs voor een 'oudere' high end paneel.

Heb jij ook een Sony KDL-40HX800?

Heeft natuurlijk ook met de concurrentie te maken. Op het moment dat er maar 1 grote andere speler is kan je het je permitteren de processor voor een lagere prijs in de markt te zetten wetende dat je het toch wel terug verdient wanneer er massaal voor jou "product" wordt gekozen op basis van prijs/prestatie.
Op het moment dat er meerdere spelers zijn is de kans een stuk kleiner dat je je ontwikkelkosten terug verdient wanneer het "product" tegen een lage prijs op de markt wordt gezet. Mensen zullen niet massaal voor jou "product" gaan.
Daarbij komt ook nog dat cpu's beter tegen elkaar te benchmarken zijn waardoor je ook de "echte" prijs/prestatie kan neer zetten. Dit is mij TVs een stuk lastiger.
Goede review, sta zelf voor dezelfde keuze (EX720 of HX800) en dit helpt zeker. Zaken als browser en dingen opnemen zijn voor mij ook minder relevant dan goed beeld dus neig ook naar de HX800.
Gisteren kleuren gekalibreerd, ziet er nu nog iets beter uit. Avatar gekeken op blu-ray en het is echt een top TV. Nu heb ik natuurlijk weinig ervaring met andere TV's maar ik ben er tevreden mee.

Er mag dan wel geen browser op zitten er zit wel gewoon youtueen andere Sony online kanalen op met o.a. veronica, nos, Billabong channel etc (surf films!) dus dat vind ik allemaal best prima :)

Nog laatste advies. Ik zou echt even gaan kijken in levende lijve. Het verschil was imo erg groot tussne de 720 en de 800.

succes met de keuze!
Kun je nagaan wat Sony voor een enorme winstmarges hanteert dat ze zo'n tv in het begin voor € 2000,- in de markt zetten. Ik wacht zelf nog even tot volgend jaar tot de huidige HX-modellen met X-Reality PRO engine in deze prijscategorie komen.

Heb onlangs ervaring gehad met de Samsung LE40C650 en heb aan den lijve moeten ondervinden hoe belangrijk het is dat een TV een goede scherpe videoprocessing heeft die zoveel mogelijk hoogfrequente details eruit perst en het beeld zo strak mogelijk weergeeft. Samsung TV's schieten hierin echt tekort.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 19 juni 2011 01:16]

Die ontwikkelingskosten worden op ten duur ook wel terugverdiend met minder dikke winstmarges. Door te hoge winstmarges te hanteren wordt het product voor veel mensen te duur en verkoop je er alleen maar minder. Door er meer te verkopen tegen een lagere prijs heb je de ontwikkelingskosten er misschien zelfs wel sneller uit.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 19 juni 2011 02:08]

En toch is alles als het net uit komt veel duurder. Het zal dus wel werken, anders was dit al lang veranderd ;)
Het kan ook anders hoor. Neem bijvoorbeeld Intel's Sandy Bridge processors. Die zet deze processors gewoon al vanaf het begin met een scherpe prijs in de markt. En je wilt niet weten wat Intel voor r&d kosten maakt.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 20 juni 2011 00:54]