OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket Review

bas_buyandsell 22 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 7.499 views

OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket

Pluspunten

• eenvoud

Minpunten

• niet geschikt voor iedere behuizing

Kwaliteit Score: 4
Van een montagebeugel om een 2.5 inch SSD of notebook harddisk in een 3.5 inch plaats te monteren hoef je niets bijzonders te verwachten. In 9 van de 10 gevallen voldoet ook deze uitstekend.
Deze bracket bestaat uit het simpele standaard metalen plaatje met 4 schroefgaatjes in de bodem voor montage van de SSD en gaatjes met schroefdraad in de zijkant voor de montage in in de kast. Voor montage in de harddisk cage van bijvoorbeeld een CoolerMaster Cosmos 1000 heb je hier echter niets aan.

Je mist de gaten met schroefdraad in de bodem die een normale 3.5 inch harddisk wel heeft.
De adpter die met de Corsair Force3 wordt meegeleverd is op het logo na identiek. Voor de meeste standaard adapters zal dit wel zo zijn.

Wanneer de bodemplaat voorzien zou zijn van 4 extra gaatjes met schroefdraad zou ik de prijs ook al een stuk acceptabeler vinden. Bij de Vertex3 van > ¤200,- wordt de adapter gratis meegeleverd. Bij de Agilty 3 60Gb niet. ;( (vertex2 dus weer wel) Als je hem los moet kopen ben je met verzendkosten meegerekend al snel ¤ 10,- kwijt.

Ik ga nu proberen of ik met de Scythe Twin Mounter rev.C beter uitkom. Volgens de afbeeldingen kun je deze ook via de onderkant monteren en er kunnen 2 SSD's in een 3.5 inch bay :)
pricewatch: Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C

Update: De Scythe Twin Mounter rev.C is vandaag binnengekomen en direct gemonteerd.
De twee SSD's passen er samen in en kunnen nu wel gemonteerd worden in de Cosmos 1000.
Zie de aparte review hierover. Op de foto's zie je het verschil in constructie van de OCZ en de Scythe adapters

Heb jij ook een OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket?

Schroef je bij de Cosmos 1000 de hdd via de onderkant vast dan want dat begrijp ik even niet. En is de prijs van 7.50 teveel heb je ze wel is vergeleken met een diskarray? die zijn meestal 10x zo duur? Tip: Ze zijn gratis als je een nieuwe OCZ SSD koopt :)
de lades zijn voorzien van geluiddempende rubbers met speciale schroeven die inderdaad in de onderkant van de HD gedraaid worden.

[Reactie gewijzigd door bas_buyandsell op 19 juni 2011 15:28]

In het geval van SSD heeft geluiddempende rubbers niet zo'n noodzaak. (Tenzij je de SSD tegen trillingen wilt beschermen. Zijn SSD überhaupt gevoelig voor trillingen?)

Zelf heb ik in mijn Cosmos kast een 3,5" Vertex 2 die wel gaten aan de onderkant heeft. Dus voor de 3,5" SSD's dat dus geen probleem. Alleen jammer dat de nieuwere SSD's nog niet in 3,5" form factor te krijgen.

Ik vraag me af, heb je SSD bracket ook geprobeerd in de floppy bracket?
SSD kan heel goed tegen trillingen dus daar hoeft het niet voor. Ik gebruik nu de Scythe Twin Mounter rev.C. Die heeft ook rubber dempingsringetjes. Voor trillingen is dit bij een SSD absoluut niet nodig maar ze zitten er nu eenmaal wel in. Voor de pasvorm laat je ze dus gewoon zitten.
Montage van de OCZ/Corsair adapter in de floppybracket zou gewoon kunnen maar deze ruimte is al bezet.

[Reactie gewijzigd door bas_buyandsell op 25 juni 2011 11:16]

klopt ja, ik heb zelf ook een Cosmos 1000 gehad en heb de SSD dan ook maar los in de tray gelegd.
Bij mijn vertex 2 van 100 euro werd er ook zo'n bracket meegeleverd dus wat je verteld in de tekst klopt niet ;)
Yup, bij zowel m'n vertex2 180 GB als m'n vertex 2 pro 50GB zat ook zo'n bracket.

Met als gevolg dat ik er nu over heb ;)

Mja heb ook weer laptop hdd's over na vervanging door SSd's en die kunnen er ook in O-)
Vertex 3 120Gb wel geleverd
Agility 3 60Gb niet meegeleverd
Corsair Force 3 120Gb wel meegeleverd

soms wel/soms niet
losse verkoopprijs € 5,98 excl. verzendkosten
incl. verzendkosten € 9,89

Het gaat er meer om dat deze adapters niet voor iedereen geschikt zijn. Wie hem dan apart moet bestellen kan dan voor een vervelende verassing komen te staan. Op de produktfoto's van de fabrikant is e.e.a. minder goed zichtbaar.
zelfde probleem is er ook bij bv een lian-li kast, waarbij de schroefdraad van deze adapter niet overeenkomt (fijne draad vs de normale grove voor hdd's.

beetje stom dat ze niet 8 extra gaten voorzien hebben. (4 aan zijkant, 4 in bodem)
Damn heb deze ook besteld bij mijn Samsung 830 ssd, helaas heeft mijn antec sonata 3 ook hd bays waarbij de schijf van langs onderen word vast geschroefd ...
Foute aankoop dus helaas....
Jammer dat de drive niet in het midden wordt gemonteerd. Nu lijkt het net of de SATA connector van de 2,5" drive op de plek van de 3,5" drive uit gaat komen. Echter moeten de schroefgaten (en de 2,5" drive) nog 4,5mm meer naar de rand worden verplaatst om de SATA aansluiting op dezelfde positie als een Large Form Factor (3,5") drive uit te laten komen. Kortom dit OCZ/Corsair/Adata bracket is ongeschikt om 2.5" SSD drives in 3.5" hotswap bays te monteren.