Shuttle SH67H7 Review

pharmacist 18 juni 2011, 2.352 views

Shuttle SH67H7

Pluspunten

• zeer mooi en compact design
  • razendsnel danzij de Sandy Bridge architectuur/Core i7-2600 processor
  • Super Speed USB 3.0 (let op: enkel actief na laden van de juiste drivers)
  • stil
  • geschikt voor grote dual slot videokaarten

Minpunten

• mijn exemplaar had een kapotte CPU fan, die DOA was
  • zeer moeilijk verkrijgbaar op moment van schrijven (18/06/2011)
  • geen PCI slot meer voor eventuele gewone uitbreidingskaarten.

Man, wat was het moeilijk om dit toestel te bemachtigen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat dit toestel begin mei te verkrijgen is, maar mijn oorspronkelijke bestelling was al van april en toen het juni was, was deze nog niet te krijgen. Uiteindelijk heb ik het toestel in Duitsland moeten aanschaffen. Op het moment van bestellen waren er nog 8 toestellen op voorraad volgens de website, 3 uur later was alles uitverkocht. Over zoete broodjes gesproken.

Bij het openen viel me op dat Shuttle de doos nogal eenvoudig heeft gehouden, geen bling bling verpakking in een mooie doos met handvaten, zoals ik het gewend was van mijn vroegere Shuttle barbones. Ik vermoed dat Shuttle door de enorm hoge vraag gewoon geen tijd heeft gehad om de toestellen mooi te verpakken.

Na het in elkaar steken van de componenten en het aanzetten van de computer merkte ik op dat de ventilator niet werkte en dus DOA. Gelukkig had ik nog wat ventilatoren en heb ik deze moeten vervangen, jammer: blijkbaar heeft Shuttle nagelaten om de kwaliteitscontrole van de minder essientiŽle onderdelen zoals ventilatoren wat te versoepelen om aan de enorme vraag te voldoen. Ik heb de ventilator nog getest op een ander systeem en ook daar draaide die niet, dus het was echt gelegen aan de ventilator of de connector. Ik toen onmiddellijk het toestel uitgeschakeld om oververhtting te voorkomen, want de koelvin van die heatpipe koeler was gloeiend heet. De Core i7-2600 heeft gelukkig een ingebouwde beveiliging om bij oververhitting de klokfrequentie terug te schroeven om oververhitting te voorkomen. Dit had eigenlijk niet mogen gebeuren: de BIOS gaf een temperatuur aan van 90 graden, net onder grenswaarde van 98 graden, toen ik in de BIOS aan het instellen was voor mijn systeem en ik opmerkte dat dit wel heel erg hoog was en ik zag toen dat de fan niet draaide.

Na de perikelen met de fan, heb ik alles netjes kunnen installeren: Windows 7 64-bit en alles werd direct juist herkend. Enkel de USB 3.0 moet nog met de drivers op de meegeleverde CD geactiveerd worden. Overigens werken de blauwe USB 3.0 connectoren (2 aan de voorkant en 2 aan de achterkant) bij het booten van het systeem nog niet. Na het debacle met de kapotte fan en ik toevallig mijn muis in de voorste blauwe usb connector had aangesloten en bij de Windows installatie merkte dat deze niet reageerde, was mijn eerst ingeving: het moederbord/usb connector is kapot. Niks is gelukkig minder waard: deze connectoren werken enkel met de juiste drivers geladen in het besturingssysteem.
Je steekt dus je muis/toetsenbord eerst in de zwarte normale USB 2.0 poorten. De blauwe USB 3.0 poorten zijn dan nog niet actief en werken dus nog NIET.

Nadat de installatie van het systeem viel mij de snelheid op van de Intel Core i-7-2600 processor (3.4 GHz). Alles gaat flitsend snel en vooral het encoderen van video gaat stukken sneller dan mijn vorige shuttle barebone, te weten een SN78SH7 met AMD Phenom II X4 955 processor (3.2 GHz). Maar ik vermoed dat de veel snellere Radeon HD 5770 kaart, die ik erin heb gestoken, mee heeft geholpen door de ATI stream technologie.

Het grote voordeel van de SH67H7 (en ook de SH67H3) is het feit dat het grote dualslot videokaarten kan huisvesten, doordat de PCI-Express slot naar achteren is geplaatst. Toch heb ik in mijn systeem een single slot XFX Radeon HD 5770 videokaart gestoken, omdat dit de krachtigste GPU is in verhouding tot zijn stroomgebruik en nog binnen de capaciteit van de standaard voeding van 300 Watt valt. Jammer dat er geen gewone PCI slot meer inzit.

Heb jij ook een Shuttle SH67H7?

PCI-X ? Ik denk dat je bedoeld PCI-E(xpress) :-)
Ja inderdaad: een PCI-E. Zo'n ding voor videokaarten. Ik ga dit even veranderen. Bedankt voor de tip
Heb je foto's van de binnenkant? Wel interessant om te zien met hoe de hardware is opgebouwd.
Goede review leest lekker weg.
Ik dacht dat er ook een pci-express-x1 slot op zat. Want ik wil dezelfde videokaart als die van jou erop zetten en een wlan kaart.