Synology DiskStation DS411j Review

rschwartnld 18 juni 2011, laatste update op 18 juni 2011, 1.739 views

Synology DiskStation DS411j

Pluspunten

• Makkelijk installeren
  • Enorm veel ingebakken toepassingen
  • Kan disks aan tot 3 TB per stuk dus max 12 TB
  • Disks kunnen als je raid5 of 6 draait later vervangen worden door grotere.
  • Goede beveiliging ingebouwd inclusief firewall
  • Mooie compacte behuizing

Minpunten

• Als het misgaat kennis van linux nodig
  • Langzaam
  • Kostprijs
  • Uitbreidbaarheid

Kwaliteit voeding Score: 4
Mijn bouw:
Ik heb sinds 16 juni 2011 deze nas 411J in huis, met 3 x 1.5 TB samsung schijven HD154UI, 5400 rpm, 32 MB cache in raid 5 en later komt er nog een 4de schijf bij.

In de doos:
Je vind er de witte box en een cd, wat schroeven in een zakje en de meest belangrijke de snel start gids :D

Mijn doel
Vanwege het tegenvallen en de problemen van windows home server ben ik gestopt met het gebruiken van dit product mede omdat deze niet goed overweg kan met grote harde schijven.
Tevens ben ik al meerdere keren tegen problemen aangelopen waardoor ik de betrouwbaarheid van dit product ernstig in twijfel trek.
Ik heb nogal wat zaken op meerdere losse hard disks staan en wou dit op een centraal punt samenvoegen daarvoor gebruikte ik een whs, ik heb al mijn documenten, vhs banden en cd/dvd's allemaal omgezet naar images welke ik op disk bewaar.
Je zult begrijpen dat als je een stuk of 15 disk drives hebt liggen van 160 Gb tot aan 2TB dat dit niet echt handig is om iets terug te vinden.
Vandaar de overstap naar een nas, ik heb nogal lang zitten dubben welke te nemen.
Uiteindelijk heb ik voor dit wat duurdere model gekozen vanwege de raid 5,6 mogelijkheden.
Overigens heb ik deze keuze mede bepaald door de reviews en testen op het internet.
Helaas blijkt dat ook niet echt betrouwbaar zeker i.v.m met de snelheden.
Dus met dit nieuwe systeem wil ik dus een centrale plek hebben voor het benaderen voor alle data die ik heb in huis (muziek, films, games, boeken, documenten en programma's)

In gebruik nemen:

Ja dit is eigenlijk een pracht product de handleiding is niet direct nodig, je pakt die snel start gids erbij en
je bent heel erg snel in het systeem.
Let wel er was een probleem met de firewall welke het vinden van de synology tegenhoud, dus als je iets van een firewall hebt zet deze dan uit of in leer modus zodat de disk wel word gezien.
Daarna wijst het zich bijna vanzelf uiteraard moet er dus nadat je de schijven hebt ingebouwd de software op de nas gezet worden, dit gebeurt met het programma op de meegeleverde cd
Daarna ga je dus kiezen wat je wil doen in mijn geval word het dus nu raid 5 en later 6 als disk 4 binnen is, vanwege het feit dat deze disks al in gebruik waren in de oude home server heb ik ze laten testen.
Nu dat testen is heel erg langzaam dus reken gerust op een dikke 9 a 10 uur wachten tot dit klaar is.
Na de format was het systeempje up en running, dus bleef er voor mij 2,69 TB netto over van de 4.5 Tb bruto.
De mappen aanmaken is een fluitje van een cent en word goed uitgelegd in de handleiding, let wel er worden meerdere mappen standaard aangemaakt zoals photo, music en video en een tv opname map.

Dan nu het kopje prestaties ... tsja die vallen mij zwaar tegen ondanks het aanzetten van jumbo frames (4Kb groter kan mijn nic niet aan) komt hij met schijven net aan de 9 Mb en lezen 14 Mb.
Ik heb op al meerdere pc's getracht of er hogere snelheden haalbaar waren maar geen van allen komt naar de nas boven die 10/14 uit.
Om even duidelijk te maken allen zijn op gigabit netwerk en halen naar de shared mappen dik 65 Mb/s en de 2 snelste machines zelfs rond de 70 Mb.
De verdere prestaties heb ik nog niet getest maar zal zeker nog gebeuren, zeker omdat het apparaat barst van de mooie opties en programma's

Conclusie:
Tot dusver kan ik ondanks het lage snelheden op lan niet klagen alles wat je zowat kan wensen kan er worden ingesteld zoals webdav, ftp, mailserver, p2p en ga zo maar door op de site staan nog enkele programma's meer.
De hoofd interface is goed en duidelijk en alles werkt zoals je mag verwachten voor deze prijs.
Nu nog afwachten hoeveel het in stroom kosten gaat schelen nu de enorme homeserver straks uit kan.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS411j?

Raar dat je zulke lage snelheden haalt. Ik haal met mijn DS211J zo'n 30 tot 40 MB/s naar de NAS welke in JBOD geconfigureerd staat.
inmiddels opgelost met nieuwste firmware maar JBOD is altijd sneller als RAID-5 omdat er word geschoven met de blokken wat met JBOD niet gebeurt
Hoe snel is het nu dan?
Je geeft aan dat het opgelost is, maar ik ben benieuwd naar de getallen. ;)
Na de diverse dsm updates van synology (mede door mijn klacht richting het bedrijf)
Heeft men iets aangepast en haal ik tussen de 20 tot 40 MB/s, uiteraard haal je deze snelheden vaak bij de wat grotere bestanden.
als je een vrijwel directe verbinding zou kunnen maken tussen jou pc en de nas zou je theoretisch 50 MB/s kunnen behalen dus de snelheden zijn erg prettig zelfs het overpompen van een bluray image van 50 Gb gaat dan nog redelijk snel :D

Synology doet naar mijn idee erg veel om zijn klanten naar de zin te maken, en de nieuwere versies van de firmware (DSM) bevatten een heleboel mogelijke tools en programma's welke vrij simpel kunnen worden geactiveerd.
Wat mij betreft leveren ze echt waar voor je geld