Corsair Flash Voyager 16GB Review

Bolukan 17 juni 2011, laatste update op 18 juni 2011, 1.285 views

Corsair Flash Voyager 16GB

Pluspunten

• Merk geeft me betrouwbaar gevoel
  • Lekker zacht rubber

Minpunten

• Schrijft niet snel

Deze USB 3.0 stick heb ik op de toekomst gekocht, omdat mijn laptops en computers nog geen usb-3 poorten hebben. De stick heeft een omvang van 16 GB, oftewel 15 GiB.

Prestaties
De leesprestaties zijn onder usb 2.0 tussen de 28 en 31 MB/s. Volgens artikelen kan dit met usb 3.0 naar 70 MB/s stijgen. Schrijfsnelheid: Een praktijktest met een DVD-ISO geeft me volgens windows ruim 16 MB/s en paar directories met mp3-tjes doet tot 8 MB/s. Volgens hetzelfde eerdergenoemde artikel is 20 MB/s te halen: voor schrijven maakt het dus niet uit of je usb-2 of usb-3 gebruikt.

Na formatteren als NTFS in plaats van FAT32 haal ik bij het schrijven 25 MB/s (DVD-ISO) en 8 a 9 MB/s (mp3-tjes).

Dit is dus niet een high-end usb-3 stick. Ik denk dat daar de markt voor verdwijnt en de mobiele SSD die plaats gaat innemen (is technisch ook vergelijkbaar.) Kortom, als je dat zoekt, kijk dan ook naar alternatieve producten.

Fysiek
De stick is fysiek groot (zie foto), zo'n 2,5 a 3 cm langer en ook een stuk breder dan zijn USB-2 voorganger (onderste op de foto), waarvan ik de 8GB versie van bezit.

PS: Ik vraag me af of ik 1 ster voor deze review krijg, omdat ik geen afbeelding van een snelheidstest had geplaatst of omdat deze zo tegenvalt dat het lijkt alsof deze slecht is uitgevoerd ;) Volgens mij is het doen van snelheidtest het belangrijkste en toch maar 1 ster. Ach. Zie extra afbeelding.

Afbeeldingen
1. Grote USB3 naast kleiner USB2 broertje
2. NTFS
3. FAT32

Heb jij ook een Corsair Flash Voyager 16GB?

Ik weet niet of er tooltjes zijn om die speeds te testen (ik doe de stopwatchmethode :)), maar ik mis toch wat benchmarks met grote bestanden, kleine bestanden, (on)gecomprimeerde bestanden e.d., zoals dat bij SSD-reviews gedaan wordt.

Jammer dat het niet de beloofde snelheid haalt. Ik had meer verwacht van een USB3.0 stick. Je haalt de USB2.0 limiet niet eens. Waarom dan een USB3.0 stick willen kopen? Kinderziektes of slecht product? Je zou op zijn minst eSATA-speeds verwachten.
Ik heb een FlashVoyager GT (rode kleur) op USB2.0 en ik haal hogere speeds dan jij. Ik heb gemiddeld een 34MB/sec reads en 26MB/sec write. Ik heb deze al 4 jaar en ben erg tevreden, maar nu ik dit lees, moedigt het mij niet aan om deze te vervangen met een USB3.0 stick.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 17 juni 2011 10:57]

Nou, met bijna 32MB/s zit je niet ver onder de limiet van USB2.0. Het max dat er mee te halen is ligt ergens tussen de 33 en 35MB/s
hij zit uiteraard ook in een USB 2.0 poort, mag toch hopen dat de snelheden wat hoger liggen als hij hem in een 3.0 poort stopt.