Corsair CAFA70 Review

Botloos 3 juli 2011, 962 views

Corsair CAFA70

Pluspunten

• Goede Koeling
  • Stil (onder de 1600RPM)
  • Stevig

Minpunten

• Installatie

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
De verpakking

Over de verpakking valt niet veel te zeggen, standaard doosje met een productafbeelding, enige (onvolledige) uitleg over de compatible sockets. verder de standaard dingen in meerdere talen.

Na het openen van de verpakking zie je 2 witte doosjes, waarvan de ene de twee 120mm fans bevat en de andere het bevestigingsmateriaal voor de verschillende sockets, de meegeleverde thermische pasta en een installatie handleiding.

Eerste indruk

De heatsink ziet er vrij standaard uit maar toch mooi met de zwarte bovenkant waarin het corsair logo staat gedrukt. Verder heeft hebben de koelribben een lichte vorm van een pijl erin zitten, die waarschijnlijk de optimale richting voor de luchtverplaatsing aangeeft. De heatpipes steken boven de bovenste koelrib uit wat opzich niet erg is maar de afwerking van de uiteinden had wel wat beter gekund. De twee fans zijn makkelijk te bevestigen doormiddel van een plastic rand aan de fans die over een inkeping in de koelribben klikt.

De installatie

De bracket voor intel geeft aan dat deze alleen voor socket 1366, 1156 en 775 geschikt is, een kijkje op de corsair website leert je dat de koeler ook socket 1155 past (en misschien nog wat andere). Voor de installatie moet er nog wel een mooi verchroomd plaatje over de bovenkant van de heatsink geschroeft worden, deze valt dan tussen de heatpipes in. Maar(!) door het verchromen van het plaatje zijn waarschijnlijk de schroefdraden wat vervuild en niet opnieuw getapt waardoor de schroefjes er niet goed in gaan en al vast zitten voordat het plaatje goed aan de heatsink zit geklemd. Dit is niet heel ernstig aangezien dit plaatje samen met de backplate de heatsink op de processor klemt maar ik vind het geen nette afwerking van het product. Om de koeler zelf op de processor te monteren moet je eigenlijk met tweeŰn zijn, aangezien iemand de backplate moet tegen houden en de ander de moet me heatsink monteren. Ik heb het zelf opgelost door een stukje schuimrubber achter de backplate te houden en de kast op zijn kant te leggen. Nadat dit gelukt is en de schroeven goed zijn aangedraaid is er geen beweging meer in te krijgen en zit hij stevig vast. Daarna is het simpelweg de fans in de juiste richting monteren, te koppelen en aan te sluiten. Al met al valt het mee maar het installatiegemak had stukken beter gekund.

Testen

Na de PC weer op zijn plaats te hebben ge´nstalleerd heb ik een stresstest uitgevoerd met Prime95 (In-Place Large FFT) de temperatuur kwam met een lichte overclock naar 3.5Ghz niet hoger dan 40 graden!! waar de stock koeler van de i5-2500K het niet aan kan en de processor tot 100 graden laat komen.

Update
Onlangs heb ik een fancontroller gekocht en ge´nstalleerd.
Mijn CPU overgeklockt naar 4Ghz, Prime95 weer aangezet en afstellen maar.
Zelfs op 1200 toeren komt de temperatuur niet boven de 50 graden en daarbij is de koeler bijna niet hoorbaar. Uiteindelijk ben ik op 1500 toeren uitgekomen als die ideale snelheid voor deze koeler, hij is dan nog steeds stil en de koeling is ietsjes beter.

Grafiekje

Heb jij ook een Corsair CAFA70?

Door het ontbreken van (belangrijke) benchmarks, is je review wat kaal en foto's ontbreken. Ik geef 2 sterren.

Probeer je review te updaten met foto's (losse koeler en eentje gemonteerd in je systeem al dan niet met backplate), het aantal heatpipes (4) en wat benchmarks.
De 2500K is geen heethoofd, dus wanneer de stock koeler de CPU naar 100 graden laat gaan is er, of iets mis met het mobo, of de koeler is nooit goed gemonteerd geweest.
Het is men eerste review dus al doende leert men zullen we maar zeggen. Ik ga natuurlijk geen foto's meer maken nu alles mooi op z'n plek zit en het geheel mooi werkt.
Wel heb ik een mooi grafiekje van deze koeler vs stock koeler dus die ga ik er nog bij zetten.
Waarom de CPU met de stock koeler zo heet werd weet ik niet maar ik vond de manier van montage zowiezo al niks, met die plastic doordruk pinnetjes.
Je kan natuurlijk alsnog een foto maken van het geheel in je kast?

Handig grafiekje, maar op hoeveel GHz is die?

Makkelijk te lezen review, maar ja er zijn natuurlijk ook mensen die hun review ondersteunen met 1000 en 1 benches en alles. Maar goed het is je eerste, dus je kan nog van alles doen ;)
Wat is dat toch met User reviews en die mensen die dan meteen verwachten dat je een professionele reviewer bent.
Wees blij dat hij de moeite heeft genomen zijn bevindingen te ventileren.
Een gebruikers ervaring is prima en onderscheid zich van de standaard professionele reviews die er al meer dan zat zijn.
Een beetje een laatje reactie, maar ik wil nu deze koeler kopen maar ik heb een am3 + moederboord past hij er dan wel op?