Asus Transformer Pad 16GB Brons Review

dversa2 16 juni 2011, laatste update op 19 juni 2011, 21.314 views

Asus Transformer Pad 16GB Brons

Pluspunten

• Licht, handig
  • Batterij duur
  • Schermresolutie en kijkhoek
  • Gehard glas
  • Grote userbase op speciale forums

Minpunten

• Honeycomb heeft nog wat kuren
  • Glanzend scherm
  • Snel vettig
  • Nog beperkte aanwezigheid van apps voor Honeycomb

Na het lezen van verschillende fora en reviews was mijn keuze gevallen op de Asus Eee Pad Transformer. Ik besloot deze te bestellen bij Coolblue omdat ik recent en in het verleden nooit teleur ben gesteld door de goede service en klantvriendelijkheid.
Eenmaal op de site van Coolblue zag ik dat de TS zou binnenkomen op 7 juni en heb ik heb gelijk een pre order geplaatst voor het model met 16GB geheugen. Groot was mijn verbazing dat reeds op diezelfde avond (1 juni) ik een mailtje kreeg dat mijn zending werd ingepakt en klaar stond voor verzending op de eerstvolgende werkdag. Dat zou dus op 3 juni gebeuren omwille van O.H Hemelvaart. Prima zo.

Mijn eerste indrukken:
Nadat de Transformer bij mij was afgeleverd, was direct de belangrijkste vraag hoe de Transformer er in werkelijkheid uitzag en of hij aanvoelde zoals de vele reviews hebben beschreven. En ja hoor de pad zag er geweldig uit, lag goed in de hand, en met 690 gram ook nog eens behoorlijk licht. De afwerking is absoluut van een hoog niveau en heel stijlvol. Het scherm ziet er erg goed uit op het gebied van resolutie en kijkhoek en is heel goed te bedienen. Het valt op dat het capacitieve touchscreen met multitouch snel en accuraat reageert op je invoer.
Bij gebruik viel me wel op hoe snel het scherm vettig wordt, dat wordt goedgemaakt door het geharde glas dat na drie weken intensief gebruik nog steeds geen krasje te heeft.
Bij de eerste zonnige dagen heb ik met de pad naar buiten geweest en daar valt op dat het werken in de zon geweldig meevalt.
Na opladen van de accu (8uur) was het tijd om aan de slag te gaan met het toestel en de meegeleverde software. Bij de eerste opstart wordt je netjes via een wizard door de installatie procedure begeleid in het Nederlands of een andere taal indien je dit wenst.
Dit alles gaat heel snel en onmiddellijk na de configuratie gaf Asus reeds te kennen dat er een software update was voor het besturingssysteem Honeycomb, namelijk een update van Honeycomb 30.1 naar 3.1.

Software:

De eerste aanblik op mijn nieuwe pad gaf aan dat Asus vrij veel software heeft meegeleverd, Daarmee kon ik onmiddellijk aan de slag kon. Muziek, filmen, YouTube alles is aanwezig. Ook Polaris Office een software om je office documenten te bewerken is meegeļnstalleerd. Heel leuk zijn de live wallpapers zoals het bijgeleverde Asus MyWater dat je desktop omtovert tot een water partij met bijhorende ijsblokjes of zoals de combinatie Google Maps een wallpaper dat continue laat zien waar je zich bevind.
De gebruikelijke widgets zoals mail/datum/weer/kalender staan mooi op je eerste desktop of moet ik zeggen padtop! Wanneer je met je vingers schuift naar links of rechts verschijnen nog een 2 virtuele desktops waar je eventueel nog shortcuts kwijt kan voor je programma's.

Connectiviteit:

Het WiFi bereik van de Transformer is erg goed. Ik had onmiddellijk een connectie met mijn router en kon gelijk surfen op het internet. Via het meegeleverde MyCloud kan je persoonlijke gegevens plaatsen in de MyCloud service van Asus, het eerste jaar gratis daarna tegen een kleine vergoeding. De MyCloud software zorgt ook voor een permanente synchronisatie met je computer, bestanden op je pad of in de cloud. Je kan ook met de MyCloud software je pc thuis of op het werk overnemen wat ik heel interessant vindt.
Via WiFi, Bluetooth of meegeleverde kabel kan je ook bestanden uitwisselen met je computer of andere apparaten. Omdat het model met 3G nog niet leverbaar is en ik toch af en toe wil internetten op verplaatsing heb ik via Bluetooth en Tethering de mogelijkheid om een connectie te maken met het internet. Daarvoor gebruik ik de 3G connectie mijn Nokia 6303. Verder is er ook een nauwkeurige GPS aanwezig.

Besluit:

Ik ben zeer tevreden over mijn aankoop, ben nu reeds een 3 tal weken aan het werken met mijn Asus Transformer en ik vindt het gewoon een super ding. Het geeft de de bewegingsvrijheid zonder in te boeten in kracht en functionaliteit.
Mijn netbook heb ik ondertussen verkocht en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
Ik overweeg om kortelings een bijhorende dock aan te schaffen wanneer die los verkrijgbaar zijn.
Met de dock kan ik dan beschikken over extra batterij voorraad en krijg ik ook nog 2 USB poorten ter beschikking, toch handig. Ik denk dat werken met dock ook aangenamer wordt. Modellen met dock zijn nu al beschikbaar maar ik wou eerst bekijken of ik daar behoefte voor had.

Aan te raden apps/widgets verkrijgbaar op de android apps site van Google:

JuiceDefender Ultimate 4.99¤
met setting extreme haalde ik meer dan 18 uur op een battery lading, doch mijn wifi blijft behouden voor de door mij ingstelde apps (super) in the advanced mode.
Maxthon browser, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
mVideoplayer, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
QR droid een QR scanner app, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
google docs - Google News; Google Maps (regionaal nieuw in te stellen) , gratis verkrijgbaar op AndroidApps
File Manager HD (beter dan stock file manager), gratis verkrijgbaar op AndroidApps
Norton Mobile Utilities, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
Anti virus free (je weet maar nooit), gratis verkrijgbaar op AndroidApps
My Backup, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
Twitter, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
Facebook, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
Adobe Reader/Flash, gratis verkrijgbaar op AndroidApps
Spelletjes natuurlijk:
Angry Birds/standard/rio/seasons, gratis verkrijgbaar op AndroidApps

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB Brons?

ik zou deze graag willen kopen, maar ik heb een paar vraagjes:
-werkt de bluetooth ook naar gsm, pc....
-kan je via bluetooth met iedere gsm gebruikmaken van 3G, of hoe werkt het?(heb een htc wildfire)
-heeft hij een gps?
-Kan u mij eens zeggen welke aansluitingen er op de tablet zitten, dus zonder de dock
( vind dat namelijk een beetje verwarrend, als ik het opzoek weet ik nooit of het over de tablet alleen gaat of over tablet+dock :)
- Ja
- (iedere gsm kan ik moeilijk testen) Ja je kan tetheren via je telefoon d.m.v. bluetooth (denk dat het wel moet lukken met je wildfire)
- Ja hij heeft GPS
- aansluitingen op de pad:
Mic/koptelefoon
Mini HDMI
MicroSD slot
40 pin connector (voor stroom en data. deze kabel kun je in een meegeleverde adapter steken om hem in het stopcontact op te laden. Ook kun je met deze kabel (usb -> 40 pin kabel) aan de pc aansluiten en vervolgens connecten aan de pad om data op de pad te zetten (pad zal dan gezien worden als een portable device)

- aansluitingen op dock
- 2x usb
- Cardreader
- 40 pin connector (zelfde als de pad)

[Reactie gewijzigd door Junia op 16 juni 2011 17:32]

Als ik het goed heb moet je wildfire als WIFI Hotspot kunnen instellen (heb ik bij meerdere HTC modellen gezien) waardoor je ook kan internetten op je tablet via je telefoon.

@Junia: mooie review!
Beste,

Gebruik je ook Office tools?
Hoe bevallen deze?

Allicht is het een idee als je de dock aanschaft een update te doen.

Gr,
Johan (Twijfelaar zelf nog tussen de Transformer, de aankomende HTC en de Sony S1)
Standaard wordt er Polaris Office geinstalleerd op de TF.
Met Polaris Office kun je de 3 main dingen van MSoffice namelijk:
- Spreadsheet
- Document
- Presentatie

Ikzelf heb hier al een beetje mee zitten spelen. De bestande worden opgeslagen onder de office 2003 extensies (.doc .xls, .ppt)
Documenten maken is naar mijn mening echt eerlijk waar heerlijk .
Als voorbeeld: Je kan zeer simpel text typen, pijltjes, streepjes, rondjes, tabellen etc. toevoegen aan het bestand, er is een mogelijkheid om door 2 klikjes een foto vanaf je TF in het document te zetten en zelfs met 2 klikjes je camera te activeren waarna je met je camera direct een foto kan maken die automatisch in het document wordt geplakt. (handig voor school? foto van een voorbeeld op het bord!)

Polaris Spreadsheet werkt ook prima (formules uitrekening etc)
Presentatie programma werkt lekker maar dankzij het nadeel dat je niet 2 vensters tegelijk open kan hebben is het dus irritant om plaatjes toe te voegen/info uit een document halen etc.

[Reactie gewijzigd door Junia op 16 juni 2011 15:06]

photo

ja hoor er zijn verschillende apps verkrijgbaar om een snelle retouche uit te voeren, ik heb er zelf enkele: PicSay - Photo Editor heel goede en gratis, Little Photo, er zijn echt veel apps dus.

video
dat light moeilijker, de stock video speler kan wel verschillende formaten afspelen maar ik denk niet dat het jou opgenomen beelden rechtstreeks kan afspelen. Hangt een beetje af van het formaat (extensie) van je beelden. Foto's geen enkel probleem als je deze op een externe sd memory kaart opgeslagen hebt.

ik moet nog uitzoeken welke formaten de standaard player ondersteund, geen .avi, divx enzo.
er bestaan wel players die dat zouden aankunnen maar ik heb er geen ervaring mee.
Ikzelf gebruik mVideoplayer uit de app store. deze speelt .m4v en .mkv formaten op 720p high profile, verkregen via een conversie met handbrake.

ik hoop dat je meer info hebt met mijn uitleg. Als je meer vragen hebt stel ze gerust via interne mail.
Bedankt voor je Review!!

Hoe gaat het afspelen van film in het 720 formaat. Gaat dat soepel en ook af je deze afspeeld vanaf bijvoorbeeld een usbstick?
Hallo
..,ik heb hem eergisteren ook maar gekocht via bol,alleen dan de 32gb versie en er maar gelijk een sd kaart van 32gb in gedrukt.
Moet zeggen top dingetje en alles bevalt me prima .
Zat eerst te denken een ipad ...dit omdat ik al een iphone ipod etc in het bezit heb,maar wou nu wel eens wat anders als alleen aple en de itunes store :9 .
Hier bevalt die zeer goed en een goede keus gemaakt.
Nu nog even wachten op de losse dock die ik volgende week zou krijgen..
Hallo ik zou zeer graag dit toestel aanschaffen maar heb nog enkele laagjes.
Kun je een externe dvd player aansluiten voor films afspelen.
En kun je fotos rechtstreeks van de kodak verzetten naar de tablet
?
De laatste reactie over de ASus transformer Tf101 is van een jaar geleden en ik vraag mij af hoeveel tweakers een gescheurd scherm hebben of hebben gehad? Vooral de mensen die ook de dockingstation gebruiken blijken daar last van te hebben!
Asus schijnt geen garantie te geven en beweert dat men er te ruw mee is omgegaan.
Wie heeft ervaring hiermee gehad?
Goede review.
Ik ben ook erg geinteresseerd hoe de transformer is met het lezen van ebooks. Daar wil ik hem nl ook voor kunnen gebruiken. Is het lezen goed te doen met het scherm en hoe is dat buiten en in de zon? Wil hem nl ook op vakantie meenemen om mee te lezen. Aangezien ik daar zowat nergens wat over lees ben ik er erg benieuwd naar.
Op scherm lezen gaat opzich helemaal goed. Je kan alles instellen qua lettertype, grootte, zwarte achtergrond of wit. Helemaal lekker voor in bed want je hoeft niet meer te draaien bij iedere bladzijde.

Buiten gaat wel maar vol in de zon is toch minder mede door spiegeling/reflecties. Dan is een ereader toch beter.
Hallo,

Prima review, kan deze volledig onderschrijven.
Ook mijn ervaring met de Asus TF is zoals door jou beschreven.

Groet Erik.
Goede review! :)

Ik heb de pad een aantal dagen geleden aangeschaft en heb dezelfde ervaringen. Goede bouwkwaliteit, mooi uiterlijk, veel opties en software standaard meegeleverd.

Nu in de toekomst nog wat updates voor Honeycomb (aangezien niet alles optimaal functioneert) en dan kun je er nog veel meer mee.

Al met al ben ik zeer tevreden over dit apparaat O+