Bekijk alle uitvoeringen

Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart Review

DwightKSchrute 5 april 2012, laatste update op 5 april 2012, 24.287 views

Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart

Pluspunten

• Ligt goed in de hand
  • Niet zwaar
  • Goede, uitgebreide specificaties (mini-HDMI)
  • Lange batterijduur
  • Goed scherm, prima kijkhoeken
  • Wordt niet warm en maakt bijna geen geluid
  • Apps openen snel en soepel
  • Google Apps
  • Dock, met extra batterij en goed toetsenbord

Minpunten

• Geluid dat uit de speakers komt
  • Camera
  • Te weinig apps geoptimaliseerd voor Android Honeycomb

CHANGELOG:
*Update 31-10-2011 toegevoegd
*Update 20-03-2012 toegevoegd

*Update 05-04-2012 toegevoegd

Ik was voor mijn studie nog op zoek naar iets draagbaars om mee te nemen naar college, onderweg op te werken etc. Mijn Sony Vaio F-serie is daar toch iets te lomp en te log voor. Daarbij is de accuduur in principe prima voor zo'n apparaat, maar niet om onderweg lang en veel op te kunnen werken. Mijn eerste gedachte was een netbook, omdat ik er al eerder eentje heb gehad. Slechte ervaringen met de Acer Aspire One hebben mij ervan weerhouden om er een te halen. Toen hoorde ik een aantal maanden geleden over de Asus Transformer en ik besloot daar op te wachten. Afgelopen zaterdag (11 juni) was het dan eindelijk zover; mijn Transformer gekocht bij de Mediamarkt. Ik ging er al heen met het idee dat hij uitverkocht zou zijn, maar niets was minder waar: hij had er nog 6 liggen van de 16gb + dock variant die ik wilde.¤500,- bij de kassa neergelegd en als een speer naar huis om hem uit te proberen.

Inhoudsopgave
Voor een beter overzicht, volgt hieronder de inhoudsopgave van de review. Zo weten jullie van te voren wat er besproken gaat worden.

1.Specificaties
14.Het dock
15.Conclusie

1.Specificaties
Tablet:
• 10,1” LED Blacklight WXGA (1280x800)
• NVIDIA Tegra 2
• 1,3MP Camera voor
• 5MP Camera achter
• 1x 2-in-1 Audio Jack
• 1x mini HDMI 1.3a
• 1x Card Reader (Micro SD)
• 680 gr.

Dock:
• Toetsenbord
• Touchpad
• 2x USB 2.0
• 1x Card Reader (MMC/SD/SDHC)
• 1x24.4Wh Battery

De specificaties van de Transformer verschillen niet veel van andere tablets die op Android 3.0 draaien.

2.Unboxing
De Transformer wordt geleverd in een stijlvolle zwarte doos. De inhoud van de doos:
 Tablet
 Dock
 Oplader
 Gebruikshandleidingen van tablet en het dock

Geen grootse inhoud, maar wel alles wat je verwacht nodig hebt.

De oplader was nog een heel karwei om in elkaar te zetten. Je moet zo hard doorduwen dat je bang bent dat je wat kapot maakt. Uiteindelijk toch gelukt, de Transformer in de oplader en op dat moment gaat hij vanzelf aan.

Hierna volgen de gebruikelijke Android-handelingen; het instellen van een wifi-verbinding, een korte uitleg en het instellen van je account. Dan volgt het homescreen en dan kun je echt beginnen. Tenminste, dat dacht ik: gelukkig mocht ik eerst nog een andere handeling verrichten: Android 3.1. installeren. Een aangename verrassing dat het zo snel klaarstond.

3.Vormgeving
De Transformer is koper/bruin van kleur. Ik vermoed dat er mensen zijn (mijn vriendin bijvoorbeeld) die de kleur van het apparaat niet erg mooi vinden. Persoonlijk denk ik daar anders over; het is weer eens wat anders. Het tablet loopt aan de achterkant een beetje rond, zodat het prettig vastpakken is. Daarbij is de achterkant ook niet glad, maar wat ribbelig zodat je meer grip hebt op het tablet zelf. Het scherm wordt omringd door een zwarte rand met daaromheen nog een koper/bruine rand waardoor het tablet zelf wel wat groot lijkt. Zeker in Portrait-mode lijkt hij erg lang. Het gewicht valt daarentegen voor mijn gevoel wel weer mee. Maar ik ben dan ook een Vaio van bijna 3 kilo gewend.

Het dock is dezelfde kleur met bruine toetsen in het chicklet-toetsenbord. Het dock waar je het tablet inplugt is van dezelfde kleur, maar glad aan de achterkant. Ook de ruimte om de toetsen op het toetsenbord is glad. De achterkant van het dock is weer van hetzelfde ribbelige materiaal als het tablet zelf.
UPDATE 31-10-'11: Ik heb een 4-tal foto's toegevoegd, om een beter beeld te krijgen.

4.Waarom alleen WIFI?
Ik heb bewust voor de WIFI-only versie van de Transformer gekozen. Niet in de laatste plaats omdat dat de enige versie is die nu uit is, maar ook omdat ik via Bluetooth mijn telefoon dacht te gebruiken voor het mobiele internet-gedeelte. Uiteindelijk was dat nog iets lastiger dan gedacht, maar het is gelukt en op deze manier heb ik dus ook 3G op mijn tablet.
UPDATE 01-12-2011: Met een ietwat modernere telefoon dan de HTC Hero (als ik me niet vergis vanaf Android 2.2) is het ook mogelijk door middel van een WiFi Hotspot via het 3G-netwerk van je telefoon op je tablet te internetten. Stuk minder omslachtig.

5.Featureset
Zoals bij de specificaties te lezen valt is de Transformer behoorlijk uitgebreid uitgerust. Niet elk tablet heeft bijvoorbeeld een mini-HDMI aansluiting. Daarbij heeft de Transformer met zijn dock het voordeel dat er een tweetal USB-poorten aanwezig zijn. Handig voor als je bijvoorbeeld je telefoon op wil laden. Voor de overige features verwijs ik graag terug naar de specificaties.

6.Warmte en geluid
De eerste dag dat ik de Transformer gekocht heb, heb ik er de hele avond mee lopen spelen. Aan het eind van de avond viel me op dat ik het apparaat niet gehoord heb en dat ik hem nog steeds normaal vast kon pakken. Niet warm en geen geluid dus.

7.Batterij
Een van de redenen dat ik dit apparaat heb gekocht. Het tablet zelf zou volgens de specificaties 9 uur mee moeten gaan, tel je daar de batterij die in het dock zit bij op, kom je in totaal op 16 uur. Daar kun je wel even mee vooruit.
In de halve week dat ik de Transformer nu in mijn bezit heb heb ik hem niet zo intensief gebruikt dat ik kan checken of de 9 uur klopt. Zelf heb ik hem vrij regelmatig gebruikt en dan kan hij bijna 2 dagen zonder stopcontact. Uiteraard is de batterijduur afhankelijk van het gebruik zelf. Voor mijn gebruik is deze batterijduur meer dan prima.
Ik wil hierbij wel opmerken dat ik het idee heb dat de batterij in het dock erg snel leegloopt. Als je het apparaat niet gebruikt is het verstandig om de tablet los te koppelen zodat de batterij in het dock niet te snel leegloopt.
UPDATE 31-10-'11: Het probleem met de batterij in het dock is ondertussen opgelost. Hier was alleen een update van Asus voor nodig.

8.Scherm
In de Transformer zit een 10,1" scherm met een resolutie van 1280x800. Het beeld is helder en het meest opvallende vind ik nog dat de kijkhoeken uitstekend zijn. Jammer dat het een glossy scherm betreft; in de zon is het scherm slecht leesbaar.
UPDATE 31-10-2011: Het scherm is 1 keer kapot gegaan, maar dit is prima opgelost door Asus. Binnen 5 dagen was de Transformer opgehaald, gerepareerd en teruggebracht.

9.Geluid
Kort en bondig: niet goed. Het geluid is blikkerig en kan ook niet erg hard. Met een beetje achtergrondgeluid kun je amper horen wat je aan het kijken/luisteren bent. Met oortjes erin is het geluid meer dan prima.

10.Camera
Ik ben niet onder de indruk van de foto’s en video’s die de Transformer maakt. Goed, een tablet is er niet voor gemaakt en ik heb hem er ook zeker niet voor gekocht. Ik kan er dan ook niet wakker van liggen dat de kwaliteit van de camera te wensen over laat; ik zal het toch niet vaak gebruiken. Om jullie een indruk te geven volgen hieronder een aantal foto’s gemaakt met de camera van de Transformer.

11.Software
Zoals vermeld werd de Transformer geleverd met Android 3.0, ofwel Honeycomb. Bij de eerste keer opstarten stond de update naar Android 3.1. al klaar. Prima werk van Asus. Ik ben de smartphoneversies van Android gewend en met die versies vergeleken is Honeycomb even wennen. Dat is overigens binnen een half uur gebeurd en daarna werkt het misschien nog wel prettiger dan eerdere versies. Omdat Android 3.0. (en in het verlengde daarvan Android 3.1.) op het Tegra 2-platform is ontwikkeld loopt het scrollen door de homescreens allemaal erg vlot. De respons is goed en het openen van apps gaat erg snel.
UPDATE 31-10-'11: Updates van Android Honeycomb volgen snel nadat Google ze heeft uitgebracht. Er is ook al aangekondigd dat Android 4.0 (a.k.a Ice Cream Sandwich) voor de Transformer beschikbaar komt.

12.Google Apps
Google levert uiteraard een aantal voor tablets geoptimaliseerde, welbekende apps mee. Hieronder een beschrijving.

Browser
De meegeleverde browser werkt snel en fijn. De browser is duidelijk verder geoptimaliseerd en dat werkt prettig. Helaas voor de standaardbrowser ben ik een groot fan van Dolphin Browser en die heb ik dan ook al snel geinstalleerd. Dat ligt overigens niet aan de standaardbrowser, maar aan persoonlijke voorkeur.

Galerij
Ik heb als HTC Hero-bezitter Android 1.6 nog meegemaakt en dankzij Custom Rom’s elke versie daarna. Met elke versie zie je dat de Galerij mooier en sneller wordt. Hoewel de galerij van Honeycomb niet veel verschilt van die van bijvoorbeeld Froyo of Gingerbread lijkt het allemaal toch een stuk soepeler te lopen (komt ook door het verschil in bijvoorbeeld processor, maar goed: alsnog) en lijkt het allemaal nog iets mooier, ‘slicker’. Bij het bewegen van het tablet, bewegen de foto’s in een album bijvoorbeeld mee.

Gmail
De beste app op dit moment, naar mijn mening. Google heeft prima gebruik gemaakt van de ruimte op het scherm. Links staan nu al je berichten en rechts kun je het desbetreffende mailtje lezen. Op smartphones is dit, uiteraard vanwege gebrek aan ruimte, niet mogelijk.

Google Docs
Ook het tekstverwerkingsprogramma van Google wordt meegeleverd. Persoonlijk gebruik ik liever Polaris Office (die Asus meelevert, waarover later meer). Bij het laatste programma kun je namelijk ook offline dingen uittypen, bij Google Docs lukt dit niet

Google Maps
Google Maps zit standaard geleverd bij Android. Het is nu nog sneller, nog uitgebreider en dat is natuurlijk allemaal mooi meegenomen. Ook de navigatie zit er bij. Deze heb ik nog niet gebruikt, dus ik kan er niks over zeggen.

Latitude:
Ik wil hier graag volstaan met de opmerking dat het meegeleverd wordt, ik gebruik het zelf niet dus kan er ook niks zinnigs over zeggen.

Market
Zonder de Market, geen Android. Ook de Market hebben ze voor tablets geoptimaliseerd. Geen nieuwe functies, het is alleen allemaal een stuk overzichtelijker gemaakt. Werkt prettig.
Bij het onderzoeken van de Market komt wel gelijk het grootste nadeel van Android 3.0/3.1. Honeycomb naar voren: er zijn nog niet veel apps die voor het gebruik op tablets zijn geoptimaliseerd. De applicatie van NU.nl is dat bijvoorbeeld nog niet en dat is erg lelijk. De app op de iPad is dat bijvoorbeeld wel en dat ziet er vele malen mooier uit. Praktischer bovendien. Nu heeft het bij de iPad natuurlijk ook een tijdje geduurd voordat alle apps geoptimaliseerd waren, dus mijn vermoeden is dat het in de loop van de tijd allemaal goed komt met de Android Market.

Youtube
Ik heb deze app nu een aantal keren gebruikt (ik kijk op dit moment de Zorro-serie uit 1957 terug) en dat werkt erg fijn. Links op het scherm krijg je het filmpje te zien en rechts op het scherm staan alle gerelateerde content.

13.Asus-content
Naast het pakket dat Google meelevert heeft Asus ook nog een duit in het zakje gedaan.
Hieronder volgt een beschrijving

ASUS Launcher
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, behalve een eigen achtergrond en een eigen weerwidget, het grote verschil met de standaard-launcher niet zie.

MyLibrary
Leuk vormgegeven (je ziet een boekenkast), maar er staat maar 1 boek op de boekenplank. En aangezien Amazon Kindle ook meegelevert wordt, ga ik daar gebruik van maken.

MyNet
Een applicatie voor muziek, foto en video. Niet bijzonder, zal er ook geen gebruik van maken

MyCloud
Hoewel 16GB aardig veel is voor mijn gebruik, kan het natuurlijk snel op raken. Daarom levert Asus de mogelijkheid al je bestanden ‘in the cloud’ op te slaan. Persoonlijk maak ik liever gebruik van Dropbox, maar het is leuk dat ze de optie meeleveren

FileManager
Hoewel er betere apps in de Market te verkrijgen zijn voldoet het door Asus meegeleverde FileManager voor mij. Ook prettig dat je het niet nog apart hoeft te downloaden

Amazon Kindle
Ik twijfel of dit door Asus er standaard is opgezet, maar ik zal het kort behandelen. Ik houd niet van digitale boeken, ik heb ze liever vast in mijn hand. Mensen die wel digitaal willen lezen hoeven alleen maar hun Amazon Kindle account in te voeren en ze kunnen van start gaan.

Polaris Office
Het tekstverwerkingsprogramma dat Asus meelevert. Het is geen uitgebreid programma, dus verwacht geen mogelijkheden die Microsoft Office wel heeft. Het voldoet echter als tekstverwerkingsprogramma en heeft als grote voordeel dat je er geen internetverbinding voor nodig hebt (in tegenstelling tot Google Docs)

14.Het dock
Naast de batterij een van de andere redenen waarom ik voor de Transformer ben gegaan. Ik wilde iets draagbaars, maar moest er wel op kunnen werken. Een tablet is natuurlijk erg prettig voor het snel surfen op het internet, mail checken enz. maar lange teksten typen is er niet fijn op. Hier komt het grote pluspunt van de Transformer om de hoek kijken; het dock.
Het dock bestaat uit een volwaardig toetsenbord die door de ervaring van Asus met netbooks ook erg prettig typen is. Er zit nog een touchpad onder het toetsenbord, zodat het een (bijna) volwaardige netbook wordt. Ik zeg bijna volwaardig omdat het selecteren van teksten niet gaat met de muis en de muis blijft ook daadwerkelijk een muis, ook als je muis boven een link beweegt. Je bent gewend dat de muis dan veranderd in een handje, maar dat gebeurt dus niet. Het zal een kwestie van wennen zijn. De integratie van het toetsenbord is erg goed. Je kunt met de muis rondbewegen, maar het blijft ook met het toetsenbord ingeplugd een touchscreen zodat je ook even snel met je vingers kunt scrollen (wat overigens wel mijn voorkeur heeft)

Zoals gezegd, het toetsenbord heeft een prettige aanslag. Is ook van het chicklet type waar ik dankzij mijn Vaio al zo lekker aan gewend was en wat ik ontzettend fijn vind typen. Op het toetsenbord zitten ook nog een heleboek Android-eigen knoppen, zoals de ‘Home’-knop, de ‘Back’-knop en een knop voor het vergrendelen van het scherm. Al met al heeft Asus flink zijn best gedaan op deze combinatie van tablet+dock en dat is ze erg goed gelukt.
Daarbij komt nog dat in het dock ook nog een batterij zit die volgens de specificaties voor 7 uur extra stroom zou moeten zorgen. Zoals al eerder gezegd viel me op dat de batterij van het dock snel leegliep, dat is wel iets om in de gaten te houden.
UPDATE 31-10-'11: Het toetsenbord ook wat vaker gebruikt om tekst op te verwerken. Gaat meer dan prima. In het begin (met Android 3.0) lag er wat vertraging in het moment dat je de toets indrukte en het moment waarop de letter op het scherm verscheen, maar door updates is dat probleem opgelost.

15.Conclusie
Ik ben zeer tevreden over de Transformer. Ik vind het een mooi apparaatje dat goed in de hand ligt en zeker niet te zwaar is. Daarbij is de Transformer qua features goed uitgerust, met bijvoorbeeld een mini-HDMI uitgang. De batterij gaat lang mee en door het dock aan te sluiten kun je er zelfs nog wat langer op werken. Het dock loopt wel snel leeg. Het is scherm is fijn en heeft prima kijkhoeken, het geluid en de camera daarentegen zijn van mindere kwaliteit.
In combinatie met Android 3.1. werkt dit tablet snel en soepel en verloopt het openen van apps erg snel. De meegeleverde apps van Google zijn geoptimaliseerd voor tablets. Hierin zit ook het grootste nadeel van een tablet met Android als besturingssysteem: er zijn nog onvoldoende apps geschikt gemaakt voor tablets. De meegeleverde software van Asus is een leuke toevoeging, maar niet meer dan dat.
Het grootste voordeel aan de Transformer is het dock. Het volwaardige toetsenbord (en de manier waarop deze samen met de muis geļntegreerd is) en de extra batterij verantwoorden de meerprijs van ¤100,-.
Al met al denk ik dat ik nog erg veel plezier aan de Transformer ga beleven.

OVERZICHT UPDATES 31-10-'11
Ik heb een 4-tal foto's toegevoegd, om een beter beeld te krijgen.

Ik heb ondertussen deze combinatie een maandje of 4/5 in huis en ik ben nog steeds erg tevreden. Updates van Android Honeycomb volgen snel nadat Google ze heeft uitgebracht. Er is ook al aangekondigd dat Android 4.0 (a.k.a Ice Cream Sandwich) voor de Transformer beschikbaar komt.

Het probleem met de batterij in het dock is ondertussen ook opgelost. Hier was alleen een update van Asus voor nodig.

De Transformer is nu 1 keer kapot gegaan (scherm), maar dit is prima opgelost door Asus. Binnen 5 dagen was de Transformer opgehaald, gerepareerd en teruggebracht. Prima service.

UPDATE 20-03-2012: Android 4.0
ASUS was relatief snel met de update naar Android 4.0, ook wel Ice Cream Sandwich. Hoewel de meningen op het forum uiteenlopen werkt het voor mij persoonlijk erg goed. Een minpunt was de verkeerde verdeling van het geluid uit de speakers, maar met een tweede update die al snel beschikbaar kwam is dat probleem ook opgelost.
De interface vind ik persoonlijk mooier en strakker dan Android Honeycomb en het geheel loopt soepeler. De homescreens hebben veel minder last van lag. Daarnaast starten apps naar mijn idee sneller op.

Een groot voordeel voor mij persoonlijk is de mogelijkheid tot het maken van folders. Een mogelijkheid die er bij Android Honeycomb nog niet was. Deze folders reageren snel, net als de rest van de interface overigens.

De browser heb ik niet getest, omdat er vanaf Android 4.0 ook een beta-versie van Google Chrome beschikbaar is. Ook op mijn desktop gebruik ik Chrome, dus die heb ik gelijk geinstalleerd. Die paar ervaringen die ik met de standaard-browser heb gehad, hebben mij overigens niet overtuigd. Reviews over Android 4.0 meldden dat de browser sneller was, maar ik zag het verschil met Android 3.2 niet echt.

Ook de samenwerking met het toetsenbord-dock is verbeterd. Er zit veel minder lag tussen het typen op het toetsenbord en het in beeld verschijnen van de letters. Ik typ deze update ook op mijn Transformer.

Na de update naar Android 4.0 kan ik wel weer eventjes vooruit met mijn Transformer. Ik ben er erg tevreden over en ben ASUS dankbaar voor hun goede support. Hoewel ik op het forum ook andere verhalen heb gehoord, werkt Ice Cream Sandwich bij mij prima.

UPDATE 05-04-2012
Het lijkt er op dat mijn lofzang over Android 4.0 op Asus Transformer toch ietwat voorbarig was. Ik heb nog steeds geen last van reboots, maar wel van vastlopers. Als ik 's avonds thuis kom van het werk, komt het gemiddeld zo'n 3 keer per week voor dat ik mijn Transformer moet resetten, omdat hij vastgelopen. Behalve dit, ben ik nog steeds zeer enthousiast over Android 4.0 op mijn Transformer.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB + Keyboard Dock Zwart?

Beste DwightKSchrute,

Bedankt voor je review.

Ik twijfel zelf of ik een Eee Pad Transformer zal kopen en heb voor jou nog een paar vragen:
- Wat is het gewicht van de tablet en de Dock samen?
- Zou het mogelijk zijn om het intern geheugen uit te breiden?
- Zijn het volledige USB poorten, ik had gelezen op hardwareinfo dat deze USB poorten geen USB host hebben, klopt dit?
- Tenslotte meen ik uit jou beschrijving en plaatjes in Specs & Afbeeldingen te kunnen opmaken/zien dat er geen USB poort op de tablet zelf zit, correct?

Nogmaals bedankt voor je review, ik hoop nog een reactie van je te krijgen en ik wens je veel plezier met de EEe Pad Transformer.
- Gewicht van beide is rond de 1100 gram.
- Het geheugen is uit te bereiden d.m.v. een MicroSD kaart
- USB poorten zijn inderdaad niet compatible met alle type hardware. Er zijn lijsten beschikbaar met hardware welke wel compatible zijn (google). Tevens is het gewoon mogelijk een een NTFS usb harddisk aan te sluiten gebruiken, muizen en toetsenborden, (niet elke muis/toetsenbord wordt gepakt).
- De tablet zelf heeft geen USB poort. Het is echter wel mogelijk om via de PC de tablet te connecten die via een USB kabel naar de 'power' ingang loopt. Op deze manier kun je bestanden vanaf je pc verplaatsen naar je Transformer alsof het een usb disk is.
(Dockingstation heeft 2 USB poorten)

Als je meer vragen hebt kun je even een kijkje nemen hier of mij een DM sturen :)
Bedankt Junia voor je snelle reaktie.

Toch heb ik nog 2 vragen voor je:
- Kun je Micro SD geheugen ook gebruiken (in dit geval) naast de 1 GB intern geheugen en/of om data op te slaan?
- verbinding pc naar tablet: is dit dan de usb connector naar een 40 pins connector?

Nog een algemene opmerking:
- zijn er mensen die deze tablet (gaan) gebruiken in de auto? Bestaat er een mogelijkheid om deze tablet tussen de 2 voorstoelen achterin op te hangen?
Ah intern geheugen als in RAM memory.
- De Pad Transformer beschikt over 1GB (gedeeld) geheugen (ook voor videokaart) die je niet kan upgraden
- Ja, naar mijn weten is dit een usb 2.0 kabel naar een 40 pins connector.

Op je laatste vraag kan ik niet echt een antwoord geven... het lijkt me dat je indien je een geschikte maat 'houder' kan vinden dit wel lukken.... (geen idee :P)
Ik kwam deze tegen op ebay:
voor aan de ruit en hoofdsteunen
die 1GB is bedoeld voor OS en data, hier installeer je dus apps op en worden instellingen opgeslagen.

Dan blijft er dus 14gb a 15gb over (16gb model) (technisch: die op /sdcard beschikbaar is) waar dus al je foto's, muziek, films etc.. op staan. Als een spel of zoiets zegt 'ik ga 200mb downloaden naar je SDcard' komen ze dus daar op te staan.

Als je een microSD kaart in het slot stopt komt hij beschikbaar op /Removable/MicroSD. Perfect om vervolgens als muziek of moviestore te kunnen gebruiken.

Internal-app storage space heb ik dus nog nooit vol zien raken ook al staan er een shitload aan (grote) spelletjes op.
Zo, mijn eerste review ooit. Ik kan me zo voorstellen dat jullie als rechtaardige tweakers nog wat dingen missen (begin niet over benchmarks, zo'n tweaker ben ik nou ook weer niet, ik verwijs jullie graag naar de review die Tweakers.net zelf al heeft gemaakt). Ik hoor het graag in de reacties en ik zal proberen het allemaal toe te voegen.
Ik zie bijvoorbeeld al dat de foto's die ik had toegevoegd er niet bij staan. Dat zal ik binnenkort nog even proberen.
Leuke review,

Die batterij dat ie in de dock leegloopt als de tablet er in zit, is volgens mij omdat hij de tablet oplaad als je hem in de dock doet. Dus als jhet goed is, zou de batterij van je tablet niet leeg moeten lopen voor die in de dock leeg is.

Ik twijfelde tussen deze en een ipad2. Uiteindelijk toch voor de ipad gekozen, maar deze Asus is wel echt te gek, ware het niet dat ik voor de Ipad al een heleboel apps had en in mijn ogen Android nog een jaartje doorontwikkeld moet worden. Mn volgende tablet wordt waarschijnlijk wel een android.
Ik vind het op zich een hele goed review. Een aantal dingen zijn wel wat kort door de bocht, maar je kan natuurlijk niet alles goed bespreken en er zijn ook veel dingen voor de hand liggend.

Ik heb wel een vraagje waarop ik het antwoord al heel lang zoek. De app splashtop maakt het mogelijk om je computer te besturen vanaf je tablet (de naam van de app was splashtop, maar die staat niet in je review. Zou ook kunnen dat ik de app bedoel die jij "MyCloud" noem, maar je beschrijving van de app is iets heel anders...?). Wat ik me nou afvraag, is het ook mogelijk om zware games te spelen die via deze app? (Beetje het idee zoals onlive)

Hiermee doel ik op spellen zoals World of Warcraft, Call of Duty, Fifa enz.

Is het te spelen? Is er veel lagg? En is de muis ook te gebruiken?
Mooie review. Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij. Ik ben ook student en heb nog een lichte netbook/laptop nodig om mee naar college etc te kunnen nemen. Vooral de dock trekt me enorm aan! Ik laat er een meenemen door men pa uit amerika, scheelt me weer 40% met de huidige dollarkoers en geen nationale tax :) Dus moet nog even wachten, jaloers!

@broodjebami
Ik vrees dat je die games niet zult kunnen spelen. Ten eerste omdat die games niet voor android beschikbaar zijn en ten tweede zal de processor het niet aan kunnen denk ik.
Als je bedoelt om het via die splashtop app wil proberen verwacht ik dat je veel lag zult krijgen en/of enorm veel beeldkwaliteitverlies. Dus als het je intentie is om te games op dit apparaat zul je eerder aan angry birds etc moeten denken!
Ook fijn dat je nog even een update geeft na een paar maanden.

Ik had altijd al een goed idee bij Asus en deze review bevestigt dit. Vooral het puntje service vind ik belangrijk bij de aanschaf van een product.

Zelf ben ik ook op zoek naar een tablet maar ik denk dat ik nog even wacht op de Prime.
Lijkt me een prima keuze. Stiekem wil ik de Prime ook.
Mooie review, ik heb zelf sinds gisteren de TF101 met 16GB gekocht, helaas zonder docking want die waren niet leverbaar.

Tijdens installatie kreeg ik geen melding voor upgraden naar 3.1...
Mijn versie is 3.01.

Het lukt me ook niet om de Transformer als USB device op mijn PC aan te sluiten.
USB drivers worden geinstalleerd maar apparaat is niet zichtbaar. De remote desktop SW werkt wel... en PC sync ook.

Enige suggestie?
leuke review!

Sluit volledig aan bij mijn idee achter een tablet.

1 vraagje heb ik wel: Wat voor OS draait jouw telefoon?
En kun je kort vertellen hoe je die bluetooth internet verbinding opgezet hebt?

Ik zat namelijk met hetzelfde in mijn hoofd, maar verwacht dat ik het met mijn telefoon niet voor elkaar krijg. Daarom zit ik af te wachten voor de 3g versie van de tablet.
Ik heb een Samsung Nexus S en hierop zit Wireless Tethering (3G via WiFi van telefoon) hierdoor heb ik overal internet op mijn Transformer ;)