Specificaties 10" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI U160 DX-434NL Review

veganarchy 16 juni 2011, 496 views

MSI U160 DX-434NL

Pluspunten

• Goede prestaties (met meegeleverde Windows 7 Starter), prima vervanger van een desktop
  • Voldoende resolutie en helderheid
  • Handzaam
  • Geen CD/DVD (in mijn geval een voordeel; wie gebruikt die onzin nog? Je kunt altijd nog een image kopieren via een andere computer)

Minpunten

• Onhandig navigeren met keyboard/touchpad
  • Bug in keyboard/touchpad
  • Niet geschikt voor de nieuwste games en grote ontwikkelprojecten (maar anders prima vervanger van een desktop)
  • Rechter USB/audio connectors zijn niet superhandig geplaatst voor rechtshandigen, maar geen dealbreaker
  • Beweging van scherm is erg beperkt; kan tot ongeveer 45 graden
  • Touchscreen en e-ink scherm aan de achterkant zou niet verkeerd gestaan hebben
  • Geen interne GSM/GPS

(Ik heb het geheugen bij aankoop uitgebreid naar 2 GB)

Zeer capabel als laptop, niet alleen als netbook. Niet geschikt voor de nieuwste prestatiegevoelige games en dergelijke, maar verder merk je weinig van de beperkte processor. Compileren gaat langzaam maar is acceptabel voor kleine projecten. Als ik een lange tijd veel programma's naast elkaar heb draaien begint het wel wat langzamer te worden, dan is het een kwestie van wat programma's sluiten/herstarten.

Films tot 180 kbps (iets boven standaard divx kwaliteit) gaan zonder problemen, daarboven kunnen sommige films (bijvoorbeeld DVD images) gaan stotteren in non-native resolutie. Ik kan ongeveer 7-8 uur aan films kijken op 1 batterij lading, halve lichtintensiteit en met gebruik van de ingebouwde speakers.

In direct zonlicht zie je niet veel, maar is nog net te doen in noodgevallen.

Keyboard is even wennen maar goed te doen. Helaas moet je de funtietoets indrukken om de navigatietoetsen (pijltjes, page up/down, home/end) te kunnen gebruiken, dat is erg onhandig, in ieder geval in het begin. Het touchpad kent helaas geen "sidescroll" functie of hoe dat ook heet; dat zal wel gepatenteerd zijn door een ander bedrijf. Je kunt wel scrollen door op de rechter boven/onder hoek te drukken, maar dan moet je je vinger precies goed zetten, er is een delay en het is gewoon niet handig.

Mijn grootste probleem is dat het touchpad standaard aan staat en het keyboard soms random dingen genereert, vooral als het touchpad aan staat. 1-2x per uur wordt bijvoorbeeld de cursor opeens een regel lager gezet terwijl je aan het typen bent. Zou een defect van alleen mijn machine kunnen zijn natuurlijk.

Ik had graag een hogere resolutie gehad, maar 1024x600 @ 10,1" is goed te doen. Ook jammer dat de zwarte uitvoering niet beschikbaar was op het moment van aankoop.

Ik mis ook een ingebouwde GSM, die andere uitvoeringen wel hebben (verbonden aan een abonnement helaas). Interne GPS zou ook handig zijn geweest, maar externe GPS is wel beter te richten.

Ik ben van desktop 100% overgegaan op netbook ivm aankomende wereldreis; ik heb er vertrouwen in dat het aan de nodige eisen zal voldoen. Voor (niet-gamende) studenten is het ook perfect; prima prijs en geen desktop nodig.

Heb jij ook een MSI U160 DX-434NL?

Mooi ding hoor, die dingen zijn zeker oke als desktop vervanger voor msn/skype/browsen. Gamen moet je idd totaal vergeten maar daar zijn die dingen ook niet voor gebouwd. Ik heb zelf 2 jaar lang een msi wind u123 gebruikt als 'laptop' tijdens mijn studie. Ik draaide daar ook gewoon VS2008 op zonder problemen, en tijdens je studie zijn de projectjes die je maakt toch dermate 'klein' dat je echt geen uren hoeft te wachten op de compiler. Daarnaast kan je hem thuis natuurlijk altijd aansluiten op een 21inch scherm en normaal muis/toetsenbord zonder problemen. Vooral de accuduur is fijn bij die kleine laptopjes! Ik kan je wel aanraden om de home premium upgrade te doen, dat ziet er gelijk 10x beter uit en het voelt naar mijn idee zelfs sneller aan op mijn u123!
Ik vind de verwachtingen die je had vind ik ten eerste te hoog gesteld.
een laptop voor zoweinig geld en dan bv. verwachten dat er een touchscreen opzit???
GPS waarom zou je dat willen, je hebt een mobiel of ben ben jij een kluizenaar die daar nog nooit van heeft gehoord?
Je weet wat voor CPU en GPU erin zit en dan denk jij daar games op te kunnen spelen en ontwikkelprojecten op te kunnen maken.

Ik vind dit ronduit een slechte review, te weinig informatie het was fijn geweest als je een benchmark had laten draaien.
ik vind ook dat je er teveel van verwachte.

Veel succes met je wereldreis
kan je er wel facebook games(Flash) goed mee spelen ?