Toshiba STOR.E-D10 STOR.E-D10 1TB Zwart Review

Omsk 15 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 705 views

Toshiba STOR.E-D10 STOR.E-D10 1TB Zwart

Pluspunten

• design
  • stil
  • prestaties USB

Minpunten

• aansluiting via eSATA lukt niet
  • ontbreken van eSATA kabel in de verpakking

Reden aankoop
Nadat de voeding van onze oude NAS (ReadyNAS) de geest had gegeven hadden we beslist om een nieuwe NAS te kopen (Synology DS211+).
Voor het maken van externe backups zocht ik een externe harde schijf met USB en eSATA aansluiting. Op die manier zou ik de NAS en de externe HD via de eSATA aansluiten.
Een capaciteit van 1 TB zou volstaan.
Omdat ik NAS, HD’s van de NAS en externe HD bij dezelfde firma wou aankopen, werd het aanbod inzake externe HD’s vooraf al wat kleiner.

Uiteindelijk viel de keuze op deze Toshiba.

Wat zit er in de doos?
- de externe HD, een smalle zwart glanzende verschijning (een vettevingermagneet)
- een voetje waar de HD in kan worden geplaatst (zeer stabiel trouwens)
- een USB-kabel
- de voeding
- een poetsdoekje (jawel)
- beperkte documentatie (een quick start guide en documenten ivm de garantie)

Een eSATA kabel ontbreekt, wat imo toch wel een minpunt is, ook al staat het op de op de doos vermeld.

Op de HD zelf zit nog bijkomende documentatie, een proefversie van McAfee Security, Nero BackIt Up & Burn en Autobackup Essentials).
Over die extra software kan ik geen uitspraak doen wegens niet nodig en niet getest.

De HD zelf
De HD zelf is vrij elegant: relatief smal van opbouw met afgeronde randen.
De zijkanten zijn van een harde plastic, die vrij stevig is.

Er is een aan- en uitknop, USB (2.0) en eSATA aansluitingen. Een wit lampje aan de voorkant geeft aan of het toestel aan of uit staat. Sober en niet te hevig.
Een ventilator ontbreekt.

De HD is geformateerd in NTFS.

De HD in gebruik
Bij gebrek aan E-Sata kabel had ik de connectie met de Synology in eerste instantie via de USB-kabel gemaakt.
Dit werkte prima.

Meer info over de prestaties kan je vinden in onderstaande afbeelding.
Ik vermoed dat deze waarden vrij normaal zijn (ben geen expert).

Deze HD is vrij stil en blijft relatief koel (al kan dat laatste ook samenhangen met de lagere intensiteit van gebruik)

Na een paar weken toch een eSATA kabel aangekocht.
Probleem: de HD werd niet herkend door de NAS.
De HD dan maar eens meegenomen naar huis voor bijkomende test:
1. HD aangesloten aan mijn eigen NAS (Synology DS107+): USB werkt prima, eSATA wordt niet herkend.
2. DD aangesloten op mijn PC: USB werkt prima, eSATA geeft problemen en laat Windows uiteindelijk vastlopen.
Volgende dag een eigen HD met eSATA kabel aangekoppeld aan de DS211+ (Enclosure van Icy Box met HD van WD): deze werd onmiddellijk herkend.

Er leek dus iets mis met de eSATA-aansluiting van de HD.
Wat zoeken op het internet levert een aantal gelijkaardige verhalen op. Anderen ondervinden geen problemen met dit type aansluiting. (oa op Bestbuy.com https://webmail.west-vlaa...9648056%26skuId%3d9402112)

Via de website van Toshiba de contactgegevens opgezocht van de helpdesk.
Om een lang verhaal kort te maken: de HD zou worden opgehaald en ik zou een nieuwe krijgen.
Het toestel is opgehaald op 18 mei, op 8 juni is een nieuwe HD geleverd.

Op 14 juni de nieuwe HD uitgepakt en aangesloten: opnieuw dezelfde problemen.
HD opnieuw mee naar huis genomen, opnieuw dezelfde problemen.

En nu?
Opnieuw heel de mallemolen doorlopen?
Ik heb er geen zin meer in en wil er ook geen tijd meer instoppen. Dit toestel heeft de mensheid al veel meer gekost dan het waard is.

Besluit
Qua design is het een van de mooiere HD die ik tot op heden ben tegengekomen.
De behuizing is stevig. Een eSATA kabel in de verpakking had wel gemogen.
De prestaties bij gebruik van de USB aansluiting zijn in orde.
Aansluiten via eSATA lukt mij niet, waardoor deze schijf toch relatief duur is voor de functionaliteit die ze biedt.
Mijn besluit: de volgende maal koop ik een losse HD en een goede behuizing en maak ik zelf mijn externe HD.

Heb jij ook een Toshiba STOR.E-D10 STOR.E-D10 1TB Zwart?