Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia C3-01 Touch and Type Zilver Review

arfys 16 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 3.079 views

Nokia C3-01 Touch and Type Zilver

Pluspunten

• stevig toestel
  • handige zaklamp altijd bij de hand

Minpunten

• batterij
  • geen usb 2.0 kabel meegeleverd
  • de prijs

Inleiding:

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van mijn eerste ‘touchscreenmobieltje’. Tot nu heb ik altijd al een zeer verouderde Nokia gehad, niets op aan te merken, zeer degelijk, niet te veel toeters en bellen alleen werd de batterij een groot probleem. Na zowat 30 min bellen moest hij terug eten…
Maar omdat ik zeer goede ervaring met deze Nokia heb ik terug voor een Nokia gekozen. Na lang rond te zoeken in forums, reviews etc. vielen mijn ogen op deze gsm. Hij zag er degelijk uit, positieve reviews, enz. Mijn enige struikelblok was wel nog de redelijk dure prijs, online kan je hem voor 129 euro krijgen maar ik heb hem alleen gevonden voor de prijs van 149 euro's. Voor de rest wou ik gewoon een basic gsm met niet te veel ‘prulltetjes’ op. En daarom heb ik voor de Nokia c3-01 gekozen.

Omdat dit mijn eerste review is en ik totaal niet weet waar te beginnen zal ik maar beginnen met wat je in je handen krijgt.

Verpakking:

Het is een verpakking zoals ik van Nokia gewend ben, hoewel het karton is vind ik het een zeer stevige doos. Op de voorkant staat er een foto van de gsm en op de achterkant staan er nog een paar foto's, een reeks logo's: Java, Hotmail, Twitter, Facebook, Yahoo. En hier vinden we ook een paar specificaties

-5mp camera

de batterij
de oplaadkabel
handleiding
headset

Liever had ik ook een kabeltje gezien voor mijn foto’s op de computer te kunnen zetten maar dit zal ik dus nog apart moeten gaan kopen.

Design en bouwkwaliteit:

Hoewel dit zeer afhangt van persoon tot persoon vind ik dat Nokia er goed in geslaagd is om een mooi, afgewerkt toestel op de markt te brengen. Het is een zeer solide toestel met roestvrije stalen achterkant. Het voelt heel stevig aan en ik kan ook bevestigen dat het een stevig toestel is, ik heb het al een paar keer laten vallen maar nog niks aan te zien. Hij valt ook niet totaal uit elkaar als je hem laat vallen zoals andere toestellen dus hierover ben ik dus zeer tevreden :) Aan de bovenkant van het toestel zien we de ingang voor de voeding, de 3.5 mm jack en de USB 2.0 aansluiting voor aan de computer te verbinden. Aan de rechterkant dan de volume omhoog/omlaag knop, de vergrendel knop en de camera knop. De vergrendelknop geeft spijtig te weinig respons om handig te zijn dus vergrendel ik nog altijd op de oude manier: menu en sterretje. Aan de achterkant vinden we drie kleine gleufjes voor de luidsprekers, de 5.0 MP camera, en de led flitser waar ik het straks nog eventjes over ga hebben.

Scherm

Over de kwaliteit van het scherm kan ik eigenlijk niet veel zeggen met de reden dat ik gewoon niets weet over schermen. Dus geef ik maar gewoon een objectieve mening: er zijn een paar pluspunten maar ook een paar minpunten. De pluspunten zijn: het scherm is redelijk groot en helder en krast niet snel. En ik kan maar 1 minpunt opmerken en dat is dat je de helderheid niet kan instellen waardoor de helderheid voortdurend op maximum staat.

Batterij

De batterij is wel wat anders, hoewel het een grote verbetering is t.o.v. mijn vorige gsm is dit nog geen fantastische batterij bij normaal gebruik moet ik hem na 2 dagen zeker opladen. Dit ligt zeker aan de kleine batterij van 1050 mA maar ook aan de touchscreentechniek, wifi functionaliteit en waarover ik het daarnet over had, de helderheid kan je niet instellen en staat voortdurend op maximum.

Webbrowsen, sms'n, community's en email.

Het webbrowsen via wifi moest ik toch eventjes gewoon worden. Hoewel de verbinding stabiel is duurt het wel lang om te verbinden en ik heb ook al ondervonden dat hij de verbinding automatisch verbreekt als je de wifi een kwartiertje niet gebruikt dit is waarschijnlijk om wat batterij te besparen maar dit is natuurlijk niet altijd even handig. De standaard webbrowser is dan ook gewoon slecht te noemen. Daarover was ik eventjes teleurgesteld maar toen ik de opera mini app zag was ik al terug opgewekt.;) Deze is veel stabieler en sneller dan de standaard browser. Al moet je het wel gewoon worden met het kleine scherm. Maar het lukt toch wel aardig om iets op te zoeken met de gsm.

Sms'n dan, het sms'n vind ik persoonlijk zeer gemakkelijk. Wel moet ik kunnen kijken naar mijn gsm anders type ik echt alles verkeerd omdat het toetsenbord nogal plat is naar mijn gevoel. De sms-app is zeer handig, alles wordt in een conversatie getoond waardoor je het gesprek zeer gemakkelijk kan volgen.

Dan heb je nog community's en email. De community's is een app waarmee je je verschillende sociale netwerken zoals twitter, facebook, etc... gemakkelijk kan bijhouden. Spijtig genoeg is dit wel wat minder, bij facebook vind ik het vooral zeer moeilijk om te navigeren tussen de verschillende pagina's. Daarom gebruik ik de webbrowser waar je dan gewoon de mobile versie van facebook bezoekt. En als laatste vind ik de email zeer gebruiksvriendelijk, niet te veel ditjes en datjes, alleen je e-mails en de verschillende mappen en niets anders, meer moet dat niet zijn.

Gebruiksgemak, software

En van de redenen waarom ik deze gsm gekozen heb is ook het gebruiksgemak. De gsm draait op de iets oudere Symbian S40 6th Edition platform maar uiteraard hebben ze dit aangepast aan het touchscreen en dat is goed gelukt. Er is een snelle respons, laat zich gemakkelijk bedienen en alles is eigenlijk wat het moet zijn. Hier valt dan ook niks meer over te zeggen behalve dat hij nogal rap ontgrendeld als hij in je broekzak zit wat wel nogal vervelend is. Dit heb ik kunnen oplossen door een wachtwoord op het ontgrendelen te zetten. Maar dit zou Nokia toch wel beter oplossen met een software-update.

Speaker:

Dan de speaker, aan de achterkant van de telefoon zit n speakertje. Nu ga je niet zo snel muziek luisteren door de speakers maar als je telefoon bijvoorbeeld op een kussen of een deken legt wordt het geluid wel wat gedempt. Ik kan me voorstellen, indien je de telefoon in je tas hebt en er zit toevallig iets tegen de speaker aan, dat deze niet goed hoorbaar meer is. Bij bellen, is de persoon aan de andere kant wel prima verstaanbaar.

De Muziekspeler:

Waarschijnlijk zijn er net als ik veel mensen die hun telefoon als vervanging van hun mp3-speler (willen) gebruiken. Deze telefoon is daar zeker geschikt voor! De telefoon heeft een 3.5mm aansluiting voor oordopjes, je kunt dus je eigen oordopjes aansluiten. Maar de bijgeleverde oordopjes zijn ook zeker niet slecht te noemen. Een radio zit tegenwoordig ook in (bijna) elke gsm, hoewel ik deze niet veel gebruik vind ik deze goed te bedienen. RDS is ook altijd handig voor te weten op welke zender je zit. :)

Camera:
Met de camera kan je 5 MP foto's schieten en je kan video's opnemen met 640x480 pixels.

De kwaliteit is niet optimum maar dat kan je natuurlijk ook niet verwachten van een gsm. Een gsm kan geen fototoestel vervangen en dat zal nog eventjes zo blijven denk ik. Ik heb de kwaliteit verder gestest door eens een gewone foto te trekken in een verlichte omgeving en ook heb ik de flitser eens getest door in een verduisterde ruimte te trekken.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm45xA3qnEx.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1Whvs3bdZ.jpeg
Ook bij deze test trekt hij zich goed uit de slag, voor alle duidelijkheid: de pixels heb ik zo'n 3x moeten verkleinen om aan de toegelaten aantal pixels te geraken voor de review. Bij de niet-verlichte omgeving vind ik de foto ook goed gelukt maar natuurlijk zie je wel dat het geen natuurlijk licht is. Geen slecht resultaat dus maar het maar voor foto's te trekken zal ik waarschijnlijk nooit mijn gsm gebruiken. Als je vanuit het startscherm 3 seconden op de sterretjesknop drukt heb je ook direct een handige zaklamp bij de hand die toch wel redelijk goed werkt.

Conclusie:

Met de Nokia c3-01 heeft Nokia goed aan de verwachtingen tegemoedgekomen. Dit is eigenlijk echt een Nokia gsm te noemen. Zowel op vlak van uiterlijk maar ook de software is de echte Nokia-stijl.

En daarmee denk ik dat ik zo ongeveer alles afgelopen heb.
Dit is mijn eerste review dus opbouwende kritiek is altijd welkom!

Heb jij ook een Nokia C3-01 Touch and Type Zilver?

Hoi Arne, puike review, goed voorzien van foto's. Je verhaal is informatief en leuk om te lezen. Een opbouwend krietiekpuntje: Je zou bij de inleiding nog kunnen noemen wat de specifieke criteria waren voor de aanschaf van deze telefoon: Als je een basic (Nokia) zocht, waarom ben je dan bijvoorbeeld niet voor de Nokia C1 gegaan? Wilde je een telefoon die WLAN/3G ondersteunde?
ik geef je drie sterren en een :)