Arctic Super Silent 4 Ultra TC Review

de_harde_kern 14 december 2007, laatste update op 3 januari 2008, 1.970 views

Arctic Super Silent 4 Ultra TC

Pluspunten

• Prijs!!
  • Stil.
  • Makkelijk te installeren.
  • Compatibiliteit ( past volgens mij op ieder socket 478 moederbord )

Minpunten

• Opspin-geluid.
  • Klein beetje tegenvallende koelprestaties, maar goed genoeg voor de prijs.
  • De temperatuursensor zit lelijk in de koeler gedrukt.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Ik was op zoek naar een degelijke maar toch goedkope koeler voor mijn overgeklokte Celeron D 320 @ 3,2 en vond deze koeler.
Hij is nu voor maar 9,95 te koop.

Algemene beoordeling

Ik haalde hem uit de verpakking en hij was groter dan dat ik in eerste instantie had ingeschat. Hij ziet er niet al te goedkoop uit terwijl hij dat wel is. Een beetje lelijk vind ik wel de ingebouwde temperatuursensor, die gaat met een draadje van de 'motor' naar het aluminium blok van de koeler. Daar zit hij zomaar tussen 2 vinnen gepropt waardoor de vinnen ook wat verder uit elkaar staan dan de andere vinnen. Dit is dus wat minder mooi, maar wat wil je voor 10,-. De koeler is volledig van aluminium op de waaier na.

Koelvermogen

Ik moet zeggen dat ik het koelvermogen hoger had ingeschat. De processor is nu zelfs wat warmer dan wanneer de boxed koeler erop zat.

Idle @ stock:

Arctic: 38 graden.

Load @ 3,5 Ghz:
Boxed: 42 graden.
Arctic: 48 graden.

Temperaturen komen van Everest en kunnen dus wel wat afwijken.
Nou moet ik wel zeggen dat de temperatuursensor in de Arctic niet direct reageert ( hij zit vrij ver bovenaan tussen het aluminium ) dus op langere termijn zou hij in principe beter gaan koelen, maar deze temperaturen zijn allemaal na 20 minuten Load.
Alle graden zijn natuurlijk celcius :+ .
De koeler is wel een heel stuk stiller dan mijn boxed koeler en daarom vind ik het koelvermogen dus ook voldoende.

Geluidsproductie maximaal

Door de 'ingebouwde' temperatuursensor gaat de koeler dus sneller draaien wanneer het aluminium blok warmer wordt. De geluidsproductie is zeker niet hoog, maar het is best irritant als ik mijn processor flink laat zweten, dat de snelheid dan omhoog gaat, want dan hoor je wel degelijk de koeler, omdat hij opspint. Maar als hij eenmaal op snelheid is hoor je er niet veel meer van. Daarom had ik eigenlijk ook beter voor de gewone versie kunnen kiezen in plaats van de TC versie.

Geluidsproductie minimaal

De minimale geluidsproductie is uiterst goed te noemen. Je hoort hem niet ( bij mij dan ( 2X AC Ryans, 1 op fancontroller lichte bries en 1 op 12 volt die je ook vrijwel niet hoort, 1 VF700-AlCu @ 12 volt, en een niet al te stille sweex voeding :( die aan vervanging toe is ) ) . Zoals eerder gezegd hoor je het alleen maar als hij harder gaat draaien, maar dat hoor je meestal bij mij ook niet omdat er vaak muziek vrij hard aan staat.

Installatiegemak

Dit was bij mij wel grappig, want ik drukte de 'hendeltjes' de verkeerde kant op en die bleven dus niet zitten. Kwam ik er dus na een kwartiertje achter dat hij de andere kant op moest en onder de koeler geklemd kon worden. Ik vind dat ze er wel een kleine beschrijving bij hadden kunnen doen, maar de installatie ging heel gemakkelijk achteraf gezien ( maar dat is met de meeste dingen zo ). Uiteraart was er Actic Silver koelpasta meegeleverd.

Compatibiliteit

Bij mij was dit uiterst goed te noemen, totaal geen problemen, maar ik heb hier gelezen dat er bij sommige moederborden toch problemen waren, maar daar heb ik dus geen ervaring mee. Dat van die andere moederborden is schijnbaar makkelijk genoeg te verhelpen door de controle op je fan uit te schakelen.

Modbaarheid

Hier heb ik eigenlijk geen ervaringen mee, wat ik wel wil gaan proberen is om de temperatuursensor er tussenuit te halen waardoor hij constant op zijn hoogste toeren gaat lopen en waardoor hij dus niet meer het opspinnende geluid meer maakt. Dat bevordert overigens ook de temperaturen.

PRIJS!! :D

Hier ben ik zo ongelovelijk tevreden mee. Deze koeler is zo goedkoop en voor haar prijs ook nog eens heel goed. Een echte aanrader voor iedereen die niet 40,- uit wilt geven aan een goede koeler voor de 'oude' socket 478.

Heb jij ook een Arctic Super Silent 4 Ultra TC?

Ik heb een user survey geschreven over de s754/939 tegenhanger van deze koeler en de conclusies zijn ongeveer dezelfde. Hij koelt voldoende maar niet super (wel voor deze prijs natuurlijk) maar is wel lekker stil.

Wat bij mij wel het geval was, is dat de ventilator zeer vaak stil staat. De temperatuur is dan blijkbaar zo laag dat de ventilator niet moet draaien. Pas onder load begint hij te draaien.

Op zich is de niet TC versie inderdaad beter. Bijna alle moderne moederborden kunnen wel de CPU fan aansturen op basis van de CPU temperatuur en dan kan je hem ook zelf regelen als je wil.
Precies, maar die van mij draait wel constant, weet niet dat dit komt door mijn processor of door mijn koeler. Is dat bij jou ook, dat die temperatuursensor zo tussn het alluminium zit gedrukt?

Ik lees net dat je cool & quiet (?) aan hebt staan, dit kan ook de oorzaak zijn dat de koeler soms niet draait.
De temperatuursensor zit ook tussen twee vinnen geklemd ja.

C&Q staat net niet aan aangezien dat een mooie BSOD geeft op dat bepaald moederbord. C&Q regelt trouwens niet je ventilatorsnelheid maar alleen de processorsnelheid en de vCore.
Oke dat wist ik niet, ik dacht dat het C&Q was dat bij mijn asus barebonetje de processorkoeler af en toe gewoon uitschakelde. Heb ik weer wat geleerd vandaag. ( T.net is beter dan school :Y) )
ik wil die tempsensor eigenlijk welles zien, fotootje?
De koeler is compleet van aluminium?

msschien zou je de temp metingen iets duidelijker kunnen neerzetten Bv idle/load naast elaar en ghz dikgedrukt? Ik moest wel ff paar keer kijken voor ik het zag, d8 dat het metingen van verschillende progjes was onder elkaar :D

Die tempsensor op de koeler is dus niet uitleesbaar door het moederbord/progjes?

Verder prettige survey, maar dat hij niet beter scoort als de boxed vind ik vreemd want zo´n meesterlijk ding is dat helemaal niet.
ik wil die tempsensor eigenlijk welles zien, fotootje?
Gaat nu een beetje moeilijk want hij zit dus in mijn systeem, maar ik zal kijken wat ik kan doen.
De koeler is compleet van aluminium?
Ja dat klopt, behalve de waaier dan natuurlijk ;) Ik zal het er in zetten.
Ga ik verbeteren, bedankt voor de tip.
Nee, dat vond ik ook al zo raar, is gewoon zo'n op temperatuur veranderende weerstand.
Ja dat vond ik dus ook al zo raar. ( Misschien is hetvolgende de reden: Toen ik de boxed koeler door deze heb vervangen, heb ik ook nog een casefan vervangen door een langzamere ( een Arctic ) en misschien dat daarom minder airflow is gekomen en dat hij daardoor wat warmer wordt, maar ik heb voorin mij systeem( op hoogte van de proc ) ook nog een 12 cm koeler zitten op een fancontroller, en als ik die harder zet, dan gaan de temps ook niet echt omlaag. )

Edit: Fototje gaat dus niet lukken :'(
De temperatuursensor zit aan de kant van de koeler die naar de achterkant van mijn systeem wijst en ik kan daar dus niet tussenkomen om een foto te maken :(
Ik zal eens op internet gaan zoeken of mensen hier een foto van hebben.
12 cm noemen we eigenlijk 120 mm..
Prima review voor de eerste keer :)

Hoe lang duurt dat opspinnen? Je zou denken dat je maar eventjes last hebt aangezien hij niet meer hoorbaar is als hij op toeren is.....of duurt dit langer dan gewoonlijk?
Het opspinnen gaat dus geleidelijk aan, dus dan is het bijvoorbeeld 2 seconden van 1000 tot 1200 toeren, en dan blijft het een constante toon, maar zodra de processor nog warmer wordt ( wat dus ook gebeurt bij load ) spint hij nog verder op, meestal tot 1800 toeren, maar dan koelt hij weer beter en koelt alles dus af, en gaat hij weer langzamer draaien, waardoor de processor dus warmer wordt, en de koeler weer opspint, en zo blijft het doorgaan. :+

Owja, bedankt ;) Ik doe mijn best :)
omdat hij opspind ( of een t? )
opspint :)
Zoals eerder gezecht
Ehm, gezegd :o

Anders wel mooie review, leest prettig.
Whaha, inderdaad, gezecht :S
En dat moet dan dit jaar examen doen Havo ;)